جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

رسانه ها؛ حمله پهپادی به نفت‌کش صهیونیستی در دریای عمان و …

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تکرار ناکامی‌های پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور، پیروزی نهایی حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، آزادی همزمان سه نفتکش توسط ایران و یونان، امکان بازنگری در روابط با سوریه و مصر پس از انتخابات آتی ترکیه، تداوم مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، حمله پهپادی به نفت‌کش اسرائیلی در دریای عمان و تحریم جمهوری آذربایجان توسط سنای فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم: پارلمان لبنان در ششمین نشست خود برای انتخاب رئیس جمهور جدید نیز ناکام ماند. در جلسه امروز پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور میشل معوض 43 رای، عصام خلیفه 7 رای، دیگر نامزدها 5 رای آوردند. 46 رای نیز سفید بود و روی 9 برگه عبارت «لبنان جدید» نوشته شده بود.

ایلنا: جدیدترین نتایج از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری‌‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفته‌اند.

یورونیوز: ایران و یونان هم‌زمان از آزادسازی ‌۳ نفتکش توقیف شده با پرچم‌های ۲ کشور و حرکت آن‌ها به سمت مقصدهایشان خبر دادند.

رادیوچین: یک نفت‌کش متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در دریای عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. هنوز هیچکس مسئولیت این حمله پهپادی به نفت‌کش رژیم صهیونیستی را به عهده نگرفته، اما شبکه الجزیره گزارش داد «رادیو ارتش اسرائیل» در ادعایی اعلام کرده یک مقام امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی ایران را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده است.

ایرنا: نماینده اتحادیه اروپا در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی با تکرار ادعاهای ساختگی و سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، درخواست غرب برای همکاری تهران با آژانس را برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده تکرار کرد.

میزان: «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت که درباره متن قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی توافق وجود ندارد. او در توییتر خود نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است درباره پیش‌نویس قطعنامه تحت عنوان «توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران» اقدام کند. درباره متن اتفاق نظر وجود ندارد و رای‌گیری اجتناب ناپذیر است.

اسپوتنیک : موتور موشک ضد رادار پرسرعت آمریکایی AGM-88 HARM با دوره گارانتی منقضی شده در نزدیکی شهر دونتسک توسط ساکنان محلی پیدا شد. این موشک با توجه به مارک خود در سال 1991 تولید شده و دوره گارانتی آن 25 سال پیش به پایان رسیده است. احتمالاً موشک نتوانست به هدف اصابت کند و بطور خودکار تخریب شده است.

ایسنا: کره شمالی همزمان با اینکه نسبت به “پاسخ نظامی قاطعانه‌تر” به اقدامات آمریکا و متحدانش برای تقویت حضور امنیتی در منطقه هشدار داد، یک موشک بالستیکی را امروز (پنجشنبه) شلیک کرد و گفت، واشنگتن در حال انجام “قماری است که از آن پشیمان خواهد شد.” این پرتاب موشکی در کمتر از دو ساعت پس از آن انجام شد که «چو سون هی» وزیر امور خارجه کره شمالی نشست سه‌جانبه اخیر میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را به باد انتقاد گرفت و افزود، رهبران این کشورها گرد هم جمع شده‌اند تا آزمایش‌های موشکی و تسلیحاتی پیونگ‌یانگ را نقد کنند.

آناتولی: نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در پایان نشست «فرمت مسکو» با بیان اینکه بحران ناشی از تغییر قدرت در افغانستان هنوز مهار نشده است، گفت: کشورها در این نشست به تلاش برای آشتی ملی در افغانستان و بر تشکیل دولت فراگیر تاکید کردند.

تسنیم: بعد از انتشار اخباری مبنی بر فشارهای آمریکا بر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی برای منصرف کردن وی از انتصاب «بزالل اسموتریچ» رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی» به پست وزارت جنگ، حزب صهیونیسم مذهبی رژیم صهیونیستی با انتشار توئیتی اعلام کرد: ما برای متحد خود، ایالات متحده احترام زیادی قائل هستیم، اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید به «دموکراسی» اسرائیل احترام بگذارد و در تشکیل کابینه منتخب دخالت نکند.

فارس : روسیه نسبت به فعالیت گروه تروریستی داعش در بخش‌هایی از افغانستان به ویژه در شمال این کشور هشدار داد.

العالم: رئیس جمهور آمریکا در مقابل اظهارات همتای اوکراینی خود درباره اینکه موشک اصابت‌کرده به خاک لهستان، اوکراینی نبوده است، جبهه گیری کرد و گفت که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای زلنسکی وجود ندارد.

ایرنا : رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به توافق‌های کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا گفت این کشور متحدانی از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه… دارد که کمک می‌کنند تا ونزوئلا، استقلال اقتصادی خود را از طریق پیشرفت‌های فناوری تحکیم بخشد. او با اشاره به توافق‌های ونزوئلا با ایران در جریان کمیسیون مشترک سطح عالی دو کشور که از ۱۳ تا ۱۵ نوامبر (۲۲ تا ۲۵ آبان) در تهران برگزار شد، گفت: وزرای کشور (که در این کمیسیون حضور داشتند) با خبرهای بسیار خوبی مبنی بر همکاری‌های علمی و فناوری با پیشرفت‌های عظیمی که جمهوری اسلامی ایران با ونزوئلا به دست آورده است، بازگشتند.

ایلنا: رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که امکان بازنگری در روابط با سوریه و مصر پس از انتخابات آتی ترکیه وجود دارد.

مهر: سنای فرانسه قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن جمهوری آذربایجان به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر سال ۲۰۲۲ مورد تحریم پاریس قرار گرفت. این قطعنامه که با ۲۹۵ رأی موافق به تصویب رسید، بر لزوم به رسمیت شناختن قره باغ و به کارگیری آن به عنوان ابزار مذاکره جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید شده است. این قطعنامه همچنین از جمهوری آذربایجان می خواهد تا نیروهای خود را از ارمنستان خارج کرده، تضمین کند که وضعیت کریدور «لاچین» که منطقه را به ارمنستان متصل می کند، بدون تغییر باقی خواهد ماند. این قطعنامه با استقبال مقامات ارمنستان مواجه شد.

ایسنا : سفیر روسیه در چین اعلام کرد، رئیس‌جمهوری چین احتمالا سال آینده میلادی پس از نشست پارلمان چین که معمولا اوایل بهار برگزار می‌شود، به روسیه سفر خواهد کرد. وی افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دائما با همتای چینی خود در تماس است و این تماس‌های سطح بالا میان روسیه و چین از عوامل مهمی در روابط میان این دو کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *