جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

رسانه ها؛ رونمایی برنامه های آمریکا و ژاپن برای «مقابله با چین و کره شمالی» و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : کشف دومین بسته از اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن، حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در عراق، گزارش ۲۰۲۳ داووس از افزایش مخارج زندگی و تغییرات اقلیمی به عنوان مهمترین بحران‌های جهان، تغییر فرمانده ارشد نظامی روسیه در اوکراین، آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا از بایدن و خانواده‌اش، دیدار احتمالی وزیران خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در ماه جاری، جزئیات تازه از مذاکرات آتش بس در یمن، رونمایی برنامه های آمریکا و ژاپن برای «مقابله با چین و کره شمالی»، ورود جنگنده‌های هند به ژاپن برای رزمایش مشترک، معرفی اولین سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو، امضای معاهده نظامی توسط انگلیس و ژاپن، برکناری سفیر برزیل در اراضی اشغالی و احتمال دستیابی کره جنوبی به سلاح هسته ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم : دستکم یک بسته دیگر از اسناد محرمانه مرتبط با بایدن در جایی به‌غیر از دفتر قدیمی وی در واشنگتن که بعد از پایان دولت باراک اوباما استفاده می‌کرد، کشف شده است. دستیاران بایدن از ماه نوامبر و در پی کشف اسناد محرمانه در دفتر سابق او در حال جستجو برای دیگر مدارک طبقه‌بندی‌ شده هستند که ممکن است او در مکان‌هایی که برای کار استفاده می‌کرد، قرار داده باشد. کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا هنوز به سوالات درباره پیدا شدن دومین بسته اسناد محرمانه مرتبط با دوران معاونت بایدن واکنش نشان نداده‌اند.

ایسنا : آمریکا و ژاپن از برنامه‌هایی جهت تحکیم ائتلاف خود رونمایی کردند تا بدین ترتیب با چین،”بزرگترین چالش امنیتی” در منطقه و تهدیدات کره شمالی مقابله کنند. وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ژاپنی‌اش به همراه وزرای دفاع آمریکا و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: چین “تهدید بی‌سابقه‌ای” برای نظم جهانی محسوب می‌شود و ما متعهد هستیم تا تلاش‌های خود را جهت مقابله با آن مضاعف کنیم. وزرای دفاع و خارجه آمریکا و ژاپن نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در جزایر اوکیناوا ژاپن موافقت کردند تا بدین ترتیب با “اقدامات خصمانه” چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی و همچنین “حمله احتمالی پکن به تایپه” مقابله کنند. بلینکن گفت: توافقنامه‌ای که میان ما امضا شد بیانگر تلاش‌های این دو کشور جهت تعمیق همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها از جمله فضا، امنیت سایبری و فناوری‌های در حال ظهور است. همچنین، ائتلاف آمریکا-ژاپن سنگ بنای صلح و ثبات در منطقه هند-آرام است و امنیت، آزادی و شکوفایی را برای مردم ما و مردم سراسر این منطقه تضمین می‌کند.

فارس : رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت اگر تنش‌‌ها با پیونگ‌یانگ ادامه پیدا کند، سئول می‌تواند خود را با تسلیحات اتمی تاکتیکی مسلح کند. اظهارات وی بعد از آن مطرح شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این ماه گفت کشورش یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را در حالی که آمریکا و کره جنوبی به دنبال انزوا و سرکوب پیونگ‌یانگ هستند، تولید خواهد کرد.

ایرنا : صبح امروز (پنجشنبه) یک بمب کنار جاده‌ای در کنار خودروی حامل تجهیزات پشتیبانی برای نیروهای ائتلاف آمریکایی در مسیر اتوبان التاجی به بغداد منفجر شده است. از جزییات تلفات احتمالی این انفجار خبری منتشر نشده است. طی روزهای اخیر و همزمان با سومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی، سران گروه‌های مقاومت عراقی از جمله جنبش النُجَباء بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی‌ در عراق تأکید و اعلام کردند درصورتی که دولت عراق اقدامی در این زمینه نکند، مقاومت اقدامات لازم را صورت خواهد داد.

ایلنا : «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه از تغییر فرمانده ارشد نظامی این کشور، در اوکراین، سه ماه بعد از انتصابش خبر داد. «والری گراسیموف» دبیر ستاد مشترک ارتش روسیه، جایگزین «سرگئی سورویکین» می‌شود و هدایت «عملیات ویژه نظامی» را به عهده خواهد گرفت. این جابه‌جایی درحالی صورت می گیرد که روسیه اعلام کرده است که درحال پیشروی در شرق اوکراین در پی یک رشته شکست های نظامی در ماه های اخیر است.

تسنیم : در حالی که چند روز از آغاز به کار دوره جدید کنگره می‌گذرد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه تحقیقات درباره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده او را آغاز کرده‌اند. اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان قصد دارند از اکثریت نسبی خود در این مجلس استفاده کرده و وزارت خزانه‌داری و مدیران سابق توییتر را به ارائه اطلاعات وادار کرده و بستر برگزاری جلسات استماع علنی را فراهم کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  یک مسئول عالیرتبه ترکیه گفت نشست سه جانبه‌ای میان وزیران امور خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در این ماه و چه بسا تا پیش از اواسط هفته آینده برگزار خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه هم از احتمال دیدار با همتای سوری خود پس از نشست سه جانبه وزیران امور خارجه خبر داد. وی تاکید کرد گفتگو‌ها برای مشخص کردن زمان و محل برگزاری این نشست که در مسکو یا جای دیگر خواهد بود، ادامه دارد. در این نشست، مسائل سیاسی بررسی خواهد شد و این دیدار زمینه را برای دیدار اردوغان و اسد هموار خواهد ساخت. یک مقام دیگر ترکیه هم اعلام کرد ترکیه برای بازگشت پناهندگان سوری و همکاری با دمشق برای هدف قرار دادن یگان‌های کُرد تلاش می‌کند.

ایرنا: مجمع جهانی اقتصاد (داووس) در گزارش ریسک‌های جهانی ۲۰۲۳ نوشت که بحران افزایش مخارج زندگی و تغییرات اقلیمی به ترتیب بزرگترین بحران‌های جهان در کوتاه مدت و بلند مدت خواهند بود. تاثیر بحران افزایش هزینه‌های زندگی بر جمعیت آسیب پذیر جهان به حدی است که تحمل آن به شدت دشوار است. بحران‌های دو سال آتی که در این گزارش بیشترین اشاره به آنها شده شامل بلایای طبیعی، رویارویی ژئواکونومیک، آسیب به انسجام اجتماعی، جرائم سایبری گسترده، مهاجرت ناخواسته در مقیاس بزرگ و بحران‌های منابع طبیعی در کنار تغییرات اقلیمی است. البته کارشناسان پیش بینی می‌کنند که جرائم سایبری و مهاجرت در دراز مدت نیز ادامه خواهند داشت.

آناتولی: جنگنده‌های نیروی هوایی هند برای شرکت در رزمایش هوایی مشترک که اوایل هفته جاری برگزار می‌شود، وارد ژاپن شدند. فرمانده نیروی هوایی ژاپن اظهار داشت: نخستین رزمایش مشترک بین ژاپن و هند دارای اهمیت تاریخی است.

ایران پرس : الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، «مختار محمد اوغلو محمدوف» را به عنوان اولین سفیر فوق‌العاده و تام‌ الاختیار این کشور در تل آویو تعیین کرد. «مختار محمدوف» پیش از این مسئول پیشبرد طرح‌های مشترک با اسرائیل در حوزه آموزش و فناوری بود.

ایسنا : یک منبع یمنی ضمن تاکید بر پایبندی صنعاء به شروط خود برای ازسرگیری صادرات نفت، موضوع سفرهای اخیر هیات عمانی به صنعاء را تلاش برای میانجیگری و توقف حملات به بنادر نفتی یمن اعلام کرد. یک منبع دیپلمات یمنی در گفتگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای بر صنعاء اعمال می‌شوند تا اجازه ازسرگیری صادرات نفت یمن را بدهد.این منبع درباره سفر اخیر هیات عمانی به صنعاء گفت: در واقع سفر دوم این هیات ظرف کمتر از دو هفته برای میانجیگری جهت توقف حملات صنعاء به بنادر نفتی انجام شد. منابع خبری در یمن روز سه شنبه خبر دادند که یک هیئت بلند پایه عمانی وارد فرودگاه بین المللی «صنعاء»، پایتخت یمن شدند.‌‌ شبکه خبری «المیادین» گزارش داد که هدف هیئت عمانی از این سفر تکمیل مذاکرات درباره آخرین تحولات یمن جهت تمدید آتش بس و ایجاد صلح در یمن عنوان شده است.

مهر : رئیس جمهوری برزیل سفیر این کشور در اراضی اشغالی را برکنار کرد و رسانه های صهیونیستی این اقدام را برای کابینه نتانیاهو «غافلگیرانه» ارزیابی کردند. رئیس جمهوری برزیل که سابقه حمایت از مسئله فلسطین را دارد، در یکی از اولین اقدامات خود سفیر برازیلیا در تل آویو را برکنار کرد.

تسنیم : ریشی سوناک و فومیو کیشیدا نخست‌وزیران انگلیس و ژاپن یک معاهده نظامی مهم را امضا کردند که به موجب آن دو کشور اجازه مستقر کردن نیرو در خاک یکدیگر را پیدا می‌کنند. نخست وزیر ژاپن به همراه هیات ژاپنی به لندن سفر کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *