جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

ببینید | واکنش نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی به اتفاقات امروز اصفهان: هیمنه اسرائیل زیر سوال رفت

نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی گفت: همه این حمله اسرائیل به ایران را مسخره می‌کنند؛ می‌گویند اسرائیل ببر کاغذی است؛ اکنون هیمنه اسرائیل زیر سوال رفته و در واقع این یک پیروزی برای ایران و محور مقاومت است!/پارسین

Loading

 رسانه‌ها؛ لغو صادرات نفت روسیه به برخی کشورها و…

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش ولادیمیر پوتین به اقدام برخی کشورها در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، تعیین اهداف دفاعی کره شمالی در سال ۲۰۲۳، افزایش تنش در کوزوو و آماده‌باش کامل ارتش صربستان، تکذیب مشارکت  آنگلامرکل در حل مناقشه اوکراین، افزایش بی سابقه صادرات سلاح آلمان، تایید حضور نظامیان اسرائیلی در جنگ اوکراین، ابراز ناخرسندی نخست وزیر ارمنستان  از وضعیت کریدور لاچین  در دیدار با پوتین، کشف میدان گازی جدید ترکیه در دریای سیاه، آغاز فعالیت رسمی سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه، تصویب تشدید تحریم رژیم صهیونیستی در مجلس عمان، احتمال تحریم‌های آمریکا علیه بانک های خصوصی عراق ، استقرار کامل  نیرو‌های عراقی در مرز‌های کشور‌های همسایه، افزایش خدمت سربازی در تایوان برای مواجهه با تهدید‌های چین، واکنش چین به کنترل‌های مرزی جدید ژاپن ، ابراز نگرانی پکن از افزایش بودجه نظامی ژاپن و ادامه ناآرامی ها در پرو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  «ولادیمیر پوتین» ، رئیس جمهور روسیه دستوری را صادر کرد که بر اساس آن صادرات نفت به کشورهایی که برای واردات انرژی از این کشور سقف تعیین کرده اند، ممنوع شده است. اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه تعیین کرده اند که از 5 دسامبر اعمال شده است. اتحادیه اروپا همچنین تحریم بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را نیز اجرایی کرده است. این تحریم پیشتر توسط انگلیس، کانادا، ژاپن و امریکا انجام شده است.از سوی دیگر الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مسکو احتمالا در واکنش به سقف قیمتی تعیین شده برای نفتش، تولید خود را در اوایل سال آینده میلادی، 5 تا 7 درصد کاهش خواهد داد.

خبرگزاری ایرنا:  کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اهدف جدید این کشور برای تقویت بنیه دفاعی در سال ۲۰۲۳ را تبیین و تعیین کرده است. خبرگزاری کره شمالی بامداد چهارشنبه نوشت، کیم گزارشی در یکی از جلسات مربوط به کمیته مرکزی حزب کارگران کره ارائه کرد که در آن اهداف دفاعی جدید این کشور مطرح شده است. این خبرگزاری افزود: این گزارش وضعیت چالش‌برانگیز جدید در شبه‌جزیره کره و اوضاع سیاسی بین‌المللی را عمیقا بررسی و ارزیابی کرده است. این گزارش همچنین اصول همکاری خارجی و مبارزه با دشمن را که حزب و دولت کره شمالی باید برای دفاع از حاکمیت ملی و منافع ما به آن پایبند باشند، روشن می‌کند.

خبرگزاری مهر :  در ادامه تنش‌های بین صربستان و کوزوو، «میلوش ووچویچ»، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع صربستان اعلام کرد که الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور این کشور دستور داده که ارتش صربستان در «بالاترین سطح آمادگی رزمی»، قرار گیرد. دیروز نیر ژنرال «میلان مویزلوویچ» فرمانده ارتش صربستان در مصاحبه با شبکه محلی «پینک تی وی» گفت: وضعیت در مرز کوزوو دشوار و پیچیده است. این امر مستلزم حضور ارتش صربستان در امتداد خط اداری در مرحله پیش رو است. فرمانده ارتش صربستان همچنین افزود که او پس از دیدار با رئیس جمهور این کشور در بلگراد، راهی شهر «راسکا» در حدود ۱۰ کیلومتری مرز با کوزوو شده است و تصریح کرد: مأموریت‌های محوله به ارتش صربستان. دقیق و واضح است و به طور کامل اجرا خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان گفت که سوال در مورد مشارکت احتمالی او در حل و فصل بحران اوکراین ارزشی ندارد. مرکل در مصاحبه با هفته نامه ایتالیایی “ست” گفت: هیچ سوالی وجود ندارد. مرکل افزود که نمی داند درگیری در اوکراین چگونه پایان خواهد یافت. صدراعظم سابق آلمان گفت:  این درگیری روزی با مذاکره به پایان می رسد. جنگ ها بر سر میز مذاکره خاتمه می یابد. بین صلح تحمیلی (که من نیز مانند بسیاری دیگر نمی خواهم) و مذاکرات آزاد و دوستانه تفاوت وجود دارد. نمی خواهم چیزی بیشتر اضافه کنم.

خبرگزاری ایلنا:  صادرات سلاح آلمان برای دومین سال متوالی رکورد زد. برلین طی سال ۲۰۲۲ با صادرات هشت میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار سلاح موافقت کرد. این در حالی است که سال گذشته میلادی این رقم ۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزیابی شد. بنا به داده‌های موجود، بیشتر از یک‌چهارم تسلیحات صادراتی آلمان از اول ژانویه تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ به اوکراین فرستاده شد.  

العالم فارسی: کمیته تحقیقات روسیه  می گوید که تل آویو یکی از رژیم هایی است که نظامیانش به طور فعال به اوکراین سفر می کنند. این موضوع را موشه روون آزمن، خاخام اعظم کی یف و اوکراین نیز به طور غیرمستقیم تأیید کرد، او در ماه مه گفت که حدود 200 جنگجو اسرائیلی در کنار نیروهای مسلح اوکراین در حال جنگیدن هستند. اکثر آنها دارای تابعیت دوگانه اوکراینی و اسرائیلی هستند. اگرچه کسانی نیز هستند که هیچ ارتباطی با اوکراین ندارند. در عین حال، در اسرائیل، علیرغم وجود تعقیب کیفری برای جنگجویان، آنها را “قهرمانان داوطلب” می دانند.

خبرگزاری تسنیم:  نخست وزیر ارمنستان در دیدار با پوتین با اشاره به وضعیت بوجود آمده در کریدور لاچین و بسته شدن آن گفت: نیروهای حافظ صلح روسیه در خصوص کریدور لاچین مسئول هستند.نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سن پطرزبورگ در خصوص وضعیت کریدور لاچین اظهار داشت: نیروهای حافظ صلح روسیه در خصوص کریدور لاچین مسئول هستند اما برخلاف توافقی که وجود دارد، در حال حاضر کریدور لاچین در کنترل نیروهای روس نیست. پوتین نیز در این نشست، حل مسئله قفقاز جنوبی را از مهمترین محورهای این دیدار خواند. از زمان بسته شدن کریدور لاچین توسط شهروندان جمهوری آذربایجان با عنوان مقابله با استخراج منابع طبیعی از جمله طلا در قره باغ و آلودگی زیست محیطی تاکنون 16 روز گذشته است.

آناتولی  ترکیه: زرئیس جمهور ترکیه پس از نشست کابینه دولت در مجتمع ریاست جمهوری در بش‌تپه آنکارا طی سخنانی اعلام کرد که کشتی حفاری فاتح ترکیه، در حفاری چای‌جوما-1، ذخایر گاز طبیعی با حجم 58 میلیارد متر مکعب را در عمق 3 هزار و 23 متری زیر دریا کشف کرد.اردوغان با ابراز خرسندی از این اکتشاف جدید گفت: ذخایر گاز طبیعی ما در دریای سیاه با اکتشاف جدید در چای‌جوما-1، در حدود 170 میلیارد متر مکعب افزایش یافته و در مجموع به 710 میلیارد متر مکعب رسیده است.

تی .آر.تی ترکیه: اردوغان استوارنامه سفیر جدید اسرائیل راپذیرفت. ایریت لیلیان که در حال حاضر کاردار سفارت اسرائیل در آنکارا است و از سوی  تل آویو به عنوان سفیر منصوب شده است، در مجتمع ریاست جمهوری مورد استقبال اردوغان قرار گرفت. پس از این مراسم اردوغان با سفیر عکس یادگاری گرفت.

الکوثرفارسی:  مجلس شورای عمان به اصلاح بند اول قانون تحریم رژیم صهیونیستی رای داد تا هرگونه ارتباط ورزشی، فرهنگی یا اقتصادی را شامل شود. این اصلاحیه همچنین ارتباط شخصی یا آنلاین با صهیونیست‌ها را ممنوع کرده است. این اصلاحیه اکنون برای رای گیری نهایی در کمیته قانونی مجلس به بحث گذاشته می‌شود.به گفته محمد بن إبراهیم الزدجالی ، رئیس کمیته قانون گذاری و حقوقی مجلس شورای عمان پیشنهاد اصلاح ماده یک فرمان سلطنتی درباره تحریم «اسرائیل» توسط هفت نماینده مطرح شده است.سلطان قابوس، پادشاه فقید این کشور،  در سال ۱۹۷۲ قانون تحریم رژیم صهیونیستی را صادر کرده بود. این قانون در شکل کنونی خود، افراد و شخصیت‌های عمومی را از معامله با رژیم صهیونیستی منع می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): برخی منابع آگاه اعلام کردند که آمریکا به زودی به دلیل بحران دلار، تحریم‌های شدیدی را برای ۱۶ بانک عراقی وابسته به احزاب سیاسی صادر خواهد کرد. روزنامه المدی چاپ عراق به نقل از برخی منابع آگاه نوشت، به زودی تحریم‌های شدیدی به دلیل بحران دلار، برای بیش از ۱۵ بانک خصوصی عراقی وابسته به احزاب سیاسی صادر خواهند شد.همچنین انتظار می‌رود دولت عراق به زودی در نشستی با چارچوب هماهنگی اقدامات تعیین‌کننده‌ای را در مورد کاهش قیمت دینار اعلام کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی نیرو‌های مسلح عراق بر ادامه استقرار نیرو‌های این کشور در مرز‌های کشور‌های همسایه تاکید کرد. سرلشکر یحیی رسول در مصاحبه با این شبکه، گفت، فرمانده کل نیرو‌های مسلح دستور داد فرماندهی نیرو‌های مرزبانی، کنترل خط صفر مرزی را در مرز‌های عراق با ترکیه در دست بگیرد. همچنین دستور داد این فرماندهی، با تامین نیرو‌ها و تجهیزات و پشتیبانی لازم تقویت شود. او همچنین دستور کنترل پاسگاه‌های مرزی را صادر کرد. وزارت کشور این موضوع را برعهده گرفت. گام‌های بلندی برای کنترل خط صفر مرزی برداشته شد.

یورونیوز: تایوان که به تازگی از تهدید‌های بی‌سابقه چین علیه قلمرو خود خبر داده، در نظر دارد مدت خدمت سربازی را برای شهروندانش افزایش دهد. رئیس جمهوری تایوان روز سه‌شنبه ضمن اعلام این خبر و تاکید بر آمادگی جزیره برای رویارویی با تهدید‌های فزاینده چین، تصریح کرد مدت خدمت سربازی برای شهروندان کشورش از چهار ماه به یک سال افزایش می‌یابد. خانم تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «خدمت سربازی چهار ماهه فعلی پاسخگوی وضعیت کنونی نیست که مدام و به سرعت دستخوش تغییر و تحول می‌شود… ما تصمیم گرفته‌ایم که خدمت سربازی یک ساله را بار دیگر از ابتدای سال ۲۰۲۴ باز گردانیم.»

ان. اچ.کی ژاپن: وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به کنترل‌های مرزی جدیدی که ژاپن برای مسافران ورودی از چین اعلام کرده واکنش نشان داد.وانگ تاکید کرد که کشورها برای اطمینان از سفر ایمن و حفظ زنجیره تامین جهانی باثبات برای بهبود و رشد اقتصاد جهانی، باید به یکدیگر کمک کنند. او افزود اقدامات مقابله با کرونا باید بر پایه شواهد علمی و با درجات مناسب اتخاذ شود.

رادیو چین: وزارت خارجه چین ضمن ابراز نگرانی از افزایش شدید بودجه نظامی ژاپن از آن کشور خواست تا درباره تاریخ متجاوز و متهاجم خود بازنگری داشته باشد و در گفتار و کردار خود در زمینه نظامی و امنیتی محتاط باشد. دولت ژاپن چندی پیش در نشست کابینه تصمیم گرفت بودجه نظامی سال 2023 میلادی را به مبلغ 6.8 تریلیارد ین افزایش دهد و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این تصمیم گفت: ژاپن با جوسازی درباره تنش منطقه ‌ای درصدد گسترش قدرت نظامی خود است، این یک اقدام خطرناک است و به شدت تردید کشورهای همسایه آسیایی و جامعه جهانی را نسبت به نیت ژاپن در این زمینه برمی انگیزد.

ایران پرس: شش ژنرال ارتش پرو به اتهام پرداخت رشوه برای ارتقای درجه در دولت پدرو کاستیلو رئیس جمهور برکنار شده این کشور بازداشت شدند.پس از آنکه “پدرو کاستیلو” رئیس جمهور سابق پرو انحلال پارلمان این کشور را اعلام کرد: پارلمان پرو بلافاصله برای استیضاح او تشکیل جلسه داده و وی را به دلیل بی‌کفایتی برکنار کرد. پارلمان پرو سپس دنیا بلوارته معاون کاستیلو را به عنوان رئیس جمهور موقت پرو انتخاب کرد اما برکناری و بازداشت کاستیلو و انتصاب بلوارته به اعتراضات گسترده‌ای دراین کشوردامن زده که تاکنون دستکم ۲۰ کشته بر جای گذاشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *