جدیدترین مطالب

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

در جنگ‌های آینده، فرماندهان آمریکایی می‌خواهند ربات‌ها را به مقابله با اولین گلوله‌های دشمن بفرستند. روبات‌های ارتش آمریکا که روی هشت چرخ حرکت می کنند و از مهمات کافی در انبانشان برای تغذیه سلاح های دستی برخوردارند، در آن میدان رزمی، به شهر خیالی اوجن حمله کردند. روبات‌ها به خانه‌هایی که نیروی مقابل در آنها پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند. پهپادهایی که ساعت‌ها روی میدان جنگ پرواز ‌کردند، بالای سر مک‌کردی و تیمش پرسه زده و "بمب‌ها" – در این مورد توپ‌های فومی فوتبال – را مستقیماً روی آنها پرت کردند، شلیک های دقیق توپخانه. سگ‌های روباتیک با سنسورهای روی سرشان، خانه‌ها را برای اطمینان از پاک بودن آنها جست وجو می‌کردند.
Loading

أحدث المقالات

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

لندن – ایرنا – نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد  

رئیس‌جمهور فرانسه امروز – پنجشنبه – ضمن هشدار نسبت به «احتمال مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و جهت مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد.

اسپوتنیک تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ آتش بس روسیه در اوکراین و واکنش ها و…

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اجرایی شدن آتش بس روسیه در اوکراین، استقبال سازمان ملل از آتش‌بس روسیه، واکنش جنگ ‌افروزانه «جوزف بورل» به آتش‌بس پیشنهادی روسیه در اوکراین، ارائه بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا برای کی‌یف به ارزش ۳ میلیارد دلار، تشکیل گروه منطقه ای مشترک نیروهای روسیه و بلاروس، تحریم‌های جدید آمریکا علیه عرضه‌کنندگان پهپادهای ایرانی به روسیه، پایان بن‌بست 4 روزه سیاسی ایالات متحده و انتخاب رئیس مجلس نمایندگان، ادامه اعتراضات  در پرو، توقف فعالیت سفارت اپوزیسیون ونزوئلا در آمریکا، تاکید گوترش بر مذاکرات نتیجه محور در مورد مسئله قبرس، توافق قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان برای ساخت نیروگاه برق آبی، گسترش همکاری های ارمنستان و ترکیه، واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین به تحریم های رژیم صهیونیستی، سفر هیئتی اسرائیلی به کشورهای عربی برای هماهنگی «نشست نقب»، همکاری آمریکا و ژاپن در حوزه امنیت سایبری و آزمایش موفقیت آمیز موتور فضاپیمای جدید چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار آتش بس موقت به مناسبت کریسمس ارتدکس شد. این دستور پوتین روز جمعه  صادر و اجرایی شد. با این حال تغییری در حال سربازان حاضر در میدان جنگ حاصل نشده است. کریسمس طبق کلیسای ارتدکس روسیه روز شنبه، هفتم ژانویه است. پوتین از نیروهای اوکراینی نیز خواست تا آتش بس را رعایت کنند. با این حال، رهبران کی‌یف با این درخواست موافقت نکردند و انگشت اتهام را به سمت روس‌ها نشانه گرفتند. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی روز پنجشنبه گفت که مسکو «می‌خواهد از کریسمس به عنوان پوششی برای جلوگیری از پیشروی‌ها استفاده کند».

ایران پرس: مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، اقدام روسیه در اعلام آتش‌بس یکجانبه را فرصتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم در مناطق جنگ‌زده عنوان کرد. گریفیتس طی یک پیام توئیتری افزود:  این آتش بس فرصتی را برای ارسال کمک های ضروری به افرادی که به دلیل درگیری های شدید قادر به دسترسی به آنها نبوده ایم، فراهم می کند.

خبرگزاری مهر :  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در واکنش به آتش‌بس پیشنهادی روسیه در اوکراین اعلام کرد: اعلام کرملین مبنی بر برقراری آتش‌بس در اوکراین فاقد اعتبار است! مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به مراکش در این باره ادعا کرد: اعلام آتش‌بس موقت از سوی کرملین کاملاً فاقد اعتبار است و این آتش بس یکجانبه معتبر نیست.

خبرگزاری تسنیم:  “کارین ژان پیر”، سخنگوی رسمی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین را به ارزش 3 میلیارد دلار  در نظر گرفته است. وی در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده تعهد تزلزل ناپذیر خود برای تضمین توانایی نظامی اوکراین برای دفاع از خود را با اختصاص بیش از 3 میلیارد دلار کمک نظامی جدید به این کشور نشان داده است.» ژان پیر این بسته جدید را بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین نامید و یادآور شد که این کمک شامل خودروهای جنگی پیاده نظام، توپخانه خودکششی، نفربرهای زرهی و موشک‌های زمین به هوا خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: گروه منطقه ای مشترک نیروهای روسیه و بلاروس برای دفاع از کشور متفق ایجاد می شود. آندری ژوک، معاون وزیر دفاع بلاروس بیان کرد که هدف تشکیل این گروه منطقه ای مشترک نیروهای روسیه و بلاروس برای دفاع از کشور متفق است. وزارت دفاع جمهوری بلاروس همچنین خاطرنشان کرد که نظامیان دو کشور رزمایش های مشترکی از جمله “سپر متحد – 2023” را پشت سر خواهند گذاشت. ژوک توضیح داد: “ آمادگی یگان ها بین ستادهای ویژه انجام خواهد شد. رزمایش پرواز تاکتیکی در خاک کشور آغاز می شود. در مرحله بعد، انواع مختلفی از تمرین های ستادی برگزار خواهد شد. “

یورونیوز: ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه «عرضه‌کنندگان پهپادهای ایرانی به روسیه» اعمال کرد. به گفته واشنگتن روسیه از این پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین در جریان تهاجم نظامی به این کشور استفاده کرده است.وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه شش مدیراجرایی و اعضای هیات مدیره صنایع هوایی قدس (QAI) اعمال کرده است.

خبرگزاری فارس: بعد از شکست چهارده دور رای‌گیری، سرانجام کوین مک‌کارتی عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا توانست با کسب آرای لازم، رئیس مجلس نمایندگان این کشور شود. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند «کوین مک‌کارتی» نماینده جمهوری‌خواه پس از چند روز مذاکره و رای‌گیری ناموفق سرانجام توانست در دور پانزدهم رای‌گیری، آرای لازم برای تصدی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را کسب کند. حزب جمهوری‌خواه برتری بسیار اندکی نسبت به حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۲ کرسی در مقابل ۲۱۲ کرسی دارد. مک‌کارتی نماینده کالیفرنیاست و پیش‌تر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا بود. او متعهد شده که تحقیقات متعددی را درباره بایدن و دولتش آغاز کند.

خبرگزاری ایرنا:  بحران سیاسی و اجتماعی در پرو با سومین روز اعتصاب سراسری در این کشور بدون چشم‌اندازی از آتش‌بس، همچنان ادامه دارد. یک ماه از دوره ریاست جمهوری پر مخاطره دینا بلوآرته در پرو می‌گذرد؛ بلوآرته چنان که از آغاز مدعی شد، روی کارآمد تا با کنار زدن پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق این کشور از قدرت، کشور را از سقوط در بحران سیاسی نجات دهد. حال آنکه اعتراضاتی که در یک ماه اخیر، با هدف استعفای بلوآرته انجام شده، تا کنون به بهای جان ۲۲ نفر تمام شده است. تظاهرات اعتراضی و درگیری‌های دیروز جمعه، علیه دولت بلوآرته در اطراف فرودگاه خولیاکا در جنوب پرو، دست‌کم ۱۲ زخمی بر جای گذاشت که چهار نفر از آن‌ها پلیس هستند.

خبرگزاری ایلنا:  اپوزیسیون ونزوئلا طی بیانیه‌ای از بسته شدن سفارت خود در ایالات متحده خبر داد. در این بیانیه آمده است که به جامعه ونزوئلا درآمریکا و تمامی مردم اطلاع می‌دهیم که سفارت اپوزیسیون دولت ونزوئلا در ایالات متحده بسته شده و تمامی کارکنان آن به‌طور رسمی فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.این تصمیم در پی آن اتخاذ می‌شود که نمایندگان مجلس مخالفان ونزوئلا در تاریخ پنجم ژانویه به انتصاب معاون جدید به سمت رئیس مجلس رای دادند.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار انجام مذاکرات نتیجه محور در مورد مسئله قبرس شد. گوترش از کشورهای ضامن (ترکیه، یونان و انگلستان) خواست تا از گفت‌وگو و همکاری برای پایان یافتن اختلاف نظرها در مسئله قبرس حمایت کنند.وی گفت که با توجه به فقدان گفت‌وگوی مشخص بین دو طرف در مورد مسئله قبرس و فضای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی حاکم، چشم انداز یافتن زمینه‌های مشترک در روند صلح قبرس در حال حاضر نامشخص است.

تی .آر.تی ترکیه: قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان برای ساخت مشترک نیروگاه برق آبی کامباراتا در قرقیزستان که برق آسیای مرکزی را تامین می‌کند و نیازهای آبی منطقه را متعادل می‌کند، توافق کردند. انتظار می رود نیروگاه برق آبی کامباراتا، که بزرگترین نیروگاه قرقیزستان خواهد بود، انرژی را برای کشورهای آسیای مرکزی تامین کند و نیازهای آبی منطقه را متعادل‌سازی نماید.

رادیو چین: ارمنستان و ترکیه محدودیت‌های پروازهای باری مستقیم را لغو کردند. ترکیه و ارمنستان از سال 1993 تا به حال روابط دیپلماتیک نداشته‌اند و مرزهای دو کشور همیشه بسته بوده است. به همین سبب، پیش از این حمل و نقل هوایی باری بین این دو کشور باید با عبور از کشور ثالث انجام می‌شد.

الکوثرفارسی: تشکیلات خودگردان فلسطین به تصمیمات رژیم صهیونیستی علیه این تشکیلات به دلیل مراجعه به دادگاه کیفری بین‌المللی، واکنش نشان داد. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی هرگز ملت فلسطین و رهبران آن را از ادامه تحرکات برای پایان دادن به اشغالگری بازنخواهد داشت. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در واکنش به مراجعه تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی برای پایان دادن به [استمرار] اشغالگری این رژیم، از اتخاذ پنج تصمیم علیه این تشکیلات خبر داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک هیئت اسرائیلی عالیرتبه ظرف چند روز آتی برای هماهنگی برگزاری «نشست نقب» در مراکش به کشورهای عربی سفر می‌کند.این هیئت اسرائیلی به ریاست مدیرکل وزارت خارجه برای هماهنگی برگزاری نشست نقب در مراکش به مصر، امارات، مراکش و بحرین سفر می‌کند. قرار است نشست نقب دو ماه بعد در مراکش برگزار شود.

العالم فارسی: وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و توکیو یادداشت تفاهمی درزمینه تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه امنیت سایبری امضا کردند. بنابر گزارش رویترز، وزارت امنیت داخلی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت که این یادداشت تفاهم در دیدار آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی ایالات متحده و یاسوتوشی نیشیمورا وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در واشنگتن امضا شد.دو طرف در این دیدار میزبان نمایندگان تجاری دو کشور بودند و درباره حقوق بشر و جلوگیری از استفاده از نیروی کار اجباری نیز گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: چین توانست با موفقیت موتور فضای پیمای جدید خود را آزمایش کند. موتور اکسیژنی متعلق به موشک‌های سری لانگ مارچ ای۳ با هدف تکمیل آزمایش شبیه سازی پرواز در ارتفاع بالا، به مدت ۱۲۰ ثانیه فعال شد. این موتور بنام وای اف-۷۵ نامگذاری شده است. به گفته چای دونگ دونگ معاون مرکز اجرا کننده این پروژه، موتور پیشران این موشک با سوخت مایع و ترکیبی از اکسیژن و هیدروژن کار می کند و اغلب برای استفاده در موشک‌های لانگ مارچ ای۳ و ماهواره‌های مدار بالا استفاده می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *