جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

رسانه ها؛ زلزله سیاسی در تونس و…

۱۴۰۱/۰۹/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: کمک گرفتن سوناک از نیروهای نظامی در شرایط ادامه اعتصاب‎ها در انگلیس، حمله موشکی اوکراین به شهر «بلگورود» روسیه، زلزله سیاسی در تونس با مشارکت ۸.۸ درصدی در انتخابات پارلمانی، تهدید بلژیک به قطع گاز از سوی قطر، کشته شدن 23 نفر در اعتراضات ضددولتی پرو، هماهنگی فرانسوی-آمریکایی-سعودی درباره پرونده لبنان، جزئیاتی از بزرگ‌ترین برنامه نظامی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، کنفرانس «بغداد۲» سه‌شنبه در اردن، انفجار در پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه، تاکید حماس و جهاد اسلامی بر همکاری مشترک برای تقویت مقاومت، خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ جنگنده رافال از فرانسه توسط عربستان و تحرکات بی‌سابقه آمریکا در «عین الاسد» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا : آمریکا و ژاپن یک سازمان جدید برای تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله تجهیزات دفاعی شامل پهپادهایی که اخیرا در نزدیکی دریای چین شرقی مستقر شدند، راه‌اندازی کرده‌اند. این تیم جدید مستقر در پایگاه هوایی یوکوتا در حومه توکیو واقع شده و “مرکز تحلیل اطلاعات دوجانبه آمریکا-ژاپن” نام دارد. این مرکز در نوامبر سال جاری میلادی و در پی توافق دوجانبه بین وزرای دفاع دو کشور در جریان نشست سپتامبر این دو مقام ارشد دفاعی و با هدف تحلیل اطلاعات به دست آمده توسط ارتش‌های ژاپن و آمریکا تاسیس شده است. “یاسوهیکو سوزوکی”، معاون رئیس ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن نیز گفت، تاسیس این تیم نظارت دائمی اقدامات “غیر معمول” را بیشتر تقویت و به جلوگیری از اقدامات “تحریک‌آمیز” در منطقه کمک می‌کند.

میزان : رسانه‎های انگلیس می‎گویند که قرار است حدود هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای ارتش و هزار کارمند دولتی انگلیس برای پوشش اعتصاب کارکنان بخش آمبولانس و نیروهای مرزی در کریسمس مشغول به کار شوند. دولت انگلیس می‌گوید که این افراد شکاف‌های اعتصاب کارکنان را برطرف می‌کنند و خدمات را ادامه می‌دهند. حدود ۱۰ هزار نفر از کارکنان بخش آمبولانس در انگلیس در ۲۱ و ۲۸ دسامبر (۳۰ آذر و ۷ دی) به دلیل اعتراض به دستمزدهای کم و شرایط سخت زندگی دست به اعتصاب خواهند زد.

مهر : رسانه‌های روسیه با انتشار تصاویری اعلام کردند ساعاتی پیش ارتش اوکراین شهر بلگورود در غرب روسیه را موشک‌باران کرد. گفته می‌شود ارتش اوکراین در این حمله ۱۲ موشک شلیک کرده است. در این حمله، دست‌کم یک نفر کشته و ۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

فارس: کمیته عالی مستقل انتخابات تونس، شب گذشته (شنبه) میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۸.۸ درصد اعلام کرد. مشارکتی که پیام واضحی به حکومت «قیس سعید» دارد و کمترین میزان مشارکت در انتخابات از سال ۲۰۱۱ به این سو محسوب می‌شود. در ۱۰۰ حوزه انتخابی از میان ۱۶۱ حوزه، هیچ کدام از نامزدها نتوانستند ۵۰ درصد آراء را به دست آورند و از این رو انتخابات در این حوزه‌ها به دور دوم کشیده شد. این میزان مشارکت در شرایطی اتفاق افتاد که احزاب مخالف «قیس سعید» در اعتراض به اقدامات او، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.

آناتولی : شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در پرو که پس از برکناری پدرو کاستیلو، رئیس جمهور این کشور از سمت خود آغاز شده است، به 23 نفر رسید. معترضان خواستار استعفای دینا بلوارته، رئیس جمهور جدید و آزادی پدرو کاستیلو رئیس جمهور برکنار شده پرو هستند.

ایسنا : روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع لبنانی از هماهنگی فرانسوی-آمریکایی-سعودی درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان خبر داد. این روزنامه ضمن اعلام اینکه فرانسه، آمریکا و عربستان درباره پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان همسو شده‌اند، به نقل از یک منبع در کاخ الیزه تایید کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر چند روز پیش خود به دوحه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره پرونده لبنان گفت و گو کرده است. این منبع فاش کرد که ماکرون به زودی در نشست سران در پایتخت اردن نیز پرونده لبنان را مورد بررسی قرار خواهد داد و طرح خود را برای انتخاب رئیس جمهور لبنان و آغاز روند انجام اصلاحات در این کشور ارائه خواهد کرد.

مهر : اولکسی آرِستوویچ، مشاور نظامی در دفتر ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد «جنگ در اوکراین دست‌کم یک‌ونیم تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت.اکنون دیگر کاملا روشن است که قرار نیست جنگ در ۲ یا ۳ ماه آینده متوقف شود.» هفته پیش«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد بر اساس اسناد آشکاری که منتشر شده َآمریکا با هدف فروش سلاح بیشتر و کسب پول بیشتر قصد دارد جنگ در اوکراین را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

فارس : قطر تحقیقات درباره فساد توسط بلژیک و تعلیق دسترسی دوحه به پارلمان اروپا را محکوم کرد و گفت این امر می‌تواند بر روابط و عرضه گاز طبیعی اثر منفی بگذارد. بیانیه منتشر شده از سوی یک دیپلمات قطری مشخصاً مقامات بلژیکی را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده اطلاعات نادرست مورد استفاده قرار گرفته است. این دیپلمات در واکنش به تعلیق دسترسی دوحه به پارلمان اروپا که هفته گذشته اعلام شد، گفت: تصمیم برای اعمال چنین محدودیت تبعیض‌آمیزی که گفت‌وگو و همکاری با قطر را قبل از پایان مراحل قانونی محدود می‌کند، بر همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی و همچنین مباحث کنونی حول فقر انرژی و امنیت جهانی تاثیر منفی خواهد داشت. ما قاطعانه اتهاماتی که دولتمان را با رفتار نادرست مرتبط می‌کند، رد می‌کنیم. وی افزود: قطر تنها طرفی نبود که در این تحقیقات از آن نام برده شد، اما کشور ما منحصراً مورد انتقاد و حمله قرار گرفته است. ما محکومیت گزینشی کشورمان در این هفته را با (زنگ) هشداری بزرگ شاهد بودیم.

ایسنا : توکیو اعلام کرد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی خواهد کرد، این به آن معنا است که حدود ۱ درصد بیشتر از بودجه دفاعی فعلی صرف امور نظامی خواهد شد. بر اساس تولید ناخالص داخلی فعلی این کشور، هزینه سالانه دفاعی ژاپن معادل حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد شد. این میزان بودجه دفاعی، ژاپن را به دارنده سومین بودجه نظامی بزرگ جهان بعد از آمریکا و چین تبدیل خواهد کرد. توکیو در این چارچوب قصد دارد موشک‌های دوربرد که توانایی رسیدن به خاک چین را دارند، به دست آورد. ژاپن همچنین در این راستا قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۶، حدود ۳۷ میلیارد دلار برای تولید و یا خرید موشک‌ از دیگر کشورها، از جمله موشک تام هاوک ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا و موشک‌های هوا به سطح هزینه کند. چنین برنامه‌ای برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، به ژاپن این امکان را می‌دهد تا در برابر تهدیدهای موشکی همسایه‌هایش ایستادگی کند. این برنامه بلندمدت همچنین به ژاپن قابلیت ضربه زدن به اهداف مورد نظر در کره شمالی و چین را نیز خواهد داد.

خبرگزاری صداوسیما : بزرگترین پایگاه غیرقانونی نظامیان آمریکایی در شرق سوریه هدف حمله موشکی عوامل ناشناس قرار گرفت. منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار‌هایی در اطراف پایگاه میدان نفتی العمر، بزرگترین میدان نفتی سوریه در شرق دیرالزور و المدینه الخضراء در داخل این میدان نفتی خبر دادند. این انفجار‌ها همزمان با تمرینات نظامی نیرو‌های آمریکایی در اطراف این میدان نفتی روی داد.

ایلنا : وزیر خارجه آلمان پیشنهاد صلح میان اوکراین و روسیه براساس شرایط مسکو را رد کرد. وزیر خارجه آلمان طی مصاحبه‌ای گفت: «هیچ امیدی به صلح برای اوکراین در آینده نزدیک نمی‌بینم. این وضعیت نمی‌تواند براساس شرایط روسیه محقق شود.»

ایرنا : «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیروت پایتخت لبنان با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات فلسطین و چالش‌های پیش روی فلسطینیان گفت و گو کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت مقابله با جنایت‌های اشغالگران، طرح‌های صهیونیستی و تلاش‌های رژیم غاصب برای از بین بردن مقاومت و مسئله فلسطین تاکید کردند. هیات‌های جنبش جهاد و حماس به مسئله تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه بیت المقدس و یورش‌ها به مسجد الاقصی نیز پرداختند.

العالم: وبگاه روزنامه «تریبیون» فرانسه از قصد عربستان سعودی برای خرید ۱۰۰ الی ۲۰۰ فرونده جنگنده «رافال» خبر داد و نوشت که سعودی‌ها همچنین به برنامه جنگنده‌های نسل ششم اروپا (FCAS/SCAF) علاقه نشان داده‌اند. طبق این گزارش، عربستان سعودی با این خرید، خود را از آمریکا و آلمان در خرید تجهیزات جنگی دور کرده و به فرانسه نزدیک می‌شود. وبگاه عربیک دیفنس نیز نوشت که نیروی هوایی عربستان سعودی در حال حاضر دارای جنگنده‌های F-15 آمریکایی و «یوروفایتر تایفون» و «تورنادو» اروپایی است و این در حالیست که عربستان سعودی همزمان در تلاش برای عقد قراردادهای راهبردی با چین به عنوان رقیب راهبردی آمریکاست.

ایسنا : اردن روز سه‌شنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد ۲» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق خواهد بود و با اینکه دعوت‌ها از امان انجام شده، اما تنظیم و برنامه‌ریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است. نه پاریس و نه بغداد توضیحی درباره علت عدم دعوت از لبنان ندادند.

تسنیم : یک منبع امنیتی عراقی امروز یکشنبه اعلام کرد که ورودی‌های منطقه سبز(الخضراء) در مرکز بغداد پایتخت عراق بسته شده است. یک منبع امنیتی در استان الانبار از تحرکات بی‌سابقه هواپیماهای ترابری آمریکا در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب این استان واقع در غرب عراق خبر داد. منبع مذکور اعلام کرد: معلوم نیست که این هواپیماها ادوات جنگی به پایگاه عین الاسد در ناحیه «البغدادی» در منطقه «هیت» در غرب الانبار منتقل می‌کنند یا مستشاران و نیروهای رزمی. برخی منابع احتمال دادند که نظامیان آمریکایی در حال تعویض و جابجایی نیروهای خود در پایگاه عین الاسد هستند و اینکه برخی نظامیان را به پایگاه «التنف» در سوریه منتقل می‌کنند. به گفته این منابع همچنین احتمال تجهیز عین الاسد به سلاح و جنگ افزار هم هست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *