أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

رسانه‌ها؛ تشدید تنش آمریکا با چین و…

۱۴۰۱/۱۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ؛ برگزاری رزمایش دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی، هدف قرار دادن یک شئ پرنده دیگر در آسمان آمریکا، ورود کشتی تجسسی چینی به آب‌های منطقه‌ای ژاپن،حمایت نمایندگان کنگره آمریکا از توقف فوری ارسال کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین، افشای کمک نظامی پاکستان به اوکراین، افزایش فروش نظامی روسیه به هند، استعفای نخست‌وزیر مولداوی، شکست حزب اولاف شولتس مقابل حزب مرکل، طرح رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تشدید اوضاع در تل آویو، تظاهرات بزرگ در سرزمینهای اشغالی علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو، آغاز دومین رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا در 2023، خریداری جزیره بحرینی توسط رژیم صهیونیستی، بیانیه پایانی کنفرانس قدس در قاهره، دیدار فؤاد حسین و رابرت مالی درباره برنامه هسته‌ای ایران، دیدار اردوغان و امیر قطر در استانبول و درخواست چین از آمریکا برای لغو تحریم ها علیه سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: به دنبال ماجرای مرتبط با ورود بالن چین به حریم هوایی آمریکا و افزایش تنش بین واشنگتن با پکن، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده از برگزاری رزمایشی در دریای چین جنوبی خبر دادند. ناوگان هفتم آمریکا مستقر در ژاپن اعلام کرد که ناو هواپیمابر «نیمیتس» و ناو  گروه آن و همچنین یگان تفنگداران دریایی این کشور در حال انجام عملیات یکپارچه در دریای چین جنوبی هستند. ناوگان هفتم آمریکا اعلام کرده که رزمایش‌هایی که شامل کشتی‌های جنگی، نیروهای زمینی و هواپیماها می‌شد  را از روز شنبه آغاز کرده، اما به جزئیات زمان زمان آغاز یا پایان آن اشاره‌ای نکرد.

العالم فارسی:  نیروی هوایی آمریکا یک شیء پرنده ناشناس را که از ایالت مونتانا تا دریاچه میشیگان تحت رصد بود، بر فراز دریاچه هورون در کانادا ساقط کرد. یک جنگنده F-۱۶ نیروی هوایی آمریکا شی پرنده ناشناس را در ارتفاع ۲۰ هزار پا مورد هدف قرار داد. به گفته خلبان، شی ساقط شده دارای شکلی هشت ضلعی بوده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این شی پرنده در دریاچه هورون در کانادا سقوط کرده است و در روزهای آینده برای تحقیقات بیشتر بازیابی خواهد شد و مورد تحلیل اطلاعاتی قرار خواهد گرفت. این شی پرنده چندمین شی ناشناس در آسمان آمریکا به شمار می‌رود که در یک هفته اخیر شناسایی و سرنگون می‌شود. کمتر از یک روز پیش نیز، فرماندهی پدافند هوایی آمریکای شمالی (norad) در از کشف یک شی مبهم دیگر در ارتفاع بالا بر فراز شمال کانادا خبر داده بود. این فرماندهی اعلام کرد که جسم پرنده‌ای را در ارتفاع بالا بر فراز شمال کانادا رصد کرده است.

ان.اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع ژاپن می‌گوید یک کشتی متعلق به نیروی دریایی چین در حال حرکت در آبهای منطقه‌ای ژاپن در نزدیکی استان کاگوشیما در جنوب این کشور دیده شده است. به گفته مقامات وزارت دفاع ژاپن این کشتی تجسسی نخست در حال حرکت به سمت شمال در منطقه متصل به ژاپن در جنوب جزیره یاکوشیما دیده شده بود. این مقامات گفتند این نخستین بار طی سال میلادی جاری است که کشتی‌های دولت چین در آب‌های منطقه‌ای ژاپن در نزدیکی جزیره یاکوشیما مشاهده می‌شوند. این مقامات در ادامه افزودند که دولت ژاپن از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب نگرانی خود را به اطلاع پکن رسانده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: پل گوسار نماینده جمهوریخواه کنگره گفت که آمریکا باید بیانیه اخیر ارائه شده توسط قانونگذاران مجلس نمایندگان این کشور را که خواستار توقف فوری ارسال کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به کی‌یف است، تصویب کند. گوسارافزود: آمریکا نباید به طولانی شدن یک جنگ بیهوده و افزایش تعداد کشته شدگان کمک کند. وضعیت فعلی غیرقابل دفاع است و مسیر به سوی صلح مدتهاست که به پایان رسیده است. ماه‌ها تشدید ارسال تسلیحات و لفاظی نه تنها شهروندان روسیه و اوکراین، بلکه کل جهان را به خطر انداخته است.وی افزود: اکنون زمان زیادی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز و پایان دادن به این رویه مرگ و ویرانی ناگوار که گریبان هر دو کشور را گرفته سپری شده است.

اسپوتنیک روسیه: پاکستان 10 هزار گلوله برای استفاده در سامانه های موشک پرتاب چندگانه Grad به اوکراین فرستاده است. این گلوله ها اوایل ماه جاری از بندر کراچی ارسال شده و از طریق بندر امدن در آلمان به اوکراین خواهد رسید. به گفته یک منبع ناشناس، علیرغم اینکه پاکستان از روسیه خواسته است تا قیمت نفت را کاهش دهد، این کشور “به طور منظم” به اوکراین تسلیحات می دهد.

خبرگزاری مهر : میزان صادرات تسلیحات روسیه به هند در طول پنج سال گذشته با رشد چند برابری روبرو شده است. براساس این گزارش، طی ۵ سال گذشته صادرات تسلیحاتی روسیه به هند به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است و سبد سفارشات تسلیحاتی کنونی نیز بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است. این خبر را «دیمیتری شوگایف»، مدیر سرویس فدرال ارتش روسیه اعلام کرد و گفت که دو طرف همچنان در حال گسترش روابط در حوزه‌های مختلف نظامی و تجاری هستند. با توجه به آمار ارائه شده، روسیه همچنان یکی از بازیگران اصلی بازار تسلیحات هند است.

تی .آر.تی ترکیه: ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر مولداوی اعلام کرد : زمان آن فرا رسیده است که اعلام کنم پس از 1.5 سال از سمت خود به عنوان نخست وزیر استعفا کردم. گاوریلیتسا، که دلیل استعفای خود را توضیح نداد، اظهار داشت که دولت مولداوی در این مدت مسیری را برای مبارزه با فساد و ادغام در اتحادیه اروپا دنبال کرد. مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی نیز در اظهارات خود در فیس بوک اعلام کرد: استعفای نخست وزیر، ناتالیا گاوریلیتسا را ​​در مد نظر قرار داده‌ام. از وی به خاطر فداکاری و تلاش‌هایش برای هدایت کشور در تمام این بحران‌ها بسیار سپاسگزارم.

خبرگزاری صدا و سیما: در انتخابات ایالتی در پایتخت آلمان، حزب دموکرات مسیحی که مرکل صدر اعظم سابق عضو آن است، توانست حزب سوسیال دموکرات یعنی حزب اولاف شولتس صدر اعظم کنونی را شکست دهد. سوسیال دموکرات‌ها با ۱۸ و نیم درصد و سبز‌ها با ۱۸ درصد رتبه‌های بعدی را به دست آوردند. این انتخابات بعد از آنکه یک بار در سال ۲۰۲۱ برگزار و به علت بروز مشکلات، ابطال شده بود، تکرار شد. دادگاه قانون اساسی، انتخابات پارلمان ایالتی راکه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شده بود به علت نقایص جدی در ساز و کار و اشتباهات متعدد انتخاباتی باطل اعلام کرده بود.

الکوثرفارسی: رئیس رژیم صهیونیستی با هشدار نسبت به فروپاشی این رژیم از طرحی برای جلوگیری از تشدید اوضاع در تل آویو و با هدف مصالحه بر سر طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو خبر داد. هرتزوگ از نمایندگان پارلمان یا کنست خواستار توقف و تعلیق موقت طرح مورد نظر نتانیاهو در حوزه قضایی شد تا به گفته او از فروپاشی قانون اساسی جلوگیری شود.با این حال «یاریو لوین»، وزیر دادگستری، پیشنهاد به تعویق افتادن طرح موردنظر نتانیاهو را رد کرد، هرچند او گفت که مخالف گفت‌وگو نیست.هرتزوگ گفت: «ما در آستانه فروپاشی قانون اساسی و اجتماعی هستیم. من احساس می کنم – همه ما احساس می کنیم – که به سختی با یک برخورد فاصله داریم – و حتی تا با یک برخورد شدید.»

دویچه وله: اسرائیل برای ششمین هفته پیاپی شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه برنامه “اصلاحات قضایی” دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو بود. معترضان برای ششمین هفته پیاپی به در تل آویو و دیگر شهرهای اسرائیل به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به برنامه “اصلاحات قضایی”  دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو نشان دهند. قرار است امروز هم تجمعات و تظاهراتی متعدد علیه دولت راستگرای اسرائیل برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اسرائیل و آمریکا دومین مانور مشترک خود از ابتدای ۲۰۲۳ را آغاز کردند. ارتش اسرائیل و آمریکا تمرینات مشترکی را برای همکاری در تعدادی از زمینه‌ها از جمله دفاع هوایی و امنیت سایبری آغاز کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد، پرسنل نظامی ارتش اسرائیل و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در مانور Juniper Falcon شرکت می‌کنند. این مانورها بر روی سناریوهای دفاع هوایی، سایبری، لجستیک و اطلاعات متمرکز خواهند بود. آنها آمادگی مشترک ایالات متحده و اسرائیل را برای حوادث احتمالی امنیتی مورد آزمایش قرار خواهند داد. این رزمایش‌ها همچنین قابلیت همکاری ارتش‌های دو طرف را تقویت خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم:  رژیم صهیونیستی در بحرین یک جزیره خرید البته شبکه ۷ تلویزیون این رژیم دقایقی بعد از انتشار خبر خرید یک جزیره بحرینی توسط اسرائیل، آن را از وب‌سایت خود حذف کرد. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی  در خبری اعلام کرد، شرکت هیمنوتا که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق قومی یهود در رژیم صهیونیستی است، یک جزیره را از کشور بحرین خریده است، اما دقایقی بعد این خبر را بدون هیچ نوع توضیحی از وب‌سایت خود حذف کرد. در خبر منتشرشده در این رسانه صهیونیستی آمده است، جزیره مذکور 9 هزار و 554 مترمربع مساحت دارد و به‌قیمت 21ونیم میلیون دلار در یک مزایده که یک شرکت عربی آن را برگزار کرده بود، خریداری شده است.

ایران پرس حاضران در کنفرانس حمایت از قدس با عنوان «قدس-پایداری و توسعه» با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از مقاومت فلسطین در مقابل تجاوزات صهیونیست‌ها تاکید کردند.کنفرانس حمایت از قدس با عنوان «قدس-پایداری و توسعه» با حضور شخصیت‌های عربی در سطوح بالا و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای بین المللی روز یکشنبه در قاهره برگزار شد. در بیانیه پایانی کنفرانس قاهره بر حفاظت از قدس اشغالی و حمایت از پایداری اهالی آن در سطوح سیاسی، حقوقی و توسعه‌ای در برابر سیاست‌ها و اقدامات تهاجمی و سیستماتیک رژیم اسرائیل تاکید شد.

خبرگزاری ایلنا:  «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در مقر اقامت خود در واشنگتن با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، دو طرف دلایل سفر هیأت عراقی به واشنگتن و دیدارهای بلندپایه هیأت عراقی با مقام‌های بلندپایه آمریکا و همچنین روند مذاکرات هسته‌ای ایران و دلایل توقف آن و مواضع اروپا در این خصوص را بررسی کردند. فؤاد حسین در این دیدار به تماس تلفنی با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران و گفت وگو با وی در این خصوص اشاره کرد. مالی نقش عراق را تحسین کرد و تلاش‌های پی در پی دیپلماسی عراق در بسیاری از پرونده‌ها به ویژه تلاش برای کاهش تنش در منطقه را ستود.

آناتولی  ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که برای ابراز همبستگی با زلزله‌زدگان به ترکیه آمده است، دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در کاخ وحد‌الدین استانبول و پشت درهای بسته برگزار شد. شیخ تمیم، اولین رهبر خارجی است که پس از وقوع زلزله به ترکیه سفر می‌کند.

رادیو چین: چین از آمریکا خواست تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را فورا لغو کند و برای کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده سوریه تسهیلات لازم را فراهم کند.مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که سوریه سال‌ها جنگ و آشوب را تجربه کرده است و اخیراً توسط یک زلزله شدید آسیب دیده است. این کشور با یک بحران انسانی جدی مواجه است. سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی و جمعیت‌های هلال احمر خواستار کمک‌های اضطراری برای کمک به جلوگیری از بدتر شدن اوضاع انسانی در سوریه شده‌اند. مائو گفت: «ارتش آمریکا همچنان مناطق اصلی تولید نفت سوریه را اشغال کرده و بیش از 80 درصد تولید نفت این کشور را غارت کرده و ذخایر غذایی سوریه را قاچاق می‌کند و ذخایر غذایی سوریه را به آتش می‌کشد که بحران انسانی را در آنجا بدتر می‌کند».

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *