جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading

رسانه ها؛ احتمال تجهیز اوکراین به سامانه گنبد آهنین از سوی اسرائیل و …

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: خرید گاز اسرائیل از سوی عربستان، فشار آمریکا برای اخراج «واگنر» از لیبی و سودان،هشدار عربستان نسبت به بحران انرژی باوجود تحریم‌های غرب علیه روسیه ، اعلام موجودیت «پارلمان حجاز» برای مقابله با توطئه‌های آل سعود علیه مقدسات اسلامی، بازداشت گسترده اعضای جهاد اسلامی، انتقاد روسیه از "رفتار ریاکارانه اروپا"، تهدید واشنگتن به انجام "اقداماتی بیشتر" از سوی چین پس از سرنگونی بالن اطلاعاتی، احتمال استقرار موشکهای میان برد آمریکا در ژاپن، تاکید بورل بر اینکه برجام نمرده است، احتمال تجهیز اوکراین به سامانه گنبد آهنین از سوی اسرائیل، تهدید «بن گویر» به استعفا از کابینه رژیم صهیونیستی، سفر یک مقام ارشد سودان به سرزمین‌های اشغالی ظرف چند روز آینده، درگذشت پرویز مشرف، اقتصاد انگلیس همچنان در رکود، تداوم اعتراضات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی، دریای مدیترانه میدان کشمکش راهبردی بین روسیه و ناتو، تاکید فرانسه بر اینکه عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار نیست، تلاش امارات برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین، احتمال حضور «سومین بالون چینی» بر فراز آمریکا، سفر فرستاده آمریکا در امور یمن به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، برکناری رئیس سازمان هواشناسی ملی چین، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مکرون دائما با خواهش زلنسکی به پوتین زنگ می‌زند، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: یک منبع ناشناس به روزنامه واشنگتن پست گفت، احتمالا سومین “بالون جاسوسی چینی” در نزدیکی ایالات متحده آمریکا در حال فعالیت است؛ اما مقامات اعلام نخواهند کرد که مکان آن کجاست. کشف این بالون‌ها “رسوایی” برای چین به همراه دارد و خود چینی‌ها توسط این اتفاق “شوکه” شده‌اند. چینی‌ها در “موقیعت سختی” قرار دارند. وی در ادامه افزود: صرفا اطلاعاتی درباره اهداف این بالون‌ها منتشر شده؛ اما مقامات “دقیقا” نمی‌دانند که این بالون‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

تسنیم: روزنامه اقتصادی عبری‌زبان «گلوبس» فاش کرد که کشورهای مصر و عربستان سعودی در حال رایزنی با رژیم  اسرائیل برای خرید و انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی به عربستان  سعودی هستند. این روزنامه صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که این پروژه شامل احداث خط لوله گازی است که از خلیج عقبه به عربستان سعودی کشیده می‌شود و  قرار است این پروژه گازی نیازهای انرژی پروژه «نئوم» «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  و دیگر پروژه‌های گردشگری در امتداد دریای سرخ و خلیج عقبه را تأمین کند. با وجود اینکه طرح مذکور در مراحل اولیه است، اما می‌تواند به‌شدت موجب گرمی روابط اقتصادی ریاض و تل‌آویو شود، به‌خصوص پس از اینکه خبرهایی از صدور مجوز برای گردشگران صهیونیست جهت ورود به دو جزیره «تیران» و «صنافیر» منتشر شده است.

فارس: در پی جنجال‌آفرینی آمریکایی‌ها درباره ورود یک بالن چینی به حریم هوایی ایالات متحده، خبرگزاری دولتی چین خبر داد که پکن رئیس سازمان هواشناسی این کشور را برکنار کرد. به نوشته سی‌ان‌ان، اقدامی که برخی تحلیلگران معتقدند تلاش برای تقویت موضع پکن مبنی بر این است که پرواز این بالن در ارتفاع بالا بر فراز قاره آمریکا ماهیت غیرنظامی و عمدتاً اهداف هواشناسی داشته است.

میزان : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای، گفت: دونالد ترامپ بدون هیچ عایدی توافق هسته‎ای را نابود کرد؛ اگرچه این توافق به خوبی کار می‌کرد، اما آمریکا از توافق خارج شد. وی اظهار کرد که پس از آن، این توافق حقیقی عملاً به پایان رسید. بورل در ادامه ادعا کرد که ایران وارد روندی شده است که دستیابی به توافقات از هر نوع را بسیار دشوار می‌کند.

تی.آر.تی: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای درباره اجلاس اتحادیه اروپا-اوکراین گفت فراخوان‌های کشورهای اتحادیه اروپا برای صلح “ریاکارانه” است. زاخارووا با اشاره به اینکه غرب از اوکراین در جنگ حمایت می‌کند، تصریح کرد: این اجلاس مجدداً تأیید می‌کند که اتحادیه اروپا به حمایت بی پروا از رژیم نازی در کی‌یف برای تضعیف روسیه و خدمت به خواسته‌های هژمونیک ایالات متحده و ناتو ادامه می‌دهد. او افزود: زمانی که کشورهای اتحادیه اروپا اعلام می‌کنند که آماده سرمایه‌گذاری برای ادامه درگیری هستند، «تا زمانی که طول بکشد»، دعوت به صلح ریاکارانه است.

مهر : آنه کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می‌گوید که تماس‌های تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، عمدتاً به درخواست «ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین)» صورت گرفته است! این در حالی است که زلنسکی همواره به طور علنی مدعی شده که هرگز به شخصه با پوتین حرف نخواهد زد و علاوه بر این، مذاکرات صلح با رهبر روسیه را غیر قانونی اعلام کرده است! سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره این تماس‌ها گفت: ماکرون عمدتاً به درخواست زلنسکی با پوتین تماس می‌گیرد و برای حفظ کانال گفتمان و مذاکره، همواره با متحدان‌مان همکاری می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: اعتراضات خیابانی در تل آویو و برخی دیگر از شهر‌های فلسطین اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

ایسنا : سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، تماس‌های رئیس‌جمهوری این کشور با همتای روسی‌اش عمدتا به درخواست رئیس‌جمهوری اوکراین انجام شده و همچنین تاکید کرد که کی‌یف نباید در آینده‌ای نزدیک توقع عضویت در ناتو را داشته باشد.

العالم : پس از سرنگونی یک بالن مشکوک خود توسط ایالات متحده، با تأکید بر غیرنظامی بودن بالن، واشنگتن را به انجام اقداماتی بیشتر تهدید کرد. جو بایدن، دستور داد این بالن پس از عبور از سایت های نظامی حساس در آمریکای شمالی سرنگون شود. مقامات پنتاگون می گویند یک جت جنگنده F-22 موشکی را به سوی بالن شلیک کرد که به سقوط آن منجر شد. نیروی دریایی راهبری عملیات بازیابی بقایای بالن را بر عهده دارد. چین در پاسخ گفت حق «اقدامات بیشتر» را برای خود محفوظ می داند و از ایالات متحده به دلیل «واکنش تند و نقض جدی رویه بین المللی» انتقاد کرد. وزارت خارجه چین در بیانیه خود گفت: «چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت مربوطه حمایت می‌کند و در عین حال این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات بعدی را در پاسخ به آن انجام دهد».

تسنیم: واگنر یک شرکت خصوص نظامی در روسیه است که سالیان متمادی است در کشورهای آفریقایی از جمله لیبی حضور دارد و نقش تاثیرگذاری در جنگ داخلی این کشور داشته است. با گرم تر شدن جنگ اوکراین مقامات کاخ سفید تصمیم گرفتند فعالیت این شرکت نظامی را در خارج از حوزه روسیه محدود کنند. به همین دلیل،  رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا « سی. آی . ای » ماه میلادی به طرابلس رفت و درباره فعالیت شرکت واگنر با مقامات لیبیایی به رایزنی پرداخت. خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: دولت بایدن متحدان آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا را تحت فشار قرار داده‌ است تا شرکت نظامی واگنر را از این مناطق از جمله لیبی و سودان اخراج کنند.

ایرنا : براساس اطلاعات منابع آگاه در مسائل آمریکا-ژاپن که خواستند نامشان فاش نشود واشنگتن درحال ارزیابی ارسال موشک های میان برد به ژاپن در راستای بخشی از برنامه تقویت نیروهای دفاعی خود در برابر چین در دریای چین شرقی و چین جنوبی است. ژاپن و آمریکا برای تقویت نیروهای نظامی خود در جزایری که دریای چین شرقی را از اقیانوس آرام غربی جدا می کنند در تلاشند، چرا که این جزایر به تایوان نزدیک هستند.

خبرگزاری صداوسیما : دریای مدیترانه اروپا که آفریقا و خاورمیانه را به یکدیگر متصل می‌کند، به گزینه‌ای برای احتمال گسترش رویارویی فعلی بین روسیه و ناتو در اوکراین تبدیل شده است.

تسنیم: «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان شنبه هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه ممکن است در آینده به کمبود انرژی منجر شود. وی در ادامه تاکید کرد:«عربستان سعودی در حال تلاش برای ارسال گاز مایع به اوکراین است. این گاز معمولاً به عنوان سوخت برای مصارف پخت و پز و گرمایش استفاده می‌شود».

ایسنا: یک منبع دیپلماتیک رده بالا در ابوظبی در اظهار نظری درباره مورد اخیر مربوط به تبادل اسرای جنگی بین روسیه و اوکراین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، امارات متحده عربی بین مسکو و کی‌یف با هدف کاستن از تنشها و تقویت صلح و امنیت جهانی میانجی‌گری کرده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در نتیجه یک فرآیند پیچیده مذاکرات، در مجموع ۶۳ پرسنل نظامی اسیر روسیه و ۱۱۶ اوکراینی به خانه بازگشتند. این وزارتخانه افزود که این مبادله اسرا به لطف میانجی‌گری امارات با موفقیت انجام شده است.

رادیو صدای چین : رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین این کشور در بیمارستانی در امارات درگذشت.پرویز مشرف از ماه‌ها پیش به دلیل ابتلا به یک نوع بیماری نادر (آمیلوئیدوز) تحت درمان قرار داشت که امروز یکشنبه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

ایلنا : بن گویر اعلام کرد که اگر نفوذ خود را بر سیاست‌های دولت به ریاست «بنیامین نتانیاهو» درباره مسائل باقی مانده یا پرونده‌های پیچیده از دست بدهد، از کابینه استعفا خواهد داد. بن گویر تاکید کرد که تا کنون بر دولت نفوذ داشته و به کار خود در این مرحله ادامه خواهد داد. این در حالی است که کانال ۷ عبری به نقل از بن گویر اعلام کرد که او قصد دارد قوانینی را مبنی بر تعیین مجازات اعدام برای به اصطلاح تروریست ها و اخراج خانواده هایشان و یا کسانی که از فلسطینی ها پول دریافت می کنند و یا کشتار یهودیان را جشن می گیرند، تصویب کند.

تسنیم: ده‌ها تن از فعالان سعودی در مقابل سفارت عربستان در لندن یک موضع اعتراضی ترتیب دادند و طی آن بیانیه تأسیس « پارلمان حجاز» را اعلام کردند. «سلطان العبدلی» رئیس پارلمان تازه تاسیس «حجاز» اعلام کرد که تاسیس این پارلمان، پس از مشورت‌های طولانی و آشکار شدن میزان توطئه‌ها علیه سرزمین حجاز از سوی رژیم آل سعود، صورت گرفت. العبدلی تاکید کرد: پارلمان حجاز در راستای افشای اقدامات رژیم آل سعود تاسیس شد. وی افزود: تلاش‌هایی برای از بین بردن هویت حجاز در حال انجام است و مردم می‌دانند هیچ اثری از خانه‌های پیامبر (ص) و اهل بیت، صحابه و مساجد ایشان باقی نمانده و همه با بهانه «بدعت» از بین رفته است. وی گفت: محمد بن سلمان در اقدامی سازشکارانه، خبیث و خطرناک، اقدام به چاپ کتاب موسوم به «اورشلیم» (بیت المقدس) در خاک حجاز کرد.

ایرنا : بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال بررسی امکان تجهیز اوکراین به سامانه گنبد آهنین است، اما در عین حال پیامدهای سیاسی و نظامی احتمالی این اقدام را نیز بررسی می‌کند؛ چراکه وی می‌خواهد استحکام روابط رژیم اسرائیل و روسیه را حفظ کند. نتانیاهو در مصاحبه ای گفت که کمی پس از تشکیل کابینه خود، میزان اهمیت ارائه گنبد آهنین به اوکراین را بررسی کرده است و رژیم صهیونیستی در حال اصلاح سیاست‌های خود است و پس از آن، پیامدهای سیاسی این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ایلنا : رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که قرار است یک مقام ارشد سودانی طی چند روز آینده به سرزمین‌های اشغالی سفر کند تا مقدمات امضای توافقنامه صلح بین خارطوم و تل‌آویو را فراهم کند. در این گزارش آمده است: «این مقام سودانی با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که رهبری تماس‌ها با سودان را بر عهده دارد و همچنین سایر سران اسرائیلی دیدار خواهد کرد.» اسرائیل هیوم نوشت: «هدف از ورود این مقام سودانی به سرزمین‌های اشغالی، تقویت روابط دو جانبه پیش از امضای توافقنامه صلح و همچنین ادامه تدارکات لازم برای به رسمیت شناختن متقابل پس از تشکیل دولت غیرنظامی در سودان است».

خبرگزاری صداوسیما : انگلیس هم اکنون در وضع رکود اقتصادی قرار دارد و کاهش نیروی کار در این کشور بدان معناست که اقتصاد این کشور فضا و شانس کمی برای فائق آمدن بر این شرایط دارد. اندیشکده فاوندیشن به این نکته اشاره کرده است که انگلیس در میانه بدترین دوره بیست ساله از زمان رکود بزرگ، از نظر رشد اقتصادی است.

ایسنا: فرستاده آمریکا به یمن به منظور پیشبرد روند صلحی جامع، تور خود به حوزه خلیج فارس را آغاز کرده که قرار است به کشورهای عربستان، عمان و امارات سفر کند.

تسنیم: نظامیان رژیم صهیونیستی دست به بازداشت‌های گسترده رهبران و کادر جنبش جهاد اسلامی و در رأس آنها «شیخ خضر عدنان» در شهرک «عرابه» در غرب «جنین» در کرانه باختری زدند. نظامیان رژیم صهیونیستی با حمله به کرانه باختری پس از منفجر کردن درب منزل عضو ارشد جهاد، اقدام به بازداشت او کردند. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین به منزل «ماهر الاخرس» در شهرک «عجه» هم حمله کردند. خبرنگار المیادین اعلام کرد که صهیونیست‌ها نتوانستند او را بیابند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *