جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

جلالی: اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع ایران بود

مسکو- ایرنا- سفیر ایران در مسکو گفت: سفر هیأت بلندپایه امنیتی کشورمان به روسیه و شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از تحولات اخیر در منطقه بود.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ طرح به روز شده  کیسینجر برای اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ارائه  طرح به روز شده کیسینجر برای صلح در اوکراین، تاکید آمریکا بر تجهیز بیشتر اوکراین برای ادامه جنگ، حمایت تمام قد رئیس کمیسیون اروپا از اوکراین، دستور وزیر دفاع روسیه بر«تغییرات اصلی» برای تقویت ارتش، هشدار چین در مورد بازگشت مجدد به دوران جنگ سرد، تحریم ۲۵ مقام بلاروسی از سوی آمریکا، تحریم مقام‌های اروپا از سوی روسیه، فسخ معاهدات شورای اروپا با روسیه از سوی پوتین، انتصاب وزیر دفاع جدید آلمان، رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و آفریقای جنوبی، پایان نشست سران مصر، اردن و تشکیلات خودگردان با تاکید بر حفظ وضعیت قدس، مخالفت ۹۰ کشور با تحریم‌های اخیر رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، ابراز رضایت سوئد از روند  مذاکره با ترکیه درخصوص الحاق به ناتو، پیشنهاد پاکستان برای آغاز مذاکرات صلح با هند به میانجی گری امارات، تاکید روسیه بر بازگشایی فوری گذرگاه مرزی لاچین در جمهوری آذربایجان، استقبال وزیر خارجه عربستان ازتوافق با ایران در نشست داووس و تاکید چین برحفظ عادلانه نظام اقتصاد بین‌الملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کیسینجر طرح «به روز شده» صلح اوکراین را ارائه داد. هنری کیسینجر در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که بی‌طرفی اوکراین با توجه به این شرایط “دیگر معنی ندارد”. او عضویت نهایی کی‌یف در بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را تایید  اما همچنان بر گفتگو با روسیه پافشاری کرد. هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، که اکنون ۹۹ سال دارد نقشه خود را برای صلح بین اوکراین و روسیه در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس ارائه کرد. کیسینجر که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ در زمان روسای جمهور ریچارد نیکسون و جرالد فورد وزیر امور خارجه بود، طی سخنانی از طریق ویدئو در اجلاس داووس، چشم انداز خود را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین تشریح کرد. پنجاه سال پس از جایزه صلح نوبل بحث‌برانگیزش و نزدیک شدن به ۱۰۰ سالگی، او همچنان در تلاش است تا جهان را به جلو هدایت کند. او نقش مهمی در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ ویتنام و همچنین سیاستِ قرار دادن چین در مقابل شوروی در دوران جنگ سرد داشت.از دیدگاه کیسینجر، راه جلوگیری از تشدید درگیری انجام دقیقاً همان کاری است که کی‌یف، ایالات متحده و متحدانش تاکنون انجام داده‌اند: درخواست عقب‌نشینی روسیه و در عین حال دادن کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین و حفظ «تحریم‌ها و سایر فشارها».

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آمریکا گفت: حمایت ما از اوکراین بیشتر می شود و مصمم هستیم اوکراین را به هر آنچه در میدان جنگ نیاز دارد، مجهز کنیم. آنتونی بلینکن در نشست خبری مشترک با “جیمز کلورلی” همتای انگلیسی خود در واشنگتن گفت: حمایت ما از اوکراین افزایش می‌یابد تا از استقامت این کشور در مقابل با هجمه روسیه حمایت کنیم. ما سامانه‌های موشکی متنوع در اختیار اوکراین قرار دایم تا بتواند با روسیه مقابله کند.وی افزود: ما مصمم هستیم تا اوکراین را به هر آنچه در میدان نیاز دارد، مجهز کنیم.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا هرگز از حمایت خود از اوکراین کوتاه نخواهد آمد. «اوزولا فن در لاین» در ادامه سخنانش گفت: روسیه نمی‌تواند از تحریم‌های اعمالی به دلیل حمله به اوکراین رهایی یابد و باید روسیه را به دلیل جنایت‌هایش مورد بازخواست قرار دهیم. رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: اتحادیه اروپا سه میلیارد دلار برای حمایت از بخش‌های آموزش و بهداشت در اوکراین ارائه خواهد داد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیردفاع روسیه رئوس «تغییرات اصلی» برای تقویت نیروهای ارتش را برشمرد. سرگئی شویگو به فرماندهان ارتش این کشور گفت که لازم است نیروی دریایی، نیروهای هوافضا و راهبردی موشکی خود را تقویت کنند. آنها برای افزایش تعداد سربازان خود به یک و نیم میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۶، افراد بیشتری را استخدام خواهند کرد.شویگو گفت تضمین امنیت نظامی کشور، حفاظت از تمامیت ارضی جدید و مراکز حیاتی فدراسیون روسیه فقط با تقویت بخش‌های کلیدی ساختاری نیروهای نظامی ممکن است.

خبرگزاری ایرنا: چین در مورد بازگشت مجدد به دوران جنگ سرد هشدار داد. لیو هی معاون نخست وزیر چین در مجمع داووس در مورد خطرات ناشی از دسته‌بندی مجدد جهان در قالب بلوک‌های سیاسی و استراتژیک رقیب و بازگشت مجدد به دوران جنگ سرد در قرن بیستم هشدار داد.معاون نخست وزیر چین اظهار داشت: اقتصاد سوسیالیستی بازار چین برای تجارت باز است و اکنون و پس از پشت سر نهادن پر فراز و نشیب سال ۲۰۲۲، دوباره به روال سابق خود بازخواهد گشت.لیو در مورد خطرات ناشی از دسته‌بندی مجدد جهان در قالب بلوک‌های سیاسی و استراتژیک رقیب و بازگشت مجدد به دوران جنگ سرد در قرن بیستم هشدار دادو گفت ما باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذاریم، تلاش کنیم جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر بسازیم و دست به دست هم دهیم تا به چالش‌های جهانی پاسخ پیدا کنیم.

خبرگزاری ایلنا: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را در زمینه صدور ویزا برای ۲۵ شخصیت در بلاروس صادر کرده است. بنا به گفته بلینکن، این تحریم‌ها در رابطه با «تضعیف دموکراسی در بلاروس» اعمال شده است. بلینکن افزود: با هدف پاسخ به نقض حقوق بشر از سوی بلاروس، وزارت خارجه آمریکا محدودیت‌هایی برای صدور ویزا علیه ۲۵ شخصیت در بلاروس اعمال کرده است.

ایران پرس:  دولت روسیه در پاسخ به نهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه مسکو، شمار دیگری از مقام‌های اروپایی را تحریم کرد. نمایندگان بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا ماه گذشته نهمین بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه اعمال و تحریم‌ها و محدودیت‌های قبلی علیه اتباع روسیه را گسترش دادند. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم ها و فشارها علیه روسیه را به شدت افزایش داده اند. روسیه نیز در پاسخ شمار زیادی از مقامات این کشورها را تحریم کرده است. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای همچنین اقدام اتحادیه اروپا را در زدن برچسب “حامی تروریسم” به دولت مسکو، محکوم کرد. بنا به اعلام دولت روسیه همچنین مسئولان نهادهای انتظامی اتحادیه اروپا که در آموزش نیروهای مسلح اوکراین مشارکت داشته‌اند، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های بازرگانی اروپایی که تولید کننده و یا تامین کننده تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به اوکراین هستند و یا آن دسته از شهروندان اروپایی که لفاظی‌هایی علیه روسیه به زبان آورده باشند، تحریم می‌شوند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور روسیه لایحه ای را برای فسخ تمامی معاهدات شورای اروپا در رابطه با روسیه به دومای این کشور ارائه کرد. ولادیمیر پوتین روز سه شنبه پیش نویس قانون فسخ معاهدات بین المللی شورای اروپا در رابطه با روسیه را به دومای دولتی این کشور ارسال کرد. این سند در پایگاه الکترونیکی دومای دولتی روسیه منتشر شد.در 15 مارس، مسکو رسماً با ارسال یادداشتی خروج خود از شورای اروپا و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را اعلام و تاکید کرد که تنها در صورت انطباق تصمیمات دادگاه اروپایی حقوق بشر با قانون اساسی روسیه، از آن تبعیت خواهد کرد.

یورونیوز: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بوریس پیستوریوس، وزیر امور داخلی ایالت نیدرزاکسن را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب کرد.این سوسیال دموکرات ۶۲ ساله که تقریباً در سطح ملی ناشناخته است، جایگزین کریستین لامبرشت شده است که روز دوشنبه از این سمت استعفا داد. خانم لامبرشت در ماه‌های اخیر بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود. صدراعظم آلمان در معرفی آقای پیستوریوس، او را «سیاستمداری بسیار باتجربه و زبده» توصیف کرد که سال‌ها با سیاست‌های امنیتی سر و کار داشته است.تغییر وزیر دفاع آلمان در حالی انجام شده است که این کشور از سوی برخی از کشورهای متحد، به ویژه لهستان برای تحویل تانک‌های لئوپارد آلمانی به اوکراین تحت فشار قرار گرفته است. انتصاب آقای پیستوریوس غافلگیرکننده بود زیرا او در فهرست جانشینان احتمالی خانم لامبرشت قرار نداشت.

خبرگزاری مهر : وزیرخارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد رزمایش دریایی مشترک این کشور با چین و روسیه در ماه فوریه برگزاری خواهد شد. «نالِدی پاندرو»، با انتقاد از تصویب طرح ضدروسی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این کشور خواهان دریافت آموزش‌های نظامی سطح بالا از ارتش روسیه است. وی دراین‌باره گفت: آفریقای جنوبی خواهان افزایش سطح آموزش‌های نظامی از طریق انجام رزمایش‌های نظامی مشترک با روسیه است. روسیه کشوری از لحاظ نظامی قدرتمند است و روشن است که ما می‌خواهیم نیروهای نظامی‌مان آموزش‌های سطح بالا دریافت کنند. به گفته پاندرو، آفریقای جنوبی، روسیه و چین در ماه فوریه ۲۰۲۳، دومین رزمایش دریایی مشترک را برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم:  نشست سران مصر، اردن و تشکیلات خودگردان با تاکید بر حفظ وضعیت تاریخی و قانونی قدس شریف به پایان رسید. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان نشست خود بر اهمیت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و نامشروع اسرائیل که باعث تضعیف راه‌حل دو دولت تاکید کردند. این رهبران بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از ملت فلسطین و حقوق مشروعش تاکید کرده و خواستار هم افزایی تلاش‌ها برای ایجاد افق سیاسی واقعی جهت حل مسئله فلسطین شدند.

دویچه وله: بیش از ۹۰ کشور عضو سازمان ملل در بیانیه‌ای تحریم‌های اخیر اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کردند. از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۲۴ کشور این بیانیه را امضا کرده‌اند که در آن خواستار “لغو سریع تحریم‌ها” شده‌اند.رسانه‌های اسرائیلی، از جمله “جروزالم پست” گزارش دادند که امضاکنندگان در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه) خواستار «لغو فوری» تحریم‌ها علیه نهادهای فلسطینی شده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر سوئد گفت که مذاکرات با ترکیه در روند عضویت کشورش در ناتو در مسیر عادی خود ادامه داشته و در نقطه مثبتی قرار دارد. اولف کریسترسون پس از دیدار با چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در استکهلم طی یک نشست خبری مشترک گفت که مذاکراتمان با ترکیه در روند عضویت در ناتو در مسیر عادی خود ادامه داشته و آنکارا در تایید عضویت سوئد در ناتو در نقطه مثبتی قرار دارد. در نهایت ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

تی .آر.تی ترکیه: شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، نارندرا مودی همتای هندی‌اش را برای انجام مذاکرات «جدی» و «صمیمانه» برای حل مسئله جامو و کشمیر دعوت کرد. وی اظهار داشت که امارات متحده عربی می‌تواند نقش مهمی در برگزاری این مذاکرات داشته باشد.وی با اشاره به همسایگی دو کشور گفت: زندگی در صلح و پیشرفت و همچنین تنش و اتلاف وقت به ما بستگی دارد. تاکنون سه جنگ بین دو کشور رخ داده است که موجب افزایش بی‌کاری و فقر شده بود. ما این موارد را تجربه کردیم، تا جایی که می‌توانیم مسائل را حل کنیم خواستار زندگی در فضایی مسالمت آمیز هستیم.

العالم فارسی: وزیر خارجه روسیه از همتای جمهوری آذربایجانی خود خواست که هرچه سریع‌تر مسیر «لاچین» بازگشایی شود. «سرگئی لاوروف» در تماس تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر لزوم رفع انسداد کریدور لاچین در اسرع وقت تاکید کرد.وزرای امور خارجه دو کشور در این تماس تلفنی در خصوص شماری از موضوعات مهم دوجانبه و منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند.این در حالی است که وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز سه شنبه اظهار داشت که باید هیات حقیقت یاب بین‌المللی به قره باغ کوهستانی و کریدور لاچین برای ارزیابی وضعیت منطقه ارسال شود.

الکوثرفارسی: فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست داووس با اشاره به روابط تهران – ریاض تأکید کرد که گفت‌وگو بهترین راه برای حل اختلافات در منطقه است و مسیرهایی برای توافق با ایران وجود دارد.بن فرحان با بیان اینکه عربستان شراکت قوی با آمریکا دارد ولی این به معنای توافق بر سر همه چیز بین دو طرف نیست، تصریح کرد: در تلاش هستیم که مسیری برای گفت‌وگو با همه ایجاد کنیم و بر توسعه تمرکز داشته باشیم. وی خاطر نشان کرد: تمرکز بر توسعه، اشاره قوی به ایران است مبنی بر اینکه مسیرهایی برای توافق وجود دارد. با ایران تماس داشته‌ایم در تلاش هستیم راهی برای گفت‌وگو ایجاد کنیم.

رادیو چین:  لیوهه، معاون نخست وزیر چین گفت که همه باید برای حفظ نظم عادلانه اقتصاد بین‌الملل تلاش کنند. او خواستار حفظ اصول صحیح و حفظ نظم اقتصاد بین‌الملل موثر برای همکاری در زمینه مقابله با چالش‌های جهانی شد. لیو این اظهارات را هنگام سخنرانی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2023 در داووس، سوئیس بیان کرد.معاون نخست وزیر چین گفت که هماهنگی سیاست های کلان بین المللی باید تقویت و تعادل مناسبی بین تورم و رشد ایجاد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *