جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه ها؛ مقابله روسیه با تعیین سقف قیمت برای خرید نفت و …

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی – رسانه ها: دستور پوتین برای منع صادرات نفت به کشورهایی که برای خرید نفت، سقف قیمت تعیین کرده‌اند، احتمال دیدار اردوغان با بشار اسد، انتقاد عضو پارلمان اروپا از سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا در خاورمیانه، بودجه سنگین اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای جنگ اوکراین، هفتمین شکست پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور، نهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، خودداری پاشینیان از امضای بیانیه سازمان پیمان امنیت جمعی، تصمیمات امنیتی مهم بغداد درباره مرزهای عراق با ایران و ترکیه و انتخاب رهبر مخالفان به عنوان نخست وزیر مالزی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم: رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی با عقب گرد از مواضع گذشته خود درباره دولت دمشق گفت: «دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در آینده ممکن است، چون در سیاست جایی برای کینه‌توزی وجود ندارد. در نهایت، گام ها در مطلوب ترین شرایط برداشته می شود.»

ایسنا : چین و کشورهای عربی اوایل ماه آینده میلادی نشستی را در عربستان سعودی برگزار می‌کنند و این احتمال وجود دارد که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای اولین بار در نزدیک به هفت سال گذشته به این کشور سفر کند. ر اساس بیانیه‌ای که در وب سایت کنسولگری چین در دبی منتشر شد، لی ژوانگ، سرکنسول چین در دبی، گفت که این گردهمایی در اوایل دسامبر برگزار خواهد شد. در این بیانیه جزئیات دیگری ارائه نشده است.

تی.آر. تی ترکیه : امانوئل مکرون، با اشاره به تغییرات در جامعه فرانسه، اظهار داشت به طور جمعی از نظم قدیمی به یک نظم جدید در حال حرکت هستیم. خشونت در جوامع ریشه دوانده است. در دموکراسی جایی برای نفرت و خشونت وجود ندارد زیرا ما افرادی را انتخاب می‌کنیم که نماینده ما هستند. مکرون با اشاره به «حوادث خشونت‌آمیز» اخیر در مناطق مختلف فرادریایی فرانسه گفت: ما به طور جمعی از یک نظم قدیمی به نظم جدید در حال حرکت هستیم. این چیزی است که سبب بروز همه این تنش‌ها شده است. او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بحران‌هایی مانند جلیقه زردها، پاندمی کرونا، جنگ و بحران انرژی در اروپا پشت سر گذاشته شده است، گفت: بحران‌های دیگری را نیز تجربه خواهیم کرد.

العالم: کلر دالی، عضو پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود اعلام کرد: پس از دهه ها اقدامات اشتباه ایالات متحده و اروپا در خاورمیانه از جمله دست داشتن در اقدامات تروریستی، کودتا، تهاجم و جنگ های نیابتی که میراثی جز بدبختی و فلاکت به بار نداشته است اکنون اتحادیه اروپا دستانش را می شوید و دست نوازش بر سر خاورمیانه می کشد. آیا دارید شوخی می کنید؟

فارس: نماینده ویژه روسیه در امور سوریه بر نقش ایالات متحده در تحریک شبه‌نظامیان کرد علیه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تأکید کرد. اخیراً فعالیت‌های کردهای ایران علیه ایران و کردهای سوریه علیه ترکیه تشدید شده است و احتمالاً دلیلی پشت پرده این تحرکات وجود دارد اما احتمالاً یک رهبر باتجربه پشت این موضوع است. به جرئت می‌توان گفت که ایالات متحده به احتمال زیاد پشت این موضوع است زیرا آمریکا نیز از کردهای ایران حمایت می کند و آن‌ها را برای تظاهرات آماده می‌کند.

مهر: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه برای شرکت در اجلاس سران «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO) وارد ایروان پایتخت کشور ارمنستان شد.

اسپوتنیک: به گزارش اسپوتنیک، “ان تی وی” آلمان در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا در مورد پروژه هایی که مایل است پول خود – 186.6 میلیارد یورو – در سال آینده به آنها سرازیر شود، توافق کرده است. یکی از محورهای بودجه مبارزه با پیامدهای جنگ اوکراین است. قرار است در مجموع یک میلیارد یورو در درجه اول برای مقابله با پیامدهای جنگ اوکراین و سرمایه گذاری های انرژی و همچنین بهبود بیشتر از بحران کرونا استفاده شود. به طور خاص، حدود 14.7 میلیارد یورو برای کشورهای همسایه اروپایی و توسعه بین المللی، به ویژه برای اوکراین و مولداوی برنامه ریزی شده است. با توجه به بحران انرژی، ظرفیت سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل فرامرزی و انرژی نیز در حال افزایش است. در مجموع سه میلیارد یورو برای این کار در نظر گرفته شده است.

ایرنا: اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از اعمال بسته جدید تحریم‌های اروپا علیه روسیه خبر داد. گفت: امروز می‌توانم اعلام کنم که با سرعت روی تهیه بسته نهم تحریم‌ها علیه روسیه کار می‌کنیم تا جایی که توانایی‌اش برای جنگ با اوکراین کاهش یابد و گفت: من مطمئن هستم که به زودی سقف قیمت جهانی نفت روسیه را با گروه۷ و دیگر شرکای اصلی تصویب خواهیم کرد. تا زمانی که اوکراین بر پوتین و جنگ غیرقانونی او پیروز نشود، آرام نخواهیم گرفت. رئیس کمیسیون اروپا درباره جزئیات بسته جدید تحریم‌های اروپا علیه مسکو اطلاعاتی ارائه نکرد.

الکوثر : پارلمان لبنان در هفتمین تلاش خود برای انتخاب جانشین میشل عون که دوره ریاستش به پایان رسیده است، باز هم ناکام ماند. در این رای گیری، 50 برگه سفید به صندوق انداخته شد و میشل معوض نیز 42 رای به دست آورد و بقیه آراء بین چهار نامزد دیگر تقسیم شد.

ایلنا : پاشینیان گفت که از امضای بیانیه اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی خودداری کرده است، زیرا به عقیده وی متن آن به اندازه کافی نهایی نشده است و افزود که فقدان ارزیابی سیاسی روشن از وضعیت مرز این کشور و آذربایجان در متن ممکن است به این معنی باشد که سازمان پیمان امنیت جمعی از تعهدات خود در قبال اتحاد دست کشیده و از سوی آذربایجان به عنوان چراغ سبز برای تجاوز به ارمنستان تعبیر شود.

اسپوتنیک : رئیس مرکز تحقیقات تهدیدات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسناد دریافتی در جریان یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین ثابت می کنند که در این کشور کار برای آماده سازی استفاده از سلاح های بیولوژیکی در حال انجام است. گواهی های تأیید مجموعه میکروارگانیسم ها به دست آمد که نشان دهنده تجمع مواد بیماری زا در مقادیر غیر منطقی است.

مهر : شورای وزارتی امنیت ملی عراق نشستی به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و با حضور اعضای این شورا و رئیس ستاد کل نیروهای پیشمرگه برگزار کرد. در چارچوب همکاری برای توقف حملات به عراق، علاوه بر تداوم تلاش‌های دیپلماتیک، این شورا تصمیماتی اتخاذ شد.در این نشست طرحی برای بازاستقرار نیروهای مرزبانی عراق برای کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه وضع شد. مانور با منابع انسانی در وزارت کشور برای تقویت پاسگاه‌های مرزی از دیگر تصمیمات این شورا بود. قرار شد هماهنگی بین دولت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه برای انجام این تصمیمات با هدف یکپارچه سازی تلاش‌ها برای حفظ مرزهای عراق صورت گیرد.

ایسنا : پادشاه مالزی انور ابراهیم را به عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی اعلام کرد. حزب پاکاتان هاراپان که یک ائتلاف سیاسی به رهبری انور ابراهیم است، بیشترین کرسی را در انتخابات روز شنبه به دست آورد، با این حال به تنهایی تعداد لازم برای تشکیل دولت را در اختیار نداشت. هنوز مشخص نیست که او با کدام حزب وارد ائتلاف خواهد شد. این پیرمرد ۷۵ ساله بارها و بارها از نخست‌وزیری محروم شده است: او در دهه ۱۹۹۰ معاون نخست‌وزیر و در سال ۲۰۱۸ نخست‌وزیر رسمی در انتظار بود. در این بین، او نزدیک به یک دهه را به اتهام فساد اخلاقی در زندان گذراند که به گفته او اتهاماتی با انگیزه سیاسی بود.

آناتولی : سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ که توسط ترکیه در شمال سوریه هدف قرار گرفته‌اند را “شرکای محلی” توصیف کرد. رایدر ابراز داشت: حملات هوایی اخیر، امنیت نیروهای آمریکایی که با شرکای محلی برای شکست داعش در سوریه و نظارت بر بیش از ده هزار زندانی داعش تلاش می‌کنند را دچار مخاطره می‌کند. او تاکید کرد: ما تلفات غیرنظامیان در ترکیه و سوریه را محکوم می‌کنیم و تسلیت می‌گوییم. حملات تعمدی علیه غیرنظامیان نگران‌کننده است. در حالی که خواستار کاهش تنش هستیم، نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه را می‌پذیریم. ما به تعامل با ترکیه و شرکای محلی خود برای حفظ آتش‌بس ادامه خواهیم داد.

مهر: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد بنا به دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، مسکو نفت و گاز خود را به کشورهایی که سقف قیمتی برای آن تعیین کنند، صادر نخواهد کرد.

فارس: منابع آگاه رسانه‌ای عراق، امروز (پنجشنبه) از سفر قریب‌الوقوع «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به ایران، ترکیه و عربستان سعودی خبر دادند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *