جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

Loading

رسانه‌ها؛ تغییر بزرگ راهبرد نظامی ژاپن و…

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: «تغییر بزرگ» در سیاست دفاعی  ژاپن برای مقابله با  تهدیدهای چین، کره شمالی و روسیه، انتقال ناوشکن و کشتی های جدید چین به غرب اقیانوس آرام، تاکید چین بر الزام دوری از محاسبات ژئوپلیتیکی، آزمایش موتور سوخت جامد با رانش بالا در کره شمالی، هشدار مکرون درباره تشدید بحران گاز در آینده، ناکامی برنامه دولت آلمان برای برون رفت از بحران انرژی، ابراز نگرانی دبیر کل ناتو از طولانی شدن جنگ اوکراین، حمایت آمریکا از حملات نظامی اوکراین به کریمه، تصویب نهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا  ضد روسیه، ساخت نسل جدید جت جنگنده اروپایی با مشارکت سه کشور، بلندپروازی اردوغان برای کنترل قیمت گاز جهان، بیانیه مشترک اولین اجلاس سران روسای جمهور ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، آزمایش  نخستین موشک مافوق صوت ترکیه، اعتراضات در استانبول ضد اردوغان، گفت‌وگوی رئیس جمهور مصر و وزیر دفاع آمریکا و تاسیس گنبد آهنین سایبری با مشارکت کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان .اچ.کی ژاپن: ژاپن یک راهبرد دفاعی جدید تصویب کرد. رهبران ژاپن شاهد افزایش تهدیدهای چین، کره شمالی و روسیه بوده اند. آنها با آنچه «تغییر بزرگ» در سیاست دفاعی می نامند به این تهدید‌ها پاسخ داده اند. راهبرد دفاعی جدید چندین دهه سابقه ژاپن را کنار می‌گذارد تا توانایی حملات متقابل برای این کشور ممکن شود. مقام‌های دولتی روز جمعه سه سند را تصویب کردند که این سیاست‌های جدید را تعیین می‌کند. کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن گفت که توانایی‌های فعلی حاکم بر نیروهای دفاع از خود ژاپن «ناکافی» است. کیشیدا گفت: «فناوری موشکی به سرعت در حال پیشرفت است. همچنین امکان حملاتی وجود دارد که در آن موشک‌های زیادی به طور همزمان پرتاب شوند. با توجه به همه اینها، توانایی ضد حمله‌ای که به عنوان یک بازدارنده عمل کند، کاملا ضروری است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال انتقاد پکن از استراتژی امنیت ملی جدید توکیو، یک اسکادران از کشتی‌های نیروی دریایی چین از طریق یک تنگه در نزدیکی ژاپن به غرب اقیانوس آرام منتقل شدند. ناوشکن‌های “لهاسا” و “کایفنگ”به همراه یک کشتی چینی دیگر از طریق تنگه «اوسومی» در جنوب ژاپن و کشتی مانیتور کلاس «دونگادیو» نیز با شماره بدنه ۷۹۶ از تنگه «میاکو» در جنوب استان «اوکیناوا» ژاپن عبور کردند و همه آنها وارد غرب اقیانوس آرام شدند. وزارت دفاع ژاپن در واکنش به این اقدام چین اعلام کرد که این تحرکات را از نزدیک زیر نظر دارد.

رادیو چین:  «جانگ جون» نماینده دائم چین در سازمان ملل با اشاره به اینکه تروریسم یک چالش جهانی است و هیچ کشوری به تنهایی ظرفیت مقابله با آن را ندارد، تاکید کرد که کشورش با سیاسی بازی و ابزارسازی از مسائل مرتبط با مبارزه با تروریسم و کاربرد استانداردهای دوگانه و رویکرد گزینشی مخالفت است. این دیپلمات چینی گفت تمامی کشورها باید آگاه باشند که جامعه ای با امنیتی مشترکند و نفع مشترک آنها، اجرای جامع تمام قطعنامه های ضد تروریسم شورای امنیت و مجمع عمومی و سرکوب تمامی گروه ها و شخصیت های تروریستی فهرست شده توسط شورای امنیت است.

خبرگزاری تسنیم: کره شمالی  یک موتور سوخت جامد با رانش بالا را برای توسعه موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرد. کارشناسان می‌گویند این موتور امکان پرتاب سریعتر و متحرک‌تر موشک‌های بالستیک را فراهم می‌کند. این آزمایش در مرکز «آزمایش‌های ماهواره‌ای سوهای» انجام گرفته و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی شخصاً در محل انجام آن حضور داشته است. اون ابراز امیدواری کرده که کشورش بتواند در مدتی کوتاه یک سلاح استراتژیک دیگر بسازد. کارشناسان می گویند به نظر می رسد این آزمایش با هدف توسعه یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد جدید انجام شده است. رونمایی از این موتور بخشی از تلاش های پنج مرحله ای پیونگ یانگ برای دستیابی به بازدارندگی هسته ای در برابر تهدیدات آمریکا محسوب می شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور فرانسه گفت هنوز به مراحل بسیار سخت نرسیده ایم و گمان می‌کنم باید با جدیت کامل برای زمستان آینده آماده شویم. امانوئل مکرون ضمن اعلام این مطلب بر ضرورت آمادگی با همه ابزار‌های ممکن برای مقابله با زمستانی سخت بدون گاز روسیه تاکید کرد. مکرون گفت: به نظر من هنوز به مراحل بسیار سخت نرسیده ایم. گمان می‌کنم باید با جدیت کامل برای زمستان آینده آماده شویم و خود را به شیوه‌های مختلف آماده کنیم، زیرا چالش آینده بسیار بیشتر از چیزی است که الآن با آن مواجه هستیم. باید با فرض به صفر رسیدن واردات گاز از روسیه برای زمستان آینده آماده شویم.

خبرگزاری ایرنا: از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، دولت آلمان نزدیک به ۴۴۰ میلیارد یورو معادل ۴۶۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای برون رفت از بحران انرژی تصویب کرده ولی حالا کارشناسان اقتصادی می‌گویند این رقم ناکافی است و احتمالا برنامه برلین شکست خواهد خورد. اگر این بودجه نجومی به تعداد روزهای جنگ تقسیم شود (از بیست و چهارم فوریه گذشته تا به امروز)، مشخص می‌شود که دولت آلمان روزانه ۱.۵ میلیارد دلار معادل ۱۲ درصد تولید اقتصاد ملی این کشور یا ۵۴۰۰ یورو به ازای هر نفر آلمانی برای تامین منابع جدید انرژی و ذخیره مواد سوختی برای فصل زمستان هزینه کرده است. با توجه به شدت سرما، پیش بینی می‌شود که دولت آلمان مجبور شود برای اولین بار طی پنجاه سال گذشته، مواد سوختی را برای مصرف کنندگان خانگی و تجاری این کشور سهمیه بندی کند.

خبرگزاری فارس: دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد که نباید روسیه را دست کم گرفت و این کشور آماده جنگی طولانی در اوکراین است.«ینس استولتنبرگ» گفت ترجیح آن است که جنگ اوکراین همانند اکثر جنگ ها بر روی میز مذاکرات پایان یابد.وی در ادامه سخنانش گفت که هر گونه راه حل باید تضمین کننده آن باشد که اوکراین دولتی مستقل و دارای حق حاکمیت باشد.استولتنبرگ هشدار داد که نباید روسیه را دست کم گرفت و این کشور آماده متحمل شدن تلفات زیاد است.

خبرگزاری مهر : مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید که اوکراین حق حمله و عملیات نظامی در شبه جزیره کریمه را دارد. جیک سالیوان گفت: کی یف حق دارد در کریمه عملیات نظامی انجام دهد چرا که آمریکا همچنان این جزیره را بخشی از خاک اوکراین قلمداد می‌کند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود که هنوز زمان آغاز مذاکرات درباره اوکراین فرا نرسیده و واشنگتن به ارائه کمک‌ها به کی یف در راستای تقویت مواضع آن در مذاکره با روسیه ادامه خواهد داد.جیک سالیوان گفت: ایالات متحده در حال حاضر مأموریت خود را تضمین بهترین اوضاع ممکن برای کی یف جهت آغاز مذاکرات از طریق تداوم ارائه کمک‌های نظامی می‌داند.

اسپوتنیک روسیه: اتحادیه اروپا نهمین بسته تحریمی ضد روسیه را منتشر کرد. بر اساس بسته تحریمی جدید، معاون نخست وزیر تاتیانا گولیکووا، رئیس وزارت فرهنگ اولگا لیوبیموا، وزیر آموزش و پرورش سرگی کراوتسوف، رئیس وزارت علوم و آموزش والری فالکوف، وزیر کار آنتون کوتیاکوف، رئیس وزارت شرایط اضطراری الکساندر کورنکوف و کنستانتین چویچنکو وزیر دادگستری تحت محدودیت های شخصی قرار گرفتند.علاوه بر این، تحریم هایی علیه استانداران مناطق مسکو، نیژنی نووگورود، نووسیبیرسک، کالوگا، تور، مورمانسک و آستاراخان اعمال شده است.

یورونیوز: قرارداد مطالعاتی ساخت نمونه اولیه نسل تازه‌ای از جت‌های جنگنده در اروپا که در قالب پروژه‌ای مشترک موسوم به «سیستم جنگ هوایی آینده» تحت هدایت فرانسه پیش می‌رود به تایید پاریس رسید. وزارت نیروهای مسلح فرانسه مدیریت این پروژه را که هدف از آن تلاش برای ادغام قابلیت‌های نظامی کشورهای قاره و کاهش اتکا به تجهیزات آمریکایی عنوان شده بر عهده دارد و آنرا به همراه آلمان و اسپانیا، دو شریک دیگر اروپایی پیش خواهد برد. ارزش قرار‌داد ساخت این جنگنده رادار گریز با بال‌های دلتا شکل ۳.۲ میلیارد یورو عنوان شده که قرار است سه کشور شریک در این پروژه سهمی مساوی در تامین آن داشته باشند.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه گفت هدفمان تبدیل کشور در کوتاه‌ترین زمان به مرکز تعیین قیمت‌ جهانی گاز طبیعی است. رجب طیب اردوغان، در مراسم افزایش ظرفیت مرکز ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی سیلیوری گفت: مرکز ذخیره سیلیوری به بزرگترین مرکز ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی در اروپا تبدیل شده است. اردوغان افزود: مخزن گاز سیلیوری به تنهایی قادر خواهد بود در شلوغ‌ترین دوره‌ها یک چهارم نیاز داخلی ترکیه را تامین کند. وی در ادامه تاکید کرد که به‌ویژه، تراکیای ترکیه به هاب گاز طبیعی و ال‌ان‌جی تبدیل خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: بیانیه 25 ماده‌ای مشترک درباره اولین اجلاس سران روسای جمهور ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان که در 14 دسامبر در ترکمنستان برگزار شد، منتشر گردید.  در این بیانیه آمده است، طرفین با تاکید بر اهمیت ویژه توسعه همکاری ها در زمینه انرژی و تامین گاز طبیعی، از فعالیت‌ها و پروژه‌های مشترک از جمله سرمایه‌گذاری‌های احتمالی، توسعه تامین پایدار و قابل اعتماد و ترانزیت منابع انرژی حمایت می‌کنند. این بیانیه شامل تعهدات ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان برای توسعه روابط بین دولتی بر اساس اصول برابری حقوق، احترام متقابل و منافع متقابل بر اساس تمایل به توسعه و تعمیق روابط همه جانبه بر اساس قرابت آنها از نظر تاریخ، زبان، فرهنگ و تمدن مشترک است.

العالم فارسی: ترکیه نخستین موشک مافوق صوت خود را آزمایش کرد. اولین موشک مافوق صوت «هوا به سطح» ترکیه در حالی که از پهپاد تهاجمی «بیرقدار آکینجی» شلیک شد با دقت کامل در فاصله ۱۰۰ کیلومتری به هدف اصابت کرد.بر اساس این گزارش، شرکت ترکیه‌ای صنایع دفاعی روکتسان که بر این پروژه نظارت دارد، صحنه‌هایی از لحظات پرتاب موشک TRG-۲۳۰-iHA را در توییتر منتشر کرد. این پهپاد موشک TRG-۲۳۰-iHA را از ارتفاع ۲۵ هزار پایی شلیک کرده است.

ایران پرس: هزاران نفر از هواداران «اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول برای دومین روز متوالی در اعتراض به حکم حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی وی به خیابان ها آمدند و خواستار کناره گیری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از قدرت شدند. اعلام حکم دادگاه استانبول در خصوص شهردار این شهر باعث شده است مخالفان اردوغان – باغچلی به خیابان‌های استانبول بیایند و حمایت خود از امام اوغلو و اعتراض خود به اردوغان را آشکارا نشان دهند.امام اوغلو به دلیل آنچه دادگاه ترکیه توهین به مقامات این کشور خوانده، به دو سال و هفت  ماه و 15 روز حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی محکوم شده است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس جمهوری مصر و وزیر دفاع آمریکا درباره ایران رایزنی کردند. بات رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که وزیر دفاع آمریکا با رئیس جمهور مصر در واشنگتن دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو کردند. بیانیه پنتاگون افزود که دو طرف درباره موضوعات مرتبط با ایران از جمله آنچه تامین پهپاد برای روسیه ادعا می‌شود، گفت‌وگو کردند.

الکوثرفارسی:  رژیم صهیونیستی قرار است با کشورهای بحرین، امارات و مغرب طرحی موسوم به «گنبد آهنین سایبری» راه‌اندازی کند. «گابی پورتنوی» رئیس سازمان اینترنت رژیم اسرائیل در این باره به وبسایت آی‌۲۴نیوز گفت: مقامات اسرائیل و کشورهای بحرین، امارات و مغرب برای ایجاد سامانه دفاع مشترک سایبری  جهت مقابله با «تهدیدات ایران» به توافق رسیده اند. وی افزود: این یک نشست تاریخی بود و همه طرف‌ها آمادگی خود را برای همکاری در حوزه اینترنت علیه دشمنان مشترکمان اعلام کردند. پورتنوی نام این طرح را «گنبد آهنین سایبری» در اشاره به سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» اعلام کرد و مدعی شد که رژیم صهیونیستی در حوزه سایبری پیشرفت زیادی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *