جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

رسانه ها؛ بودجه نظامی آمریکا، نشانه‌ای از آمادگی برای مناقشه با چین و …

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: جنبش جدید صهیونیست‌ها برای فرار از فلسطین اشغالی، شورش اتحادیه میهنی کردستان عراق علیه بارزانی و تهدید به بازگشت به دو دولت، تشدید تحریم‌های انگلیس علیه ایران و روسیه به بهانه همکاری نظامی، امضای توافق جامع مشارکت اقتصادی بین امارات و رژیم صهیونیستی، عدم پذیرش ‌پیشنهاد صلح‌ اوکراین با خروج نیروهای روسیه توسط مسکو، توافق «هواوی» و ریاض با هدف تسریع تحول دیجیتالی عربستان، بودجه نظامی آمریکا نشانگر آمادگی برای مناقشه با چین، زاویه‌دار شدن سیاست‌های ماکرون با اتحادیه اروپا در مورد روسیه و نظارت وزیر کشور عراق بر روند کنترل مرزهای مشترک با ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا : اختلاف‌نظر پیچیده دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان در مذاکرات اربیل و بغداد در بسیاری از مشکلات باقی مانده به ویژه سهمیه اقلیم از بودجه دولت مرکزی منعکس شد، به این شکل که اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی، هیئت مذاکره‌کننده کُرد را که در حال انجام مذاکراتی در بغداد است، تحریم کرد و این به منزله بحرانی برای حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی است و این حزب در تلاش‌های خود برای انحصاری کردن تصمیم‌گیری‌ سیاسی اقلیم و نیز کنترل سهمیه‌ای که از بودجه دولت فدرال دریافت خواهد کرد، با مانع مواجه شد.

فارس: پس از اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی و پیروزی «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود، جنبش جدیدی در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت که هدفش را جذب ده‌ها هزار شهرک‌نشین برای ترک اراضی اشغالی اعلام کرد. روزنامه عبری‌ «معاریو» در گزارشی درباره این گروه عنوان کرده است این گروه که «باهم این سرزمین را ترک کنیم» نام دارد.

فارس : عضو حزب لیکود در پارلمان رژیم صهیونیستی تصریح کرد که با توجه به گفت‌وگوهای صورت گرفته، انتظار می‌رود سال آینده، توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌‌آویو و ریاض امضا شود. وبگاه روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از این نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نوشت که این گمانه‌زنی مبتنی بر «گفت‌وگوهایی» است که اخیرا صورت گرفته است.

تسنیم : اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مسدود کردن بیش از ۶ میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای مجارستان به دلیل مناقشات با این کشور بر سر مسئله حاکمیت قانون توافق کردند. به این ترتیب اکثریت قریب به اتفاق کشورهای اتحادیه اروپا در این باره توافق کرده‌اند که میلیاردها دلار از بودجه جامعه اروپا را که برای مجارستان در نظر گرفته شده متوقف کنند. با توجه به نگرانی‌ها مبنی بر سوء استفاده از بودجه اتحادیه اروپا در این کشور به دلیل مبارزه ناکافی با فساد، 6.3 میلیارد یورو از بودجه این اتحادیه برای مجارستان در حال حاضر مسدود می‌شود.

العالم: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که کشورش قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین بفرستد و در عوض خود را به ارائه حمایت مادی با تجهیزات و تسلیحات به کی‌یف محدود می‌کند. بایدن در میان گزارش‌ها درباره برنامه‌های واشنگتن برای افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در اوکراین گفت: «آیا ما به اوکراین نیرو می‌فرستیم؟ نه، ما مانند گذشته تجهیزات نظامی را با میلیاردها دلار ارسال می‌کنیم».

ایرنا : دولت انگلیس در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقام‌های کشورمان رد شده است، تحریم‌های جدیدی را علیه اتباع ایرانی و روس وضع کرد. تحریم‌های جدید ۱۶ فرمانده روس، ایرانی و همچنین بازرگانان ایرانی را بر اساس ادعای ساختگی تجارت پهپاد هدف قرار داده است.

رادیو چین : دولت عربستان سعودی و «هواوی»، غول تکنولوژی چین، یک توافق همکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امضاء کرده‌اند که هدف از آن، تسریع تحول دیجیتالی عربستان عنوان شده است. طبق اعلام هواوی، یادداشت تفاهم این توافق اخیرا با مسئولان وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ریاض، پایتخت عربستان سعودی منعقد گشته است. بر اساس این توافق، دو طرف به صورت مشترک به ساخت زیرساخت‌های پهن باند فوق سریع در عربستان سعودی می‌پردازند و در سال 2023 میلادی نیز اولین منطقه آزمایشی «جامعه 10 گیگابایتی بر ثانیه» را راه اندازی می‌کنند تا تحول دیجیتالی عربستان تحت چارچوب چشم انداز 2030 سعودی، سرعت گیرد.

خبرگزاری صداوسیما: مجلس نمایندگان آمریکا به هزینه کردن حدود یک تریلیون دلار برای ارتش در طول سال آینده، تامین مالی جنگ نیابتی در اوکراین علیه روسیه و طرح‌هایی برای درگیری نظامی با چین رای داد. به گزارش پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست،اکثر قریب به اتفاق دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان به هزینه کردن ۸۵۸ میلیارد دلار دیگر برای ارتش آمریکا رای دادند، رقمی که ۴۵ میلیارد دلار بیشتر از درخواست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ۸ درصد بیشتر از بودجه سال گذشته است. هدف اصلی این لایحه چین است و قانونگذاران کنگره به طور علنی در مورد آمادگی برای جنگ با پرجمعیت‌ترین کشور جهان با عبارات پنهانی بحث می‌کنند.

العالم: کسری بودجه ماهانه دولت فدرال آمریکا در ماه نوامبر رکورد جدیدی ثبت کرد و به رقم ۲۴۹ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال این رقم ۵۷ میلیارد دلار بیشتر از کسری بودجه همین ماه در سال گذشته است. دولت فدرال در ماه گذشته میلادی ۵۰۱ میلیارد دلار خرج کرده است. این رقم ۲۸ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. در همین حال، درآمدهای مالیاتی دولت فدرال با ۲۹ میلیارد دلار کاهش نسبت به نوامبر گذشته ۲۵۲ میلیارد دلار بوده است.

یورونیوز: یک هیأت بلندپایه آمریکایی آخر هفتۀ گذشته به چین سفر کرد تا با مقامات این کشور دربارۀ راه‌های بهبود روابط دوجانبه همچنین موضوع «حساس» تایوان گفتگو کند. یک مقام ارشد آمریکایی نیز به نوبه خود این گفتگوها را تایید و «صادقانه و اساسی» توصیف کرد؛ به گفته او در جریان این دیدار دو روزه، مقامات دو کشور درباره تحولات کره شمالی و اوکراین نیز به بحث پرداخته‌اند. دیگر هدف این سفر، انجام مقدمات لازم برای سفر قریب‌الوقوع آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به این کشور بود که برای اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی برنامه‌ریزی شده است.

الکوثر: وزیر بازرگانی خارجی امارات و وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی توافق جامع مشارکت اقتصادی امضا کردند.با امضای این پیمان تجاری، تعرفه‌ مالیات ۹۶ درصدی کالاهای مبادله‌شده میان دو طرف حذف یا کاهش می‌یابد. وزیر بازرگانی خارجی امارات تاکید کرد: توافق مذکور، با ایجاد فرصت‌هایی در بخش‌های کلیدی چون فناوری پیشرفته، انرژی‌های تجدیدپذیر، و امنیت غذایی، موجب تسریع پیشرفت‌ها خواهد شد. وزیر اقتصاد امارات پس از امضای این توافق به همراه همتای اسرائیلی خود گفت: «امارات عربی متحده به برداشتن گام‌های بلندپروازانه برای پیشرفت اقتصاد و ارتقای جایگاه کشور به عنوان یک مرکز بزرگ تجاری، سرمایه‌گذاری و صنعت در منطقه ادامه می‌دهد. توافق جامع مشارکت اقتصادی با اسرائیل یک الگوی جدید برای منطقه ایجاد خواهد کرد.»

مهر : رئیس جمهور اوکراین به کرملین پیشنهاد داد تا با خروج نیروهایش از این کشور، باعث توقف جنگ بین کی‌یف و مسکو پس از سال نو میلادی شود.

ایلنا : روسیه ‌پیشنهاد صلح‌ اوکراین را که شامل خروج نیروهای روسیه می‌شود رد کرد.«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، گفت که کی‌یف باید ‌واقعیت‌های سرزمینی‌ جدیدی را بپذیرد. این واقعیت‌ها شامل افزودن چهار منطقه اوکراینی توسط روسیه به عنوان «موضوعات جدید» است. وی در پاسخ به سوالی درباره طرح پیشنهادی خروج نیروهای روسیه افزود: «طرف اوکراینی باید واقعیت‌هایی را که در این مدت ایجاد شده است، در نظر بگیرد و این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که موضوعات جدیدی در فدراسیون روسیه ظاهر شده است. آن‌ها در نتیجه همه‌پرسی‌هایی که در این مناطق برگزار شد ظاهر شدند. بدون در نظر گرفتن این واقعیت‌های جدید، هیچ نوع پیشرفتی ممکن نیست.»

ایرنا : خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی به کشور بوسنی و هرزگوین در این بلوک موافقت کرده است. این خبرگزاری افزود که کشورهای اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه با این اقدام موافقت کردند و انتظار می‌رود این تصمیم توسط رهبران این بلوک در نشست روز پنجشنبه در بروکسل تایید رسمی شود. کمیسیون اروپا در مهر ماه پیشنهاد کرده بود که به بوسنی وضعیت نامزدی برای پیوستن به این اتحادیه ارائه شود.

ایسنا : به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای بالتیک و دیگر کشورهای اروپایی که از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد تضمین‌های امنیتی روسیه ناراحت شده‌اند، رسماً مخالفت خود را اعلام کردند و موضع خود را به فرانسه ابلاغ کردند. ماکرون در مصاحبه‌ای با ایستگاه تلویزیونی فرانسوی TF1 در دسامبر گفت اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را آماده کند و به فکر دادن تضمین‌های امنیتی به روسیه هنگام بازگشتش به میز مذاکره باشد. این اظهارات بلافاصله توسط اوکراین و کشورهای بالتیک مورد سرزنش قرار گرفت. در حالی که ریاست جمهوری فرانسه و وزارت امور خارجه ‌ این کشور تلاش کرده‌اند این مسئله را کم اهمیت جلوه دهند، به نظر می‌رسد خشم در برخی محافل فروکش نکرده است.

آناتولی : وزیر امور خارجه ترکیه پیش از حضور در «اجلاس آوازه» در نشست سه‌جانبه با همتایان آذربایجانی و ترکمنستانی خود شرکت کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست به‌عنوان وزیران خارجه سه کشور برادر، گفت: وزرای انرژی و حمل و نقل سه کشور نیز نشست‌های سه جانبه جداگانه‌ای برگزار کردند. چاووش اوغلو بر تقویت سازوکارهای همکاری سازمان دولت‌های ترک تاکید و اعلام کرد گام‌های ملموسی در حوزه‌های تجارت، انرژی، حمل و نقل، اقتصاد، گمرک، آموزش، علم و فرهنگ برمی‌داریم.

میزان: وزارت کشور عراق می‎گوید که بر اساس دستور نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، «عبدالامیر الشمری»، وزیر کشور عراق به همراه معاون فرمانده کل قوا، فرمانده عملیات مشترک، فرمانده مرزبانی و تعدادی از فرماندهان و افسران دیگر این کشور با مقامات اقلیم کردستان درباره حفظ مرزهای عراق، ترکیه و ایران توسط مرزبانان منطقه، گفت‌وگو کردند. در این جلسه توافق شد که مرزبانان منطقه یکم عراق در حال حاضر ۲۶ نقطه از نوار صفر مرزی را زیر نظر بگیرند، مشروط بر اینکه نیروهای محلی روند پشتیبانی را انجام دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *