جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading

رسانه‌ها؛ تقویت جبهه مشترک اروپایی علیه روسیه و…

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق آلمان و فرانسه برای تبادل برق وگاز، تداوم جنگ‌افروزی انگلیس دراوکراین، درخواست آلمان برای مذاکرات فوری با روسیه درمورد اوکراین بدون حضور زلنسکی، ممنوعیت ورود فن آوری مخابراتی شرکت‌های چینی به آمریکا و واکنش پکن، آزمایش موفقیت آمیز پیل های سوخت فضایی از سوی چین، چین خواستار همکاری با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی، ژاپن به دنبال تدوین استراتژی ضربات تلافی جویانه، تشدید اختلافات سیاسی در رژیم صهیونیستی، تصمیم عراق برای استقرار نیروهای مرزبانی در مرز با ایران و ترکیه، امضای نقشه راه کریدور ترانس خزر میان ترکیه، آذربایجان، گرجستان و قزاقستان، واکنش شدید رئیس جمهور ترکیه به غرب، استقرار پهپادهای آمریکایی  در یونان، ابراز نگرانی آمریکا از افزایش تنش‌ها در شمال سوریه و آغاز دورجدید گفت‌وگوی دولت مرکزی و اپوزیسیون ونزوئلا در مکزیک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: برلین و پاریس در جریان سفر نخست وزیر فرانسه به آلمان توافقنامه‌ای را در بخش انرژی امضا کردند که هدف از آن «همبستگی» در تامین گاز و برق مورد نیاز دو کشور اعلام شد. بر پایه این توافقنامه که روز جمعه به امضای اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه رسید، پاریس متعهد شد تا در قبال تامین کسری برق خود از آلمان، گاز به این کشور صادر کند. فرانسه به دلیل تعطیلی بخشی از راکتورهای هسته‌ای و زمانبر بودن احیای آنها، برای نخستین اولین بار در ۴۲ سال گذشته است به واردکننده خالص برق بدل شده است. فرانسه از اواسط اکتبر گذشته صدور گاز به آلمان را آغاز کرده ولی با امضای این توافقنامه، امکان افزایش انتقال گاز فراهم شده که موجب افزایش ظرفیت تبادل برق دو کشور می‌شود. بدین ترتیب، بخشی از نگرانی برلین در مورد جایگزینی کسری گاز وارداتی از روسیه نیز مرتفع می‌شود.

خبرگزاری مهر :  وزیر دفاع انگلیس از اوکراین خواست تا در ماه‌های آتی به تحت فشار گذاشتن نیروهای روسیه ادامه دهد زیرا به ادعای وی، کی‌یف برای جنگ در یخبندان مهیا است! بن والاس، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد که نیروهای اوکراین از حیث تجهیزات، آموزش و کیفیت سربازان، نسبت به روسیه برتری دارد. والاس با اشاره به دست بالای نیروهای اوکراینی از حیث تجهیزات و کیفیت، مدعی شد: با توجه به این موضوع، به نفع اوکراین است که در طول زمستان فشار را حفظ کند. وی همچنین اضافه کرد که «جامعه بین‌الملل برای کی‌یف ۳۰۰هزار فقره تجهیزات نظامی و یونیفرم زمستانی تامین کرده است.

اسپوتنیک روسیه: آلمانی ها خواستار مذاکرات فوری در مورد اوکراین بدون حضور زلنسکی شدند. خوانندگان نشریه آلمانی Die Welt درخواست اوکراین برای ارائه تسلیحات به کی یف با قابلیت حمله به اهداف در خاک روسیه را محکوم کردند. این نشریه به اظهارات منابعی در محافل دولتی این کشور اروپای شرقی استناد می کند که خواستار تسلیحات قدرتمندتر از کشورهای غربی است درحالی که روسیه به زیر ساخت های اوکراین حمله می کند. اما کاربران پورتال از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستند تا راه حل مسالمت آمیز مناقشه را انتخاب کند و امیدوار هستند که ناتو به درخواست های او گوش ندهد.

خبرگزاری صدا وسیما: آمریکا ورود هرگونه تجهیزات و فن آوری مخابراتی از شرکت‌های چینی زی تی‌ ای و هواوی را ممنوع کرد. آمریکا رسما ورود فن آوری‌های مخابراتی را از ۵ شرکت چینی و از جمله شرکت‌های هواوی و زی تی‌ ای ممنوع اعلام کرد. این به معنای این است که این شرکت‌ها نمی‌توانند تجهیزات و فن آوری را به آمریکا بفروشند. مقامات آمریکایی سال گذشته اعلام کردند که از این موضوع بیم دارند که پکن از این شرکت‌ها برای جاسوسی ضد شهروندانشان استفاده کند. وزارت خارجه چین این ادعا‌ها را بار دیگر رد کرد. شرکت هواوی هم اعلام کرده است که اطلاعات خود را به دولت چین نمی‌دهد.

رادیو چین: مائو‌نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی گفت که چین قاطعانه با گسترش مفهوم امنیت ملی توسط برخی افراد برای سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های چینی مخالفت می کند. مائو‌نینگ خاطرنشان کرد: دولت چین همواره شرکت‌های چینی را تشویق کرده‌است تا تجارت خارجی و همکاری‌های سرمایه‌گذاری را مطابق با اصول بازار و قوانین بین‌المللی و بر اساس رعایت قوانین محلی انجام دهند. چین قاطعانه با گسترش مفهوم امنیت ملی توسط برخی افراد برای سرکوب غیر منطقی شرکت‌های چینی مخالف است. ما ترویج این وضعیت را پیگیری و از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی  دفاع می کنیم.

ایران پرس:  آکادمی فناوری فضایی چین اعلام کرد که اولین آزمایش پیل های سوخت فضایی در ایستگاه فضایی این کشور با موفقیت انجام گرفته است. آکادمی فناوری فضایی چین افزود: تمام وظایف تعیین شده از جمله اعتبار سنجی اولیه سیستم سلولی برای عملکرد در خلاء، در دمای پایین و ریزگرانش با موفقیت انجام شده است.براساس این گزارش ، این آزمایش داده های مهمی را برای توسعه سلول های سوخت فضایی در آینده ارائه کرده است.محموله پیل سوختی روی کشتی باری تیانژو 5( Tianzhou-5 ) حمل شد و این آخرین ماموریت تامین مجدد ایستگاه فضایی چین قبل از تکمیل مونتاژ بوده‌است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس‌جمهوری چین خواستار همکاری با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی شد. شی جینپینگ رئیس جمهوری چین روز شنبه به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد پکن تمایل دارد با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی همکاری کند.شی این اظهارات را چند روز پس از شلیک موشک بالستیک بین قاره ای کره شمالی اعلام کرد. شی گفت که مایل است با پیونگ یانگ همکاری کند زیرا تغییرات در جهان به طرز بی سابقه ای در حال وقوع است. به استناد گزارشهای خبری، کره شمالی از ابتدای سال تاکنون ۲۷ موشک از جمله آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما پرتاب کرده است.کره شمالی می گوید تهدیدات واشنگتن بیش از نیم قرن است که ادامه دارد و آزمایش موشکی اخیر آن وسیله‌ای برای دفاع از خود در سایه اقدامات تحریک آمیز آمریکاست.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن به دنبال توانایی انجام حملات نظامی متقابل است. مقام‌های دفاعی ژاپن می‌گویند که این کشور باید توانایی انجام حملات متقابل را داشته باشد.آنها این دیدگاه را روز جمعه در نشست حزب حاکم لیبرال دموکرات و حزب کومی شریک ائتلافی آن ارائه کردند. آنها می‌گویند که سیستم دفاع فعلی ژاپن برای مقابله با حملات موشک بالستیک مجهز نیست، به خصوص اگر تعداد زیادی از آنها به طور همزمان شلیک شوند.این مقام‌ها می‌گویند ژاپن به توانایی دفاع از خود با حمله به پایگاه‌های پرتاب موشک نیاز دارد.

الکوثرفارسی:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به توافق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه با حزب “قدرت یهود” به شدت انتقاد کرد. بنی گانتس در واکنش به توافق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه با حزب “قدرت یهود” به رهبری “ایتامار بن گویر” برای پیوستن وی به دولت جدید در توییتی نوشت: امنیت داخلی یا تضعیف امنیت و ایجاد ارتش خصوصی برای بن گویر؟ وی گفت: امروز صبح از توافق بن گویر و نتانیاهو مطلع شدیم که مسیر حرکت دولت بعدی را مشخص می‌کند و آن مسیر متلاشی کردن اختیارات دولت و سپردن آن به بخش‌هایی از وزارتخانه‌ها و تغییر دادن چارچوب‌های عملیاتی در کرانه باختری است که به عملکرد عملیاتی ارتش و پلیس اسرائیل آسیب وارد می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه های عراقی از تصمیم عراق برای استقرار نیروهای مرزبانی در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه به ویژه ایران خبر دادند. «دلشاد شعبان» یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق از تروریست‌هایی که علیه امنیت ایران از اقلیم اقدام می کنند خواست که فعالیت‌های خود را متوقف کنند. وی افزود: هر آنکه خواهان مخالفت است باید مکان مناسبی را برای این کار برگزیند زیرا حضور این گروه‌ها و احزاب در داخل اقلیم کردستان عراق به اقلیم و ساکنان آن آسیب می‌زند.«یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: نیروهایی که در مرز با کشورهای همسایه مستقر خواهند شد هدفشان کنترل خط صفر مرزی میان عراق و ترکیه و ایران از طریق باز استقرار و تقویت پاسگاههای مرزی است.

آناتولی  ترکیه:  وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان نقشه راهی را برای توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (کریدور مرکزی) برای سالهای 2022-2027 امضا کردند. توافق بر سر این نقشه راه در چارچوب دومین نشست وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان در شهر ساحلی آق‌تاو قزاقستان صورت گرفت.مختار تیلوبردی، وزیر امور خارجه قزاقستان طی سخنانی در افتتاحیه این نشست با اشاره به اهمیت کریدور مذکور گفت: نشست امروز نه تنها برای توسعه مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی در مسیر شرق به غرب از طریق دریای خزر، بلکه برای برداشتن گام‌های عملی برای تقویت همکاری‌ها در دریای خزر و دریای سیاه نیز اهمیت دارد. آق‌تاو شهر بندری در استان مین‌قشلاق قزاقستان است و به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای خزر با جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و ایران مرز مشترک دریایی دارد.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به حملات تروریستی اخیر، واکنش شدیدی به غرب نشان داد. اردوغان در برنامه‌ای که به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در مرکز کنگره استانبول برگزار شد، سخنرانی کرد. رجب طیب اردوغان، گفت، دو شهروند از 8 شهروند ما که در حملات اخیر سازمان‌های تروریستی جان خود را از دست دادند معلم هستند، اگر سازمان تروریستی در چنین مکان پستی در نقطه دیگری از جهان معلمان و کودکان را قتل عام می‌کرد، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها در دستور کار قرار گرفته و واکنش‌ها پایان نمی‌یافت.

العالم فارسی: آمریکا پهپادهای ام کیو-9 ریپر (MQ-9 Reaper ) را در یونان و در پایگاه هوایی لاریسا مستقر کرده است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گزارش داده است که تا کنون هشت فروند پهپاد از نوع ام کیو-9 ریپر را در طول یک سال گذشته در یونان مستقر کرده است. گفته شده استقرار این نیروها به عنوان بخشی از توافقنامه امضا شده بین فرماندهی اروپای ایالات متحده (EUCOM) و ارتش یونان و بر اساس توافقنامه همکاری دفاعی متقابل دو کشور صورت گرفته است.ارتش یونان نیز با تائید این خبر گفت که استقرار این نیروها بخشی از تلاش ها برای بهبود همکاری با نیروهای متحد آتن است و به قابلیت همکاری و بازدارندگی ناتو کمک خواهد کرد

خبرگزاری ایلنا:  یک نماینده عالی‌رتبه آمریکا در شمال شرق سوریه خواستار تنش‌زدایی در پی حملات ترکیه به شمال سوریه شد. «نیکولاس گرانجر»، گفت: واشنگتن به‌شدت مخالف اقدامات نظامی در شمال سوریه و بی‌ثباتی در این منطقه است. ما می‌خواهیم تنش‌ها در این منطقه متوقف شود. گرانجر در ادامه گفت: ارسال نیرو به این منطقه اقدامی است خطرناک و غیرقابل‌قبول. ما نگران تحولات اخیر هستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بعد از وقفه‌ای یک ساله در مذاکرات میان دولت مرکزی ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور، هیئتی از نمایندگان دولت نیکولاس مادورو برای امضای یک «توافق اجتماعی» با رقبای سیاسی خود به مکزیکوسیتی رفتند. این دور از مذاکرات میان دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور – که با میانجی‌گری نروژ و در پی ماه‌ها نشست‌های غیررسمی آغاز می‌شود – می‌تواند به کاهش تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا منجر شده و شاید پای شرکت «شِوْرون» را که یکی از غول‌های نفتی جهان است، به بخش انرژی ونزوئلا باز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *