جدیدترین مطالب

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

Loading

رسانه ها؛ خروج ترکیه از ۱۲ پایگاه نظامی خود در عراق و…

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: پذیرش استعفای دولت از سوی امیر کویت، اظهارات صدراعظم آلمان درباره طولانی بودن جنگ، ارزیابی واشنگتن پست از تحویل تانک‌های آبرامز در پاییز آینده به اوکراین، نفس‌های آخر تروریست‌ها در شمال غرب سوریه، تاکید غرب بر ضرورت تلاش مضاعفی برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران، گزارش قدیمی‌ترین موسسه اعتبارسنجی جهان درباره تداوم ضعف اقتصاد آمریکا، گزارش سازمان ملل از رشد 1.9 درصدی اقتصاد جهانی در سال 2023، بن بست در روابط هند و پاکستان، وعده امارات به پاکستان برای سرمایه گذاری در این کشور، تاکید کرملین بر اینکه تغییر وضعیت عملیات نظامی در اوکراین در دستور کار نیست، موضع فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه درخصوص قریب الوقوع نبودن توافق سیاسی، سخنان منابع کُرد مبنی بر خروج ترکیه از ۱۲ پایگاه خود در عراق و تحویل اولین مجموله تانک لئوپارد سه ماه دیگر، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: امیر کویت با استعفای نخست وزیر این کشور و اعضای کابینه او که روز دوشنبه گذشته تقدیم کرده بود، موافقت کرد. بر اساس این دستور، نخست وزیر و وزرا موظف به انجام فوری امور مناصب خود تا تشکیل دولت جدید هستند. علت استعفای کابینه، اختلافات میان آن و پارلمان عنوان شده است.

ایرنا: تروریست‌های مستقر در شمال غرب سوریه نفس‌های آخر خود را می‌کشند و با برقراری رابطه احتمالی میان آنکارا – دمشق، شرایط برای آنها بسیار ناگوارتر خواهد شد و همین مساله موجب تلاطم روحی آنها شده و آنها را وادار به حملات پی در پی به مواضع ارتش سوریه در روزها و هفته‌های اخیر کرده است. هم اکنون بخش های از استان ادلب (حدود ۴۰ درصد) و بخش های کمی از استان های لاذقیه، حما و حلب در شمال غرب سوریه که در مجموع کمتر از شش درصد خاک این کشور می باشد، هنوز در تصرف گروه های تروریستی – تکفیری قرار دارد و عناصر این گروه ها چند روز یکبار از این مناطق اقدام به حمله علیه مواضع ارتش سوریه می کنند.

رادیو چین : شرکت «اس اند پی گلوبال» که قدیمی‌ترین موسسه در حوزه اعتبارسنجی و ارائه گزارشات اعتباری جهان محسوب می‌شود در گزارش مطبوعاتی خود که روز پنجشنبه منتشر کرد، آورده اقتصاد ایالات متحده در ماه ژانویه به ضعف خود ادامه داده و نرخ افول آن از زمان بحران مالی جهان سریعترین روند را شاهد بوده است. بر اساس گزارش اس اند پی گلوبال، شاخص «مدیران خرید ترکیبی» در آمریکا که معیاری مشخص برای فعالیت بخش‌های تولیدی و خدماتی است زیر 50 درصد باقی مانده است. اگر این عدد بالای 50 درصد باشد نشان دهنده توسعه و کمتر از 50 درصد حاکی از انقباض و عدم رشد است. بررسی این عدد این چشم انداز را به اقتصاددانان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری می‌تواند به سوی یک رکود کشیده شود.

ایسنا : سخنگوی کرملین اعلام کرد، تغییر وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین به خاطر تصمیم غرب برای ارسال تانک به این کشور، در دستور کار نیست. به دنبال تصمیم آمریکا و آلمان برای ارسال تانک به اوکراین، میخائیل شرمت، قانون‌گذار روس روز چهارشنبه پیشنهاد تغییر وضعیت “عملیات نظامی ویژه” روسیه در اوکراین را مطرح کرد و گفت، رویدادهای کنونی فراتر از یک درگیری نظامی عادی و معمولی رفته‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره به خبرنگاران گفت: ما چنین موضوعی را در دستور کار نداریم. پسکوف در بخش دیگری از سخنانش گفت: کرملین ارسال وعده داده شده تانک‌های غربی به اوکراین را سندی دال بر مشارکت مستقیم و رو به افزایش آمریکا و اروپا در این درگیری‌ها می‌بیند.

فارس: وبگاه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی مفصل به اقدام این کشور و آلمان برای ارسال تانک به اوکراین اشاره کرده و در آن روی عبور مداوم غرب از «خط قرمزهایی که خودش ترسیم کرده»، دست گذاشته است. در ابتدای گزارش آمده است: «با توجه به اینکه (تانک‌های) آبرامز ساخت ایالات متحده و لئوپاردهای ساخت آلمان بعد از ماه‌ها مشاجره میان متحدان غربی به سمت خط مقدم (جنگ اوکراین) می‌روند، طراحان نظامی در کی‌یف توجه خود را به آنچه که آنها به عنوان گام منطقی بعدی در تلاش برای دفع مهاجمان روسی می‌دانند معطوف کرده‌اند: تحویل گرفتن جت‌های جنگنده مدرن». به نوشته این رسانه، گفت‌وگو با بیش از نیمی از مسئولان نظامی غربی و دیپلمات‌ها تایید می‌کند که درباره دادن جنگنده‌ها به اوکراین در حال حاضر یک بحث داخلی در جریان است و اوکراین با حمایت کشورهای حوزه بالتیک آن را در دستورکار قرار داده‌اند.

تسنیم : صدر اعظم آلمان با تاکید بر لزوم جلوگیری از وقوع جنگ بین ناتو و روسیه، پایان سریع جنگ اوکراین را پیش بینی نکرده و آن را جنگی طولانی دانست. صدر اعظم آلمان بر این عقیده است که آلمان حتی با تحویل تانک های جنگی لئوپارد به اوکراین نیز به یک طرف جنگ تبدیل نشده است. وی شب گذشته گفت: “نه، مطلقاً این طور نخواهد بود.” شولتز این تحویل را نشانه آشکاری از همبستگی با اوکراین و همچنین پیامی روشن به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دانست مبنی بر اینکه جنگ امپریالیستی او موفقیت آمیز نخواهد بود. او گفت: روسیه باید در هدف خود برای تحت سلطه در آوردن اوکراین شکست بخورد و این کشور باید از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع کند.وی در عین حال گفت که باید همیشه مراقب باشیم که به یک طرف جنگ تبدیل نشویم. صدراعظم آلمان تاکید کرد: نباید بین روسیه و ناتو جنگی رخ دهد. وی تاکید کرد که او برای آن دست به هر کاری خواهد زد. وی در همین راستا دوباره از گفتن عبارت اوکراین باید در این جنگ پیروز شود اجتناب کرد.

ایلنا : مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار برخی ادعاها، گفت که قدرت‌های غربی باید تلاش مضاعفی برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران انجام دهند. وی که در جلسه یکی از کمیته‌های جانبی پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، مدعی شد که ایران اکنون مواد کافی برای ساخت «چندین بمب هسته‌ای» را در اختیار دارد. گروسی با تأکید بر این‌که ایران تاکنون سلاح هسته‌ای تولید نکرده است، گفت که تلاش‌های دیپماتیک برای ممانعت از این امر باید تشدید شود.

ایرنا: یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت: یک دوره‌ آماده‌سازی کوتاه برای استفاده از تانک‌های آلمانی نیاز است که یا در ماه جاری و یا در اوایل ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. این مقام وزارت دفاع آلمان با ابراز امیدواری نسبت به اضافه شدن تانک‌های لئوپارد۲ به تجهیزات دفاعی اوکراینی‌ها در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۳، ادامه داد: برای ۱۴ تانکی که قرار است در اختیار کی‌یف قرار گیرد، ۵۰ تا ۱۰۰ نفر پرسنل نیاز است.

فارس: «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که تحویل اولین محموله تانک‌های «لئوپارد» این کشور به اوکراین حدود سه ماه به طول می‌انجامد. این مقام ارشد آلمانی روز پنجشنبه اعلام کرد که تا قبل از «پایان ماه مارس» تانک‌های آلمانی به اوکراین تحویل داده خواهند شد. وزیر دفاع آلمان همچنین خبر داد که این وزارتخانه آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از این تانک‌ها را «بسیار سریع» آغاز خواهد کرد. بوریس پیستوریوس تصمیم دولت آلمان برای ارسال تانک به اوکراین را «تاریخی» توصیف کرد و خبر داد که این تصمیم بعد از هماهنگی در سطح بین‌المللی و با توجه به «وضعیت به شدت انفجاری در اوکراین» اتخاذ شد. قرار است آلمان در دو مرحله تانک‌های خود را در اختیار اوکراین قرار بدهد. وزیر دفاع آلمان گفت که دادن این تانک‌ها «دلیلی برای خوشحالی کردن نیست حتی اگر کسی بخواهد چنین کاری انجام بدهد». وی افزود، گرفتن چنین تصمیماتی «نمی‌تواند بسیار خوشایند باشد (اما) ضروری بوده است».

رادیو چین : بر اساس گزارش موسوم به «وضعیت و چشم‌اندازهای اقتصادی جهان 2023 سازمان ملل» پیش بینی می‌شود رشد خروجی جهان از 3.0 درصد تخمین‌زده‌شده در سال 2022 به 1.9 درصد در سال 2023 برسد که نشان دهنده یکی از کمترین میزان نرخ رشدها در طی دهه‌های گذشته است. این گزارش پیش‌بینی کرده رشد جهانی در سال 2024 رشد 2.7 درصدی داشته باشد و این در شرایطی است که برخی بر این باورند ناملایمات پیش روی اقتصاد کلان سال آینده میلادی شروع به کاهش می‌کند.

خبرگزاری صداوسیما: در حالیکه بسیاری از رهبران سیاسی پاکستان معتقدند: دولت اسلام آباد در تلاش برای دیپلماسی پشت پرده جهت بهبود روابط با هند است، “حنا ربانی کهر” معاون وزیر امور خارجه پاکستان ضمن رد این شایعات گفت: در طول ۴ سال گذشته روابط پاکستان و هند به دلیل اقدامات تحریک آمیز و یکجانبه گرایانه هند بویژه در خصوص مسئله مورد مناقشه “کشمیر” به بن بست رسیده است. وی طی سخنانی در مجلس سنای پاکستان افزود: در حال حاضر روابط دیپلماتیک بین دو کشور محدود است و ارتباط مردمی دو کشور همسایه نیز در کمترین سطح خود قرار دارد.

تسنیم : روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت بایدن اعلام کرده است که تانک به اوکراین می فرستد، اما این اقدام، احتمالا حداقل تا پاییز انجام نخواهد شد. در ادامه مقاله این روزنامه آمریکایی آمده است که انتقال این تانک ها به اوکراین، طبق آنچه که دولت آمریکا قبلاً به آن اشاره کرد، مملو از «مشکلات لجستیکی» است. شبکه خبری سی ان ان پیشتر گزارش داده بود که واشنگتن قصد دارد در هفته جاری انتقال حدود 30 تانک آبرامز به اوکراین را اعلام کند.

خبرگزاری صداوسیما: شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی در جریان سفر خود به پاکستان و دیدار با شهباز شریفنخست وزیر پاکستان با ابراز اطمینان از اینکه امارات متحده عربی همواره در کنار پاکستان خواهد بود؛ گفت: اسلام آباد باید خود را برای سرمایه گذاری کلان امارات در پاکستان آماده کند. رهبران دو کشور درباره زمینه‌های مختلف همکاری بویژه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و توسعه‌ای گفتگو کردند و مسائل منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

ایسنا: فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تصریح کرد، بحران بسیار پیچیده و چند بعدی که هنوز سوریه درگیر آن است، به یک راه‌حل سیاسی فراگیر نیاز دارد اما این راه‌حل قریب الوقوع نیست. پدرسن اظهار کرد: مردم سوریه به شدت درباره آینده‌شان اختلاف‌نظر دارند و هیچ پیشرفت اساسی جهت رسیدن به یک رویکرد سیاسی مشترک برای آن آینده از طریق یک فرآیند سیاسی واقعی صورت نمی‌گیرد.

فارس: منابع نظامی و محلی کُردستان عراق به شبکه روداو گفته‌اند که ترکیه تعداد زیادی از پایگاه‌های خود در شمال عراق را تخلیه کرده و از ماهها پیش به این سو میزان فعالیت خود را در این مناطق به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند. با این حال به گفته این منابع، خروج ارتش ترکیه پس از آن انجام می‌شود که فعالیت شبه‌نظامیان گروهک «حزب کارگران کردستان» (PKK) در مناطق شمالی عراق کاهش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *