جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها؛ تنش در مناسبات آمریکا و کره جنوبی و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: مخالفت علنی آمریکا با تمایل کره جنوبی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، انتقاد سئول از واکنش منفعلانه شورای امنیت به اقدامات پیونگ‌یانگ، تاکید کیشیدا و بایدن بر تقویت اتحاد ژاپن و آمریکا، تدابیر چین برای گسترش استفاده فرامرزی از یوان، تاکید رئیس کمیسیون اروپا بر ادامه سیاست فشارضد روسیه، اقدام انگلیس به ارسال تانک های پیشرفته به اوکراین، تاکید آمریکا بر حمایت از اوکراین با ارسال سامانه‌های هوایی دفاعی، تصرف کامل شهر راهبردی سولدار در شرق اوکراین ازسوی روسیه، پیشنهاد مادورو برای تشکیل محور هم‌پیمانان روسیه و چین در آمریکای لاتین، واکنش آمریکا به تصمیم ایران برای حضور در تنگه پاناما، ادامه ناآرامی ها در پرو، استقرار نیروهای روسی در نزدیکی شهرستان الباب در سوریه، توافق عراق و آلمان برای همکاری در صنایع گاز و تولید انرژی، انتقاد شدید رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو، رایزنی فرستاده سازمان ملل با وزیر خارجه عمان درباره یمن و رقابت فضایی در اروپا و افتتاح  نخستین سکوی پرتابگر ماهواره سوئد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع آمریکا ضمن ابراز «مخالفت علنی» با دستیابی به تسلیحات هسته‌ای کره جنوبی، اعلام کرد که برای حملات احتمالی علیه سئول در چارچوب استراتژی «بازدارندگی گسترده» آماده و مکفی هستیم. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نظر دارد با استراتژی «بازدارندگی گسترده» از متحدان خود در آسیا در برابر تهدیدات احتمالی، به ویژه فعالیت‌های کره شمالی محافظت کند.پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در رابطه با اظهارات یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی مبنی بر اینکه در صورت تشدید تحریکات کره شمالی، سئول می‌تواند تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی داشته یا مجهز به «سلاح هسته‌ای» شود، گفت آمریکا بر خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره اصرار دارد، این سیاست برای امنیت و ثبات منطقه حیاتی است.

خبرگزاری فارس:  کره جنوبی اعلام کرد که واکنش شورای امنیت به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی تاسف برانگیز است. «هوانگ جونگوک» نماینده کره جنوبی در سازمان ملل از شکست شورای امنیت سازمان ملل در یکپارچه سازی واکنش به اقدامات تحریک آمیز اخیر کره شمالی ابراز ناامیدی کرد.وی که در نشست شورای امنیت صحبت می‌کرد گفت که شکست شورای امنیت در واکنش مناسب به نقض‌های واضح، آشکار و چندباره قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط کره‌شمالی، تاسف آور است.کره شمالی تنها طی سال گذشته 70 موشک بالستیک شلیک کرد که بیشترین تعداد موشک شلیک شده طی یک سال به شمار می‌آید. از جمله موشک‌های شلیک شده توسط کره شمالی، موشک «هواسونگ 17» بود که موشک قاره پیما به شمار می‌آید.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن در واشنگتن با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. رهبران دو کشور با در نظر داشتن اقدام‌های جسورانه فزاینده چین، توافق کردند که اتحاد میان دو کشور را تقویت کنند. کیشیدا به بایدن گفت که ژاپن در سیاست امنیتی خود یک تغییر عمده ایجاد کرده است.او توضیح داد که تغییراتی که ماه گذشته اعلام شد، شامل افزایش قابل توجه بودجه دفاعی و توانایی انجام حملات متقابل است.نخست وزیر ژاپن همچنین تاکید کرد که این کشور اکنون می‌تواند نیروی بازدارندگی این اتحاد را تقویت کند.کیشیدا و بایدن پس از این نشست بیانیه مشترکی صادر کردند.این بیانیه به فعالیت های چین و کره شمالی در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام و همچنین حمله روسیه به اوکراین اشاره دارد.

رادیو چین:  مقامات چینی از رونمایی از تدابیری چندگانه برای حمایت از توسعه استفاده فرامرزی از رن‌مین‌بی یا یوان توسط شرکت‌های فعال در عرصه تجارت خارجی و تبادلات اقتصادی، خبر دادند. بر اساس بخشنامه مشترکی که وزارت بازرگانی و بانک خلق چین منتشر کردند، هدف از این اقدام تسهیل بیشتر استفاده از یوان در تجارت و سرمایه گذاری فرامرزی به منظور تحقق بهتر نیازهای شرکت‌های مرتبط با تجارتی خارجی است. بخشنامه فوق خواستار تلاش‌ها برای تسهیل قیمت گذاری و تسویه یوان در تمام انواع تجارت و سرمایه گذاری‌های فرامرزی شده و از بانک‌ها خواسته خدمات راحت‌تری ارائه کنند.

خبرگزاری مهر :  رئیس کمیسیون اروپا بر رویکرد جنگ طلبانه این نهاد در موضوع بحران اوکراین تاکید کرد.«اورزلا فن در لاین» در اظهاراتی عنوان کرد که باید فشار بر روسیه افزایش یابد و این نهاد همچنان به حمایت از اوکراین ادامه دهد. رئیس کمیسیون اروپا در ادامه با یادآوری وابستگی اروپا به انرژی روسیه مدعی شد: ما به ما به سوخت‌های فسیلی روسیه وابسته بودیم و روسیه سعی کرد از ما باج‌گیری کند اما به دلیل اتحاد ما شکست خورد.فن در لاین در ادامه افزود: ما به حمایت از اوکراینی‌هایی که با روحیه بالا در برابر روسیه می‌جنگند، ادامه می‌دهیم.

العالم فارسی: انگلیس تانک های بزرگ چلنجر 2 را در اختیار اوکراین قرار می دهد . این اقدام در صورت تحقق، انگلستان را به نخستین قدرت غربی تبدیل می‌کند که تانک‌های بزرگ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. چهار تانک جنگی چلنجر 2 ارتش انگلستان به سرعت به شرق اروپا فرستاده می شود و هشت تانک دیگر نیز در مدت کوتاهی پس از آن ارسال خواهد شد. این اقدام، انگلستان را به نخستین قدرت غربی تبدیل می کند که تانک های بزرگ را در اختیار اوکراین قرار می دهد.

خبرگزاری ایرنا:  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سالگرد جنگ اوکراین در گفت وگو با همتای اوکراینی خود بر ارسال سامانه هوایی دفاعی پیشرفته و خودروهای زرهی به کی‌یف تاکید کرد.ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با دیمیترو کولبا، همتایاوکراینی خود گفتگو کرد.وی افزود: وزیران خارجه آمریکا و اوکراین بر تداوم کمک های امنیتی و اقتصادی قوی در آستانه اولین سالگرد حمله همه جانبه و بی دلیل روسیه به اوکراین در ماه فوریه تمرکز کردند.به گفته وی، وزیر امور خارجه آمریکا در این گفتگو بر حمایت پایدار و قاطع آمریکا از اوکراین و ارسال تجهیزات دفاع هوایی پیشرفته و خودروهای زرهی از ذخایر آمریکا تاکید کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شهر سولدار در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین به طور کامل به تصرف نیروهای روسیه در آمده است. پیش از این رئیس ارتش خصوصی واگنر که یک شرکت نظامی خصوصی روسیه‌ای است گفته بود سربازان این گروه توانسته‌اند شهر «سولدار» در منطقه دونباس اوکراین را به طور کامل تحت محاصره خود درآورند.«اوگنی ریگوژین» گفته که سربازان گروه واگنر در حال حاضر در حال پاکسازی شبکه‌های تونلی گسترده در معادن نمک شهر هستند. ریگوژین گفت: می‌خواهم تکرار کنم که سولدار کاملاً آزاد و از یگان‌های ارتش اوکراین پاکسازی شده است. آن دسته از سربازان اوکراینی که تسلیم نشدند نابود شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری ونزوئلا به مجمع ملی ونزوئلا پیشنهاد تشکیل محور سیاسی را داد که هم‌پیمانان آن یعنی روسیه و چین را در آمریکای لاتین جمع کند. نیکولاس مادورو در تماس تلفنی با لوئیس ایناسیو دا سیلوا، همتای برزیل خود، نیز گوستاوو پترو، همتای کلمبیایی و نیز آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین این موضوع را مطرح کرد. وی اضافه کرد: دوره جدیدی در راه است و  مرحله ویژه وحدت تلاش‌ها و مسیرهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب برای نزدیک شدن به تشکیل بلوکی قوی جهت جمع کردن قدرت‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد که با جهان وارد مذاکره خواهد شد. مادورو تاکید کرد: چنین بلوک سیاسی می‌تواند «خطی جدید برای قدرتمندی» با همکاری روسیه و چین باشد.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ایران در خصوص برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما واکنش نشان داد.«ند پرایس» گفت: از این ادعای نیروی دریایی ایران آگاهی داریم و افزود که همچنان تلاش‌ها و مواضع ایران مبنی بر تصمیم برای توسعه حضور نظامی در نیمکره غربی را رصد می‌کنیم.فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود که نیروی دریایی ارتش تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ و تنها در دو تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از این تنگه‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  دینا بولوارته، رییس جمهور پرو کناره گیری از قدرت را رد کرد. پرو از پنج هفته پیش صحنه اعتراضات و تظاهرات خشونت آمیز مخالفان رییس جمهور کنونی این کشور است. در این ناآرامی‌ها تاکنون دستکم ۴۲ نفر کشته شده اند. بولوارته در یک نطق تلویزیونی گفت: برخی تندرو‌ها و حامیان خشونت خواستار کناره گیری من هستند و مردم را به شورش، هرج و مرج، بی نظمی و تخریب، تحریک می‌کنند. مسئولانه به همه این افراد می‌گویم که من استعفا نمی‌کنم، چون تعهد من با پرو است

تی .آر.تی ترکیه:
روسیه در حال استقرار نیرو در شمال سوریه در منطقه تحت کنترل نیروهای بشار اسد در جنوب بخش مرکزی منطقه باب  است. روسیه از 11 ژانویه در نزدیکی روستای ابوجبار واقع در جنوب شهرستان باب که تحت کنترل مخالفان نظامی است، در راستای استقرار در این منطقه فعالیت می‌کند. شهرستان باب در فوریه 2017 با عملیات سپر فرات توسط ترکیه از گروه تروریستی داعش پاکسازی شد.

دویچه وله: صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر عراق در برلین از تمایل کشورش به واردات گاز از این کشور سخن گفت. عراق و شرکت زیمنس توافق‌های گسترده‌ای در استخراج و صادرات گاز و نیز تولید انرژی امضا کردند.اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با السودانی در برلین گفت، “عراق شریک بسیار مطلوبی در تامین نفت و گاز ماست.” او این امکان را مطرح کرد که آلمان به عنوان هاب گازی برای انتقال گاز به سایر کشورهای اروپایی عمل کند.نخست‌وزیر عراق در واکنش به سخنان شولتس گفت کشورش مایل است صادرات گاز خود را توسعه دهد.

الکوثرفارسی:  «ایستر حایوت» ، رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به شدت از طرح کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای تعدیل نظام قضایی انتقاد کرد. حایوت  گفت که طرح وزیر دادگستری در پی بهبود نظام قضائی نیست بلکه در پی زیر پا نهادن آن است، انگار نظام قضائی یک دشمن است که باید آن را از پای درآورد. این اظهارات در اعتراض به طرحی است که «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو با حمایت نخست‌وزیر برای کاهش اختیارات دستگاه قضائی و محدود کردن احکام آن علیه مصوبات کابینه و کنست و نیز تقویت نقش سیاستمداران در انتخاب قضات مطرح کرده است.

ایران پرس:  فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن با وزیر خارجه عمان دیدار و درباره تحولات یمن گفت‌وگو کرد.دو طرف در این دیدار به تبادل دیدگاه درباره تلاش‌های مربوط به تحقق صلح در یمن و خواسته‌های ملت این کشور برای برقراری امنیت و ثبات پرداخته و تحقق این امر از طریق روند سیاسی با مشارکت همه طرف‌های یمنی و حمایت جامعه جهانی را مورد تأکید قرار دادند.دیدار فرستاده سازمان ملل در یمن با وزیر خارجه عمان در حالی است که یک هیأت رسمی این کشور  در راستای تکمیل گفت‌وگو با مقامات دولت نجات ملی یمن به صنعا سفر کرد.

یورونیوز: سوئد نخستین سایت پرتاب ماهواره را افتتاح کرد .تنها چند روز پس از اینکه ماموریت پرتاب اولین ماهواره‌ از داخل خاک بریتانیا با شکست مواجه شد، حالا کشور سوئد وارد این رقابت شده تا بلکه بتواند نام خود را به عنوان اولین کشور اروپایی ثبت کند که توانسته ماهواره‌ای را «از داخل سرزمین اصلی اروپا» به فضا ارسال می‌کند. در مراسم افتتاحیه اولین مجموعه پرتابی ماهواره در سرزمین اصلی اروپا، کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد، اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا، و اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد حضور داشتند.خانم فن در لاین در این خصوص گفت: برای اینکه چرا باید به برنامه فضایی اروپا سرعت ببخشیم دلایل خوب زیادی را می‌توان برشمرد. اروپا در فضا جای پای خود را دارد و آن را حفظ خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *