جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

رسانه ها؛ حمایت اتحادیه اروپا از گروه‌های تروریستی در شمال عراق و …

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: حمایت اتحادیه اروپا از گروه‌های تروریستی در شمال عراق، بازار داغ دیدارها در نشست گروه 20، پیروزی "لفظی" روسیه در نشست گروه 20، طرح صلح زلینسکی، درخواست سازمان ملل برای پرداخت غرامت به اوکراین، آموزش هزاران سربازان اوکراینی توسط اتحادیه اروپا، توافق همکاری ایران و ونزوئلا در ۷ حوزه مهم، دیدار رئیس سیا با همتای روس خود در ترکیه، متهم شدن مربیان آمریکایی به دخالت در انفجار تروریستی استانبول و یک کرسی فاصله جمهوری‌خواهان تا دستیابی به اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می کنیم:

العالم : اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای با حمایت از تروریست‌ها مستقر در اقلیم کردستان عراق، حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق را محکوم کرد.

العالم: جو بایدن، در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در جزیره بالی اندونزی، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. همچنین ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان در دیدار با ولیعهد و نخست وزیر پادشاهی سعودی، محمد بن سلمان نیز، از تمایل خود برای «همکاری» به منظور تأمین منافع انگلستان و عربستان سعودی صحبت کرد.

اسپوتنیک : بلومبرگ نوشت: حضور کامل در زمان سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس سران گروه 20 در اندونزی یک “پیروزی لفظی برای روسیه” بود. “در سخنرانی لاوروف سالن پر بود، هیچ اعتصاب دسته جمعی وجود نداشت – چیزی شبیه یک پیروزی لفاظی برای روسیه. این نشریه خاطرنشان کرد که در سخنرانی های قبلی مقامات روسیه، “متحدان اوکراین در اعتراض، اعتصاب کرده بودند”، اما این بار سالن اجلاس سران پر بود.

ایسنا : ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن در اندونزی به اردوغان اطلاع داده است که دولتش به حمایت از روند تامین جنگنده‌های آمریکایی «اف-۱۶» به ترکیه ادامه خواهد داد و در عین حال خاطرنشان کرد که ترکیه “بازیگر مهمی” در روند عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو به‌شمار می‌آید. جو بایدن افزود: «از خرید آنکارا حمایت می‌کنیم و قانونگذاران آمریکایی را متقاعد خواهم کرد تا جنگنده‌های اف-۱۶ را به نیروی هوایی ترکیه تحویل دهند.»

تی.آر.تی : زلینسکی در اجلاس رهبران کشورهای گروه جی ـ 20 در جزیره بالی اندونزی از طریق ویدیوـ کنفرانس به رهبران شرکت‌کننده در اجلاس سران کشورهای بیست، طرح صلح متشکل از 10 پیشنهاد برای پایان‌بخشی به جنگ روسیه ـ اوکراین را مطرح کرد. او در پیشنهاد خود عناوینی مانند تامین امنیت هسته‌ای و رادیاسیون، امنیت غذایی، امنیت انرژی، آزادی کلیه اسرا، زندانیان و افراد در تبعید، اجرای شرایط سازمان ملل متحد، حفظ حاکمیت ارضی و تامین نظام جهانی، عقب‌نشینی نیروهای روسی، پایان‌یابی درگیری‌ها، اعاده عدالت، ممانعت از مسائل اکولوژیکی، جلوگیری از تنش و امضای سند تایید پایان جنگ بین طرفین را رده‌بندی کرد. رئیس دولت اوکراین در اجلاس چندین بار اجلاس سران کشورهای بیست را به‌عنوان “جی 19” تلقی کرده و بطور تلویحی اشاره کرده که روسیه باید از این اجلاس طرد شود. او گفت: آشکار است که نمی‌توان به گفته‌های روسیه اعتماد کرد و دیگر قرارداد مینسک سومی وجود نخواهد داشت که بتواند آن‌را نقض کند.

ایلنا : سخنگوی کرملین تاکید کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین نشان‌دهنده عدم تمایل کی‌یف برای مذاکره است.

ایسنا: در اقدامی تلافی‌جویانه، رژیم صهیونیستی از دادن رای به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که از روسیه می‌خواهد تا خسارات وارده به اوکراین را در خلال جنگ پرداخت کند، امتناع کرد. روز دوشنبه مشاور رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که رای کی‌یف در سازمان ملل به قطعنامه فلسطین علیه رژیم صهیونیستی «گاف بزرگی» بود. اوکراین جزء ۹۸ کشوری بود که روز جمعه به نفع پیشنهاد فلسطین پیرامون درخواست از دادگاه لاهه جهت اتخاذ موضع قانونی پیرامون “ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسرائیل” رای داد.

خبرگزاری صداوسیما: مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواهان پرداخت غرامت از طرف روسیه به اوکراین شد. مدودوف در واکنش به این قطعنامه، از این سازمان خواست آمریکا را به پرداخت غرامت به کشور‌هایی که آن‌ها را ویران کرده است، ملزم کند.

مهر: شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا ماموریت ویژه مربوط به آموزش نظامیان اوکراینی درنبرد با روسیه را آغاز کرده است. در بیانیه شورای اروپا در این راستا آمده است: این مأموریت حدود ۱۵ هزار سرباز اوکراینی را شامل می شود که در خاک اتحادیه اروپا تحت فرماندهی مدیر کل ستاد نظامی این اتحادیه آموزش خواهند دید.

ایرنا: وزیر کشاورزی ونزوئلا که برای شرکت در نهمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و ونزوئلا در تهران به سر می‌برد، گفت: هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور در حال پیشبرد توافقنامه چارچوب همکاری‌ها در ۷ بخش بزرگ انرژی، علمی، فناوری، کشاورزی و گردشگری، بهداشت و آموزش هستند.

یورونیوز: یک مقام کاخ سفید گفت که ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) برای گفت‌وگو با همتای روس خود در آنکارا حضور دارد. این فرد هدف این دیدار را انتقال پیامی درباره عواقب هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای از سوی روسیه عنوان کرد. این دیدار عصر روز دوشنبه انجام شد. این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: «او هیچ نوع مذاکره‌ای انجام نمی‌دهد. او درباره حل و فصل جنگ در اوکراین بحث نمی‌کند.» وی با این حال افزود که برنز درباره پرونده آمریکایی‌های بازداشت شده در روسیه صحبت خواهد کرد.

فارس: روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» به نقل از پلیس مسئول تحقیقات درباره انفجار تروریستی استانبول گزارش داد احلام البشیر شهروند سوری که حمله تروریستی ۱۳ نوامبر را در خیابان استقلال انجام داد، توسط مربیان آمریکایی آموزش دیده بود.

فارس: جمهوری‌خواهان با تصاحب یک کرسی دیگر، تنها یک کرسی تا حدنصاب ۲۱۸ برای دستیابی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا فاصله دارند.

یورونیوز: بنا به گزارش آژانس مرزی اروپا، میزان موارد ورود غیرقانونی به مرزهای اتحادیه اروپا طی ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است.

مهر: رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه گزارش داد که ترکیه برنامه دارد پس از اتمام عملیات برون‌مرزی در خاک عراق علیه عناصر سازمان تروریستی «پ‌ک‌ک»، عملیات پی‌گیری اهداف در شمال سوریه را آغاز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *