جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه ها؛ «عملیات هوایی» ترکیه در شمال عراق و سوریه و …

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: «عملیات هوایی» ترکیه در شمال عراق و سوریه، تداوم تلاش‌های بغداد برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان، توافق نهایی برای ایجاد صندوق کمک به کشورهای آسیب‌ پذیر در اجلاس آب و هوایی مصر، سفر رئیس‌جمهوری کوبا به روسیه، اظهار ناامیدی گوترش و اتحادیه اروپا از نتایج کنفرانس آب‌و‌هوا و اتهام‌پراکنی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم : مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه) از کشته شدن 11 نفر از شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و نیروهای ارتش سوریه در حملات هوایی ترکیه خبر داد. ترکیه این عملیات را «پنجه‌ ـ شمشیر» نام‌گذاری کرده و گفته است که زمان تسویه و حسابرسی «تروریست‌ها» فرا رسیده است.

العالم: شرکت‌کنندگان در اجلاس آب و هوا موسوم به COP27 در مصر، در اوایل روز یکشنبه یک توافق نهایی دشوار را به تصویب رساندند که بر مبنای آن، صندوقی برای کمک به کشورهای فقیر و آسیب‌ دیده از بلایای اقلیمی ایجاد می‌شود. اما این توافق، تلاش‌ها برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش نمی‌دهد. پس از مذاکرات پرتنشی که در طول شب انجام شد، ریاست COP27 متن نهایی یک توافق را منتشر و همزمان درخواست برگزاری یک جلسه عمومی را برای پایان دادن به مذاکرات مطرح کرد.

ایلنا : «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل امروز -‌یکشنبه- از اینکه کنفرانس آب‌و‌هوا در شرم الشیخ در وضع طرحی برای کاهش اساسی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناموفق بوده است، ابراز تاسف کرد. او تاکید کرد: «سیاره ما هنوز در بخش اورژانس است. ما اکنون به کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز داریم و این موضوعی است که این کنفرانس آب‌و‌هوایی آن را مد نظر قرار نداده است». اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از توافقنامه به دست آمده درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای در نشست شرم الشیخ ابراز ناامیدی کرد. «فرانس تیمرمن»، نایب رئیس کمیسیون اروپا در جلسه پایانی کنفرانس نیز گفت: «آنچه انجام دادیم به عنوان یک گام رو به جلو کافی نیست، تلاشهای بیشتری از سوی عاملان اصلی آلودگی را الزامی نکرده است ما از اینکه این امر محقق نشده است، ناامید هستیم».

آناتولی: سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل نسبت به کمبود آب که به طور «فزاینده‌ای در خاورمیانه تأثیر گذاشته و امنیت غذایی در منطقه را تهدید می‌کند»، هشدار داد. ژان مارک فورس، دستیار تحقیقات کشاورزی و کارشناس مدیریت منابع آب در سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در شرم الشیخ مصر گفت: «ما در خاورمیانه زندگی می‌کنیم. این منطقه واقعاً خشک است و به عنوان منطقه‌ای با بیشترین کمبود آب شناخته می‌شود».

ایسنا: پیش‌نویس یک سند محرمانه که خبرگزاری رویترز مشاهده کرده، نشان می‌دهد که وزارت خارجه آلمان قصد دارد قوانین را برای شرکت‌هایی که به شدت به چین وابسته هستند، سخت‌ کند. هم‌زمان با اینکه آلمان به دنبال کاهش وابستگی خود به چین، این کشور ابرقدرت اقتصادی آسیایی است، این اقدامات پیشنهادی بخشی از استراتژی جدید دولت آلمان در قبال چین است که توسط اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تهیه و تنظیم شده است.

رادیو چین : سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با مشارکت ناوهای هواپیمابر از جمله ۵ فروند ناوگروه هواپیمابر متعلق به کشورهای عضو این سازمان در منطقه آتلانتیک و مدیترانه در ماه جاری میلادی رزمایش نظامی برگزار می‌ کند که هزاران سرباز در آن شرکت کرده‌ اند و ناو هواپیمابر جرالد آر. فورد، بزرگترین ناو هواپیمابر جهان متعلق به آمریکا نیز شرکت دارد.

ایرنا: «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در سال ۲۰۱۸ و در جریان یک سفر رسمی به روسیه به عنوان نخستین تور بین‌المللی خود پس از تصدی ریاست جمهوری اعلام کرد: روسیه کشوری دوست‌داشتنی است که روابط ما با این ملت برادر به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

تسنیم : وزیرامور خارجه عراق در نشست منامه گفت که تلاش‌های بغداد برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل دارند که این مذاکرات ادامه داشته باشد. او ادامه داد: اعتراض‌ها در ایران بُعد منطقه ای نیز دارد و ممکن است بر سیاست‌های ایران و پیشرفت گفت‌وگوها با ریاض تاثیر بگذارد. هجدهمین نشست امنیتی موسوم به “گفتگوی منامه 2022” با حضور شماری از نمایندگان کشورهای مختلف جهان بین روزهای 18 تا 20 نوامبر در بحرین در حال برگزاری است.

ایلنا : روزنامه پولیتیکو در گزارشی به نقل از «مایکل آلن»، یکی از معاونان «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نوشت که تعداد مخالفان کمک نظامی به کی‌یف در حزب جمهوری‌خواه در حال افزایش است. «در حال حاضر ۴۸ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که آمریکا بیش از حد به اوکراین کمک می‌کند. این رقم مخالفان در ماه مارس فقط ۶ درصد بود». این مقام پیشین کاخ سفید معتقد است که تعداد بیشتری از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر به حمایت از کی‌یف رای منفی می‌دهند ‌یا وعده رای منفی را می‌دهند. وی گفت: «تمایل به رای دادن علیه اوکراین تنها در صورتی افزایش می‌یابد که ایالات متحده در ماه‌های آینده وارد یک رکود عمیق شود».

مهر : عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: دخالت سعودی بدترین دخالت خارجی در امور داخلی لبنان است. مسئول نخست ممانعت از گفتگو و توافق میان لبنانی ها، سفارت سعودی است.

آناتولی ترکیه: ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان با سفر به اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس: دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، با اتهام‌پراکنی مجدد علیه ایران در نشست گفت‌وگوی منامه، مدعی حمایت این شورا از گفت‌وگو برای رسیدن به ثبات در منطقه شد و گفت: «درباره توافق هسته‌ای ایران، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار آن هستند که هر ساختار امنیتی منطقه‌ای جدید برای تحقق ثبات مطلوب در منطقه، باید منافع همه را در نظر بگیرد». وی در ادامه با اتهام‌زنی مجدد به ایران، گفت: «بسیار مهم است که رفتار ایران در بی‌ثبات کردن منطقه از طریق برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و حمایت از حوثی‌ها و شبه‌نظامیان دیگر در سراسر منطقه متوقف شود».

مهر : نخست‌وزیر پیشین و سیاست‌مدار کهنه‌کار مالزی در انتخابات پارلمانی این کشور نتوانست رأی مردم را کسب کند و حزب او در پارلمان آینده حتی یک کرسی هم نخواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *