جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ تلاش ارتش عراق در توسعه همکاری با ائتلاف ناتو و …

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: گام‌های سیاسی کشورهای عربی برای ارتباط با سوریه، برنامه «بن سلمان» برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، تاکید اردوغان بر اینکه سوئد توقعی از ترکیه برای رای به عضویت در ناتو نداشته باشد، تاکید کاخ سفید برضرورت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به‌رغم موضع ترکیه، تعویق مذاکرات ترکیه و سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، دلشوره متحدان نتانیاهو از زمزمه برکناری وی، ابراز نگرانی رئیس رژیم صهیونیستی از بروز درگیری داخلی، موافقت اتحادیه اروپا با استقرار هیأت نظارت در مرز ارمنستان، موافقت۱۲ کشور با ارسال صد تانک لئوپارد به اوکراین، بررسی انتشار ارز مشترک از سوی برزیل و آرژانتین، تاکید بورل بر اهمیت تصاویر ماهواره‌ای در جنگ اوکراین، چگونگی وقوع جنگ آینده در نوار غزه، رسوایی فساد در اوکراین و استعفای جمعی از مقام‌های ارشد، تاکید رئیس‌جمهوری تایوان مبنی بر اینکه جنگ با چین یک گزینه نیست، واشنگتن در تدارک اعمال فشار علیه پکن در رابطه با نفت ایران، و دخالت آمریکا برای پایان دادن به بحران میان اربیل و سلیمانیه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: اظهارات «فیصل بن فرحان»، وزیرخارجه عربستان سعودی درخصوص تلاش‌ها برای یافتن راهی با هدف برقراری ارتباط با دولت سوریه و  پیشرفت اقدامات ملموسی برای راه‌حل سیاسی ، بار دیگر پرونده روابط سوریه و عربستان را کانون توجه قرار داده است. منابع آگاه در خصوص اقدامات اخیر کشورهای عربی برای بهبود روابط با سوریه به روزنامه «الوطن» اعلام کردند که سفر اخیر  وزیر خارجه امارات به سوریه  در چارچوب احیای روابط کشورهای عربی و سوریه به  ویژه روابط دمشق و ریاض انجام شده است. در بیانیه ریاست جمهوری سوریه که به دنبال استقبال بشار اسد از وزیر خارجه امارات اعلام شد، بر اهمیت ازسرگیری روابط دوجانبه میان دو طرف و نقش مثبت امارات در منطقه تأکید شد.

خبرگزاری صداوسیما: جوزپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پس از جنگ در اوکراین، هزینه‌های ما در زمینه فضایی ۱۶ درصد افزایش یافت. تصاویر ماهواره‌ای، اهمیت زیادی برای ارتش اوکراین در جنگ دارد. جنگ در اوکراین، نقاط ضعف ما را در زمینه فضایی و استفاده از آن، آشکار کرد. بسیاری از زیرساخت‌ها متکی به استفاده از علوم فضایی است و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم.

ایسنا : مجله آمریکایی نیوزویک گزارشی را با عنوان «یک فرمانده اسرائیل فاش می‌کند که جنگ بعدی در داخل غزه چگونه رخ خواهد داد» منتشر کرد. در این گزارش بنی آهارون، فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی فاش می‌کند که در صورت وقوع درگیری دیگر میان ارتش رژیم صهیونیستی و نظامیان فلسطینی که از نوار غزه مشرف بر دریای مدیترانه سرازیر می‌شوند، چگونه نیروهایش برای انجام حمله زمینی در این منطقه برنامه ریزی می‌کنند. این استراتژی جدید موضوع یک رزمایش ارتش اسرائیل در ماه گذشته بود که یک درگیری در آینده نزدیک در غزه با عنوان “جاده آتش” را شبیه سازی کرد.

فارس: در پی ناکامی طرف‌های سیاسی داخلی در پایان دادن به بحران میان 2 حزب اصلی منطقه کردستان عراق، آمریکا وارد عمل شده و سازوکارهایی برای رفع تنش در مرحله کنونی ارائه کرده است و برای پایان دادن به بحران میان اربیل و سلیمانیه از طریق توافق بر سر سازوکارها و ایجاد بندهایی برای حل مناقشه میان دو طرف، در حال ایفای نقش باشد.

العالم : سخنگوی کاخ سفید گفت که علیرغم اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه استکهلم نباید منتظر حمایت آنکارا باشد، واشنگتن انتظار دارد سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند. کارن ژان پیر سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن با سخنان اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد موافق است که آنچه در استکهلم رخ داد( آتش زدن قرآن کریم) «یک بی احترامی زیاد به مسلمانان» بود.

ایرنا : سران احزاب ائتلاف کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نامه ای به مشاور قضایی این کابینه با اشاره به زمزمه برکناری «بنیامین نتانیاهو» از سمتش به خاطر ناتوانی در انجام وظیفه اعلام کردند که برکناری او به منزله “تلاش برای کودتای نظامی غیرقانونی” علیه کابینه جدید است.

تسنیم : رسانه‌های  صهیونیستی از ابتکار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی  از خلال اجازه دادن به صهیونیست‌ها برای گذراندن تعطیلات خود در جزایر «تیران» و «صنافیر» فاش کردند. مقامات سعودی قصد دارند برای تسهیل انتقال صهیونیست‌ها به این دو جزیره یک پل زمینی را ایجاد کنند که عربستان و مصر را به هم متصل کند. به گزارش وب سایت گلوبس، با انتخاب «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست وزیر، تماس‌های طرفین در مورد  ورود گردشگران اسرائیلی تجدید شد.

مهر: خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات میان کشورهای ترکیه، سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به تعویق افتاده است. مذاکرات مذکور به درخواست آنکارا تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.اسپوتنیک ادامه داد که تعویق این رایزنی ها به مدت نامعلومی رخ داده است. پِکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند ساعاتی پیش با اشاره به مشکلات و دشواری‌ های اخیر سوئد در جلب رضایت و تایید ترکیه برای پیوستن استکهلم به ناتو، گفت که شاید فنلاند وادار به اقدام انفرادی شود.هاویستو گفت که هلسینکی و استکهلم سال گذشته درخواست خود را برای پیوستن به ناتو مطرح کردند و ترجیح می‌ دادند تا این فرآیند را در کنار یکدیگر کامل کنند؛ اما با توجه به روابط رو به وخامت سوئد با ترکیه، شاید هلسینکی راهش را از استکهلم جدا کند.

ایلنا : اتحادیه اروپا با استقرار هیأت غیرنظامی نظارت در  مرز ارمنستان برای «کمک به ثبات در مناطق مرزی» موافقت کرد. شورای اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای با اعلام این تصمیم، استقرار این هیأت ناظران را گامی در راستای اعتمادسازی و ایجاد محیطی را برای تضمین سازنده بودن تلاش‌های بین ارمنستان و آذربایجان با حمایت اتحادیه اروپا خواند. این مأموریت غیرنظامی که توسط ایروان درخواست شده بود، «گشت‌زنی معمولی را انجام خواهد داد و وضعیت را گزارش خواهد کرد». این هیأت نظارت غیرنظامی که مقر آن در ارمنستان است، یک مأموریت دو ساله خواهد داشت.

خبرگزاری صداوسیما: لولا داسیلوا در نشست مشترک خبری با رئیس جمهور آرژانتین در بوینس آیرس گفت: انتشار ارز مشترک با آرژانتین را به منظور استفاده از آن در تجارت بین دو کشور بررسی می کنیم. هدف از طرح این ایده، کاهش وابستگی به دلار آمریکا در تجارت بین دو کشور است. وزرای دارایی دو کشور به همراه تیم‌های اقتصادی خودشان می توانند پیشنهادی به ما درباره تجارت خارجی و مبادلات بین دو کشور با یک ارز مشترک ارائه کنند. انتشار ارز مشترک به بحث‌ها و نشست‌های زیادی نیاز دارد.

فارس: منابع رسانه‌ای از دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با فرمانده نیروهای ناتو در ایتالیا و تلاش جهت توسعه همکاری خبر دادند. وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، در این دیدارطرفین در مورد همکاری و هماهنگی نظامی به منظور توسعه قابلیت‌های ارتش عراق و حمایت از تلاش برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

ایسنا : در بحبوحه رسوایی ویرانگر فساد، چندین مقام ارشد اوکراینی از جمله معاون وزیر دفاع استعفای خود را اعلام کردند. گزارش‌هایی که مبنی بر فساد اداری در ادارات عالی اوکراین منتشر شد که مربوط به پرداخت‌های غیرقانونی به وزرا و قراردادهای نظامی بیش از حد بود. رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت که تغییرات پرسنلی در سطوح عالی و پایین در حال انجام است. با این حال، این رسوایی می‌تواند شور و شوق غرب را نسبت به دولت کی‌یف، که سابقه طولانی حکومتداری متزلزل دارد، کاهش دهد، به ویژه در زمانی که به دنبال تانک‌های جنگی است.

تسنیم : رئیس جمهور ترکیه با اشاره به توهین به قرآن کریم در مقابل سفارت این کشور در سوئد گفت: کسانی که چنین رسوایی را در مقابل سفارت ما به پا کردند، نباید در مورد درخواست‌هایشان برای عضویت در ناتو توقعی از ما داشته باشند. وی افزود: دولت سوئد اگر به اعتقادات مذهبی شهروندان ترکیه یا مسلمانان احترام نگذارد، هیچ حمایتی از سوی ما در مورد عضویت در ناتو دریافت نخواهد کرد. اگر اعضای گروه تروریستی و دشمنان اسلام را بسیار دوست دارند، به آنها توصیه می‌کنیم که دفاع از کشور خود را به دست آنها بسپارند.

ایرنا: رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی با هشدار نسبت به شکل گیری یک درگیری داخلی در سرزمین‌های اشغالی میان صهیونیست‌ها گفت که این درگیری ممکن است رژیم صهیونیستی را ببلعد و نابود کند. اسحاق هرتزوگ افزود: رژیم اسرائیل در آستانه یک درگیری داخلی به دلیل اختلافات سیاسی و شکاف میان بخش‌های مختلف جامعه این رژیم قرار دارد که ممکن است منجر به انفجار اوضاع در سرزمین‌های اشغالی شود. وی خواستار تلاش تمامی طرف‌ها و احزاب سیاسی در جهت دستیابی به توافق و پایان دادن به اختلافات شد.

ایلنا : ۱۲ کشور با ارسال حدود ۱۰۰ تانک لئوپارد آلمان به اوکراین موافقت کرده‌اند. این شبکه به نقل از یک مقام بلندپایه اوکراینی گزارش داد که این توافق در نشست گروه تماس درباره حمایت از اوکراین در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان حاصل شده است و لهستان و فنلاند عملا آمادگی خود را برای انتقال تانک به کی‌یف اعلام کردند. به گفته این مقام اوکراینی، اسپانیا، هلند و دانمارک نیز مایل به ارسال برخی تانک ها به اوکراین هستند. پیش از این، «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد کشورهای عضو ناتو که تانک‌های لئوپارد را در اختیار دارند، می‌توانند این تانک‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهند و آلمان نیز با آن مخالفت نخواهد کرد اما تصمیم آلمان برای ارسال تانک به اوکراین موضوعی جداگانه است.

مهر : رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای از تلاش آمریکا برای تداوم اعمال فشار به چین برای توقف خرید نفت از ایران سخن گفت. وی ادعا کرد: آمریکا به دنبال اعمال تحریم هایی علیه چین و برخی از کشورهایی است که از ایران نفت وارد می کنند. وی اعلام کرد که کشورش نگران صادرات نفت ایران به چین است. مالی به بلومبرگ گفت: واشنگتن در این باره با مقامات چینی در تماس است. مذاکرات با چین چند ماه است که ادامه دارد و تشدید خواهد شد.

ایسنا : رئیس جمهوری تایوان در نامه‌ای به رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که جنگ بین تایوان و چین یک گزینه نیست و روابط سالم با پکن تنها با احترام به تاکید مردم تایوان بر حاکمیت و آزادی می‌تواند وجود داشته باشد. “جنگ در اوکراین باعث شد جهان به ارزش صلح توجه کند و حفظ امنیت منطقه‌ای تبدیل به یک اتفاق‌نظر مهم شده است.” بنا بر این گزارش، واتیکان تنها متحد دیپلماتیک اروپایی تایوان به حساب می‌آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *