جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ اوضاع متشنج جنوب شرق آسیا و…

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رزمایش چین در نزدیکی تایوان در واکنش به حمایت آمریکا، ابراز نگرانی تایوان ازانتقال صدها فروند هواپیما و کشتی چینی به اطراف این جزیره، گشت زنی کشتی‌های چینی در آب‌های اطراف ژاپن، استقرار موشک‌های بالستیک هند در مرز چین و پاکستان، آمادگی پوتین برای مذاکره با طرفین درگیر در جنگ اوکراین، رد پیش‌شرط‌های اوکراین برای مذاکره از سوی روسیه، مخالفت معاون شورای امنیت روسیه با گفتگو با غرب ، درخواست پاپ فرانسیس برای پایان فوری جنگ «بی‌معنی» در اوکراین، تاکید ژنرال حفتر بر برگزاری انتخابات سراسری در لیبی، ادامه سودای گازی اردوغان، بازدید وزیر دفاع ملی ترکیه از مناطق مرزی با سوریه، واکنش ترکیه به ناآرامی‌های پاریس، توافق ضمنی در ائتلاف راستگرای نتانیاهو برای سازش با ریاض، زمین گیر شدن جنگنده‌های فوق‌پیشرفته رژیم صهیونیستی ، ابراز امیدواری مادورو به رشد اقتصاد غیر نفتی ونزوئلا و اذعان اندیشکده آمریکایی به ارزیابی های غلط موساد و سیا درباره ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: مقامات چین از برگزاری رزمایش جدیدی در اطراف تایوان خبر دادند. فرماندهی ناحیه شرق ارتش آزادی‌بخش خلق چین گفت تمرینات در دریا و هوا در نزدیکی تایوان برگزار شده‌اند. در این خبر گفته شده که این یک “پاسخ قاطع” به “تشدید و تحریک فعلی” توسط ایالات متحده و تایوان بوده است. تنش میان چین و تایوان در ماه‌های اخیر تشدید شده است. یکی از دلایل آن حمایت آمریکا از این جمهوری جزیره‌ای است. پکن اکنون در حال برگزاری رزمایش دیگری است. آمریکا بودجه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری برای تایوان اختصاص داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع تایوان اعلام کرد : ارتش چین ۷۱ هواپیما و ۷ کشتی به تنگه تایوان فرستاده است. وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) اعلام کرد، نیروهای مسلح این جزیره ۷۱ هواپیما و هفت کشتی ارتش آزادی‌بخش خلق چین که ظرف ۲۴ ساعت گذشته در حال نزدیک شدن به تایوان بودند را شناسایی کردند. براساس این بیانیه، تایوان  نیز تعدادی از سیستم‌های موشکی مستقر در زمین، جنگنده‌ها و کشتی‌های خود را برای پاسخ به اقدامات چین فرستاد. جزیره تایوان از سال ۱۹۴۹ خودگردان است، اما هرگز به طور رسمی از پکن اعلام استقلال نکرد و چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

خبرگزاری صدا و سیما:  گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد کشتی‌های جنگی چین پس از حضور ۷۲ ساعته آب‌های قلمروی ژاپن را ترک کردند. این کشتی‌ها وارد آب‌های قلمروی ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی شده بودند. این کشتی‌ها در نزدیکی آب‌های جزیره اوکیناوا هم به گشت زنی پرداختند. ژاپن جزیره سنکاکو را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند. چین و تایوان مدعی مالکیت این جزیره هستند.

خبرگزاری فارس:  وزارت دفاع هند از استقرار موشک‌های بالستیک زمین به زمین در مرز با چین و پاکستان خبر داده است. به گزارش منابع خبری، هند قصد دارد  ۱۲۰  تیر موشک بالستیک پرالی در امتداد مرزهای چین و پاکستان مستقر کند. موشک‌های بالستیک پرالی می‌توانند اهدافی را از ۱۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر هدف قرار دهند و رهگیری آنها توسط  موشک‌های رهگیر دشوار است.این در حالی است که ارتش چین در حال حاضر یک یگان موشکی اختصاصی دارد.چین و پاکستان دو رقیب و همسایه هند تاکنون واکنشی از خود در این زمینه نشان نداده‌اند. هند اخیرا نیز یک موشک بالستیک قدرتمند با برد بیش  از ۷ هزار کیلومتر آزمایش کرد.

یورونیوز:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو آماده مذاکره با طرفین درگیر در جنگ اوکراین است اما کی‌یف و حامیان غربی آن حاضر به گفتگو نیستند. ویلیام برنز، رئیس سازما سیا، در مصاحبه‌ای در ماه جاری با بیان این که تمامی درگیری‌ها با مذاکره پایان می‌یابند افزود که روسیه هنوز در پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره جدی نیست. کی‌یف نیز می‌گوید این روسیه است که حاضر به مذاکره نیست.

خبرگزاری ایرنا:  میخاییل گلاوزین معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو گزینه راه‌حل سیاسی برای حل درگیری‌های اوکراین را رد نمی‌کند اما بر اساس پیش‌شرط‌های کی‌یف مذاکره نمی‌کند. گلاوزین بامداد دوشنبه گفت: ضعف تصمیم‌گیری و اقدامات رژیم فعلی کی‌یف که سیاستمدارانش به بی‌دقتی و ناتوانی در مذاکره و روس‌هراسی معروف هستند، آشکار است. وی افزود: اگر چه روسیه گزینه مذاکره و راه‌حل سیاسی برای حل مناقشه را رد نمی‌کند اما ما قصد نداریم بر اساس پیش‌شرط‌هایی که مقام‌های کی‌یف مطرح می‌کنند، مذاکره کنیم.

خبرگزاری ایلنا: معاون شورای امنیت روسیه گفت: دیگر نیازی به مذاکره با غرب نداریم/ اکنون نمی‌توان از اعتماد صحبت کرد. «دیمیتری مدودف» خاطرنشان کرد که امروز روسیه و غرب بسیار بیشتر از اینکه نقاط مشترکی داشته باشند، دارای اختلاف‌نظر  و سال گذشته نقطه عطفی در این روابط بوده است. معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه نوشت: «اکنون کاملاً واضح است که در روابط کشورهای مستقل با جهان آنگلوساکسون در پیکربندی کنونی، نمی‌توان از اعتماد و فداکاری صحبت کرد. افسوس که ما اکنون در غرب کسی را نداریم که با او صحبت و مذاکره کنیم، البته دیگر نیازی هم نیست».

ان. اچ.کی ژاپن: پاپ فرانسیس خواستار پایان فوری جنگ «بی‌معنی» در اوکراین شد. پاپ خطابه سنتی خود به مناسبت روز کریسمس را روز یکشنبه از ایوان کلیسای سنت پیتر باسیلیکا در شهر واتیکان ایراد کرد. او از همگان خواست که «چهره برادران و خواهران اوکراینی» که به دلیل ۱۰ ماه جنگ ویرانگر در کشورشان کریسمس امسال را در تاریکی و سرما و به دور از خانه‌هایشان تجربه می‌کنند به یاد آورند. پاپ فرانسیس همچنین نسبت به تاثیرات حمله روسیه به اوکراین بر صادرات غلات از این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت این جنگ میلیون‌ها انسان از جمله در افغانستان و در کشورهای شاخ آفریقا، را در معرض خطر قحطی قرار داده است.

خبرگزاری مهر : «ژنرال حفتر»، فرمانده ارتش ملی لیبی (LNA) از نیروهای سیاسی این کشور خواست تا زمینه را برای برگزاری انتخابات در این کشور جنگ زده فراهم کنند.اظهارات حفتر یک سال پس از آن بیان شد که مقامات لیبی، انتخابات این کشور را به دلیل اختلافات بین جناح‌های رقیب به تعویق انداخته اند. ژنرال حفتر در سخنرانی خود در شهر بنغازی به مناسبت روز استقلال لیبی اعلام کرد که انتخابات آخرین فرصت برای طرف‌های درگیر است تا یک نقشه راه عملی را تهیه کنند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه از بهره‌برداری 540 میلیارد متر مکعب گاز اکتشافی در دریای سیاه برای مصارف خانگی در سه ماهه اول سال آینده خبر داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در برنامه «رای اولم به حزب عدالت و توسعه، رای اولم به اردوغان« که در دانشگاه آتاترک در استان ارزروم برگزار شد؛ شرکت کرد. وی همچنین درباره روند اجرای پروژه‌ها در سال 2023 تاکید کرد: سال آینده ماهواره دیده‌بانی «IMECE» که طراحی و ساخت آن در داخل صورت گرفته و همچنین ماهواره «ترک‌ست A6» به فضا فرستاده خواهند شد. بدین ترتیب تعداد کل ماهواره های موجود در فضا را به 10 مورد افزایش خواهیم داد.

تی .آر.تی ترکیه:  وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه از خط مرزی کشور با سوریه بازدید کردند. خلوصی آکار وزیر دفاع ملی و فرماندهان ارتش ترکیه از خط مرزی کشور با سوریه در استان حتای بازدید کردند. ارتشبد یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش، ارتشبد موسی آو‌سور فرمانده نیروی زمینی، دریاسالار ارجمند تاتلی‌اوغلو فرمانده نیروی دریایی و ارتشبد آتیلا گولان فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز وزیر دفاع ترکیه را در این بازدید همراهی می‌کنند.

اسپوتنیک روسیه:  وزیر دفاع ترکیه نسبت به اتفاقات و اتهامات نسبت به ترکیه پس از حادثه تیراندازی در پاریس در روز جمعه، واکنش نشان داد. “خلوصی آکار” گفت:  ماری که توسط خود فرانسوی ها تربیت شده بود، شروع به نیش زدن خودشان کرد. وزیر دفاع ترکیه افزود: اکنون همه باید چهره واقعی این سازمان تروریستی را ببینند. روز جمعه مردی 69 ساله در خیابان نزدیک مرکز فرهنگی کردها در منطقه 10 پاریس اقدام به تیراندازی کرد و بلافاصله بازداشت شد. در نتیجه تیراندازی سه نفر کشته شدند.

الکوثرفارسی: شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، با وجود اعلام تشکیل ائتلاف راستگرا توسط نتانیاهو، توافق ضمنی در داخل این ائتلاف شکل گرفته است که به وی امکان می‌دهد به سمت توافق با ریاض حرکت کند. منابع خبری عبری اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه رژیم موقت صهیونیستی با توافق درون‌حزبی خود، در پی امضای توافق صلح با عربستان سعودی است. نتانیاهو امید زیادی برای سازش با عربستان دارد و این توافق یکی از مسائل اساسی در برنامه انتخاباتی وی برای نخست‌وزیری بوده است. لذا این مقام صهیونیست در تلاش است این توافق را در ادامه توافقهای موسوم به ابراهیم حاصل کند.

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی رسماً اعلام کرد، جنگنده‌های فوق‌پیشرفته‌اش تا اطلاع ثانوی اجازه پرواز نخواهند داشت. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند، پرواز 11 فروند جنگنده فوق‌پیشرفته از نوع اف35 تا زمان مشخص شدن مشکل فنی که منجر به سقوط یک جنگنده از این دست در آمریکا شد، متوقف شده است. اویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به این مسئله خبر داد، بنا به توصیه شرکت سازنده این جنگنده هر 11 فروند هواپیمای موجود در اختیار اسرائیل تا اطلاع ثانوی حق پرواز نخواهند داشت.

رادیو چین: رئیس جمهور ونزوئلا گفت : ما راه توسعه خود را پیدا کردیم. «نیکلاس مادورو»، با اشاره رشد بیش از 17 درصدی اقتصاد واقعی ونزوئلا در یک سال گذشته اظهار کرد: برای نخستین بار در 120 سال گذشته، اقتصاد غیر نفتی ونزوئلا رشد کرده است. ونزوئلا در حدود 120 سال گذشته یک اقتصاد وابسته به نفت بوده و 90 درصد کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کرد و اکنون، بر اثر تحریم‌های جدی، مردم ونزوئلا مجبورند بر رشد اقتصادی واقعی تمرکز کنند. وی گفت: آمریکا تحریم‌ها و محاصره‌های جدی را علیه ونزوئلا اعمال کرد، تمام حساب‌های بانکی ما در آمریکا را مسدود کرد و دارایی‌های ما را دزدید. به غیر از آن، یک شرکت نفتی به نام «سیتروگو» را نیز از دست ونزوئلا ربود که این شرکت بیش از 8000 پمپ بنزین در آمریکا و بیش از 12 میلیارد دلار ارزش دارد.

العالم فارسی: مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به شکست های پی در پی پیش بینی های سیا و موساد در ارتباط با تحولات ایران تاکید کرد، این شکست ها ناشی از اتکای بیش از حد آن ها به برخی منابع اطلاعاتی نامعتبر خود است. این مرکز در ادامه با تصریح بر این که نباید به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) اعتماد کرد، افزود، آنها واقعیت های درون جمهوری اسلامی را دقیق نمی دانند و اکنون کارکرد این سازمان ها با توجه به ناکامی‌های فراوان در گذشته برای پیش‌ بینی تغییرات سیاسی در ایران زیر سؤال رفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *