جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه ها؛ از سرگرفته شدن حملات تروریستی داعش در عراق و …

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انتشار ویدئوی جدیدی از ایمن الظواهری از سوی القاعده، ورود هدفمند آمریکا به مناقشه انسداد گذرگاه لاچین، به جان هم افتادن شبه‌نظامیان وابسته به آمریکا در سوریه، نقشه جدید اسرائیل برای آسیای میانه، ردپای آمریکا در انتصابات امنیتی در لبنان، ورود نیروهای مصری به جزیره راهبردی «میون» یمن، از سرگرفته شدن حملات تروریستی داعش در عراق، تعمیق شکاف بین «بن زاید» و «بن سلمان»، تماس‌های محرمانه میان بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، واکنش روسیه به عدم حضور ارمنستان در نشست سه‌جانبه با آذربایجان، درگیری در قلب پاریس و خشونت پلیس علیه معترضان و ادامه ارسال «اس-400» به هند علی رغم جنگ روسیه با اوکراین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایرنا: یک منبع نظامی یمنی گزارش داد که چند روز پیش یک واحد نظامی مصری وارد جزیره راهبردی «میون» واقع در قلب تنگه باب المندب شده است که در اشغال ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی است. وی افزود: به نظر می رسد ورود این یگان مصری سرآغاز حضور نظامی مصر در خاک یمن در جزیره میون در تنگه باب المندب واقع در دریای سرخ است. به گفته این منبع، این اقدام چندی روز پس از تصدی فرماندهی نیروی عملیات مشترک (۱۵۳) در دریای سرخ، باب المندب و خلیج عدن توسط ارتش مصر صورت گرفت. نیروی عملیات مشترک شامل نیروهای نظامی عربستان، مصر، امارات، اردن و ایالات متحده است. وی خاطرنشان کرد: یگان نظامی مصر در چند روز گذشته اقدام به نصب و راه اندازی یک سیستم راداری و دستگاه های ارتباطی متعلق به نیروهای مشترک دریایی در این جزیره یمنی واقع در یکی از مناطق تردد دریایی مهم جهان برای حمل و نقل انرژی و محموله های تجاری کرده است.

ایسنا : وزیر خارجه آمریکا برای ارائه گزارشی از یک سال عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و همچنین فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود در روزهای پایانی سال میلادی جاری در جمع خبرنگاران حاضر شد. بلینکن، گفت: «دولت امسال بر بازسازی و احیای اتحادها و مشارکت‌های آمریکا متمرکز بود، ما تعامل خود را با ناتو، با اتحادیه اروپا، سازمان ملل، گروه ۷، ASEAN ،OECD تقویت کردیم. ما گروه چهارگانه (کواد) متشکل از استرالیا، ژاپن، هند و آمریکا را ارتقا داده و تقویت کردیم. ما AUKUS، شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در میان بسیاری از گروه‌های دیگر ایجاد کردیم.

العالم : آمریکا در حالی نسبت به توقف دسترسی به گذرگاه لاچین که منطقه قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌کند، ابراز نگرانی کرده و خواستار ازسرگیری کامل تردد در این مسیر شده که به نظر می رسد واشنگتن نیز به طور رسمی به این مناقشه ورود کرده و این موضع‌گیری در مسیر گسترش نفوذ آمریکا در قفقاز جنوبی بوده است. بنابر گزارش تارنمای کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تماس تلفنی جداگانه با آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان و حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان به تداوم نگرانی واشنگتن در مورد توقف دسترسی به گذرگاه لاچین و افزایش پیامدهای انسانی ناشی از آن اشاره کرد و خواستار بازگرداندن کامل آزادی تردد در این گذرگاه شد.

اسپوتنیک: القاعده یک ویدئوی ۳۵ دقیقه‌ای منتشر کرد که توسط رهبر آن ایمن الظواهری روایت شده، این در حالی است که آمریکا مدعی است الظواهری در اوت ۲۰۲۲ در حمله هوایی آمریکا در افغانستان کشته شده است. این نوار بدون تاریخ است.

فارس : باوجود تداوم جنگ روسیه با اوکراین، مسکو ارسال سری سوم سامانه موشکی «اس-400» به هند را در ژانویه یا فوریه سال آینده میلادی آغاز خواهد کرد.

الکوثر : تشدید رقابت عربستان و امارات برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود، موجب عمیق‌تر شدن شکاف بین این دو کشور خواهد شد. امارات که از سیاست های نفتی ریاض ناخرسند است، برای سال 2023 فهرست کاری فشرده ای دارد زیرا می خواهد نفت بیشتری تولید و موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی غربی ها در منطقه تقویت و به هنگام میزبانی دبی از کنفرانس آب و هوا COP28 در نوامبر آینده پروپاگاندای زیادی به پا کند. ر این چارچوب، بن زاید در حال برنامه ریزی برای تجدیدنظر در یکی از قدیمی ترین ائتلاف های کشورش به ویژه در ارتباط با هماهنگی ابوظبی با ریاض در درون سازمان اوپک است.

ایرنا : «رای الیوم » امروز شنبه نوشت: هیات هایی از پنج کشور آسیای میانه از جمله چند همسایه ایران به تازگی به اسراییل (فلسطین اشغالی) سفر کرده اند تا از تجربه تل آویو در آنچه “مبارزه با تروریسم، بنیادگرایی و مواد مخدر” خوانده شد، استفاده کنند. این روزنامه افزود: رسانه های اسرائیلی فاش کردند که طی چند روز گذشته، هیات‌هایی از قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان با مدیریت وزارت خارجه اسرائیل، از تل آویو دیدن کردند که این امر تلاش اسرائیل برای رخنه جدید در عمق آسیای میانه به شمار می رود.

تسنیم : «جیم ریش» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت هنوز برای اشتباهات صورت گرفته در افغانستان پاسخی وجود ندارد و کنگره جدید آمریکا دولت «جو بایدن» را وادار به پاسخگویی خواهد کرد. وی افزود: در کنگره جدید، دولت بایدن به خاطر خروج خطرناک از افغانستان در آگوست سال گذشته، وادار به پاسخگویی خواهد شد. عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه مدعی شد افغانستان بار دیگر به لانه تروریست‌ها تبدیل شده است. در بیانیه‌ای که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا منتشر کرده است، درباره به خطر افتادن کمک‌های بشردوستانه توسط مقامات دولت موقت طالبان نیز ابراز نگرانی شده است؛ زیرا به گفته سنای آمریکا، دولت بایدن کنترل کمی بر کمک‌ها در افغانستان دارد.

آناتولی : وزیر امور خارجه روسیه درباره عدم حضور ارمنستان در نشست سه‌جانبه با آذربایجان در مسکو گفت که این کشور برای اعلام عدم حضور خود از کانال‌های دیپلماتیک استفاده نکرده است و درصورتی یکی از طرف‌ها به هر دلیلی از حضور در مذاکرات برنامه‌ریزی شده اجتناب کند مشکلات بیشتر خواهد شد. وی درباره عدم حضور ارمنستان در این نشست اظهار داشت: از سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه مطلع شدیم که ارمنستان از شرکت این نشست خودداری کرده است. از کانال‌های دیپلماتیک استفاده نشد. این تصمیم طرف ارمنی است. نحوه گزارش ارمنستان به این نشست سؤالاتی را ایجاد می‌کند.

العالم : خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از منابع محلی گزارش داد، شبه‌نظامیان کُرد وابسته به آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف)، جمعه، با انواع تسلیحات از جمله مسلسل در محله «المحمقیه» القامشلی واقع در شمال شرق سوریه یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. سانا خبر داد که در این حمله، شماری زیادی از شبه‌نظامیان کشته و مجروح شده‌اند؛ اما با این حال آمار دقیق تعداد تلفات مشخص نیست.

ایرنا : روزنامه الاخبار چاپ بیروت روز شنبه فاش کرد: موضوع انتصابات جدید امنیتی در آغاز ماه جاری در فرودگاه بین المللی بیروت را نمی توان از تبلیغات جعلی درباره واردات سلاح از ایران برای حزب الله لبنان از مسیر این فرودگاه جدا دانست. این انتصابات همزمان با آغاز کمپین های اسراییلی، سعودی و آمریکایی زیر نام «منع به کارگیری تأسیسات عمومی در لبنان (فرودگاه، بندر، گذرگاه ها…) برای قاچاق اسلحه و مهمات» صورت گرفت و یک سری از نیروهای داخلی لبنان نیز آن را در دستور کار قرار دادند و با تبلیغات و بزرگنمایی و فشار به دولت و ارتش لبنان، خواستار اقداماتی شدند که رضایت آمریکا را جلب کند.

الکوثر : به شهادت رسیدن شماری از نظامیان و مردم عادی عراق در حملات گروهک تروریستی داعش، نگرانی ها را درباره از سر گرفته شدن فعالیت های تروریستی این گروهک در عراق افزایش داده است. افزایش حملات داعش در عراق موجب شد «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور خواستار برگزاری نشستی امنیتی با حضور رئیس ستاد ارتش و جانشین فرمانده عملیات مشترک و شماری از فرماندهان ارشد امنیتی و نظامی برای بررسی رویدادهای امنیتی اخیر در کشور شود. السودانی در این نشست تاکید کرد حملات داعش بی‌پاسخ نخواهد ماند و به فرماندهان نظامی دستور داد ارزیابی کاملی از اوضاع انجام دهند و تاکتیک های نظامی را در مناطق فعالیت تروریست ها تغییر دهند و با در پیش گرفتن شیوه های رزم چریکی، از توان داعش بکاهند و فعالیت هایش را محدود کنند. نخست وزیر عراق همچنین بر ضرورت هماهنگی کامل دستگاه های اطلاعاتی و آمادگی کامل آنها برای دست زدن به عملیات پیشدستانه برضد دشمن در هر مکانی، تاکید کرد.

ایلنا : رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نخست‌وزیر مکلف اسرائیل تماس‌های محرمانه‌ای با ولیعهد این کشور و رئیس‌جمهوری آمریکا برقرار کرده است. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر مکلف اسرائیل در تلاش است عربستان را وارد «توافق‌ ابراهیم» کند، اما به گفته منابع آگاه، شانس چندانی در این زمینه وجود ندارد. بنا به گزارش این روزنامه، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و نتانیاهو تاکنون چندین‌بار تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما : مطبوعات آمریکا از اختلاف نظر عمیق بین مقامات آمریکا و اوکراین درباره امکان پیروزی نظامی در جنگ با روسیه خبر دادند. روزنامه واشنگتن پست نوشت: سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به آمریکا از اختلاف نظر‌های عمیق بین وی و جو بایدن همتای آمریکایی درباره امکان تحقق پیروزی نظامی، پرده برداشت. واشنگتن پست نوشت اختلاف نظر‌های عمیقی بین بایدن و زلنسکی درباره چگونگی پایان دادن به منازعه اوکراین وجود دارد. به نوشته این روزنامه، زلنسکی از دیدار‌های خود با بایدن و نمایندگان کنگره استفاده کرد تا آن‌ها را متقاعد کند اوکراین قادر است در جنگ به پیروزی دست پیدا کند حال آن که مسئولان آمریکایی چنین چیزی را به شدت بعید می‌دانند.

مهر : نشریه نیوزویک در گزارشی نوشته که آماده‌سازی نیروهای اوکراینی برای استفاده از سامانه آمریکایی پاتریوت ماه‌ها طول می‌کشد و این سامانه ضدموشکی نمی‌تواند از کل خاک اوکراین محافظت کند و نیروهای اوکراینی برای مقابله با حملات موشکی روسیه، نمی‌توانند به این زودی‌ها از سامانه ضدموشکی و پیشرفته پاتریوت استفاده کنند. وی همچنین افزود: اگر کسی تصور می‌کند با پاتریوت می‌توان کل مرز ۸۰۵ کیلومتری بین اوکراین و روسیه را محافظت کند، هیچ چیزی از عملکرد و نحوه کار این سامانه ضدموشکی نمی‌داند.

ایران پرس: روسیه از اتحادیه اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی و هرزگوین انتقاد و اعلام کرد که این بخشی از تلاش غرب برای تحمیل سیاست های خود بر کشورهای بالکان غربی است. بوسنی و هرزگوین پس از اوکراین و مولداوی سومین کشوری است که درشش ماه گذشته درخواستش برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شود. سران کشورهای اتحادیه اروپا در اواخر ژوئن 2022 با عضویت اوکراین و مولداوی در این نهاد اروپایی موافقت کردند. موقعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به معنای پذیرش سریع در این اتحادیه نیست.

میزان : پلیس فرانسه در میانه درگیری با معترضان در قلب پاریس، که در آن یک فرد مسلح در حمله‌ای با زمینه‌های نژادپرستانه سه نفر را به قتل رساند و چهار نفر دیگر را زخمی کرد، گاز اشک آور شلیک کرد. درپی این حادثه مرگبار به پلیس پاریس و سراسر فرانسه دستور داده شده است که از اماکن مربوط به گروه‎های کُرد و نهادهای دیپلماتیک ترکیه محافظت کنند. پلیس فرانسه برای عقب راندن جمعیت خشمگین در فاصله کوتاهی از محل تیراندازی، گاز اشک آور پرتاب کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *