جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش حمایت نظامی از اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست ناتو برای کمک نظامی فوری به اوکراین، عدم توافق متحدان ناتو بر سر تامین تانک‌های لئوپارد برای اوکراین، توصیه نظامی جدید آمریکا به اوکراین، تصمیم مکرون برای افزایش توان نظامی فرانسه، بازنگری گروه هفت در سقف قیمت خرید نفت از روسیه، افزایش بهای نفت خام در پی داده‌های رشد اقتصادی چین، پیام هشدارآمیز سالیوان به رژیم صهیونیستی، احداث شهرک غیرقانونی جدید توسط شهرک نشینان  صهیونیست، تازه ترین اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص احیای برجام، واکنش پاکستان به عملیات برون‌مرزی در خاک افغانستان، رد پیشنهاد پاکستان از سوی هند، سخنرانی شی جین پینگ به مناسبت عید بهار 2023، از دست رفتن حق رای ۶ کشور در سازمان ملل بعلت بدهی، ادامه اعتراضات در پروو پایان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: دبیر کل ناتو از کشورهای عضو این پیمان نظامی خواست با توجه به آمادگی روسیه برای حملات جدید علیه اوکراین، کمک‌های نظامی به کی‌یف را فورا افزایش دهند. «ینس استولتنبرگ» این سخنان را پس از نشست گروه تماس درباره اوکراین که در پایگاه هوایی «رامشتاین» در آلمان برگزار شده بود، مطرح کرد. دبیر کل ناتو گفت: روسیه آماده حملات جدید می‌شود به همین دلیل افزایش حمایت از اوکراین برای تضمین پیروزی‌اش و بازگرداندن سرزمین‌های اشغال شده ضروری است. استولتنبرگ گفت که انگلیس، فرانسه و لهستان آماده ارائه تانک‌های تهاجمی و تانکهای سبک به اوکراین هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا و متحدانش در مورد تامین تانک‌های جنگی ساخت آلمان برای اوکراین به توافق نرسیدند. اعضای ناتو و رهبران دفاعی از حدود ۵۰ کشور در پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در آلمان با یکدیگر دیدار کردند، این تازه‌ترین کنفرانس از یک سری کنفرانس‌های تعهد تامین تسلیحاتی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۱۱ ماه پیش بود. رهبران اروپایی در این نشست بار دیگر آلمان را تحت فشار قرار دادند تا برای تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان به اوکراین برای عقب راندن نیروهای مسکو چراغ سبز نشان دهد – اگرچه هیچ تصمیمی گرفته نشد.عدم موافقت با تهیه تانک‌ها ممکن است نشان دهنده اختلافات رو به رشد در داخل ناتو بر سر تامین چنین تسلیحاتی باشد.

خبرگزاری فارس:  یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که واشنگتن به اوکراین توصیه کرده است که این کشور نیروهای نظامی خود را از باخموت خارج کند. از سوی دیگر، منابع خبری اعلام کرده‌اند که پنتاگون به اوکراین توصیه کرده است که تا زمان رسیدن تسلیحات جدید از هرگونه حمله گسترده به نیروهای روسی خودداری کند. شهر سولیدار، منطقه‌ای کلیدی برای حمله نیروهای روس  به شهر راهبردی باخموت و سیطره بر آن، طی روزهای اخیر تحت کنترل روسیه در آمده است. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اخیراً با درخواست کمک‌های تسلیحاتی بیشتر از غرب، مدعی شد ارائه سامانه‌های دفاع هوایی مدرن به اوکراین، روسیه را مجبور می‌کند تجاوزات خود را متوقف کند و ما را به پایان جنگ نزدیک‌تر خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که فرانسه باید ظرفیت انجام یک عملیات گسترده با دیگر کشورهای اروپایی در داخل ناتو یا خارج از ائتلاف را داشته باشد.ماکرون در سخنرانی خود خطاب به ارتش گفت: ما باید بتوانیم با اروپایی‌ها در داخل ناتو یا خارج از ائتلاف عمل کنیم و در صورت لزوم، قابلیت‌های فرماندهی را فراهم کنیم که به ما امکان می‌دهد با هم عملیات گسترده‌ای را انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد که جهان با تعداد زیادی تهدید از جمله “یک درگیری با شدت بالا در اروپا – در اوکراین” مواجه است.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که مقام‌های کشورهای صنعتی موسوم به گروه هفت G۷ با بازنگری در سقف قیمت خرید نفت از روسیه موافقت کردند. گروه هفت قصد دارد پنجم فوریه (۱۶ بهمن) دو سقف قیمتی برای محصولات نفتی روسیه تعیین کند؛ یک سقف قیمتی برای محصولاتی مانند گازوئیل و یک سقف قیمتی دیگر برای محصولات دیگری همچون نفت کوره. وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه پس از جلسه مجازی «والی آدیمو» معاون این وزارتخانه با مقام‌های گروه هفت اعلام کرد: نمایندگان گروه هفت به این نتیجه رسیدند که با توجه به قیمت‌های متفاوتی که در بازار برای این محصولات تعیین شده است، این سیاست تناسب بهتری برای خرید محصولات پالایشی دارد.

دویچه وله: اطلاعات رونق اقتصادی از سوی چین، فضایی مثبت در بازار نفت خام ایجاد کرده است. این دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بیش از حد انتظار رشد داشته واین امر باعث شده قیمت‌ها ژانویه افزایش یابد. روند صعودی تقاضای جهانی برای نفت خام نیز به افزایش قیمت دامن زده است.با این حال، در کل سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی چین به شدت زیر فشار سیاست سختگیرانه طولانی مدت رهبری سیاسی این کشور قرار گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به رژیم صهیونیستی، حامل پیام هشدار آمیز برای کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بود. جیک سالیوان ابتدا با بنیامین نتانیاهو در قدس و سپس با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله در کرانه باختری دیدار کرد. در حالیکه نتانیاهو اعلام کرد تحرکات فلسطینیان در صحنه بین المللی، حمله‌ای به اسرائیل است که باید به آن پاسخ داد، محمود عباس از واشنگتن خواست برای متوقف کردن تنش آفرینی اشغالگران در مناطق فلسطینی، هرچه سریع تر وارد عمل شود. سالیوان نخستین و عالی رتبه‌ترین شخصیت سیاسی آمریکایی است که با اعضای کابینه جدید رژیم صهیونیستی که از نظر سیاسی و مذهبی افراطی‌ترین کابینه این رژیم است، دیدار می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه:  گروهی از شهرک نشینان یک شهرک غیرقانونی در منطقه جوریش در جنوب نابلس ایجاد کردند.غسان داگلاس، مسول پرونده شهرک‌های یهودی در شمال کرانه باختری، وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین اطلاعیه‌ای را در این باره صادر کرد.داگلاس اظهار داشت که گروهی از شهرک نشینان یهودی یک شهرک غیرقانونی در منطقه جوریش در جنوب نابلس ایجاد کردند.این مقام فلسطینی اعلام کرد که شهرک نشینان یهودی در این منطقه خانه‌های کانتینری مستقر کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا: هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا بدون اشاره به بدعهدی‌ها و زیاده‌خواهی‌های کشورش، مدعی شد که ایران مذاکرات احیای برجام را جدی نگرفته است. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر گفت که واشنگتن در حال حاضر روی مذاکره با ایران متمرکز نیست.وی با اذعان به این‌که واشنگتن در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیست، گفت که بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد ارتش این کشور قصد ندارد عملیات برون‌مرزی در خاک افغانستان انجام دهد. بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در حاشیه نشست اقتصادی داووس گفت: اسلام‌آباد قصد ندارد عملیات نظامی برون‌مرزی در افغانستان راه اندازی کند. زرداری افزود: اقدام مستقیم پاکستان علیه گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان در صورت عدم جلوگیری از تروریسم فرامرزی٬ بدان معنا نیست که پاکستان عملیات برون‌مرزی در افغانستان انجام خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم:  سخنگوی وزارت خارجه هند پیشنهاد نخست وزیر پاکستان برای گفتگوی دو کشور درباره مسائل مورد اختلاف از جمله مسئله کشمیر را رد کرد. «اریندام باغچی» سخنگوی وزارت خارجه هند با اظهار اینکه دهلی‌نو خواستار برقراری روابط خوب با پاکستان است، پیشنهاد «شهباز شریف» برای مذاکره دو کشور درباره مسائل مورد اختلاف از جمله کشمیر را رد کرد. باغچی با اظهار اینکه مذاکره با پاکستان در حال حاضر به دلیل رفتار و اقدامات اسلام‌آباد امکان‌پذیر نیست، گفت: ما همیشه خواهان روابط عادی همسایگی با پاکستان بوده‌ایم، اما باید فضای مساعدی وجود داشته باشد که ترور، خصومت و خشونت نداشته باشد. این همچنان موضع ما باقی می‌ماند.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مناسبت عید بهار 2023 گفت: سال گذشته سال بسیار مهمی در تاریخ توسعه حزب کمونیست و کشور چین بود. در مواجهه با محیط متلاطم بین المللی و وظایف سخت اصلاحات و توسعه داخلی، حزب کمونیست چین، ارتش و مردم همه اقوام در سراسر کشور با وحدت بر مشکلات غلبه کردند و فصل جدیدی را در مدرنیزاسیون سوسیالیستی رقم زدند. وی افزود: ما بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین را با موفقیت برگزار کردیم و طرح بزرگی برای ساخت یک کشور سوسیالیستی مدرن همه جانبه تعیین کردیم.

ایران پرس: شش کشور از جمله ونزوئلا، لبنان و سودان حق رای خود را در سازمان ملل به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی از دست دادند.آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در نامه‌ای اعلام کرد، ونزوئلا، لبنان و سودان جنوبی نتوانسته اند بدهی خود به بودجه عملیاتی سازمان ملل را پرداخت کنند و جزو شش کشوری هستند که حق رای خود را در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی از دست داده‌اند.دومینیکا، گینه استوایی و گابن نیز سه کشور دیگر هستند که حق رای خود را از دست داده اند.

خبرگزاری مهر : در پی ادامه اعتراض‌ها و درگیری معترضان و نیروهای پلیس در شهرهای مختلف کشور پرو، 58 نفر زخمی شدند. معترضان به خیابان‌های پایتخت (لیما) و دیگر شهرها آمدند و خواستار برکناری دولت «بولوارته» و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. یک ماه پیش پارلمان پرو، پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور سابق را با اتهام «تلاش برای کودتا و انحلال کنگره» برکنار و زندانی کرد و به جای او خانم بولوارته، نخست‌وزیر این کشور، به صورت موقت مسئولیت ریاست‌جمهوری را به عهده گرفته؛ تحولاتی که با اعتراض شدید هوادران کاستیلو روبرو شد و تاکنون ادامه دارد.دوشنبه گذشته خونین‌ترین روز ناآرامی‌ها در پرو بود و گفته می‌شود در چند هفته اخیر بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به کار خود پایان داد. مجموعه‌ای از چالش‌های جهانی از جمله افزایش قیمتها در راس دستور کار قرار داشتند. حدود ۲۷۰۰ نماینده از دولت‌ها و کسب و کارها از دوشنبه تا جمعه در این نشست شرکت کردند. این نشست با موضوع «همکاری در یک جهان از هم پاشیده» برگزار شد. اما امسال چهره‌های برتر از روسیه، چین و آمریکا تا حد زیادی غایب بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *