جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

Loading

رسانه‌ها؛ احتمال حمله زمین ترکیه به سوریه و افزایش هشدارها و…

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کاهش همکاری آمریکایی ها با کردها در سوریه و تایید برخی عقب نشینی ها، مخالفت ترکیه با استقرار نیروهای سوریه در منطقه تحت کنترل قسد، هشدار فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به افزایش تنش ها،انتشار گزارش سالانه پنتاگون درباره قابلیت‌های نظامی پکن، تهدید بی سابقه کره جنوبی  ضد همسایه شمالی، تاکید شی جینپینگ بر همکاری راهبردی بین چین و روسیه، سفر مکرون به آمریکا، تاکید ناتو به ادامه حمایت از اوکراین، انعقاد قرارداد بلند‌ مدت تامین گاز طبیعی میان قطر و آلمان، سفر محرمانه هیئت نظامی اوکراین به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات اسرائیلی، رایزنی مقامات ارشد نظامی آمریکا و جمهوری آذربایجان، رزمایش هوایی اسرائیل و آمریکا با شبیه‌سازی "حمله به تأسیسات هسته‎ای ایران، تشکیل دو تیپ نظامی برای حفاظت از مرز با ایران در کردستان عراق ، بریتانیا در آستانه رکود اقتصادی و هشدار سازمان ملل متحد درخصوص موقعیت اضطراری خشکسالی در آفریقا و آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  همزمان با جدی شدن هشدارهای مقامات آنکارا مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، منابع مطلع ترکیه‌ای از عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از برخی مواضع خودشان در این منطقه خبر دادند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد گشت‌زنی‌های مشترک نظامیان این کشور با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه کاهش یافته است. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: در حالی که عملیات علیه داعش متوقف نشده است اما تصمیم به کاهش گشت‌زنی‌ها گرفته شد؛ چراکه نیروهای سوریه دموکراتیک تعداد گشت‌های خود را کاهش داده‌اند. رایدر در حالی از کاهش گشت‌زنی‌های مشترک با نیروهای قسد در مناطق شمالی سوریه خبر داده است که شبکه الجزیره به نقل از یک منبع رسمی ترکیه‌ای در این باره اعلام کرده است: طرف آمریکایی درک خود را از خواسته‌های ما نشان داد و اطلاعات ما حاکی از آن است که آنها از برخی مواضع عقب‌نشینی کرده‌اند.

العالم فارسی: یک مقام ترکیه‌ای گفت: به مسکو اطلاع دادیم که مخالف استقرار نیروهای دولت سوریه در مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک کرد (قسد) هستیم.این مقام ترکیه‌ای که به نامش اشاره نشده است، به شبکه الجزیره قطر گفت: به طرف روسی اطلاع دادیم که باید نیروهای دمکراتیک کرد (قسد) منحل یا از مناطق تحت نفوذ مسکو در روسیه بیرون رانده شوند. وی افزود: همه آماده سازی نظامی و لجستیکی برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه اتخاذ شده است.این مقام رسمی دولت ترکیه اضافه کرد: عملیات نظامی به صورت دقیق و بدون آن که امنیت نیروهای آمریکایی و روسی تهدید شود، انجام خواهد شد.وی مدعی شد: هدف از مرحله نخست عملیات نظامی ترکیه کنترل “تل رفعت”، “منبج” و “عین العرب” (کوبانی) است.

خبرگزاری صدا و سیما: فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در نشست شورای امنیت گفت: من امروز اینجا هستم تا هشدار بدهم شرایط در سوریه به سمت تشدید درگیری‌ها پیش می‌رود. در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی شرایط نامناسب انسان دوستانه و حملات هوایی سوریه در شمال در سوریه برگزار شد، «گی یر پدرسن» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه از ترکیه و مخالفان مسلح دولت سوریه خواست که فوری تنش‌ها را کاهش دهند.مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری هم در این نشست شورای امنیت، وضع انسانی در سوریه را نامساعد توصیف کرد و گفت: ۸۰ درصد مردم این کشور، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در گزارش سالانه پنتاگون به کنگره آمریکا درباره قابلیت‌های نظامی پکن آمده است چین در نظر دارد مدرنیزاسیون کامل خود را در تمام زمینه‌ها، نیروهای نظامی هوایی، زمینی و دریایی راهبردی و متعارف هسته‌ای تکمیل کند تا طیف کاملی از جنگ را در همه حوزه‌ها علیه هر “دشمن قوی” انجام دهد و به نظر می‌رسد هدفش ایالات متحده باشد. در این مطلب تحت عنوان «گزارش سالانه به کنگره: تحولات نظامی و امنیتی مرتبط با جمهوری خلق چین » که روز سه‌شنبه از سوی وزارت دفاع آمریکا ارائه شد، آمده است: ارتش آزادی‌بخش خلق چین، به دنبال مدرنیزه کردن قابلیت‌ها و بهبود مهارت‌های خود در همه حوزه‌های جنگی است تا به عنوان یک نیروی مشترک بتواند طیف کاملی از جنگ زمینی، هوایی و دریایی و همچنین هسته‌ای، فضایی، ضدفضا، جنگ الکترونیک و عملیات فضای سایبری را انجام دهد.

خبرگزاری فارس: کره جنوبی همسایه شمالی را به پاسخ بی سابقه تهدید کرد.  رئیس جمهور کره جنوبی ه کره شمالی هشدار چنانچه پیونگ یانگ برنامه هایش برای انجام آزمایش هسته ای را پیش ببرد با همکاری متحدانش به این کشور واکنش بی سابقه نشان خواهد داد.«سوک یون» رئیس جمهور کره جنوبی ه کره شمالی هشدار چنانچه پیونگ یانگ برنامه هایش برای انجام آزمایش هسته ای را پیش ببرد با همکاری متحدانش به این کشور واکنش بی سابقه نشان خواهد داد.رئیس جمهور کره جنوبی از چین خواست به مسئولیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. وی گفت آنچه مسلم است این بوده که چین توانایی نفوذ بر کره شمالی را دارد.

خبرگزاری ایرنا: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت که پکن و روسیه گفت کهدو کشور برغم خطرها و چالش‌های خارجی ارتباطات و همکاری خود را افزایش داده و به سوی پروژه‌های مشترک بزرگ حرکت کرده‌اند. رئیس جمهوری چین در نامه‌ای به چهارمین اجلاس بازرگانی انرژی چین و روسیه افزود: این پروژه‌ها انعطاف‌پذیری همکاری‌های چین و روسیه را نشان داده‌اند و چشم‌انداز وسیعی پیش روی مشارکت راهبردی جامع و همکاری‌های دو کشور در دوران جدید قرار داده‌اند.وی خواستار همکاری نزدیک‌تر با روسیه در حوزه انرژی از جمله حفاظت از امنیت بین‌الملی انرژی و ثبات صنعتی شد و ادامه داد: همکاری در بخش انرژی شاخص مهمی در مورد همکاری عملی چین و روسیه و همچنین نیروهای مثبت جهت حفظ امنیت انرژی جهانی است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیامی به شرکت کنندگان اجلاس بازرگانی انرژی چین و روسیه اعلام کرد که روابط مسکو و پکن برغم وضعیت بی‌ثبات در عرصه جهانی به طور پیوسته تقویت می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، وارد آمریکا شد. هواپیمای حامل ماکرون دیشب در فرودگاهی نظامی در واشنگتن به زمین نشست. وی در بدو ورود از سوی «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا مورد استقبال قرار گرفت. ماکرون طی این سفر سه‌روزه بناست با همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

تی .آر.تی ترکیه: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو این نهاد ، ضمن اشاره به اینکه حمایت ناتو از اوکراین در جنگ با روسیه ادامه خواهد یافت اعلام کرد: اگر روسیه در جنگ پیروز شود، صلح پایدار برقرار نخواهد شد.استولتنبرگ در بخارست همچنین اعلام کرد: ناتو در مقابل اشغال‌گری روسیه تدارکات خود در جناح شرقی را افزایش داده و تعداد گروه‌های رزمی این پیمان را از 4 به 8 افزایش داده‌اند. دبیرکل ناتو ضمن تاکید بر اینکه ناتو و هم‌پیمانان آن در جنگ روسیه و اوکراین طرف درگیر نبوده ولی به‌شکل بی‌سابقه‌ای از اوکراین حمایت می‌کنند گفت: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه در حال شکست در این نبرد بوده و به همین خاطر دست به مظالم بیشتری زده و به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین حمله می‌کند.

ان اچ کی ژاپن:  قطر از قرارداد بلند‌ مدت تامین گاز طبیعی مایع برای آلمان خبر داد. قطر اولین قرارداد بلند مدت ارائه گاز طبیعی مایع به آلمان، که می‌خواهد اتکای خود به انرژی روسیه را کاهش دهد، را اعلام کرد. قطر انرژی، شرکت انرژی دولتی قطر، این خبر را روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.این شرکت گفت قطر از سال ۲۰۲۶ دستکم به مدت ۱۵ سال، سالیانه تا دو میلیون تن گاز طبیعی مایع برای آلمان تامین خواهد کرد. آلمان پس از تصمیم به کاهش تامین گاز طبیعی مایع از روسیه به دلیل حمله‌اش به اوکراین، به قطر به عنوان یک تامین کننده جایگزین نگاه می‌کند. ۵۵ درصد واردات گاز طبیعی آلمان از روسیه ‌تامین می‌‌شود.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های اسرائیلی برای اولین بار فاش کردند که یک هیئت نظامی اوکراینی هفته گذشته سفر محرمانه‌ای به فلسطین اشغالی داشته است.رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی از سفر یک هیئت بلند پایه نظامی اوکراین به اراضی اشغالی فلسطین خبر دادند و اعلام کردند که این سفر هفته گذشته و به صورت کاملا مخفیانه انجام شده است.شبکه 13 رژیم اسرائیل گزارش داد، از زمانی که جنگ اوکراین با روسیه شروع شده، این رژیم سعی کرده است روابط خود را با دو طرف جنگ حفظ کند و این برای اولین بار است خبری مبنی بر سفر محرمانه یک هیئت عالی رتبه نظامی اوکراین به فلسطین اشغالی منتشر می‌کند؛ سفری که به خاطر حساسیت آن، مقامات رژیم صهیونیستی سعی کرده‌اند آن را مخفی کنند.

خبرگزاری مهر :  ژنرال «کریم ولی اف» (Karim Valiyev) رئیس ستادکل ارتش جمهوری آذربایجان  با دریاسالار «کریستوفر گریدی» (Christopher Grady) معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیدار و گفتگو کرد. برگزاری، طرفین در خصوص چشم انداز همکاری نظامی میان جمهوری آذربایجان و آمریکا و همچنین مسائل امنیتی منطقه ای گفتگو کردند.تا کنون جزییات بیشتری از دیدار امروز طرفین رسانه ای نشده است. در میانه تشدید بحران میان جمهوری آذربایجان و ایروان، سفر ۲ ماه گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان خبر از برنامه و اهداف راهبردی واشنگتن در منطقه قفقاز جنوبی می‌ دهد.

آناتولی  ترکیه: نیروهای هوایی اسرائیل و آمریکا رزمایش هوایی “شبیه‌سازی برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‎‌ای ایران” را انجام می‌دهند. آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد: ارتش اسرائیل و آمریکا رزمایش مشترک هوایی به منظور آمادگی برای رویارویی با تهدیدات در منطقه انجام خواهند داد. رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند که خلبانان اسرائیلی در این رزمایش مشترک هوایی که تا روز پنجشنبه در آسمان اسرائیل و دریای مدیترانه ادامه خواهد داشت، “پروازهای شبیه‌سازی شده برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران” انجام خواهند داد.

اسپوتنیک روسیه: معاون رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: دو تیپ نظامی جدید با تامین مالی دولت فدرال عراق برای حفاظت از مرزهای اقلیم کردستان با ایران تشکیل می شود.سکفان سندی، معاون کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق، گفت: این تیپ‌های نظامی متشکل از ساکنان کردستان عراق خواهند بود و منابع مالی از بودجه فدرال برای تشکیل آنها اختصاص خواهد یافت. که نیروهای این واحدها در مرزهای خودمختار کردستان با ایران مستقر خواهند شد.

یورونیوز: اقتصاد بریتانیا در سه ماه سوم سال جاری میلادی ۰.۲ درصد کوچک شد و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا اواسط سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. بریتانیا در صورت رشد منفی اقتصادی در سه ماهه چهارم سال جاری عملا وارد دوره رکود اقتصادی خواهد شد. نتیجه یک نظرسنجی از مدیران بخش تدارکات در بیش از ۳۰۰ شرکت بزرگ بریتانیا نیز  نشان می‌دهد که از نظر آنها برکسیت مهمترین معضل کسب و کار در این کشور است. از سوی دیگر تقریبا یک سوم شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که به دلیل اخلال‌های به وجود آمده در زنجیره تامین با کاهش درآمد روبرو شده‌اند.

رادیو چین: سازمان ملل متحد اعلام کرد: برخی از مناطق آفریقا با موقعیت اضطراری خشکسالی بی سابقه روبه‌رو می شود. دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه هشدار داد که برخی از مناطق آمریکا نیز با موقعیت اضطراری خشکسالی بی سابقه روبه‌رو می شود. دفتر سازمان ملل متحده برای هماهنگی امور بشردوستانه در تازه‌ترین تجدید درباره وضعیت خشکسالی شاخ آفریقا اظهار داشت: به خاطر وخیم دائمی وضعیت آب و هوا در کشورهای تحت تاثیر، خشکسالی به طور احتمالی بیش از پیش تشدید شود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *