جدیدترین مطالب

بحران روی بحران

بحران روی بحران

در حالی رژیم صهیونیستی در باتلاق جنایت بی‌سابقه نوار غزه دست و پا می‌زند که با نزدیک شدن به اعیاد یهودی، احتمالا بحران جدید امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و مشخصاً بیت المقدس به وجود خواهد آمد. ضرب آهنگ تحولات شان می‌دهد که تندروهای صهیونیست به دنبال تغییر معنادار وضعیت مسجد الاقصی هستند که بدون شک با واکنش مسلمان و گروه‌های فلسطینی همراه خواهد شد.  در همین باره و برای اولین بار طرح تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی در دستورکار وزارت امنیت تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار گرفت. آنطور که رسانه های عبری گفته اند، طرح بن گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک نشینان در اقامه نماز در داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است. 

یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا

پلیس آمریکا با حمله به تحصن همبستگی با فلسطین در دانشگاه کلمبیا شمار زیادی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه را برای حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بازداشت و تعلیق کرد.

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تصمیم مشترک امریکا و اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، آیا اقدامی برای اطمینان دادن به اسرائیل  و مجاب کردن آن در قبول آتش‌بس در غزه و نیز کاستن از سطح تنش با جمهوری اسلامی است؟ یا علاوه برآنچه گفته شد، نشان از سرخوردگی غرب در هرگونه توافق با تهران در بزنگاه کنونی دارد؟ هرچه هست، این که غرب در مسیری گام گذاشته که نه تنها تهران را در حفظ مواضع خود تشویق می‌کند بلکه سبب دور شدن هرچه بیشتر تهران از غرب و تعمیق رویکرد شرق‌گرایی در روابط خارجی آن خواهد کرد. در این صورت آیا این همان نتیجه‌ای است که غرب در همه سال‌های گذشته با سیاست‌های کج‌دار و مریز خود در قبال تهران دنبال کرده است؟

امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

وزیر خارجه ایران گفت: هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

آتش گرفتن قطار در کانادا

تصاویر ضبط شده یک قطار را در حالی که چندین واگن آن آتش گرفته، در حال عبور از منطقه مرکز شهر لندن واقع در استان انتاریو کانادا نشان می دهد.

Loading

أحدث المقالات

انفجار در پایتخت اوکراین

رسانه‌های اوکراینی از شنیده شدن صدای انفجار‌هایی در «کی‌یف» خبر دادند و هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین اعلام شده است.

وضعیت مبادلات ایران و چین

گمرک چین از مبادلات چند میلیارد دلاری ایران و چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

بحران روی بحران

بحران روی بحران

در حالی رژیم صهیونیستی در باتلاق جنایت بی‌سابقه نوار غزه دست و پا می‌زند که با نزدیک شدن به اعیاد یهودی، احتمالا بحران جدید امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و مشخصاً بیت المقدس به وجود خواهد آمد. ضرب آهنگ تحولات شان می‌دهد که تندروهای صهیونیست به دنبال تغییر معنادار وضعیت مسجد الاقصی هستند که بدون شک با واکنش مسلمان و گروه‌های فلسطینی همراه خواهد شد.  در همین باره و برای اولین بار طرح تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی در دستورکار وزارت امنیت تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار گرفت. آنطور که رسانه های عبری گفته اند، طرح بن گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک نشینان در اقامه نماز در داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است. 

واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران تاکید کرد اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند.

Loading

رسانه ها؛ ابراز نگرانی نخست وزیر ژاپن نسبت به اوکراینی شدن شرق آسیا و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: دورخیز مقتدی صدر برای بازگشت به سیاست، استقرار بیش از ۶ هزار نیروی عراقی در مرزهای ایران و ترکیه، پیدا شدن اسناد محرمانه بیشتری از منزل جو بایدن، هشدار شدید نخست وزیر پیشین قطر به کشورهای عربی درباره عواقب ماجراجویی نظامی اسرائیل، طرح آمریکا برای تقویت مخالفان سوریه، اظهارات کوخاوی در روزهای پایانی سمتش درباره فلسطین، بی‌ثباتی داخلی، ایران و تونل‌های حماس، ابراز نگرانی نخست وزیر ژاپن نسبت به اوکراینی شدن شرق آسیا، سال سخت شی جینپینگ ، منحل شدن مجلس ایالتی پنجاب توسط عمران خان، مثبت و جدی بودن گفتگوهای انصارالله با هیئت عمانی، تعمیر نورداستریم ارزانتر از خرید گاز از آمریکا، سفر الهام علی‌اف به امارات، امارات شریک ایده آل برای رئیس جمهور کره جنوبی، تاکید نخست وزیر عراق بر تداوم تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات ایران و عربستان و پنجمین حضور امیرعبداللهیان در دمشق و آماده سازی سفر رئیسی به سوریه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایلنا: المانیتور‌ طی ‌گزارشی خبر داد که ‌«مقتدی ‌صدر»، رهبر جنبش صدر، بنا دارد به عرصه سیاست بازگردد. در این گزارش آمده است: «‌صدر با پیامی که در نماز جمعه صادر کرد، به نظر می‌رسد که تلاش می‌کند بار دیگر به روند سیاسی بازگردد و پس از دوره وقفه، دوباره فعالیت سیاسی خود را از سر بگیرد». المانیتور همچنین افزود: «تحرکات ‌صدر برای بازگشت به روند سیاسی با گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد اختلافات درون حزب الدعوه‌ به رهبری ‌‌نوری المالکی همزمان شده‌اند». ‌المانیتور به نقل از منابع آگاه عراقی افزود که این اختلافات درون حزب «الدعوه» منجر به ‌خروج ۱۲ نماینده از چارچوب هماهنگی و حرکت آن‌ها به سمت ایجاد یک بلوک سیاسی جدید شده و ممکن است صدر در ‌روزهای آتی از این مسئله بهره ببرد.»

تسنیم : شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر پیشین قطر درباره جنگ احتمالی که ممکن است رژیم صهیونیستی به راه اندازد و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به لرزه درآورد و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وخیم و مرگباری به همراه داشته باشد، هشدارداد. حمد بن جاسم در رشته توئیت‌هایی نوشت ما می دانیم که اسرائیل به طور جدی برای دستیابی به تجهیزات و تسلیحاتی که بتواند اهدافی ایرانی را هدف قرار دهد، تلاش می‌کند، اما طرف آمریکایی همچنان درخصوص تجهیز اسرائیل به این تسلیحات تردید و درنگ دارد. وی افزود اگر طرفهای ذیربط به توافق هسته ای جدید با ایران دست نیابند و آمریکا هم تسلیحات مورد نیاز اسرائیل را در اختیارش قراردهد، خدای ناکرده شاهد یک اقدام نظامی خواهیم بود که ممکن است امنیت و ثبات را در منطقه ما از بین ببرد و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وخیمی هم به همراه خواهد داشت. نخست وزیر پیشین قطر تاکید کرد به همین سبب مایلم که ما کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به آمریکا و دیگر کشورهای غربی از طریق تمام کانالهای ممکن، خطراتی هر گونه تشدید تنش نظامی و ضرورت حل مشکلات موجود از راه مسالمت آمیز را توضیح دهیم، درغیر این صورت اولین بازنده‌ها ما (کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) خواهیم بود.

فارس: وزیر امور خارجه در پنجمین حضورش در دمشق درباره فراهم کردن زمینه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه به گفت‌وگو پرداخت و از توافق برای آماده کردن سند همکاری‌های بلندمدت راهبردی دو کشور خبر داد.

ایسنا : رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، “اگر آمریکا برای حمله به ایران ملحق نشود، اسرائیل باید قدرت اجرای این عملیات را ولو به تنهایی داشته باشد، ما روند بسیار پرسرعتی را برای جمع‌آوری سلاح آغاز کردیم، جنگنده‌ها از تعداد زیادی پایگاه پرواز می‌کنند و ده‌ها فروند از آنها می‌توانند به مقاصد تعیین شده پرواز کنند، درمورد اختلاف‌نظرهای شدید اسرائیلی‌ها درباره شیوه اقدام علیه ایران، باید بگویم توافق قاطعی وجود دارد که اجازه ندهند این کشور به قابلیت‌های هسته‌ای دست یابد”. کوخاوی اظهار کرد: امیدوارم که همگرایی ایران و روسیه توسعه پیدا نکند و راه‌هایی برای متوقف کردن آن بیابیم، امیدوارم با توسعه فعالیت‌ها علیه حزب‌الله در سوریه، موشک‌های پیشرفته “یاخونت” از سوریه به لبنان منتقل نشوند، ما دستاوردهای متعددی داشتیم و اگر چه به ۱۰۰ درصد خود نرسیدیم اما در روز جنگ راه‌هایی برای رهگیری موشک‌های حزب‌الله خواهیم داشت”.

رادیو چین : کاخ سفید اعلام کرد که وکلای جو بایدن، اسناد محرمانه بیشتری را در منزل او ایالت دِلِور پیدا کرده‌اند. ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که در مجموع شش صفحه از اسناد طبقه بندی شده در جریان بازرسی از کتابخانه خصوصی بایدن پیدا شد. پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود تنها یک صفحه سند محرمانه در منزل جو بایدن پیدا شده است. این اسناد متعلق به دوران معاونت ریاست جمهوری آقای بایدن در دولت باراک اوباما است.

ایلنا : وزیر کشور عراق از تازه‌ترین اقدامات بغداد برای کنترل مرزهای عراق با ایران و ترکیه خبر داد و گفت: مرزهای عراق خط قرمز ما است که در کنترل آن سهل انگاری نخواهیم کرد. وی تاکید کرد که بیش از ۶ هزار نیرو در مرزهای عراق با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان عراق مستقر شده‌اند. هماهنگی ها با اقلیم کردستان عراق ادامه دارد و نیروهای پیشمرگه نیز بخشی از عملیات کنترل مرزها هستند.

فارس : منابع رسانه‌ای از سفر امروز، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان به امارات خبر دادند.

تسنیم : سایت کردی «باس نیوز» از یک منبع نزدیک به «قسد» نقل کرد که آمریکا طرحی جدید دارد که هدف از آن، حمایت از گروه‌های مخالف در مناطق شمال شرق سوریه است و آمریکا می‌خواهد عرب‌ها را به صورت گسترده در نهادهای دولت خودمختار مشارکت دهد. این منبع تصریح کرد، واشنگتن درصدد است ائتلاف جدیدی را میان شورای سوریه دموکراتیک (مسد) با طرف‌های مخالف سوری ایجاد کند تا عرب‌ها را در نهادها در عرصه‌های اداری و سیاسی و نظامی مشارکت دهد تا ائتلاف گسترده‌ای همزمان با عملیات عادی سازی روابط میان ترکیه و نظام سوریه شکل بگیرد. این منبع عنوان داشت که گروه موسوم به «لشکر انقلابیون رقه» تحت رهبری «احمد علوش» ملقب به «ابوعیسی» با حمایت آمریکا مجدداً به صحنه باز خواهد گشت.

ایسنا : نخست وزیر ژاپن خطاب به قدرت های غربی گفت شرق آسیا ممکن است به اوکراینی دیگر بدل شود. وی به داشتن یک جبهه متحد در برابر کره شمالی و چین تاکید کرد.

آناتولی : عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان به منظور فشار بر دولت فدرال برای برگزاری زودهنگام انتخابات، مجلس ایالتی در پنجاب را منحل کرد.

مهر: «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که سفر هیئت عمانی و مذاکرات آنها در صنعاء مثبت و جدی بود. وی افزود: گفتگوها درباره پرونده مسائل انسانی برای برآورده کردن نیازهای ملت یمن، تحقق صلح و ثبات همه جانبه و عادلانه و پایان دادن به تجاوز و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی برگزار شد. منابع خبری امروز یکشنبه اعلام کردند، هیئت عمانی که برای مذاکره درباره تمدید آتش بس در یمن به صنعاء سفر کرده بود، پس از گذشت چهار روز بدون اعلام نتیجه ای، این سفر را پایان داد. منابع یمنی همچنین از تعویق سفر قریب الوقوع «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن خبر داده بودند.

ایسنا: روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه در گزارشی نوشت: بسیاری از اقتصاددانان با اشاره به خطر افزایش کووید-۱۹، اختلال در زنجیره تامین و مراقبت‌های بهداشتی انتظار دارند که سال “ناخوشایندی” برای چین در پیش باشد. اگرچه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا در بهار تجارت چین بهبود یابد اما باید دید که این وضعیت چقدر پایدار خواهد بود.

مهر : فرماندار ایالت ساکسونی آلمان خواستار تعمیر خطوط لوله نورداستریم شد و گفت که این کار خیلی ارزان‌تر از خرید گاز مایع طبیعی است. مایکل کرشمر، با درخواست تعمیر خطوط لوله نورداستریم که در جریان خرابکاری منفجر شد، گفت که وقت پیمانکاران برای تعمیر آن رو به اتمام است! گرچه مادامی که جنگ در اوکراین جریان دارد، موضوع گاز روسیه گزینه روی میز نیست اما آلمان باید برای بعد از جنگ، گزینه خرید سوختی ارزان‌تر از گاز طبیعی مایع را برای خود محفوظ نگه دارد. وی افزود: بنابراین کنسرسیوم روسی-آلمانی که مسئولیت نورداستریم را برعهده دارند باید اطمینان حاصل کنند که این خطوط لوله قابل تعمیر هستند. داریم وقت را از دست می‌دهیم. اگر خسارت تعمیر نشود، نورداستریم تا مدت‌های طولانی قابل استفاده نخواهد بود.

میزان : «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق از تلاش بغداد برای ادامه میانجیگری میان ایران و عربستان خبر داد.

ایسنا : یون سوک یول پس از ورود به امارات در فرودگاه ابوظبی ابراز امیدواری کرد که شاهد «دستاوردهای بزرگی» در نتیجه سفرش به این کشور باشد. انتظار می‌رود کره جنوبی و امارات حدود ۳۰ پیش‌نویس تفاهم در بخش انرژی، تسلیحات و سرمایه گذاری امضا کنند. یون سوک یول نیز امارات را “شریک ایده‌آل” برای همکاری با این کشور توصیف کرد. یون همچنین پس از ورود به ابوظبی در دیدار با حدود ۱۵۰ شهروند کره جنوبی مقیم امارات گفت: امارات که خود را برای دوران پس از نفت آماده می‌کند و کره جنوبی با ایده‌های نوآورانه و مهارت‌های فنی خود شرکای کاملی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *