جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای خبرنگار در غزه به ۱۴۰ نفر رسید

اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی امروز اعلام کرد که طی ماه گذشته (مارس)، در غزه، ۶ خبرنگار دیگر به دست اسرائیل به شهادت رسیدند و ۹ خبرنگار به شدت مجروح شدند. به این ترتیب شمار خبرنگاران شهید در نوار غزه از هفتم اکتبر تا پایان ماه مارس به ۱۴۰ نفر رسید.

گوترش در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: اماکن دیپلماتیک باید از مصونیت برخوردار باشند

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقیقا می‌دانست که با دستور حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما حمله ایران به اراضی اشغالی، ضعف طرف اسرائیلی را برملا کرد و نشان داد که تل‌آویو برای مراقبت از خود به دیگران محتاج است.

Loading

رسانه ها؛ توطئه آمریکا و امارات علیه دولت عراق و …

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: سایه مناقشات درباره مسائل مختلف بر آخرین نشست سران اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی، هشدار سفارت روسیه به آمریکا درباره ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین، پیشنهاد اردوغان برای برگزاری نشست سران ترکیه، روسیه و سوریه، زمستان گذرانی ساکنان آلمان در کالینینگراد به دلیل قیمت‌های بالای انرژی در اروپا، برگزاری نشست دفاع سایبری مشترک میان رژیم صهیونیستی، امارات، بحرین و مغرب، ایجاد پایگاه نظامی امارات و رژیم صهیونیستی در یمن، ناکامی مجدد اتحادیه اروپا در توافق بر سر نهمین بسته تحریمی علیه روسیه، درخواست سوریه برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا، افزایش ۲۵ درصدی بودجه ناتو برای سال ۲۰۲۳، عذرخواهی واتیکان بابت اظهارات نژادپرستانه رهبر کاتولیک‌های جهان، ادامه روند جاسوسی اسرائیل در ترکیه و توطئه آمریکا و امارات علیه دولت عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : آخرین نشست سران اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی در خطر تحت الشعاع قرار گرفتن درباره اختلاف بر سر تحریم‌های جدید روسیه و بن بست احتمالی درباره تصمیمات دیگر قرار دارد. برخلاف آنچه که برنامه ریزی شده بود، کشورهای اتحادیه اروپا نتوانستند روز چهارشنبه بر سر بسته نهم تحریم‌های برنامه ریزی شده علیه روسیه به توافق برسند. علاوه بر این، مذاکره مجدد در مورد تصمیماتی که قبلاً در روز دوشنبه توافق شده بود، از جمله در مورد یک اقدام منحصر به فرد علیه مجارستان به دلیل اتهامات فساد هم به دلیل برخی مناقشات در معرض خطر شکست قرار دارد.

تی.آر.تی: استیو کوهن نماینده ایالت تنسی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و جو ویلسون نماینده کارولینای جنوبی در این مجلس پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه کردند. کوهن نماینده دموکرات‌ها و ویلسون نماینده جمهوری‌خواهان که از اعضای کمیسیون همکاری و امنیت مجلس نمایندگان در اروپا هستند در سخنان مشترکی اعلام کردند: با توجه به اشغال اوکراین از سوی روسیه و جنگ بدون علتی که از سوی این‌کشور آغاز شده، موجودیت روسیه در شورای امنیت پرنسیب‌ها و اهداف سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

اسپوتنیک : اردوغان در صفحه توییتر خود نوشت: “من به پوتین پیشنهاد دادم دیدار رهبران فدراسیون روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شود و او این نسبت به این ابتکار واکنش مثبت نشان داد. این آغاز یک سری مذاکرات خواهد بود”. رهبر ترکیه همچنین از تشکیل جلسات مقامات سرویس‌های ویژه و وزرای دفاع سه کشور خبر داد.

مهر : رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که درباره روابط ترکیه با سایر کشورها از جمله روسیه اظهارنظر کند. بورل نمی‌تواند درباره روابط ما با روسیه تعیین تکلیف یا آن را تنظیم کند. او برای تصمیم‌گیری درباره این موضوعات، نه اعتبار دارد و نه جایگاه.

فارس : علیوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق خبر داد که طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده علیه دولت عراق در حال انجام توطئه است. علیوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: هشدارها و اظهارات درباره احتمال تظاهرات سیاسی در بغداد که تحت حمایت طحنون بن زاید و سفیر آمریکا قرار دارد، راه به جایی نخواهد برد.

تسنیم: سفارت روسیه در واشنگتن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر ایالات متحده سامانه‌های موشکی پاتریوت خود را به کی‌یف بفرستد، این کار یک اقدام تحریک‌آمیز دیگری خواهد بود که ممکن است به عواقب غیرقابل پیش‌بینی منجر شود. سفارت روسیه تأکید کرد: «یک کمپین اطلاعاتی در ایالات متحده درباره آمادگی‌های ادعایی برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته به کی‌یف راه‌اندازی شده است و در صورت تأیید این اطلاعات، شاهد اقدام تحریک‌آمیز دیگری از سوی دولت [ایالات متحده] خواهیم بود که ممکن است به عواقب غیرقابل پیش‌بینی منجر گردد.»

ایرنا : منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، رژیم صهیونیستی به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مغرب در فلسطین اشغالی نشستی درباره دفاع مشترک سایبری برگزار کردند. رئیس اداره ملی سایبری رژیم صهیونیستی، به شبکه کان گفت که این یک نشستی تاریخی است و اعلامیه‌ای از سوی همه طرف‌ها در مورد همکاری سایبری علیه دشمنان مشترک است. رئیس اداره ملی سایبری رژیم صهیونیستی این پروژه مشترک را «گنبد آهنین سایبری» نامیده است.

الکوثر : عادل الحسینی فعال یمنی همزمان با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در چارچوب توافقنامه‌ای غیرقانونی که وزیر دفاع دولت فراری یمن با ابوظبی امضا کرده است، مقدمات ساخت پنج پایگاه نظامی در یمن در حال فراهم شدن است و شماری از کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی و امارات در مناطقی از یمن مستقر شده‌اند.

ایلنا : دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اتحادیه بار دیگر در تصویب بسته نهم تحریم‌ها علیه روسیه شکست خوردند. یکی از این منابع دیپلمات گفتند که کشورهای اروپایی به توافق نزدیک شده‌اند، اما برخی کشورها از جمله لهستان همچنان اعتراض دارند. «جوزپ بوررل» مسئول، سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که امیدوار است در هفته جاری بر سر نهمین بسته تحریمی علیه روسیه توافق ایجاد شود.

ایسنا : روسیه ضمن رد “آتش‌بس کریسمس” پس از 10 ماه جنگ در اوکراین، درخواست کی‌یف را نیز برای آغاز خروج نیروهای روسی از این کشور تا کریسمس به عنوان گامی برای پایان دادن به بزرگ‌ترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نپذیرفت.

اسپوتنیک : استاندار کالینینگراد روسیه اعلام کرد ساکنان آلمان به دلیل قیمت بالای مسکن و خدمات عمومی شروع به آمدن به استان کالینینگراد برای گذراندن زمستان کرده‌اند. علیخانوف گفت: “با نهایت تعجب همسایه‌ها اتفاقاً به نزد می‌آیند. آلمانی هایی هستند که برای گذراندن زمستان به استان ما می‌آیند. زیرا اجاره یک آپارتمان، پرداخت قبوض آب و برق برای چهار ماه در کالینینگراد به اندازه این مخارج یک ماه در جایی در شهر دوسلدورف است. با یک آلمانی صحبت کردم. می‌پرسیم اینجا چه کار می‌کنید و او می‌گوید ما زمستان را در نزد شما سپری خواهیم کرد”.

رادیوچین : وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اقدامات نیروهای آمریکایی، خواستار پایان دادن به حضور غیرقانونی نظامی آمریکا شد. در این بیانیه آمده است: «سوریه توجه جامعه بین‌المللی را به غارت سیستماتیک منابع طبیعی مردم سوریه توسط ایالات متحده و واحدهای شبه‌نظامی مرتبط با آن جلب می‌کند.» دمشق همچنین در این بیانیه خواستار بازگرداندن میادین نفت و گاز و پرداخت غرامت برای منابع غارت شده، شده است. بیانیه وزارت خارجه سوریه همچنین داده‌هایی درباره خساراتی که سوریه در سال‌های اخیر از سرقت نفت، گاز و سایر مواد معدنی و همچنین گندم متحمل شده است، ارائه می‌کند. میزان این خسارت‌ها توسط سوریه ۱۹.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این، بمباران نیروی هوایی ائتلاف غربی در مناطق مختلف سوریه خسارتی بالغ بر ۲.۹ میلیارد دلار به سوریه وارد کرده است.

خبرگزاری صداوسیما : ناتو اعلام کرد کشور‌های عضو توافق کرده‌اند بودجه سال ۲۰۲۳ این ائتلاف را بیش از ۲۵ درصد افزایش دهند. این ائتلاف تحت رهبری آمریکا یکی از علل افزایش بودجه را درگیری مداوم بین مسکو و کی یف اعلام کرد. بر اساس بیانیه این ائتلاف نظامی، انگیزه این تصمیم وخامت در «فضای امنیتی» ناشی از بحران اوکراین است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: من کاملا از توافق بودجه‌های غیرنظامی و نظامی ناتو برای سال ۲۰۲۳ حمایت می‌کنم. آمریکای شمالی و اروپا که در یک ائتلاف نظامی قوی با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند امنیت یک میلیارد نفری جمعیت ما را در این دنیای خطرناک حفظ کنند.

ایلنا : در ادامه سریال‌های شکست در روند انتخاب رئیس‌جمهور، پارلمان لبنان امروز -پنج‌شنبه- برای دهمین بی‌نتیجه به کار خود پایان داد. در دور اول رای‌گیری آرا نتوانست به حد نصاب لازم برای تعیین رئیس‌جمهور برسد. دور دوم رای گیری نیز  تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید. این در حالی است که بری زمان دیگری را برای تعیین رئیس‌جمهور و برگزاری جلسه پارلمان اعلام نکرد.

ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت : روسیه نسبت به مسدود شدن کریدور لاچین بسیار نگران است و انتظار دارد در آینده نزدیک فعالیت خطوط حمل و نقلی از سر گرفته شود.  زاخاروا گفت: ما نسبت به مسدود شدن کریدور لاچین که به خاطر اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان رخ داده، نگران هستیم. وزارت دفاع و نیروهای حافظ صلح روسیه این روزها به طور فعال برای کاهش تنش‌ها در این منطقه تلاش می‌کنند. ما انتظار داریم فعالیت کامل خطوط ارتباطاتی در آینده بسیار نزدیک از سر گرفته شود. این سخنگو تاکید دارد که کریدور لاچین ارتباطی را میان منطقه ناگورنو-قره‌باغ و ارمنستان ایجاد می‌کند که اکنون تحت کنترل یگان نیروهای حافظ صلح روسیه است. این دیپلمات همچنین تاکید کرد که مسکو نسبت به اتهامات بی‌پایه و اساس و اقدامات تحریک‌آمیز علیه نیروهای حافظ صلح روسیه که کاملاغیرسانده هستند، نگران است.

مهر : کلیسای واتیکان در بیانیه‌ای رسمی، بابت اظهارات نژادپرستانه رهبر کاتولیک‌های جهان علیه چچن‌ها و بوریات‌ها از روسیه عذرخواهی کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به عذرخواهی رسمی کلیسای واتیکان بابت اظهارات نژادپرستانه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان علیه چچن‌ها و بوریات‌ها گفت که این اقدام یعنی واتیکان توانایی برگزاری مذاکره و شنیدن حرف‌های طرفین را دارد.

ایران پرس: نیروهای امنیتی ترکیه ۴۴ نفر دیگر را در این کشور به اتهام جاسوسی برای سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دستگیر کردند.

فارس: وبگاه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان سوریه- شامگاه امروز (پنجشنبه)، خبر داد که نیروهای آمریکا پس از گذشت سه سال از زمان خروج از شهر رقه سوریه (شمال) در دوره آغاز عملیات «چشمه صلح»، خود را برای اعلام تأسیس اولین پایگاه نظامی آمریکا در این شهر آماده می‌کند. پس از ساخت باند فرود و سربازخانه داخل ساختمان لشکر ۱۷ در نزدیکی شهر رقه، این پایگاه اکنون در آستانه تکمیل شدن است. این در حالی است که براساس این گزارش، حضور نیروهای آمریکا در شهر «الطبقه» (یکی از شهرهای استان رقه) اکنون تنها به یک مرکز برای سازمان سیا محدود شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *