جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ رونمایی از استراتژی هند- آرام کانادا و…

۱۴۰۱/۰۹/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تلاش کانادا برای عملیاتی کردن استراتژی هند-آرام با نگاهی به چین، تاکید چین بر حفظ و گسترش همکاری و ارتباط با روسیه، اقدام آمریکا به ممنوعیت  خرید و فروش محصولات شرکت‌های فناوری چینی، کاهش شدید حضور دیپلماتیک  روسیه در کشورهای اتحادیه اروپا ، محتوای نهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، تاکید نخست‌وزیر انگلیس برادامه کمک ها به اوکراین، برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در آلمان، تلاش آمریکا و روسیه برای جلوگیری از عملیات زمینی ترکیه در سوریه،دیدار فرمانده نیروهای روسیه در سوریه با فرمانده شبه نظامیان قسد، اعزام نیروهای سوریه‌ای به عین العرب در پی تشدید حملات ترکیه، مخالفت ایران با هرنوع  همکاری با کمیته حقیقت‌یاب ، تظاهرات ضد دولتی در مادرید، افزایش ۱۷ درصدی متقاضیان پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انتقاد شدید یائیر لاپید به نتانیاهو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کانادا با به جریان انداختن استراتژی هند-اقیانوس آرام خود، ۲.۳ میلیارد دلار کانادا را برای افزایش امنیت نظامی و سایبری در این منطقه مشخص کرده و متعهد شده که با چین “اخلالگر” در حالی که با آن در زمینه تغییرات اقلیمی و مسائل تجاری همکاری می‌کند، مقابله کند. این طرح که در یک سند ۲۶ صفحه‌ای به تفصیل شرح داده شده است، می‌گوید کانادا قوانین سرمایه‌گذاری خارجی را برای محافظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از دستیابی شرکت‌های دولتی چین به ذخایر معدنی حیاتی تشدید خواهد کرد. کانادا به دنبال تعمیق روابطش با منطقه هند-اقیانوس آرام متشکل از ۴۰ کشور است که رشد سریع دارد. این کشورها تقریباً ۵۰ تریلیون دلار کانادا فعالیت اقتصادی دارند. اما تمرکز بر چین است که بیش از ۵۰ بار در این سند به آن اشاره شده است. روابط دوجانبه پکن – کانبرا به سردی گراییده است.

خبرگزاری ایرنا: وانگ یی وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای گفت که پکن قصد دارد ارتباطات خود را با فدراسیون روسیه در سطح بالایی حفظ کند و حمایت متقابل را شرط لازم برای توسعه بیشتر هر دو کشور می داند. وانگ یی در دیدار ایگور مورگولف سفیر روسیه در پکن افزود: چین هم مانند روسیه، سیاست زور وحشیانه و همچنین هژمونی تک قطبی را نمی پذیرد.وی تاکید کرد: چین و روسیه با هم یک جهان چند قطبی را ترویج می کنند.

آناتولی  ترکیه: آمریکا فروش محصولات شرکت‌های فناوری چینی را ممنوع کرد. آمریکا واردات و فروش «تجهیزات مخابراتی جدید» از 5 شرکت فناوری چینی از جمله هواوی را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی را ممنوع کرد. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به اتفاق آرا قوانین جدیدی برای ممنوعیت فروش و واردات تجهیزات ارتباطی تولید شده توسط شرکت‌های فناوری چینی، را تصویب کرد.جسیکا روزن ورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا اعلام کرد: قوانین جدید بخش مهمی از اقدامات مداوم برای محافظت از مردم در برابر تهدیدات امنیت ملی در محدوده ارتباطات راه دور است.از جمله شرکت‌های فناوری که واردات و فروش محصولات آنها در کشور ممنوع است، می‌توان به هواوی و همچنین ZTE، Hikvision، Dahua و Hytera اشاره کرد.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه اعلام کرد : حضور دیپلماتیک در کشورهای اتحادیه اروپا به حداقل رسیده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه  با تاکید بر اینکه روسیه تنها یک یا دو دیپلمات در کشورهای خاصی در اتحادیه اروپا دارد، به ادامه حضور دیپلماتیک خود در این کشورها اشاره کرد. وی در مورد کشورهایی که “غیر دوستانه” هستند، گفت: “حضور دیپلماتیکمان در کشورهای اتحادیه اروپا به حداقل رسیده است.”

خبرگزاری تسنیم:   پارلمان اروپا در تلاش است تا از اتحادیه اروپا بخواهد که در چارچوب بسته جدید تحریم‌های ضد روسی، از تعمیر خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم 2، جلوگیری کند. به گفته منابع خبری آگاه، پیشنهاد شده که این امر بعنوان تحریم واردات انرژی از روسیه اجرا شود. این بدان معناست که همه کشورهای عضو، از جمله آلمان، موظف خواهند بود از هر نوع اقدامی برای مرمت و بازسازی خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم 2 که در نتیجه وقوع انفجارهایی دچار آسیب و نشت گاز شده خودداری کنند. پارلمان اروپا پس از رای گیری در مورد قطعنامه ای که روسیه را به عنوان “کشور حامی تروریسم” به رسمیت می شناسد، در تلاش است تا چنین مقاصدی را گسترش دهد. به عقیده برخی کشورهای اروپایی،  انزوای بین المللی روسیه باید به معنای ممنوعیت کامل تجارت با این کشور باشد.

خبرگزاری ایلنا:  «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد که سیاست خارجی کشورش در سال آینده میلادی، ادامه کمک به اوکراین را مدنظر قرار می‌دهد. وی افزود که تا هر زمان که لازم باشد در کنار اوکراین ایستاده و کمک‌های خود به این کشور را ادامه می‌دهیم. سوناک همچنین از احتمال افزایش این کمک‌ها خبر داد. نخست‌وزیر انگلیس افزود که این کشور تصمیم دارد کمک‌های جدیدی در زمینه دفاع هوایی جدیدی به اوکراین ارائه دهد.در همین حال، وزارت دفاع انگلیس در توییتر این وزارتخانه اعلام کرد که لندن به عنوان بخشی از بسته کمکی خود، موشک‌های هدایت‌شونده بریم‌ستون-۲ را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار داده است.

خبرگزاری صدا وسیما: تظاهرکنندگان در شهر لایپزیک آلمان در اعتراض به ارسال سلاح‌های آمریکایی به اوکراین به خیابان‌ها آمدند.صد‌ها نفر روز شنبه در شهر لایپزیک آلمان به خیابان‌ها آمدند تا در تظاهرات ضد آمریکایی و در مخالفت با تحویل تسلیحات آمریکایی به اوکراین شرکت کنند.تظاهرکنندگان همچنین خواستار مذاکره با روسیه شدند. تظاهرکنندگان در این راهپیمایی شعار سر دادند و پرچم‌ها، همچنین پلاکارد‌ها و بنر‌هایی حمل کردند که روی آن نوشته هایی، چون «آن‌ها می‌خواهند از سرما یخ بزنیم» و جمله معروف «اَمی برو به خانه» دیده می‌شود.

خبرگزاری فارس: به دنبال تهدیدهای اخیر ترکیه برای تشدید حملات به شمال سوریه، رسانه کویتی از تلاش جداگانه آمریکا و روسیه برای جلوگیری از عملیات زمینی آنکارا خبر داد. روزنامه کویتی «الانباء» خبر داد، با تشدید تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه، گزارش‌هایی از تلاش‌های جداگانه روسیه و آمریکا برای منصرف کردن آنکارا از عملی کردن این تهدید منتشر شده است.«نیکلاس گرنجر» فرستاده آمریکا، ابتکار واشنگتن را برای تشدید تنش میان نیروهای کرد و ترکیه را هدایت می‌کند تا مانع از عملیات زمینی ترکیه شود که گفته می‌شود «عین العرب» (کوبانی)، منبج و تل رفعت را در بر خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر : فرمانده نیروهای روسیه در سوریه با فرمانده شبه نظامیان قسد وابسته به آمریکا دیدار و گفتگو کرد.«الکساندر چایکو» فرمانده نیروهای روسیه در سوریه در استان الحسکه واقع در شمال شرقی سوریه با «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به قسد دیدار کرده است . بر اساس این گزارش، منابع مطلع  گفتند که در این دیدار تهدیدات ترکیه پیرامون عملیات زمینی و راهکارهای اتخاذ اقدامات برای جلوگیری از این عملیات مورد بحث قرار گرفت.این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: بین روسیه و ترکیه در مورد وضعیت سوریه اختلافاتی وجود دارد، اما سطح روابط دو کشور اجازه می‌دهد تا این اختلافات را از طریق گفتگو حل و فصل کنند.

العالم فارسی: منابع سوریه‌ای خبر دادند که ستاد نیروهای مسلح سوریه نیروها و تجهیزات نظامی تازه‌ای به شهر عین العرب در شمال شرق استان حلب اعزام کرده است. یک مقام نظامی سوریه‌ای تأکید کرده که دست‌کم 20 تانک و یک زرهی انتقال سربازان با مسلسل‌های سنگین و توپ به منطقه اعزام شده است.این تصمیم پس از آن گرفته شده که نیروهای ترکیه و مخالفان سوریه بیش از 40 بار اطراف شهر عین العرب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند. پیش از این، جنگنده‌های ترکیه فرودگاه نظامی منغ را که نیروهای نظامی سوریه در آن مستقر هستند بمباران کرد.

ایران پرس:  سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: ایران هیچ گونه همکاری با کمیته حقیقت یاب نخواهد داشت. ناصر کنعانی روز دوشنبه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس درواکنش به قطعنامه تصویب شده علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل افزود: وقتی در کشور درچارچوب مسئولیت ملی، کمیته‌ای تشکیل شده است، به این معناست که در ارتباط با موضوع معتقد به وظایف خود است و بررسی ها درحال انجام است. وی اظهار داشت: استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و استفاده ابزاری از آن مردود و محکوم است و کمکی به مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد و جایگاه آن را تقلیل خواهد داد. دولت مسئولانه عمل کرده است و اطلاع رسانی شفاف خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: تظاهرات هزاران نفری ضد دولتی سازماندهی شده توسط حزب راست افراطی اسپانیا روز یکشنبه در مادرید برگزار شد. در این تظاهرات معترضان به دلیل شرایط این کشور از جمله بحران اقتصادی، افزایش قیمت برق، سوخت و سبد غذایی خواهان استعفای “پدرو سانچز”، نخست وزیر اسپانیا شدند.همچنین معترضان به شدت علیه تصمیم دولت مرکزی اسپانیا برای جایگزینی ماده “شورش” قانون جزا که بر اساس آن بسیاری از رهبران روند استقلال کاتالونیا محکوم شدند، با قانون “شورش شدید” معترض هستند. براساس چنین قانونی حداکثر مجازات چنین جرمی از 15 سال حبس به 5 سال کاهش می یابد.

یورونیوز: شمار افرادی که نخستین درخواست پناهندگی خود را در اوت ۲۰۲۲ به یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند، در مقایسه با ماه مشابه سال پیش ۱۷ درصد افزایش یافت. اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) با انتشار تازه‌ترین گزارش خود در مورد روند ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا اعلام کرد که در اوت گذشته در مجموع ۷۷ هزار و ۵۹۵ تقاضای جدید پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثبت شده است. این تعداد، ۱۱ هزار و ۵۰ مورد بیش از ژوئیه گذشته بوده است. سوری‌ها ، افغان‌ها ، هندی‌ها، ترک‌ها و ونزوئلایی‌ها دراین فهرست صاحب رتبه هستند.

الکوثرفارسی: نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی با حمله دوباره به نتانیاهو گفت: سپردن مناصب به یهودیان تندرو “دیوانگی” است .  یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی گفت: حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف با حزب «نوعم» توافقی را امضا کرده است تا  « آوی ماعوز» ، رئیس این حزب در سمت معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب شود.وی افزود : این توافق همچنین شامل تشکیل هیئتی موسوم به  «هیئت هویت ملی یهودی» و دادن ریاست آن به ماعوز می‌شود.لاپید تاکید کرد: هر روز که می‌گذرد، مشخص می‌شود که به جای تشکیل یک دولت راستگرای صرف، یک دولت کاملا دیوانه درحال تشکیل شدن است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *