جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

رسانه ها؛ امضای «توافقنامه همکاری راهبردی جامع» میان عربستان و چین و …

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اعلام وضعیت آماده باش ارتش اسرائیل در کرانه باختری، امضای «توافقنامه همکاری راهبردی جامع» میان عربستان و چین، بازداشت رئیس جمهور پرو توسط پلیس، درخواست نابودی تسلیحات اتمی اسرائیل از سوی سازمان ملل، افزایش تنش تجاری میان اتحادیه اروپا و چین، بررسی ادعاهای پهپادی علیه ایران از سوی گوترش، موج دوم دستگیری‌ها در آلمان پس از کودتای نافرجام، سرمایه گذاری ترکیه در افغانستان، هشدار پوتین نسبت به افزایش خطر جنگ هسته‌ای، احتمال افزایش یافتن کلاهک‌های اتمی چین نسبت به آمریکا و ابراز نگرانی واشنگتن از گسترش روابط روسیه و ایران، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایرنا: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تحت فشار سنگین آمریکا کشورهای غربی انگلیس، فرانسه و آلمان و با وجود مخالفت روسیه، مجبور شده که اعلام کند این سازمان در حال بررسی «اطلاعات موجود» در مورد ادعاهای مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه است.

تسنیم : وب‌سایت صهیونیستی  والا، گفت که ارتش اسرائیل به دلیل ترس از عملیات  مقاومتی در کرانه باختری در انتقام از حوادث امروز جنین در کرانه باختری وضعیت آماده‌باش را اعلام کرده است. سرزمین‌های اشغالی طی روزهای اخیر شاهد افزایش شدت خشونت و توسعه دامنه عملیات‌های نظامی صهیونیست‌ها در چند شهر و روستا بوده است. نظامیان صهیونیست در این عملیات‌ها با اعمال خشونت‌های افراطی شماری از شهروندان فلسطینی را به شهادت رسانده یا مجروح کردند و ده‌ها نفر را نیز بازداشت کردند.

تی .آر.تی: نهمین جلسه پارلمان لبنان جهت انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور جدید این کشور باز هم بدون نتیجه پایان یافت. در این جلسه که به ریاست نبیه بری برگزار شد، 105 نماینده از کل 128 نماینده مجلس شرکت کردند و هیچ کدام از نامزدها نتوانسته‌اند رای کافی کسب کنند.

العالم: پدرو کاستیلو رئیس جمهور پرو پارلمان را منحل کرد و در عین حال پارلمان نیز اعلام کرده قصد دارد او را استیضاح کند. اعضای دادگاه قانون اساسی پرو اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس جمهور نیست. از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند کاستیلو توسط پلیس پرو بازداشت شده است.همچنین  دینا بلوارته معاون رئیس جمهور خلق شده پرو، به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد. “دینا بلوارته” معاون رئیس جمهور سابق پرو روز چهارشنبه در مقابل پارلمان سوگند یاد کرده بود.

اسپوتنیک : سفیر روسیه در عراق اظهار داشت عراقی ها سلاح های ساخت روسیه را دوست دارند، اما ایالات متحده آمریکا مانع برقراری همکاری های نظامی بین مسکو و بغداد می شود و به رقابت غیر شرافتمندانه می پردازد. وی گفت مسکو در دوران شوروی فعالانه با بغداد همکاری می کرد اما پس از آن به دلیل تحریم های اعمال شده علیه عراق پس از حمله به کویت در سال 1990، این همکاری متوقف و با سرنگونی صدام حسین لغو شد.

مهر : خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد که سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز پنج شنبه در کاخ الیمامه در ریاض، توافق همکاری راهبردی جامع را به امضا رساندند. جزئیات بیشتری از این توافق تاکنون اعلام نشده است. پیش از این نیز، رسانه ها از امضای ۳۴ توافقنامه همکاری در زمینه سرمایه گذاری میان شرکت های چینی و عربستان سعودی در حاشیه سفر شی جین پینگ به ریاض خبر داده بودند.

ایلنا : «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که  ذخایر تسلیحات اروپا برای ارسال به اوکراین تمام شده و دلیل کاهش ذخایر تسلیحاتی اروپا، عدم  دریافت بودجه مناسب توسط مجتمع نظامی-صنعتی اروپا  طی سال های گذشته است. وی افزود: «مجموع هزینه های نظامی کشورهای اتحادیه اروپا در سال  ۲۰۲۱ به میزان ۶ درصد افزایش یافته و به ۲۱۴ میلیارد یورو رسیده است. بورل تصریح کرد که اتحادیه اروپا آماده تامین مالی برای افزایش تولید تسلیحات و مهمات جهت جبران ذخایر اروپاست.

ایسنا : وزیر امور خارجه روسیه گفت، کشورهای غربی کورکورانه از کشورهای در حال توسعه سوءاستفاده می‌کنند و آنها را تشویق می‌کنند تا از مصادره دارایی‌های روسیه و تشکیل دادگاهی علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کنند. ضمن اینکه براساس منشور سازمان ملل، تنها شورای امنیت می‌تواند چنین تصمیماتی بگیرد. وی افزود: به همین دلیل است که وقتی غرب حدود یک ماه پیش قطعنامه غرامت را تهیه کرد، دلایل بسیار جالبی برای کشورهای در حال توسعه ارائه کرد. کشورهای در حال توسعه‌ای که آنها به سراغشان رفتند، گفتند که می‌دانید، این مشروع نیست زیرا مجمع عمومی که فقط قطعنامه‌های توصیه‌ای را تصویب می‌کند، نمی‌تواند اعلام کند که می‌خواهد دارایی‌های دولتی یک عضو مستقل سازمان ملل را مصادره کند. پاسخ این بود “نه، نه، نه، این فقط در مورد ارزیابی روحی و اخلاقی اقدامات روسیه است.

فارس: «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا چهارشنبه (هفتم دسامبر) در جریان یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه بار دیگر ادعاهای تکراری درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را مطرح کرد. پرایس در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین مدعی شد: «این مسئله نگرانی جدیدی برای ما نیست….و نگرانی‌ای است که ما از تابستان امسال بصورت بسیار علنی اعلام کردیم. این نگرانی درباره ارائه پهپادها، پهپادهای مرگبار از سوی ایران به روسیه که به نوبه خود خلبانان روس از آن برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کنند، مطرح شده است. ما از این موضوع که روسیه برای فناوری موشکی بالستیک به دنبال کمک از ایران باشد، ابراز نگرانی کرده‌ایم».

خبرگزاری صداوسیما: الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه برای دیدار با مقامات ترکیه امروز پنجشنبه به استانبول سفر خواهد کرد. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند سفر دو روزه لاورنتیف بدنبال ضرب‌الاجل آنکارا به واشنگتن و مسکو درباره عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه صورت می‌گیرد.

ایرنا: اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش تجاری با چین، از سازمان تجارت جهانی درخواست هیات رسیدگی کننده به پرونده های اختلافی کرده است. اختلافات عمده اتحادیه اروپا با چین بر سر محدودیت های بازرگانی این کشور بر لیتوانی و منابع قانونی برای دارندگان حق ثبت مالکیت فکری این نهاد است. کمیسون اروپا در بیانیه ای ادعا کرده که اقدامات و رفتار چین در هر دو مورد، به شدت به کسب وکارهای اروپایی آسیب رسانده و درمورد لیتوانی حتی بر عملکرد بازار داخلی اتحادیه اروپا زیان وارد کرده است. چین بزرگترین شریک بازرگانی اتحادیه اروپا به شمار می رود.

رادیوچین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که خطر جنگ هسته‌ای در حال افزایش است. پوتین در جریان نشست آنلاین شورای حقوق بشر و جامعه مدنی روسیه گفت که مسکو تسلیحات هسته‌ای را در واکنش به هر حمله‌ای در نظر دارد و روسیه با تمام ابزار موجود از متحدانش دفاع می‌کند. او ابراز داشت که روسیه تسلیحات هسته‌ای به کسی نداده و نمی دهد و مسکو برخلاف ایالات متحده سلاح هسته ای تاکتیکی در سایر کشورها ندارد.

اسپوتینک : مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه چهارشنبه قطعنامه‌ای را که از اسرائیل می‌خواهد تسلیحات اتمی خود را نابود کند، با ۱۴۹ رأی موافق و ۶ رأی مخالف تصویب کرد. به جز نماینده اسرائیل ، نمایندگان آمریکا، کانادا، میکرونزی، پالائو و لیبریا به این قطعنامه رأی منفی دادند. همچنین ۲۷ کشور شامل اوکراین، هند و بسیاری از دولت‌های اروپایی، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

یورونیوز: پس از آن که سه هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال در ۱۳۰ منطقه در یازده ایالت آلمان و بخش‌هایی از اتریش و ایتالیا صبح چهارشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۲ در یکسری عملیات گسترده، به مقر گروه‌های راست‌گرای افراطی یورش بردند و اعضای آن را بازداشت کردند؛  مقامات آلمان روز پنجشنبه از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به گروه ‌«شهروندان رایش» در روزهای آینده خبر داده است.

الکوثر : وزارت مسکن حکومت طالبان اعلام کرد تعداد زیادی سرمایه گذار ترکیه‌ای در آینده نزدیک برای سرمایه گذاری به افغانستان سفر خواهند کرد.

ایرنا : در پی دیدار سرپرست وزارت دفاع طالبان با نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در امارات متحده عربی، افراد مطلع اعلام کردند نمایندگان آمریکا چندین بار با مقامات طالبان به صورت رسمی و غیررسمی در کشور قطر دیدار داشتند، اما تاکنون هیچ تغییراتی در سیاست آمریکا در برابر افغانستان بوجود نیامده است. ویس ناصری، از افراد مطلع سیاسی در مصاحبه با آوا گفت آمریکا در پی منافع خود در افغانستان و منطقه است. شعارهای حقوق بشر، حقوق زن و آزادیهای فردی همه برای اغفال کردن اذهان جهانیان است، از این رو دیدارها هیچ تاثیری بر وضعیت کشور ما نخواهد داشت.

ایلنا : «آنگلا مرکل»، صدراعظم پیشین آلمان تاکید کرد که هدف از توافق مینسک، اعطای زمان کافی به کی یف برای تقویت توان نظامی خود بود. او تاکید کرد که اوکراین از این فرصت به خوبی استفاده کرد و امروز قوی‌تر از سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است. مرکل افزود: «توافق‌های مینسک به بحران در شرق اوکراین پایان نداد، بلکه آن را برای مدتی متوقف کرد، زیرا ناتو قادر به تامین تسلیحات برای نیروهای کی یف در آن دوره با سرعت امروز نبود».

میزان : معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مذاکرات مسکو و واشنگتن در مورد ثبات استراتژیک متوقف شده اما پایان نیافته است. «ریابکوف» یادآور شد: من فکر می‌کنم این دیدگاه درستی است؛ مذاکرات متوقف شده‌ است. ما جلسه کمیسیون مشورتی دوجانبه در مورد معاهده استارت نو را به تعویق انداختیم، ما آن را لغو نکرده‌ایم. من از حدس زدن خودداری می‌کنم، زمانی که قرار است تاریخ‌های جایگزین ارائه دهیم. به گفته این دیپلمات روسیه، تصمیم برای به تعویق انداختن نشست در مورد معاهده استارت دشوار بود.

ایسنا : وب‌سایت دیفنس نیوز گزارش داد، چین ممکن است در تعداد کلاهک‌های هسته‌ای سوار بر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از ایالات متحده پیشی بگیرد. این وب‌سایت خبری نظامی گزارش داد که فرماندهی استراتژیک ایالات متحده (استراتکام) اخیرا یک سند محرمانه را به کنگره آمریکا ارسال کرده است. در “قانون مجوز دفاع ملی ایالات متحده” آمده است که اگر چین حداقل در یکی از سه مؤلفه مربوط به ذخایر موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) که شامل تعداد این موشک‌ها، تعداد پرتابگرهای آن و تعداد کلاهک‌های هسته‌ای سوار بر این موشک‌ها می‌شود، از ایالات متحده پیشی بگیرد، باید به کنگره اطلاع داده شود. این پرتال خبری با استناد به داده‌های پنتاگون و کنگره مبنی بر اینکه ایالات متحده دارای موشک‌های قاره‌پیما و پرتابگرهای بیشتر این نوع موشک‌هاست، نتیجه گرفت که چین از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای از ایالات متحده پیشی گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *