جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه ها؛ هشدار رئیس دومای روسیه درباره بروز «فاجعه جهانی» در صورت حمله به روسیه و…

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: افشای همکاری چند کشور عربی با موساد در ترور «عماد مغنیه»، برکناری وزیر امور داخلی توسط نتانیاهو، تاکید اروپا بر اینکه خطر تامین تسلیحات اوکراین را باید پذیرفت، فروش نفت روسیه در آسیا برغم تحریم های غرب، پذیرش مسئولیت حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه توسط یک گروه عراقی، کشف ۶ سند محرمانه دیگر از منزل جو بایدن، مسدودشدن داراییهای روسیه توسط فنلاند، هشدار رئیس دومای روسیه درباره بروز «فاجعه جهانی»، تصرف «سقطری» یمن توسط امارات، احتمال خروج ایران از NPT در صورت اصلاح نشدن موضع اروپا، تشدید اختلافات در جامعه صهیونیستی، استعفای دولت کویت، درخواست اروپا از آلمان برای ارسال تانک‌ به اوکراین، پیشروی روسیه در محور زاپروژیا و ترس پنتاگون از جنگ با روسیه با استقرار هزاران نیرو در رومانی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: «یوسی ملمان» نویسنده و کارشناس امور نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی کتابی منتشر کرده که در آن جزئیات تازه‌ای از ترور عماد مغنیه شرح داده شده و نشان می‌دهد که سرویس اطلاعاتی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی در طراحی و جمع‌آوری اطلاعات برای انجام این عملیات و نیز در فرآیند اجرای آن نقش داشتند. این کتاب نشان می‌دهد این آمریکاست که برای اجرای چنین عملیات‌هایی حرف اول و آخر را می‌زند. دو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی یعنی «آرئیل شارون» و ایهود اولمرت اجازه ترور عماد مغنیه را به دو رئیس اسبق موساد یعنی «اوراییم هلیوی» و مائیر داگان داده بودند. علاوه بر آن سرویس‌های اطلاعاتی چند کشور از جمله آمریکا، فرانسه انگلیس، اردن، مصر و عربستان سعودی در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات برای اجرای عملیات ترور عماد مغنیه مشارکت داشتند. البته نقشه اولیه اسرائیل برای ترور عماد مغنیه در جنگ جولای 2006 در یک عملیات موشکی بود که موفق نشد.

العالم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه دست کم گرفتن توانایی نظامی روسیه احمقانه است، تاکید کرد در حال حاضر، باید خطر تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین را پذیرفت زیرا اگر این امر محقق نشود، جنگ تا بهار آینده ادامه خواهد داشت، زمانی که روسیه احتمالاً تلاش خواهد کرد تا حمله جدیدی را آغاز کند.

ایلنا: «باب بائر» یکی از وکلای «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا از کشف شش سند محرمانه دیگر در منزل شخصی وی در ایالت «ولور» خبر داد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که جمعه گذشته با مجوز کتبی بایدن، جست‌وجوی ۱۲ ساعته‌ای در منزل وی انجام داده است.

تسنیم: همزمان با تداوم اعتراضات علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، او «آریه درعی»، رئیس حزب «شاس» را از سمت خود به عنوان وزیر داخلی و بهداشت برکنار کرد. نتانیاهو این تصمیم را بعد از رأی دادگاه عالی که در چهارشنبه گذشته در 29 دی ماه اعلام شد، اتخاذ کرد. شب گذشته تل‌آویو، پایتخت رژیم اسرائیل شاهد بزرگترین‌ راهپیمایی  اعتراضی خود (110 هزار نفر) بود که شرکت کنندگان در این راهپیمایی به تلاش نتانیاهو برای دستکاری قوانین قضایی اعتراض داشتند. نتانیاهو در حکم برکناری آریه درعی نوشته است : «با اندوه فراوان و با احساس ناراحتی، ناگزیرم شما را که وزیر دولت هستید برکنار کنم و دنبال راهی می‌گردم که به روش قانونی، شما را برگردانم.»

ایسنا: در تصاویر منتشر شده توسط کاربران در صفحه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود که پرچم امارات جایگزین پرچم یمن در جزیره سقطری شده است. حاکمیت امارات بر این جزیره فقط محدود به برافراشتن پرچم نیست، بلکه تماس‌ها در این جزیره با پیش شماره امارات و سفر به این جزیره نیز با ویزای اماراتی انجام می‌شود. پایگاه‌های نظامی مشترک میان امارات و اسرائیل نیز در آنجا در حال ساخت است.

فارس: مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چند هزار نیروی خود را دستکم برای ۹ ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت. پایگاه هوایی«میهاییل» در رومانی به مرکز آموزشی نیروهای ناتو در جنوب شرقی اروپا تبدیل شده است و در صورت حمله روسیه به غرب، این نیروها اولین خط دفاعی خواهند بود. بر اساس این گزارش، ۴۰۰۰ نظامی آمریکایی از تابستان گذشته در این پایگاه هوایی مستقر شده‌اند و در مرز رومانی با اوکراین تمرین می‌کنند. پیشتر مشخص نبود که آیا پنتاگون این یگان سطح بالا را در پایگاه هوایی در رومانی نگه خواهد داشت یا نیروهای خود را به جای دیگری منتقل خواهد کرد.

ایرنا: رادیو آمریکایی ان‌پی‌آر، در گزارشی به بررسی نحوه دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه برای فروش مشتقات نفتی خود به کشورهای آسیایی پرداخت. این کشور نمی‌تواند نفت را به مقاصدی که پیشتر صادر می‌کرده، بدهد و ناوگان نفت کش مسکو نمی‌تواند محموله جابه جا کند به همین خاطر روسیه به کشتی‌های بیشتری نیاز دارد. اما ایالات متحده و متحدانش محدودیت‌هایی برای جلوگیری از خدمات رسانی به محموله‌ها و نفتکش‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، اعمال کردند مگر اینکه محموله نفتی به قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار یا کمتر فروخته شده باشد.

تسنیم : گروه عراقی «تشکیل الوارثین» با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه را برعهده گرفت. پایگاه آمریکایی «التنف» در 55 کیلومتری مثلث مرزی سوریه، اردن و عراق که دو روز پیش در سی‌ام دی ماه مورد حمله پهپادی قرار گرفته بود. گروه تشکیل الوارثین در بیانیه‌ای که منتشر کرد، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. این گروه عراقی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ کس نمی‌تواند عملیات ما را متوقف کند، ما می‌خواهیم نیروهای اشغالگر آمریکایی را از منطقه اخراج کنیم.»

ایلنا: «پیا ساریوارا»، رئیس بخش تحریم‌های وزارت خارجه فنلاند اعلام کرد که هلسینکی حساب‌ها و دارایی‌های روسیه را به ارزش حدود ۱۹۰ میلیون یورو مسدود کرده است. وی گفت: «مسائل مرتبط با دارایی‌های مسدود شده توسط بخش وصول بدهی‌ها در حال بررسی است. این اداره در حال حاضر حساب‌ها و دارایی‌های روسیه را به ارزش ۱۸۷ میلیون یورو مسدود کرده است». ساریوارا افزود که این موضوع مرتبط با اموال، سهام، خودروها، قایق‌ها و هواپیماهاست.

مهر: روزنامه القبس کویت به نقل از یک منبع مسئول اعلام کرد که دولت این کشور فردا دوشنبه استعفا می کند. منابع مذکور افزود: دولت کویت به موضع خود در قبال بحران سیاسی اخیر در زمینه وضع قوانین به نفع مردم پایبند است و بر بازپس گیری استیضاح وزیر دارایی و وزیر مشار در امور هیئت وزیران پافشاری می کند. این تحرکات در حالی صورت می گیرد که قرار است روز سه شنبه، عبدالوهاب رشید وزیر دارایی این کشور در راستای بررسی تعدادی از مسائل از جمله مسئله وام ها استیضاح شود.

ایسنا: رئیس دومای روسیه هشدار داد که «اگر سلاح سنگین از غرب به اوکراین ارسال شود، با یک فاجعه جهانی روبرو خواهیم شد.» «ویاچسلاو وولودین» رئیس دومای روسیه در تلگرام گفت: اگر واشنگتن و کشورهای عضو ناتو اقدام به ارسال تسلیحات به اوکراین کنند که برای حمله به مناطق مسکونی و تلاش برای تصرف قلمروهای روسیه به کار گرفته شود، این مساله به انجام اقدامات متقابل و استفاده از تسلیحات قدرتمندتر منجر خواهد شد. وی همچنین به اعضای کنگره آمریکا و قانونگذاران پارلمان آلمان، مجمع ملی فرانسه و دیگر اعضای پارلمان‌های اروپایی تاکید کرد که مسئولیت در قبال بشریت را بپذیرند.

میزان: وزیر خارجه انگلیس در پی عدم توافق بر سر ارائه تانک‌های «لئوپارد ۲» ساخت آلمان به اوکراین، تاکید کرد که لندن همچنان خواستار توافق بین‌المللی بمنظور ارائه این تانک‌ها و سامانه‌های توپخانه‌ای به اوکراین است. از سوی دیگر، کشورهای حوزه بالتیک یعنی لتونی، لیتوانی و استونی نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک از آلمان درخواست کردند تا تانک‌های جنگی خود را به اوکراین بفرستد. وزیر خارجه استونی نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: ما وزیران خارجه استونی، لتونی و لیتوانی از آلمان می‌خواهیم تا تانک‌های لئوپارد را الان به اوکراین ارائه کند. این درحالی است که آلمان و متحدان غربی نتوانستند تصمیم نهایی را در مورد ارسال تانک‌های تهاجمی برلین به کی‌یف اتخاذ کنند.

مهر : شامگاه گذشته به اذعان منابع عبری دستکم ۱۵۰ هزار معترض در شهرهای مختلف اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه افراطی وی به خیابان‌ها آمدند. رسانه‌های عبری امروز در گزارش‌هایی تظاهرات گسترده شامگاه گذشته معترضان علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه افراط گرای وی را پوشش داده‌اند. این رسانه‌ها با اشاره به برگزاری این اعتراضات در شهرهای مختلف از جمله تل آویو، قدس و حیفا، شمار تظاهر کنندگان را بیش از ۱۵۰ هزار نفر ارزیابی کردند. این در حالی است که در تظاهرات شنبه هفته گذشته ۱۰۰ هزار معترض علیه نتانیاهو وسیاست های کابینه وی به خیابان‌ها آمده بودند. افزایش این شمار بیانگر جدی تر شدن مخالفت‌ها با نتانیاهو است که درون کابینه خود مشکلات متعددی دارد.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه، گفت: بنابر اظهارات رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، غربی ها به دنبال اجرای این قطعنامه نیستند اما اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال انجام هر اقدام تقابلی متصور است. پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته است و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است.

میزان: وزارت دفاع روسیه، می‎گوید که بخش هوانوردی، نیروهای موشکی و توپخانه روسیه، پست فرماندهی نیروهای اوکراینی را در منطقه «زاپروژیا» هدف حملات خود قرار داد. «ولادیمیر روگوف»، از مقامات منطقه زاپروژیا، گفت که نیروهای مسلح اوکراین در حال ایجاد استحکامات و پناهگاه‌ها در کارخانه‌های این منطقه هستند که ممکن است منعکس کننده قصد مقامات اوکراینی برای از بین بردن صنایع این شهر باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *