جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما در منطقه هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل

ورود بی سرو صدای ۱۰۰ سرباز به همراه سامانه‌های دفاع هوایی به نیامی، پایتخت نیجر، جدیدترین متحد مسکو در ساحل، ناقوس مرگ حضور نیرو‌های آمریکایی در کشوری بود که از سال ۲۰۱۳ در این کشور غرب آفریقا مستقر هستند.

Loading

رسانه ها؛ پیام جدید آمریکا به روسیه درباره اوکراین و …

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه: احتمال تغییر پلن‌های واشنگتن در لبنان، افزایش بودجه دفاعی هند، شکایت جمهوری آذربایجان از ایران به سازمان‌‌های بین‌المللی، ممانعت ترکیه از ورود شناورهای جنگی به دریای سیاه، تاکید بر توسعه همکاری نظامی در تماس وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، هشدار لاپید نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی به دست کابینه نتانیاهو، درخواست مرکز امنیت جدید آمریکا برای تعامل با مخالفان سیاسی طالبان، بررسی ازسرگیری مذاکرات با ایران، محور اصلی سفر پنجشنبه وزیر خارجه عربستان به عراق، پیام جدید آمریکا به روسیه درباره اوکراین، غافلگری اسلام آباد پس از لغو سفر بن زاید، تاکید نتانیاهو بر اینکه صلح اسرائیل با عربستان به سران سعودی بستگی دارد، اعلام عدم حمایت ترکیه از درخواست عضویت سوئد در ناتو، تأکید عربستان سعودی بر ضرورت احیای روند سازش، تاکید ایروان بر اینکه اقدامات ایران باعث کاهش تنش در قفقاز شده است، ارزیابی بایدن نسبت به بیشتر بودن خطر تغییرات آب و هوایی نسبت به جنگ هسته‌ای، درخواست دادستان نیویورک از دیوان عالی آمریکا برای مجازات ترامپ، تلاش آمریکا و ناتو برای کشاندن ژاپن و کره جنوبی به جنگ اوکراین، توقف خدمات حمل و نقل ریلی به افغانستان از سوی ازبکستان، گانه زنی نسبت به تصمیم ترکیه برای خشک کردن شمال سوریه، احتمال نامزدی «نیکی هیلی» برای ریاست جمهوری آمریکا، احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان در پی مباحث مربوط به جانشینی محمود عباس، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: انتخاب یک دیپلمات با سابقه که تجربه کار با اسرائیلی‌ها را دارد به عنوان سفیر جدید آمریکا در بیروت با ویژگی‌هایی کاملا متفاوت از دوروتی شیا، بیانگر تغییر استراتژی و رویکرد ایالات متحده در قبال لبنان طی مرحله جدید است. اما ماموریت سفارت آمریکا در لبنان، در یک سری ابعاد متفاوت از عراق است. دیپلمات‌های آمریکایی که در لبنان حضور دارند از تسلط ویژه‌ای بر مقامات و سیاستمداران لبنانی برخوردارند؛ تا جایی که می‌توانند به مسئولان از جمله وزرای این کشور امر و نهی و آنها را تهدید کنند. تضعیف جایگاه حزب‌الله و مقابله با آن در اشکال گوناگون مهمترین هدفی است که سفارتخانه آمریکا از دو دهه گذشته در بیروت دنبال می‌کرده است.

ایسنا : یک مجله انگلیسی گزارش داد که ترکیه با سدهایی که در مسیر رود فرات ساخته، سهم سوریه از این رود را به شدت کاهش داده و بقای میلیون‌ها تن را به خطر انداخته است. نویسنده این گزارش در سفر به شهر الطبقه در شمال سوریه، مشاهده کرده که کشاورزان این منطقه با بی‌آبی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز نیمی از محصولاتشان آب لازم را در سال جاری دریافت نکرده‌اند. ترکیه با شبکه سدهایی که در مسیر این رودخانه در خاک خود ایجاد کرده، عملا می‌تواند میزان آب دریافتی همسایه جنوبی خود را کنترل کند. منطقه خودمختار کردها در شمال سوریه در خلاء قدرتی بال و پر گرفت که با خروج نیروهای بشار اسد از شمال این کشور در ۲۰۱۲ ایجاد شد. از زمان تاسیس این خودمختاری، مقامات ترکیه بیم آن دارند که اگر یک نهاد کرد در همسایگی ترکیه فعالیت داشته باشد، در نهایت «مسئله کردها» در خاک ترکیه وخیم‌تر خواهد شد. آنچه آنکارا را نگران کرده، احتمال شدت گرفتن خواست خودمختاری در کردهای ترکیه است.

العالم : وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به مخالفت آنکارا با گسترش جنگ در منطقه، گفت از ورود جدید شناورهای جنگی به دریای سیاه جلوگیری می‌کنند. «مولود چاووش‌اوغلو» از مخالفت آنکارا با هرگونه ورود جدید شناورها و کشتی‌های جنگی به دریای سیاه خبر داد. چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه مفاد پیمان مونترو درباره تنگه‌های بسفر و داردانل را به‌صورت کامل رعایت می‌کند، گفت آنکارا با گسترش جنگ‌ها در منطقه و ورود کشتی‌های نظامی جدید به دریای سیاه مخالف است.

فارس : «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تأیید کرد همتای آمریکایی‌اش، پیام تازه‌ای در خصوص درگیری‌های جاری در اوکراین برای او ارسال کرده است. با وجود این، وبگاه شبکه خبری راشاتودی با استناد به گفته‌های لاوروف نوشته که پیام آنتونی بلینکن حاوی هیچ پیشنهاد ارزشمندی نبوده است. لاوروف این اظهارات را بعد از دیدار با وزیر خارجه مصر مطرح کرد. مطابق این گزارش، لاوروف گفت با آنکه روسیه همیشه آماده شنیدن «طرحی جدی» از واشنگتن «برای حل و فصل مشکلات کنونی» بوده اما پیام بلینکن فاقد چنین اطلاعاتی بوده است.

تسنیم : «نیرمالا سیتارامان» وزیر دارایی هند نزدیک به 20 میلیارد دلار را برای هزینه‌هایی از جمله تسلیحات جدید، جنگنده‌ها، کشتی‌های جنگی و دیگر سخت افزارهای نظامی اختصاص داده است. بودجه دفاعی هند نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش پیدا کرده است. در چندین سال گذشته، نارندا مودی نخست وزیر هند هزینه‌ها را برای مدرن کردن ارتش افزایش داده و از سویی نیز بر تعهد دولت خود برای تقویت تولید داخلی تاکید کرده است.

ایرنا : طرح اصلاحات قضایی مطرح شده توسط کابینه تندرو رژیم صهیونیستی که اخیراً انتقادهای زیادی را در میان صهیونیست‌ها به همراه داشته است، نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل را بر آن داشت تا بار دیگر به این طرح حمله کرده و نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی در پی اقدامات کابینه هشدار دهد. یائیر لاپید گفت که کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک فرایند ویرانگر را پیش می‌برد که ممکن است موجودیت این رژیم را به خطر بیندازد.

میزان: رئیس جمهور آمریکا، می‎گوید در حال حاضر گرمایش جهانی را تهدیدی بزرگ‌تر از جنگ هسته‌ای می‌داند. این در حالی است که بایدن کمتر از چهار ماه قبل در سخنرانی دیگری در نیویورک گفته بود که جهان به جنگ هسته‌ای نزدیک شده. بایدن، گفت: گرمایش جهانی خطرناک‌ترین تهدید برای بشریت است که تاکنون با آن مواجه بوده‌ایم؛ خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای.

تسنیم : وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که از حادثه رخ‌داده در سفارت این کشور در تهران به مجامع بین‌المللی شکایت کرده است. وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که در 27 ژانویه اسنادی حاوی درخواست‌هایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و همچنین تحقق تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، برای تصویب به سازمان‌ها و پلت‌فرم‌های بین‌المللی مربوطه ارائه شد. در این بیانیه آمده است: از زمان وقوع این حمله تاکنون، این حمله توسط حدود 100 کشور و دبیرخانه تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده و لزوم مجازات عاملان این اقدام عمل در بیانیه‌ها مورد تأکید قرار گرفته است. باکو مدعی شده است که ایران تلاش کرده است از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی که عضو آن است و تصمیمات بر اساس اجماع است، جلوگیری کند.

العالم : منابع خبری از رایزنی تلفنی وزرای دفاع آذربایجان و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ابتکار طرف اسرائیلی، خبر دادند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همکاری و روابط کنونی میان دو طرف را رضایتبخش و روابط باکو و تل آویو را براساس اعتماد دوجانبه خوانده است. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز ضمن تبریک به گالانت در پست جدید خواستار توسعه همکاریهای دوجانبه در حوزه نظامی شده است. این گزارش افزود: در این گفت‌وگوی تلفنی حسن اف و گالانت ضمن محکوم کردن حملات تروریستی، درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه و چشم انداز همکاریهای فنی نظامی رایزنی کرده‌اند.

ایسنا : طبق گزارش‌ها، نیکی هیلی قرار است کاندیداتوری خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را در تاریخ ۱۵ فوریه اعلام کند.

ایرنا : ریچارد فونتین مدیر اجرایی و لیزا کورتیس مدیر برنامه امنیتی هند و اقیانوس‌آرام در مرکز امنیت جدید امریکا، پس از رأیزنی‌ها با گروه‌های سیاسی مخالف طالبان، طی یادداشتی که در فارن‌پالیسی منتشر شد، تاکید کرد که حکومت طالبان دایمی نیست و باید برای کمک به افغانستان با مخالفان سیاسی این گروه تعامل شود. آنان افزوده اند که واشنگتن نباید به سادگی حکومت اجباری طالبان را به‌عنوان یک واقعیت نامعلوم و یا تأسف‌بار بپذیرد و باید برای حکومت جایگزین برای افغان‌ها از همین حالا تلاش شود. در این مطلب آمده است که امریکا باید توافق دوحه را رسماً کنار بگذارد و از ایجاد دفتر سیاسی برای مخالفان طالبان در کشور سومی حمایت کند.

فارس: برخی منابع گزارش دادند که لغو سفر «محمد بن زاید» رئیس امارات به اسلام‌ آباد که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، مقامات پاکستان را غافلگیر کرد. این منابع گفتند که لغو سفر بن زاید به اسلام‌آباد با سفر وزیر خارجه پاکستان به روسیه و انفجار پیشاور همزمان شد که همین امر ذهن مقامات این کشور را به خود مشغول کرده است. روز دوشنبه رسانه‌های امارات از لغو سفر بن زاید به اسلام‌آباد خبر داده و علت آن را نامساعد بودن شرایط جوی اعلام کردند.

مهر : «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تصمیم «متا» (شرکت مادر فیس بوک) برای حذف گردان نئونازی آزوف از لیست سازمان های خطرناک انتقاد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: غرب به پذیرش ایده های نئونازیسم تمایل دارد. آزادی بیان و ارزش‌ های نئولیبرال بسیار انعطاف‌ پذیر هستند و با خودتوجیهی ایدئولوژی آشکارا افراطی احاطه شده‌ اند. زاخارووا» در این باره افزود: غرب در حال حرکت از یک جنگ ترکیبی به یک جنگ متعارف با روسیه است. آمریکا و ناتو سعی می کنند، ژاپن و کره جنوبی را به بحران اوکراین بکشانند.

ایرنا: وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای از سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد طی فردا پنجشنبه با محوریت بررسی از سر گیری مذاکرات با ایران و پرونده‌های امنیتی و اقتصادی دیگر خبر داد. منابع مطلع نیز در این باره به شفق نیوز گفتند: بن فرحان در رأس یک هیئت بلند پایه سعودی به بغداد سفر می‌کند و طی آن دیدارهایی با مقامات عراقی خواهد داشت و با آنها در خصوص پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین بررسی پرونده از سرگیری مذاکرات عربستان و ایران تحت نظارت دولت عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

فارس : نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «صلح با عربستان سعودی به رهبری آن بستگی دارد» مدعی شد که عادی‌سازی ریاض با تل‌آویو، به مناقشه میان اعراب و اشغالگران پایان خواهد داد. وی با بیان اینکه دستیابی به صلح با ریاض به مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی پایان می‌دهد، خاطرنشان کرد: این امر زمینه را برای دستیابی به صلح عملی با فلسطینی‌ها فراهم خواهد کرد. به نظر من این امکان پذیر است و این راه درستی است.

میزان: دفتر دادستان کل نیویورک با ارسال نامه‌ای به «آرتور انگورون»، قاضی دیوان عالی آمریکا خواستار مجازات‌هایی علیه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، فرزندان و شرکت او به علت انکار اظهارات و مطالب قبلی خود، شد. به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، این نامه می‎گوید که متهمان، حقایقی را که در دادرسی‌های دیگر پذیرفته‌اند، به دروغ انکار و ادعا می‌کنند اطلاع کافی برای پاسخ به اتهامات خود را ندارند و دفاعیاتی ارائه می‌کنند که بارها توسط این دادگاه به عنوان مطالب بیهوده و بی‌اساس رد شده است. این نامه می‎افزاید که در پی این موضوع، دفتر دادستان کل نیویورک خواستار اعمال مجازات‌هایی علیه متهمان این پرونده از جمله دونالد ترامپ، فرزندان ارشد و نیز سازمان ترامپ و وکلای او شده است.

فارس: در ادامه تنش‌ها بین آنکارا و استکهلم به دلیل هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، رئیس‌جمهور ترکیه گفت آنکارا به درخواست عضویت فنلاند در ناتو نگاه مثبتی دارد اما از درخواست عضویت سوئد حمایت نمی‌کند. سوئد نباید به خود زحمت تلاش در این مرحله را بدهد. تا زمانی که اجازه سوزاندن قرآن را بدهند، ما به درخواست عضویت آن‌ها در ناتو بله نخواهیم گفت.

آناتولی : اداره راه آهن دولتی ازبکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ازبکستان خدمات حمل و نقل ریلی به افغانستان را به دلیل عمل نکردن به موقع تعهدات در زمینه تعمیرات فنی از سوی کابل، از اول فوریه به طور موقت متوقف می‌کند. در بیانیه راه آهن دولتی ازبکستان آمده است که طرفین قبلا توافق کرده بودند که کار تعمیر و نگهداری فنی راه آهن را تا اول فوریه 2023 انجام دهند.

ایسنا: گروه بحران‌های بین‌المللی که دفتر آن در بروکسل قرار دارد، هشدار داد، ممکن است نبرد بر سر جانشینی محمود عباس، رئیس ۸۷ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین موجب اعتراض‌های مردمی، سرکوب، خشونت و چه بسا فروپاشی تشکیلات شود. در جامعه فلسطینی پیش‌بینی‌هایی درباره جانشین عباس وجود دارد، عباس در سال ۲۰۰۵ ریاست تشکیلات خودگردان را بر عهده گرفت و قرار بود که این ریاست در سال ۲۰۰۹ به پایان برسد. در گزارش گروه بحران‌های بین‌المللی آمده است، برگزاری انتخابات بر اساس قوانین بهترین سناریو محسوب می‌شود؛ اما این سناریو کمترین احتمال را دارد.

فارس: عربستان سعودی با وجود تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، خواستار احیای روند سازش تشکیلات خودگردان و این رژیم شد. عربستان سعودی بر ضرورت احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کرد و خواستار توقف تجاوزات این رژیم شد. «ماجد القصبی» وزیر اطلاع‌رسانی عربستان سعودی روز گذشته پس از برگزاری جلسه هفتگی هیأت وزیران این کشور به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز» گفت: «هیأت وزیران گزارش‌های متعددی را درباره تحولات منطقه و جهان به ویژه تحولات فلسطین را بررسی کرد». به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این وزیر سعودی بر ضرورت احیای روند سازش تأکید کرد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای پایان دادن به اشغالگری، توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمایت از غیرنظامیان عمل کنند.

فارس: «واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه با المانتیور گفت که اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع بین ایروان و باکو در درگیری‌های مرزی سپتامبر ۲۰۲۲ بین دو طرف کمک کرد. او توضیح داد: «اطلاعاتی داشتیم که جمهوری آذربایجان در سپتامبر گذشته هنگام حمله به ارمنستان، در حال آمادگی برای حملات بزرگتر بود. اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر آن وضعیت کمک کرد». وی گفت که دستیابی به تسلیحات ایرانی در دستورکار ایروان نیست. او در خصوص اهداف باکو هم به سه موضوع اشاره کرد: «پاکسازی قومی منطقه قره‌باغ کوهستانی، ایجاد تنش نظامی گسترده در منطقه و بلاخره، سوق دادن طرف ارمنستانی به ایجاد کریدور فراسرزمینی».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *