جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

Loading

رسانه‌ها؛ اوکراین محور کنفرانس امنیتی مونیخ و…

۱۴۰۱/۱۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سخنرانی زلنسکی  در کنفرانس امنیتی مونیخ، درخواست پکن از آمریکا و ناتو درباره جنگ اوکراین، درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ارسال  فوری جنگنده اف-16 به اوکراین، کمک تسلیحاتی 4۰۰ میلیون یورویی فنلاند به اوکراین، نامه روسیه به شورای امنیت درخصوص خرابکاری عمدی آمریکا در خط لوله نورد استریم، گفتگوی زلنسکی و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره ایران،حمله به یک کشتی رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج فارس،نگرانی رژیم صهیونیستی از فروش پهپادهای ایرانی در جهان،سفرهیئت ۱۰۰ نفری اتحادیه اروپا به ارمنستان، گفتگوی پوتین و لوکاشنکو در مورد تولید جنگنده، دیدار اردوغان با نخست وزیر پاکستان، واکنش کره شمالی  به رزمایش نظامی واشنگتن و سئول، پایان عملیات بازیابی بقایای بالن چینی در آمریکا و تلاش چین برای اعزام 2 فضاپیمای سرنشین دار به فضا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری اوکراین در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: مسئله فقط این نیست که اوکراین باید در جنگ ببرد. مسئله این است که “جالوت” باید ببازد و هیچ جایگزینی بجز پیروزی اوکراین در این جنگ وجود ندارد.کنفرانس امنیتی مونیخ دیروزبا سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آغاز به کار کرد.زلنسکی در اظهارات خود خواستار سرعت گرفتن تلاش‌ها برای کمک به اوکراین شد و گفت: ما باید عجله کنیم. ما به افزایش سرعت در توافق‌ها و تحویل تجهیزات نیاز داریم تا جلوی روسیه را بگیریم. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در سخنان خود که پس از زلنسکی ایراد شد، از کشورهایی که می‌توانند به اوکراین تانک تحویل دهند خواست «واقعاً این کار را انجام دهند.»شولتس وعده داد که یک «کارزار فشرده» را برای ترغیب متحدان غربی جهت اقدام در این باره هدایت کند. همچنین در این کنفرانس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از متحدان خواست تا حمایت نظامی خودشان از اوکراین را افزایش دهند تا به این کشور در دفع حملات روسیه کمک کنند. او گفت: اکنون زمان گفت‌وگو با مسکو نیست.

خبرگزاری مهر :  نماینده دائم چین در سازمان ملل ضمن درخواست آتش بس در جنگ اوکراین خواستار شروع مذاکرات صلح در اسرع وقت شد. چانگ چون،نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد از امریکا، اتحادیه اروپا و ناتو خواست تا با روسیه پشت یک میز نشسته و درباره ایجاد ساختار امنیتی متوازن رایزنی کنند. چانگ چون در نشست شورای امنیت گفت: بار دیگر از روسیه و اوکراین می‌خواهیم آتش ‎بس اعلام کرده و در نزدیک‌ترین زمان ممکن مذاکرات صلح را آغاز کنند.

خبرگزاری فارس: پنج نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور ایالات متحده درخواست کردند تا برای نبرد با روسیه به اوکراین جنگنده «اف-16» ارسال کند. تلاش پنج نماینده کنگره برای ترغیب بایدن به ارسال جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین برای مقابله با روسیه احتمالاً‌ هیچ تغییری یا تأثیری بر تصمیمات دولت در خصوص تجهیزاتی که به کی‌یف ارسال می‌کند، نخواهد داشت اما این نامه در آستانه سالگرد آغاز عملیات نظامی روسیه به اوکراین و آغاز سفر بایدن به لهستان نوشته شده است.نامه مذکور به امضای «جرد گلدن» نماینده دموکرات ایالت «مین»، «تونی گونزالس» نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، «جیسون کرو» نماینده دموکرات ایالت «کلرادو»، «کریسی هولاهان» نماینده دموکرات ایالت «پنسیلوانیا» و «مایک گالگر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «ویسکانسین» درآمده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیرامورخارجه فنلاند اعلام کرد کشورش بار دیگر تسلیحات سنگین به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو در اختیار اوکراین قرار داد. پکا هاویستو در مصاحبه ای گفت بسته کمک‌های دیگری از تسلیحات سنگین به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای اوکراین ارسال کردیم. هاویستو افزود: شرکت کنندگان در نشست امنیتی مونیخ، افزایش حمایت از اوکراین را بررسی خواهند کرد. در شرایط بسیار سرنوشت سازی قرار داریم. آنچه در نشست روز دوشنبه شورای امور خارجی اتحادیه اروپا هم بررسی خواهد شد، بسیار مهم خواهد بود. یکی از پرونده‌های اصلی، حمایت مستمر ما از اوکراین است.

اسپوتنیک روسیه: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تاکید کرد صلح پایدار در اوکراین تنها از طریق تامین تسلیحات امکان‌پذیر است.استولتنبرگ گفت: ما از اوکراین حمایت می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها به عنوان یک کشور مستقل پیروز می شوند و زنده می مانند. تنها راه برای تضمین صلح پایدار و عادلانه در اوکراین، حمایت نظامی از آنها است. استولتنبرگ افزود که پیش از این از همه اعضای ناتو خواسته بود سلاح های مدرن از جمله تانک به اوکراین ارسال کنند.

خبرگزاری ایرنا: دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو پیش نویس قطعنامه برای بررسی خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم یک و نورد استریم ۲ را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. پولیانسکی در مصاحبه با ایستگاه رادیویی آمریکایی WBAI افزود : ساعاتی پیش ما پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در مورد تشکیل کمیسیون بین المللی برای بررسی خرابکاری در نورد استریم ارائه کردیم.رای گیری پیش نویس قطعنامه روسیه در مورد تحقیق در مورد انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم یک و نورد استریم ۲ ممکن است هفته آینده در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.پیش از این «سیمور هرش» روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر در اظهاراتی فاش کرد که غواصان آمریکایی در تابستان سال ۲۰۲۲ تحت پوشش رزمایش‌ بالتوپس مواد منفجره را در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ کار گذاشته‌اند.

خبرگزاری ایلنا: «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین و «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی دیداری درباره ایران گفت‌وگو کردند. زلنسکی در این دیدار با تکرار برخی ادعاها، از ایران به عنوان «دشمن مشترک» اسرائیل و اوکراین نام برد. الی کوهن نیز طی یاوه‌سرایی‌هایی ضدایرانی مدعی شد: «چهره شرور ایران در اوکراین رو شده است». بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار همچنین روش‌های همکاری علیه ایران در عرصه بین‌المللی بررسی کردند.  

الکوثرفارسی:  شبکه عبری زبان کان مدعی شد که یک کشتی تجاری اسرائیلی در آب‌های خلیج فارس هدف حمله قرار گرفته است. شبکه تلویزیونی کان گفت:  یکی از کشتی‌های «ایال عوفر»، میلیاردر اسرائیلی هفته گذشته توسط کشتی‌ها و پهپادهای ایرانی در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفته است. این کشتی با نام CAMPO SQUARE متعلق به شرکت کشتیرانی «زودیاک» تحت مالکیت «ایال عوفر» بوده است. منبع مذکور مدعی شد که این حمله تلفات جانی در پی نداشته است.

آناتولی  ترکیه:  یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل طی توئیتی درباره اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ایران در حال مذاکره با حدود 50 کشور برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و مهمات است. گالانت مدعی شد: ایران دیگر تنها یک تامین‌کننده محلی برای نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه نیست و به یک شرکت چند ملیتی تبدیل شده است که سلاح‌های مرگبار از جمله پهپاد و مهمات را در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا تامین می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: در جریان دیدار مقامات ارمنستان و اتحادیه اروپا، این اتحادیه اعلام کرد که یک هیئت غیرنظامی ۱۰۰ نفری را به ارمنستان اعزام می‌کند.«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا از اعزام هیئت غیرنظامی به ارمنستان خبر داد.فون در لاین در این ارتباط در توییتر نوشت: اتحادیه اروپا قصد دارد هفته آینده یک هیئت غیرنظامی 100 نفری را به ارمنستان بفرستد.او گفت: هفته آینده، اتحادیه اروپا یک هیأت بزرگ 100 نفره و غیرنظامی را برای کمک به صلح و ثبات اعزام خواهد کرد. ما از پیشرفت در اصلاحات دموکراتیک استقبال می‌کنیم و پتانسیل برنامه سرمایه‌گذاری اقتصادی خود را بیشتر توسعه خواهیم داد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دردیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت: ما طبق معمول، کل طیف روابطمان، از جمله موضوعات امنیتی و همکاری های نظامی را مورد بحث قرار خواهیم داد.لوکاشنکو به نیروهای روسیه اجازه داده است که از کشورش برای تمرین‌های نظامی و به عنوان سکوی راه اندازی عملیات استفاده کنند. اکنون او با افزایش تولید هواپیماهای جنگنده آماده کمک بیشتر است. لوکاشنکو گفت: ما آماده‌ایم اینها را با کمک فنی کمی از روسیه در بلاروس تولید کنیم. ما در حال افزایش همکاری‌‌ها در این مورد هستیم.

تی .آر.تی ترکیه: مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه از دیدار اردوغان با نخست وزیر پاکستان در آنکارا خبر داد. دیدار اردوغان و شهبازشریف  بدون حضور منسوبین مطبوعاتی و پشت درهای بسته صورت گرفت.

العالم فارسی:  وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد که در صورت انجام رزمایش نظامی مشترک بین آمریکا و کره جنوبی، پاسخی محکم به آن خواهد داد. وزارت خارجه کره شمالی افزوده است: رزمایش‌های برنامه ریزی شده بین آمریکا و کره جنوبی منجر به تشدید تنش در منطقه می‌شود. پیش تر وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا هشدار داده بود که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه این کشور، با شدیدترین واکنش از سوی پیونگ‌یانگ همراه خواهد شد.

یورونیوز: ارتش آمریکا عملیات بازیابی بقایای بالن چینی را به پایان رساند. مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور تلاش‌ برای یافتن بقایای بالن بزرگ چینی را که در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد، به پایان رسانده است. به گفته آن‌ها بررسی‌ها تا کنون فرضیه‌ جاسوسی بودن این بالن را تقویت می‌کند. به گفته مقامات ایالات متحده، نیروی دریایی این کشور، گارد ساحلی و پرسنل اف‌بی‌آی تمامی بقایای بالن را از کف اقیانوس جمع آوری کرده‌اند. فرماندهی شمالی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات بازیابی روز پنجشنبه به پایان رسید و آخرین قطعات برای تجزیه و تحلیل در راه ارسال به آزمایشگاه اف‌بی‌آی در ویرجینیا است.

رادیو چین: چین از امسال سالانه 2 فضاپیمای سرنشین دار به فضا پرتاب می کند. پس از تکمیل ایستگاه فضایی چین در اواخر سال 2022، این کشور نقشه راه سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن برنامه ریزی شده 2 فضاپیمای سرنشین دار و 1 تا 2 فضاپیمای باری به فضا بروند. بر اساس بیانیه سازمان فضایی چین ، فضاپیمای سرنشین دار «شنژو ۱۶» و «شنژو ۱۷» در ماه مه و اکتبر به فضا پرتاب خواهند شد و به ماژول هسته ایستگاه فضایی «تیانهه» متصل خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *