جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه ها؛ اذعان دبیرکل ناتو به پرهزینه بودن حمایت از اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اذعان دبیرکل ناتو به پرهزینه بودن حمایت از اوکراین برای غرب، تظاهرات مردم چک علیه سیاست‌های دولت در حمایت از اوکراین، کناره گیری عمران خان از رقابت‌های سیاسی پاکستان، تلاش آمریکا برای مذاکره با سوریه از طریق میانجی‌گری عمان، کاهش تعداد دیپلمات‌های روس در کشور‌های غیردوست، لغو بخشی از تحریم‌های کاراکاس از سوی آمریکا، سیاست‌های "بن گویر" در راس وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و تلاش آمریکا و روسیه برای جلوگیری از عملیات زمینی ترکیه در سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آن‌ها را مرور می کنیم.

ایلنا: دبیرکل ناتو اعلام کرد که حمایت از اوکراین در درگیری‌های جاری برای مردم کشورهای غربی بسیار پرهزینه است و گفت: «افزایش هزینه‌های غذا و قبوض انرژی به مفهوم روزهای سخت برای بسیاری از خانواده ها در اروپاست».

العالم : رسانه‌های چک به نقل از پلیس این کشور گزارش دادند که صدها نفر روز شنبه با تجمع در پارک لتنا در پراگ به سیاست‌های دولت در مورد انرژی، تجارت و کمک به اوکراین اعتراض کردند. این تجمع توسط گروه «شورای ملی بهبودی» برگزار شد. تجمع کنندگان از دولت خواستند که هزینه‌های آب و برق را کاهش دهد، صادرات انرژی را متوقف و تأسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز را ملی کند. تظاهرکنندگان از دولت چک خواستند فروش کالاهای تولید داخل را در اولویت قرار دهد. آن‌ها همچنین از اتحادیه اروپا، ناتو و کمک‌های مداوم چک به اوکراین انتقاد کردند.

مهر: نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به ارسال بیشمار تسلیحات از کشورهای غربی به اوکراین اشاره کرد و نوشت که تداوم تامین اسلحه برای اوکراین، زرادخانه تسلیحاتی اکثر کشورهای غربی عضو ناتو را تحلیل برده و در نتیجه این اتفاق، ارتش کشورهای غربی نمی‌توانند وعده سیاستمداران این کشورها برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را برآورده سازند! ظرفیت کشورهای کوچک تحلیل رفته و به گفته یک مقام ناتو، زرادخانه تسلیحاتی دست‌کم ۲۰ کشور از ۳۰ عضو این ائتلاف نظامی، «کاملا ته کشیده» و تنها متحدان بزرگ‌تر یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند برای تداوم کمک نظامی به اوکراین یا افزایش آن، در انبارهای خود موجودی کافی دارند.

خبرگزاری صداوسیما: سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌وی سی اعلام کرد: تعداد دیپلمات‌های روسیه که در برخی از کشور‌های غیردوست باقی مانده‌اند، بیش از دو نفر نیست. ماریا زاخارووا، اعلام کرد: «حضور دیپلماتیک ما در سفارتخانه‌های برخی کشورها، عمدتا کشور‌های اتحادیه اروپا که ما آن‌ها را غیردوست معرفی کردیم، در واقع به حداقل رسیده است. ما فقط یک یا دو دیپلمات در برخی کشور‌ها داریم». این دیپلمات خاطر نشان کرد مسکو هرگز خواهان حل مشکلات با کشور‌ها از طریق قطع روابط با آن‌ها نبوده است.

ایسنا : رهبر حزب قدرت یهود در گفتگو با رادیو کان در پاسخ به این سوال که پس از تصدی وزارت امنیت “ملی” اجازه خواهد داد شهرک نشینان به صورت علنی در مسجدالاقصی نماز بگذارند یا خیر، گفت، به عنوان وزیر امنیت ملی برای ممانعت از آنچه او “سیاست نژادپرستانه” در حرم قدسی خواند، همه کار خواهد کرد. وی با اشاره به قانونی کردن کانون‌های شهرک سازی گفت: تنها ظرف چند ماه شاهد بهبود و تغییر خواهیم بود و نتایج را در این زمینه محقق خواهیم کرد.

تسنیم : «عمران خان»، نخست وزیر سابق پاکستان اعلام کرد که حزبش از حضور در تمام مجالس قانونگذاری محلی  و ایالتی پاکستان استعفا می‌دهد و راهپیمایی اعتراضی به اسلام آباد را متوقف می‌کند زیرا نگران آن است که این اقدام باعث  ویرانی در کشور شود. خان که از پشت شیشه ضد گلوله سخنرانی می‌کرد، همچنین اعلام کرد که او به همراه حزبش از رقابت‌های کنونی سیاسی  پاکستان کناره گیری خواهد کرد. حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان پیش از این از پارلمان فدرال پاکستان استعفا داده بود، اما در دو استان و دو واحد اداری در قدرت باقی مانده بود.

ایسنا: منابع میدانی در سوریه اعلام کردند: ارتش ترکیه با چند موشک پایگاه نظامی “منغ” در حومه شمالی حلب را که تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک”قسد” است، مورد هدف قرار داد. همزمان نیروهای ترکیه پایگاه‌های اطراف شهر جرابلس در حومه شرقی حلب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند. در این راستا، منابع سوری از ورود تجهیزات جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه خبر دادند. ترکیه هشت کامیون نظامی، هفت تانک، توپخانه و نفربر را به سوریه منتقل کرد. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که عملیات زمینی نیروهای این کشور در سوریه به زودی آغاز خواهد شد.

ایرنا : پایگاه «اینتلجنس آنلاین» که اخبار امنیتی – اطلاعاتی را پوشش می دهد، در گزارش خود نوشت که آمریکا و عمان در حال افزایش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستند و واشنگتن امیدوار است که مسقط بتواند به روشن شدن سرنوشت روزنامه نگار آمریکایی ناپدید شده در سوریه کمک کند. در این گزارش آمده است که آمریکا از عمان خواسته است تا در زمینه مذاکرات درباره تبعه آمریکایی ناپدید شده در سوریه میانجیگری کند. این موضوع پس از آن مطرح شد که آمریکا امیدهای خود به یک مقام لبنانی که نقش اصلی میانجیگری بین سوریه و واشنگتن در این موضوع را برعهده داشت، از دست داد.

میزان: سخنگوی کرملین، با اشاره به اینکه مسکو با ترکیه در مورد سوریه اختلاف نظر دارد، می‎گوید که روابط روسیه و ترکیه امکان حل اختلافات بر سر سوریه را از طریق مذاکره فراهم می‌کند. او کرملین گفت که روسیه و ترکیه قادر به حل اختلافات خود بر سر سوریه از طریق گفت‌وگو هستند. پسکوف یادآوری این‌که مقام‌های ترکیه و روسیه از نارضایتی خود از نحوه اجرای توافقات صحبت کردند، افزود که در مورد سوریه با ترکیه اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ با وجود این، مسکو و آنکارا قادر به حل تناقضات هستند. وی اظهار کرد: سطح روابط به ما این امکان را می‌دهد که چنین اختلافاتی را نه از طریق رویارویی، بلکه از طریق مذاکرات هرچند طولانی و پرتنش، اما حل کنیم.

فارس: روزنامه کویتی «الانباء» خبر داد، با تشدید تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه، گزارش‌هایی از تلاش‌های جداگانه روسیه و آمریکا برای منصرف کردن آنکارا از عملی کردن این تهدید منتشر شده است. فرستاده آمریکا، ابتکار واشنگتن را برای تشدید تنش میان نیروهای کرد و ترکیه را هدایت می‌کند تا مانع از عملیات زمینی ترکیه شود که گفته می‌شود «عین العرب» (کوبانی)، منبج و تل رفعت را در بر خواهد گرفت. مذاکراتی نیز میان یک هیات از وزارت خارجه آمریکا و سرکرده «قسد» (نیروهای دموکرات سوریه) برای یافتن فرمولی از تفاهم مورد قبول همه طرف‌ها در این راستا در جریان است. همزمان روسیه پیشنهاد داده است نیروهای لشگر پنجم سوریه در مناطق نوار مرزی مستقر شود و سایر نیروهای وابسته به دمشق باز گردند اما این پیشنهاد با مخالفت قسد همراه شده و انها مدعی شده‌اند که آماده رویاروی با حمله زمینی ترکیه است.

ایسنا : دولت و اپوزیسیون ونزوئلا روز شنبه در مکزیک «دومین توافقنامه مرحله‌ای درباره حمایت اجتماعی» را در پایان مذاکراتی که از نزدیک از سوی ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، نروژ، مکزیک و کلمبیا پیگیری شد، امضا کردند. بلافاصله وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد،به شرکت نفتی چند ملیتی “شورون”، مجوز ازسرگیری فعالیت در ونزوئلا داده شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *