جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه ها؛ تشکیل افراطی‌ترین کابینه در رژیم صهیونیستی و …

۱۴۰۱/۱۰/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات بایدن درخصوص حمایت مالی و نظامی بیش از ۵۰ کشور از اوکراین، موفقیت نتانیاهو در تشکیل راستگراترین دولت ائتلافی، پیام مکتوب رئیس رژیم صهیونیستی به پادشاه بحرین، تاکید مکرون بر ضرورت توجه به کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، گفت و گوی تلفنی پوتین و نتانیاهو، آغاز استقرار اولین موشک‌های قاره‌پیمای سارمات در ارتش روسیه، تاکید پاکستان بر خط قرمز بودن تروریست‌های تحریک طالبان، ناآرامی‌ها در اردن، واکنش جهانی علیه تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، نشست فرانسوی-آمریکایی-سعودی-قطری درباره پرونده سیاسی لبنان قبل از پایان سال و ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت کرونا در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای اوکراینی خود اعلام کرد که بیش از ۵۰ کشور تانک، مهمات توپخانه، موشک و همچنین میلیاردها دلار در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. بیش از 50 کشور متعهد به ارائه 2000 تانک و خودروی زرهی و 50 سامانه موشکی برای حمایت از اوکراین و تقویت موقعیت این کشور شده‌اند. وی افزود: ما میلیاردها دلار به صورت مستقیم به دولت اوکراین برای ارائه خدمات به شهروندانش ارائه کرده‌ایم. من معتقدم که حمایت احزاب دموکرات و جمهوری خواه از اوکراین وجود دارد. از زمان حمله روسیه به اراضی اوکراین، ما حدود 20 میلیارد دلار به کی‌یف داده‌ایم.

ایرنا : مکرون در مسیر بازگشت از اردن به فرانسه گفت که اروپا باید نقش قاطع‌تری در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) داشته باشد و وابستگی به آمریکا را کاهش دهد. رئیس جمهور فرانسه همچنین افزود که اتحادیه اروپا باید قابلیت‌های دفاعی خود را در جهت تامین کردن صلح در منطقه توسعه بخشد. وی در گفتگو با سه خبرنگار «لوموند»، «وال‌استریت‌ژورنال» و «النهار» در هواپیمای ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرد که اصرار او به توسعه دفاع اروپایی جایگزینی برای ناتو نیست. مکرون توضیح داد که اروپای قوی‌تر به این قاره اجازه می‌دهد تا در داخل ائتلاف ناتو خودمختارتر شود؛ در ناتو و با ناتو فعالیت کند اما به آن وابسته نباشد. وی در خصوص پیوستن اوکراین به این ائتلاف که مهمترین عامل شروع تهاجم روسیه به این کشور بود، بیان کرد که ورود کی‌یف به ناتو محتمل‌ترین سناریو پیش‌رو نیست.

ایسنا : ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «طالبان دو آمریکایی را که در افغانستان نگهداری می‌شدند آزاد کرد. به نظر می‌رسد این اقدام از روی حسن نیت باشد.» او به خبرنگاران گفت که این آزادی، بخشی از مبادله زندانیان نبوده و هیچ پولی هم رد و بدل نشده است.

یورونیوز: دفتر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل چهارشنبه شب اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود موفق به تشکیل راستگراترین دولت ائتلافی جدید در این کشور شده است. دفتر رئیس‌جمهوری اسرائیل این خبر را در آستانه پایان مهلت بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی جدید اعلام کرد. از دولت جدید اسرائیل به عنوان راستگراترین دولتی که تاکنون در این کشور قدرت را به دست گرفته یاد شده است. نتانیاهو به این ترتیب جانشین یائیر لاپید در مقام نخست‌وزیری می‌شود که با وجود شکست در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر تاکنون به عنوان نخست‌وزیر موقت اداره امور را در دست داشت.

مهر : هزاران نفر از نظامیان ذخیره صهیونیست یک تماس تلفنی از سیستم شماره ‌گیر خودکار ارتش رژیم صهیونیستی برای آماده باش نظامی دریافت کردند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این تماس بدین معنا است که نظامیان ذخیره باید برای حضور در یک رزمایش اضطراری حالت جنگی به خود بگیرند. درحالی که رژیم صهیونیستی مدعی است که این اتفاق بر اثر اخلال در عملکرد سیستم شماره گیر صورت گرفته است اما در گذشته شاهد حملات سایبری به زیرساخت‌‌های نظامی و غیر نظامی این رژیم بودیم.

رادیوچین : سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در نشست مقامات ارشد دفاعی این کشور با «ولادیمیر پوتین» گفت که اولین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای سارمات (ICBM) جدید روسیه در سال آینده در نیروهای ارتش به خدمت گرفته خواهند شد. شویگو گفت: «پرتاب موفقیت‌آمیز سامانه موشکی سنگین جدید سرمات بکارگیری و استقرار آن را ممکن کرده است.» وزیر دفاع روسیه گفت: «در مجموع حدود ۲۲ موشک جدید راهبردی هسته‌ای از جمله موشک‌های سرمات و همچنین سامانه‌های آوانگارد و یارس قرار است در سال آینده در نیروهای موشکی راهبردی کشور (SMF) مستقر و آماده استفاده شوند.» موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای سارمات با سوخت مایع برای اولین بار در ماه آوریل با موفقیت به فضا پرتاب شد. این سیستم جدید در نهایت قرار است جایگزین موشک‌های R-36M2 Voevoda مبتنی بر سیلوهای قدیمی شود که ستون فقرات بازدارندگی هسته‌ای استراتژیک روسیه است.

تسنیم : رسانه‌های بحرینی اعلام کردند که «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین، پیام مکتوبی از سوی «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی در خصوص روابط  دو جانبه دریافت کرده است. این موضوع 18 روز پس از اولین سفر رئیس رژیم اسرائیل به بحرین صورت گرفت. هرتزوگ همچنین سالروز تشکیل کشور بحرین را تبریک گفت.

ایلنا : در بیانیه‌ای که کرملین امروز – پنجشنبه منتشر کرد، آمده است: « در تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو، موضوعات مهم مربوط به روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف بر تداوم توسعه تدریجی روابط و همچنین استمرار تماس‌ها در سطوح مختلف تاکید کردند». در این بیانیه آمده است که پوتین به نتانیاهو عید «حنوکا» را تبریک گفت. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که پوتین پیروزی حزب نتانیاهو در انتخابات پارلمانی و تکمیل روند تشکیل کابینه را تبریک گفته است. این شبکه افزود پوتین و نتانیاهو در مورد تعدادی از موضوعات بین‌المللی گفت وگو کردند که مهمترین آن‌ها درگیری در اوکراین بود.

خبرگزاری صداوسیما : وزیر امور خارجه پاکستان در یک نشست خبری گفت: گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان (TTP) برای ما خط قرمز محسوب می‌شوند به همین دلیل اگر ثابت شود طالبان افغانستان جلوی فعالیت این گروه در خاک این کشور را نمی‌گیرند، روابط اسلام آباد – کابل خوب نخواهد بود. وی با اعلام آمادگی پاکستان برای مشارکت با طالبان افغانستان در مبارزه با گروه تروریستی تحریک طالبان اظهار داشت: دولت طالبان باید به وعده‌های خود مبنی بر جلوگیری از سوء استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان عمل کند.

فارس : با خیزش ناگهانی کرونا در چین، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که درباره موج بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا در این کشور بسیار نگران است. تدروس آدهانوم در کنفرانس خبری هفتگی گفت: «سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیتِ در حال تحول در چین که با افزایش گزارش‌ها درباره بیماری شدید همراه بوده بسیار نگران است». او همچنین خواستار اطلاعات با جزئیات درباره شدت بیماری، پذیرش بیمارستانی و الزامات مراقبت‌های ویژه شد.

مهر : در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر در اردن، علاوه بر مشکلات داخلی و عوامل و بازیگرهای خارجی، محدودیت‌های صندوق بین‌المللی پول نیز در بروز این حوادث بی‌تأثیر نبوده است. معترضان از دولت خواسته‌اند تا قیمت‌ها را کاهش دهد اما دولت تاکنون این تقاضا را رد کرده است. بنا بر اعلام مدیریت امنیت سراسری اردن، در ناآرامی‌های اخیر ۴۴ نفر بازداشت شدند.

ایسنا : بایدن و زلنسکی پس از دیدار خود در کاخ سفید به سؤالات چهار خبرنگار دستچین شده پاسخ دادند. بایدن در پاسخ به یک روزنامه نگار اوکراینی که پرسید، “چرا غرب به اوکراین «تمام قابلیت هایی را که برای آزادسازی تمام مناطق نیاز دارد» نمی دهد،‌ گفت: دادن تمام سلاح‌های درخواستی کی‌یف، ممکن است ناتو را بشکند. بایدن اضافه کرد که نگران این نیست که تحویل موشک‌های پاتریوت به اوکراین تنش‌ها با روسیه را تشدید کند – همانطور که مسکو هشدار داده است – زیرا آن‌ها سلاح‌های “دفاعی” هستند. بایدن سپس خاطرنشان کرد که ایالات متحده “مقدار عظیمی از کمک‌های امنیتی به اوکراین را “حتی قبل از تشدید خصومت‌ها در فوریه ارائه کرده است. او گفت: «ما آنچه را که اوکراین برای دفاع از خود نیاز داشت، در اختیار آن‌ها قرار دادیم، از جمله صدها تانک، خودروی زرهی، توپخانه و مهمات. بایدن با اشاره به اینکه “صدها” ساعت را صرف متقاعد کردن شرکای خود در سرتاسر جهان برای کمک به اوکراین کرده است، گفت: اقدام بیشتر”چشم انداز تجزیه ناتو، تجزیه اروپا و بقیه جهان” را به همراه خواهد داشت. ما به دنبال جنگ جهانی سوم با مبارزه مستقیم با روسیه نیستیم.  من این را بارها گفته‌ام. باتری موشک‌های پدافند هوایی پاتریوت از جمله کمک‌های نظامی ۱.۸۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین است. اگرچه بایدن خاطرنشان کرد که آموزش نیروهای اوکراینی برای عملیاتی کردن آنها، که قرار است در یک پایگاه آمریکایی در آلمان انجام شود، “مدتی طول می‌کشد.”

تی.آر.تی : سازمان ملل اعلام کرد، تصمیم حکومت موقت طالبان برای تعلیق تحصیلات دانشگاهی دانشجویان دختر در افغانستان خلاف حقوق بین‌المللی است. ولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی اطلاعیه‌ای این اقدام را ضربه بزرگی به حقوق زنان در افغانستان دانسته و تاکید کرد، این تصمیم، عقب‌ماندگی غم‌انگیزی برای کل کشور است.

تسنیم : منابع آگاه اعلام کردند که قبل از پایان سال جاری میلادی یک نشست فرانسوی-آمریکایی-سعودی-قطری در پاریس برای بررسی پرونده سیاسی بیروت برگزار خواهد شد. حاضران در نشست مذکور قرار است درباره نتایج مذاکرات و تماس‌هایی که فرانسه و قطر طی ماه‌های گذشته درباره پرونده سیاسی لبنان انجام داده‌اند صحبت کنند  و همچنین گزینه‌های احتمالی برای نامزدی ریاست‌جمهوری آینده لبنان نیز در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  با به تعویق افتادن انتخاب رئیس جمهور لبنان به سال 2023، نتایج سفر «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به دوحه نیز در حال بررسی دقیق است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *