جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

Loading

رسانه ها؛ ازسرگیری انتقال گاز از آلمان به لهستان از طریق خط لوله «یامال-اروپا» روسیه و …

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: نشست ضد چین وزیران دفاع آمریکا و استرالیا، اذعان وزیرخارجه آمریکا به پایان یافتن جنگ روسیه و اوکراین با دیپلماسی، از سرگیری انتقال گاز از آلمان به لهستان از طریق خط لوله «یامال-اروپا» روسیه، آغاز اجلاس سران اتحادیه اروپا و بالکان غربی در تیران، نامزدی بولتون برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دستور آماده‌باش گانتس به ارتش رژیم صهیونیستی، مذاکره آبی عراق با ترکیه، ضرب الاجل ترکیه درباره وضعیت شمال سوریه برای آمریکا و روسیه، گزارش سازمان ملل از به کارگیری سلاح شیمیایی توسط داعش در عراق، افشای طرح ساخت شهرک‌های صهیونیستی در بحرین و جزئیات استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرز ایران و ترکیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا : وزرای دفاع آمریکا و استرالیا پس از دیدار در پنتاگون اعلام کردند که قصد دارند با آنچه «اقدامات نظامی چین» خواندند و ثبات را «تهدید» می‌کند، مقابله کنند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با ریچارد مارلز، همتای استرالیایی خود در واشنگتن دیدار کرد، ملاقاتی که بخشی از گفت‌وگوهای سالانه وزارتی آمریکا و استرالیا، موسوم به «آسمین» بود و در خلال آن، امروز (سه‌شنبه) وزرای خارجه این دو کشور دیدار خواهند کرد.

تسنیم : خبرگزاری رویترز به نقل از داده‌های شرکت گاز آلمانی GASCADE گزارش داد که عرضه گاز از طریق خط لوله گاز روسیه “یامال-اروپا” عصر دوشنبه از آلمان به لهستان از سر گرفته شد. جریان گاز از طریق خط لوله بین ساعت 19:00 تا 20:00 به وقت محلی ثبت شده است. این در حالی است که شرکت گاز آلمانی GASCADE ساعاتی قبل اعلام کرده بود که عرضه گاز به لهستان به صفر رسیده است. خط لوله گاز یامال-اروپا از روسیه، بلاروس، لهستان و آلمان می‌گذرد و تقریباً نیمی از محموله‌های گاز شرکت گازپروم را به غرب منتقل می‌کرد. تحریم‌های لهستان علیه تولیدکننده گاز روسیه، از ماه آوریل این شرکت را از وضعیت سهامدار خود در یوروپل‌گاز محروم کرده است و حق رای و توانایی بازگرداندن سود سهام را مسدود کرده است. در ماه مه، دولت لهستان قرارداد گاز طبیعی روسیه را پیش از پایان تاریخ انقضای آن در سال 2022 فسخ کرد و گفت که بخش این کشور از خط لوله گاز یامال-اروپا می‌تواند برای تامین گاز از آلمان استفاده شود.

فارس : یک مقام عراقی جزئیات تازه‌ای از چگونگی استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرز ایران و ترکیه بیان کرد و گفت که دو تیپ به این مرزها اعزام شده‌اند. این منبع عراقی افزود: «دو تیپ از نیروهای مرزبانی با تمامی تجهیزات به مرزهای ایران و ترکیه اعزام شده‌‌اند و این نیروها به شکل واقعی و عملی همراه با نیروهای پیشمرگه کنترل مناطق مرزی را در دست خواهند گرفت؛ اما طبق توافق محمد شیاع السودانی و نیچروان بارزانی در سفر اخیر او به بغداد تسلط اصلی در دست نیروهای دولت مرکزی خواهد بود.» با این حال به گفته او نیروهای مرزبانی کاری با مدیریت گذرگاه‌ها نخواهند داشت و صرفا کارویژه نظامی دارند و مدیریت این گذرگاه‌ها همچنان دست عوامل اربیل قرار خواهد داشت.

تی . آر. تی : اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بالکان غربی در تیران پایتخت آلبانی شروع شد. در این اجلاس که با میزبانی آلبانی در ساختمان کنگره تیران برگزار می‌شود، در موازات رهبران کشورهای منطقه، چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا مشارکت دارند. انتظار می‌رود در این اجلاس موضوعاتی مانند نتایج تهاجمات روسیه علیه اوکراین که از 24 فوریه بدین‌طرف ادامه دارد، تقویت امنیت علیه مداخله‌های خارجی، مبارزه با مسائل ناشی از مهاجرت و مبارزه با تروریسم و جرایم از قبل سازمان‌دهی شده مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد.

العالم : جان بولتون مشاور تندروی پیشین امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که که نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را مد نظر قرار داده است. این سیاستمدار تندروی آمریکایی اضافه کرد: اگر نامزدهای فعلی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری، ترامپ را رد نکنند، من آماده ورود به رقابت هستم.

ایرنا : وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از ترس شکل‌گیری یک درگیری در کرانه باختری و کشیده شدن آن به نوار غزه در نتیجه ائتلاف نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه این رژیم با احزاب راست و دینی تندرو، به ارتش رژیم اشغالگر دستور آماده باش داد.

ایسنا : وزیر امور خارجه آمریکاگفت که کشورش در رقابت شدید با چین است، اما نمی خواهد این رقابت به درگیری تبدیل شود. او همچنین گفت که کی‌یف نه تنها به حمایت نظامی، بلکه اقتصادی و بشردوستانه نیز نیاز دارد. برای ما، اصل شماره یک این است «هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون اوکراینی‌ها» نخواهد بود، و این بدان معناست که اساساً اوکراینی‌ها تصمیم می‌گیرند که کجا می‌خواهند بروند، چه زمانی می‌خواهند به آنجا برسند، اما با حمایت ما و دهها کشور در سراسر جهان. وی همچنین پیش‌بینی کرد که درگیری بین روسیه و اوکراین با دیپلماسی و مذاکره پایان خواهد یافت، اما باید صلحی پایدار و عادلانه باشد. او گفت: در مقطعی، این جنگ به پایان می‌رسد و تقریباً با دیپلماسی، با مذاکره به پایان می‌رسد. اما باید شاهد یک صلح عادلانه و بادوام باشیم، نه یک صلح ساختگی.

ایرنا : رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب مجلس عراق گفت که دولت این کشور برای بازگرداندن سهمیه حقابه رودخانه‌های دجله و فرات با ترکیه مذاکره‌ می‌کند. وی در بیانیه‌ای که روزنامه رسمی منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که اقدامات نخست‌وزیر عراق در رابطه با پرونده کم‌آبی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. این مسئول عراقی با بیان اینکه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مورد سهم آب این کشور از رودخانه‌های دجله و فرات و بقیه شاخه‌های آن‌ها با ترکیه گفت و گو خواهد کرد، اظهار داشت که قطع اجباری و عمدی این سهمیه‌ها بر خلاف توافقات بین‌المللی مربوط به کشورهای دارای سواحل آبی مشترک است. وی افزود: با این وجود، ما امروز در زمستانی مرطوب و پربارش به سر می‌بریم و این چیزی است که ما از طریق گزارش‌های وزارت منابع در خصوص اتمام اولین آبیاری محصولات زمستانه مشاهده کردیم.

یورونیوز : گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد گروه داعش چند سال پیش از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود. گزارش این گروه از کارشناسان سازمان ملل قرار است در جلسه شورای امنیت این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به گفته این کارشناسان شواهد و اسناد از جمله شهادت‌های جمع‌آوری شده و شواهد دیجیتال حاکی است که جنگجویان داعش در دورانی که این گروه در بخش‌هایی از عراق و سوریه اعلام «خلافت» کرده بود از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند. اعضای این گروه کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اند که داعش موفق به تولید «راکت‌ها و خمپاره‌های شیمیایی، مهمات شیمیایی برای آر پی جی، کلاهک‌های شیمیایی موشک و مواد منفجره» شده بود.

الکوثر : شخصیت‌های سیاسی بحرین درباره خطر نفوذ عادی‌ سازی با رژیم صهیونیستی در کشورشان و اختصاص مناطقی در پایتخت «منامه» برای ایجاد محله‌‌های یهودی‌ نشین و شهرک‌های صهیونیستی در این کشور هشدار دادند. دکتر ابراهیم العرادی رئیس دفتر سیاسی جنبش 14 فوریه ‏ در ابتدای این همایش ، فشارهای رسمی بحرین را برای اختصاص زمینهایی در جنوب منامه ، پایتخت بحرین، برای تابعیت دادن به شخصیت‌‌های اسرائیلی فاش کرد و افزود : از جمله این فشارها، تصاحب املاک و مستغلات است و برخی پیمانکاران را وادار به توقف هرگونه ساخت و ساز برای بحرینی‌ها در این منطقه کرده‌اند. ‏

ایلنا : مقام‌های اوکراین با تکرار برخی فضاسازی‌ها در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه کی‌یف، اعلام کردند که استفاده از این پهپادها به دلیل سرمای هوا در حال حاضر متوقف شده است. به گزارش العربیه، مقام‌های اوکراینی اعلام کرده‌اند که از آنجایی که هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخت ایران که روسیه از آن‌ها برای حمله به کشورشان استفاده می‌کند، توانایی تحمل سرمای زمستان منطقه را ندارند، روسیه فعلا کاربرد آن‌ها را متوقف کرده‌ است.

خبرگزاری صداوسیما : رسانه‌های اسرائیلی به نقل از عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تاکید کردند روابط سعودی و اسرائیل در مسیر عادی سازی حرکت می‌کند. شبکه تلویزیونی المیادین  به نقل از رسانه‌های رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد سعودی‌ها فهرستی از خواسته‌های خود را در برابر پیشرفت در روابط با اسرائیل ارائه کرده‌اند که همه این خواسته‌ها در واقع از آمریکاست. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات بلندپایه سعودی افزودند: عادی سازی روابط با اسرائیل قطعی است و فقط اعلام زمان آن مانده است.

مهر : کارشناس سوری گفت: هدف ادامه جنگ و محاصره اقتصادی آمریکا و غرب علیه سوریه، تصویب و اجرای پروژه‌های مخرب آن‌ها و گسترش تروریسم و هرج و مرج در سوریه، ایران، عراق و روسیه است. پایگاه خبری المعلومه اعلام کرد، «سعید فارس السعید» کارشناس مسائل اجتماعی و امنیت ملی سوریه فاش کرد که آمریکا هسته‌های خفته تروریستی را برای گسترش هرج و مرج، خرابکاری و اخلال در فعالیت نهادهای دولتی در عراق و سوریه تحریک می‌کند.

ایرنا : یک منبع رسمی ترکیه‌ گفت که آنکارا برای منصرف شدن از انجام حمله زمینی به مناطق شمالی سوریه شروطی را برای آمریکا و روسیه تعیین کرده و به آن‌ها فرصت داده است تا گروه‌های کُرد مسلح مورد حمایت واشنگتن را از سه شهر در این مناطق خارج کنند. شبکه خبری الجزیره به این منبع رسمی ترکیه‌ای بدون ذکر نام گفت: به آمریکا و روسیه فرصت داده شده است تا عناصر گروه مسلح موسوم به “نیروهای دموکراتیک سوریه” (قسد) را از سه شهر “منبج”، “تل رفعت” و “عین العرب” در شمال سوریه خارج کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *