جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه ها: تلاش چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای روشن شدن نظر السودانی به نظامیان آمریکا و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید روسیه بر ضرورت گفتگوی مستقیم با انصارالله، مخالفت بایدن با تحقیقات شفاف درباره اسناد محرمانه کشف‌شده، تمدید آتش بس در یمن، تبعات فاجعه بار برگزیت برای فعالان اقتصادی بریتانیا، موضع پاکستان درخصوص تاثیر مشکلات اقتصادی بر شکست طالبان، ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود سفیر اردن به مسجد الاقصی، تاکید وزیر خارجه چین بر ضرورت اولویت بودن مسئله فلسطین،آغاز انتقال سیستم پاتریوت به لهستان از سوی آلمان، ابراز نگرانی مقدونیه شمالی نسبت به وحدت اروپا پس از پایان جنگ اوکراين، تاسیس دومین حزب سیاسی افغانستانی در خارج از این کشور، تلاش چارچوب هماهنگی شیعیان برای ارائه تصمیم قاطع درباره اعلام نیاز السودانی به نظامیان آمریکا، انتقاد ترکیه نسبت به عدم اجرای تعهدات سوئد و فنلاند، تهدید تشکیلات خودگردان از سوی اسرائیل، واکنش روسیه به بسته نهم تحریم‌های اتحادیه اروپا، دیدار هیات آمریکایی با نمایندگان جبهه پنجشیر، تصمیم روسیه برای اعمال تغییرات عمده در ارتش و افزایش تعداد سربازان، امنیتی شدن چهره پایتخت برزیل و پشت پرده استفاده ترکیه از فرات به عنوان سلاح علیه سوریه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم : معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار داشت که تثبیت اوضاع یمن تنها از طریق گفت‌وگوی مستقیم با «انصارالله» که مدت‌هاست به واقعیت عینی موازنه قدرت نظامی-سیاسی در یمن تبدیل شده است، محقق می‌شود.

ایلنا : نیروهای امنیتی اسرائیل ‌مانع از ورود سفیر اردن به مسجدالاقصی شدند و این اقدام را مشروط به کسب اجازه قبلی از این رژیم کردند. اردن در پی این اقدام سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور را احضار کرد.

رادیو چین : «چین گانگ»، وزیر خارجه چین در دیدار با خبرنگاران همراه با «سامح شکرى»، همتای مصری خود در قاهره اظهار داشت: مسئله فلسطین کلید مسایل خاورمیانه است که نه‌تنها بر صلح و ثبات خاور میانه بلکه بر انصاف و عدالت بین المللی تاثیر می گذارد، چین به این مسئله اهمیت زیاد می دهد. جامعه بین‌المللی باید احساس فوریت را افزایش بدهد و مسئله فلسطین را در اولویت برنامه‌های بین‌المللی را قرار بدهد و از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین را ترویج  کند و به طور مناسب موضوع وضعیت نهایی مانند اورشلیم را حل کند و حل و فصل عادلانه و ماندگار هر چه زودتر مسئله فلسطین بر اساس « چاره دو کشوری» را ترویج کند.

ایسنا : یک منبع سیاسی عراق اعلام کرد که رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و گروه‌های مقاومت این کشور با برگزاری نشستی تصمیم قاطعانه‌ای را علیه اظهارات نخست‌وزیر کشورشان و اعلام نیاز وی به نظامیان آمریکا اتخاذ خواهند کرد. وی گفت: هیچ‌گونه تجدید نظری در تصمیم اخراج نیروهای آمریکا از کشور وجود ندارد و مواضع قاطعی در برابر اظهارات محمد شیاع السودانی اتخاذ خواهد شد. رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان و مقاومت عراق خواستار برگزاری نشستی با هدف اتخاذ تصمیم قاطعانه علیه تصمیم دولت عراق و علیه اشغالگری آمریکایی‌ها شده‌اند.

العالم : علی‌رغم وعده‌های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای اجرای تحقیقات شفاف درخصوص کشف اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونتش در خارج از کاخ سفید، اکنون از ممانعت وی در این زمینه خبر می‌رسد. وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی این موضوع است که چگونه اسرار دولتی مربوط به دوره معاونت بایدن در دولت «باراک اوباما» از دفتر کار سابق و خانه شخصی او که برای نگهداری آنها مناسب نبوده، سردرآورده است.

ایرنا: رئیس دومین فروشگاه زنجیره‌ انگلیس موسوم به «ازدا» تبعات ناشی از برگزیت را فاجعه‌بار توصیف و برلزوم نزدیک‌تر شدن روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که بررسی پیامدهای اقتصادی برگزیت تحت تاثیر عواملی چون بحران کرونا، جنگ در اوکراین و کاهش رشد اقتصاد جهانی، به درستی محاسبه نشده است. رئیس «ازدا» به کارشناسان حوزه اقتصادی توصیه کرد که برای محاسبه تبعات برگزیت در ۴۰ تا ۵۰ سال آینده دست به کار شوند چراکه شانس کمی برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا وجود دارد. وی گفت: این هفته متوجه شدم که دولت حزب کارگر هم ما را به بازار واحد اتحادیه اروپا برنمی‌گرداند، بنابراین می‌خواهیم روابط تجاری نزدیک‌تری با اروپا داشته باشیم»

خبرگزاری صداوسیما : رئیس جمهور مقدونیه شمالی در نشست مجمع جهانی اقتصاد «داووس» گفت من درباره وحدت اروپا پس از پایان جنگ اوکراین نگران هستم، زیرا کشور‌ها بر منافع ملی خود تمرکز خواهند کرد. نگران هستیم که رویکرد نظامی روسیه در آینده به سمت کشور‌های غرب بالکان باشد.

آناتولی : دفاع روسیه در دیدار با مقامات این وزارت‌خانه اعلام کرد که تغییرات عمده‌ای در کارکنان ارتش از سال 2023 تا 2026 ایجاد انجام خواهند داد و در این راستا تعداد سربازان خود را به 1.5 میلیون تن افزایش می‌دهد. شویگو با اشاره به اینکه برای گسترش کارکنان نیروهای مسلح روسیه باید تمام فعالیت‌ها در یک برنامه جامع و با زمان تحویل تسلیحات از صنایع دفاعی تلفیق شود، ابراز داشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم به افزایش تعداد تسلیحات و سربازان گرفته است. شویگو با اشاره به اینکه 2 منطقه نظامی استراتژیک جدید در ارتش به نام‌های مسکو و لنینگراد ایجاد می‌شود، گفت: نیروهای خودکفا در مناطق جدید فدراسیون روسیه تشکیل می‌شوند.

ایرنا:روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که عربستان با مطالبات هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن درباره موضوع مسائل انسانی و در راس آن ها، پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت یمن موافقت کرده است و در پی این تحول، صنعا و ریاض بر سر مساله تمدید آتش بس در یمن توافق کردند. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که حقوق کارمندان یمنی بر اساس داده های سال ۲۰۱۴ و با ارز بین المللی پرداخت خواهد شد و ماهیانه این ارزها توسط هواپیمای ویژه به پایتخت یمن منتقل می شود. بر اساس توافق به دست آمده، مقاصد فرودگاه بین المللی صنعا نیز گسترش می یابد و کشورهای مصر، قطر، اردن، هند و مالزی را نیز شامل خواهد شد.همچنین تمام ممنوعیت ها برای واردات به بندر الحدیده یر جنوب برداشته خواهد شد.

رادیو چین : برلین انتقال سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به لهستان را آغاز کرده است و اولین سربازان آلمانی در حال حاضر به این کشور اعزام شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک سه باتری به لهستان تحویل داده شود. این تحویل در پی امتناع قبلی مقامات آلمانی از تامین سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین صورت می‌گیرد.

ایسنا : وزیر دفاع ترکیه گفت، آنکارا مشاهده کرده که سوئد و فنلاند محدودیت‌های صادراتی علیه ترکیه و حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را متوقف نکرده و به این ترتیب الزامات عضویت در ناتو را برآورده نکرده‌اند. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت: ما متوجه شدیم که سوئد و فنلاند به الزامات بر اساس تفاهم نامه امنیتی بین سه کشور عمل نکرده‌اند. ما انتظار داریم که اقداماتی قاطع درباره توقف حمایت‌ها از سازمان‌های تروریستی و ممنوعیت در محدودیت صادرات صورت گیرد.

مهر : وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسکو در واکنش به بسته نهم تحریم های اتحادیه اروپا، فهرست مقامات اروپایی که از ورود به روسیه منع می شوند را گسترش داد.

ایرنا: نماینده پاکستان در سازمان ملل می‌گوید که طالبان در نتیجه وضعیت بد اقتصادی در افغانستان شکست خواهند خورد. اکنون ما در افغانستان وضعیتی داریم که در آن طالبان باید متقاعد شوند تا با تمام جنبش‌های تروریستی، نه‌تنها با داعش که با آن می‌جنگند، بلکه با جنبش‌های دیگر مقابله کنند. اما به گفته وی، دستیابی به چنین تلاش‌هایی از سوی طالبان تا زمانی‌که دولت آنان درآمد ضعیفی دارد، دشوار خواهد بود. وی افزود: اگر طالبان پول کافی نداشته باشند، ممکن است برخی از اعضایش به داعش بپیوندند؛ بنابراین، این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

خبرگزاری صداوسیما : رحمت الله نبیل، رئیس اسبق اداره امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزد‌های آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در خارج از کشور به سر می‌برد، حزب سیاسی جدید به نام «حزب ملی آزادی افغانستان» تشکیل داد. رئیس حزب ملی آزادی افغانستان همچنین از هر گونه مبارزات سیاسی، مدنی و حتی مسلحانه در این کشور اعلام حمایت کرده است. حزب ملی آزادی افغانستان گفته است که اساسی‌ترین هدف و راهکار این حزب برای عبور از بحران جاری و تأمین صلح پایدار در افغانستان، برگزاری «نشست بزرگان» همانند لویه جرگه با حضور نمایندگان مردم و طرف‌های دخیل در مسائل افغانستان است.

ایسنا : پس از انتشار بیانیه‌ مشترکی از سوی ده‌ها کشور عربی، اسلامی و غربی در مخالفت با تحریم‌هایی که رژیم اشغالگر اسرائیلی به تازگی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال کرده، این رژیم بار دیگر تهدیدهای خود علیه تشکیلات را از سرگرفته و اعلام کرد، در صورتی که تشکیلات به تلاش‌های سیاسی خود برای محکومیت این رژیم در سازمان ملل ادامه دهد، هزینه این کار را خواهد داد. تهدیدهای جدید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تنها چند ساعت مانده به برگزاری نشست سه‌جانبه سران فلسطین، مصر و اردن برای بررسی تحولات جدید سیاسی پس از تشکیل کابینه راست‌گرا در اراضی اشغالی و بررسی اقدام سه‌جانبه و عربی مشترک در تمامی سطوح و تعیین یک طرح استراتژیک مشترک مطرح شد.

میزان : مقام‎های پایتخت برزیل برای افزایش امنیت در ساختمان‌های دولتی که توسط هزاران نفر از حامیان «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور سابق این کشور، مورد یورش قرار گرفتند، تمهیداتی را در نظر گرفته‌اند. این تغییرات کمی بیش از یک هفته پس از حمله هواداران بولسونارو به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری برزیل در هشتم  ژانویه (۱۸ دی) انجام می‌شود. «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل و دیگر مقامات دولت این حمله را به عنوان اقدامات تروریستی و جنایتکارانه و کودتایی محکوم کرده‌اند.

مهر : سخنگوی جبهه پنجشیر در پیامی توییتری از دیدار نمایندگان خود با یک هیأت از آمریکا در ارتباط با افغانستان و موضوعات مرتبط با آن خبر داد. او در ادامه نوشته است که دو طرف در مورد اوضاع جاری در کشور افغانستان و راه های برون رفت از بحران فعلی کشور، جلوگیری از بدتر شدن اوضاع و نقش امریکا گفت‌گو کردند.احمدی جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرد و از محل برگزاری این دیدار نیز سخن نگفت.

فارس: طی چند ماه اخیر، با وجود آنکه در فصل‌های سرد سال قرار داریم، رسانه‌های سوری و عربی بارها درباره کاهش سطح آب رودخانه فرات هشدار داده‌اند و ناظران سیاسی آن را از تبعات جنگ آبی علیه دمشق و نقض توافق «آدانا» از سوی ترکیه می‌دانند. تاکنون بارها مقامات و مردم سوریه  از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند تا ترکیه را تحت فشار قرار دهند تا به توافقنامه توزیع عادلانه آب‌های رودخانه فرات پایبند باشد و از آب به عنوان سلاحی برای فشار بر سوری‌ها استفاده نکند، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *