أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading

رسانه ها؛ عقب‌نشینی ارتش روسیه از خرسون و …

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: استقبال ترکیه از عقب نشینی روسیه از خرسون، کاهش بهای نفت همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع کووید-19 در چین، تصمیم فرانسه برای اعلام استراتژی نظامی جدید، آغاز رزمایش مشترک بزرگ ژاپن و آمریکا، ناکامی دوباره پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور، شرکت نکردن پوتین در نشست گروه ۲۰، آمادگی اتحادیه اروپا برای جنگ تجاری با آمریکا، رد درخواست تسلیحاتی اوکراین توسط تل‌آویو، هشدار ترکیه نسبت به عدم تحقق شروط آنکارا از سوی سوئد و فنلاند، بالاترین مشارکت مردمی در نیم قرن اخیر در انتخابات کنگره آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می کنیم.

رادیو چین: وزیر دفاع روسیه با صدور فرمانی به ارتش روسیه دستور داد تا از خرسون و کرانه راست این منطقه عقب نشینی کند. وزیر دفاع روسیه با پیشنهاد «سرگئی سوروویکین» فرمانده گروه مشترک نیروهای روسیه در عملیات ویژه، برای سازماندهی دفاع در منطقه خرسون در ساحل چپ دنیپر موافقت کرد. او گفت: دفاع از خرسون همچنان پایدار است، اما برخی از موضوعات در این ارتباط وجود دارد.

ایلنا: رئیس جمهور ترکیه امروز- پنج شنبه در آستانه سفر به ازبکستان برای شرکت در نشست سازمان کشورهای ترک تصمیم روسیه برای عقب نشینی از شهر خرسون اوکراین را ستود و آن را تصمیمی مثبت و مهم توصیف کرد.

اسپوتنیک: جو بایدن وعده داد که کشورش را مستقیماً به درگیری اوکراین نکشاند و از آغاز جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.او گفت «ما با سرنگونی هواپیماهای روسیه و دخالت مستقیم به جنگ جهانی سوم کشیده نخواهیم شد».

العالم: بهای نفت روز پنجشنبه برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت؛ زیرا نگرانی‌ها در خصوص تأثیر محدودیت‌های جدید کووید-19 در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، بر کاهش تقاضای سوخت، تشدید شده است.

خبرگزاری صداوسیما: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره گفت: پیام نا امیدی و نارضایتی رأی دهندگان آمریکایی را دریافت کردیم. واضح بود که رأی دهندگان نا امید هستند و دغدغه‌هایی دارند که ناشی از اوضاع دو سال گذشته است و من به آن‌ها اطمینان می‌دهم که پیامشان رسیده است و ما آن را دریافت کرده ایم. من به کار با جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در راستای تأمین منافع آمریکایی‌ها ادامه خواهم داد. او گفت قصد دارد برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند، اما تا اوایل سال آینده تصمیم نهایی را نخواهد گرفت.

فارس: طبق اعلام ژاپن، این کشور و آمریکا مانور نظامی مشترک بزرگی را با هدف آمادگی در برابر چین و در بحبوحه تشدید پرتاب موشکی کره شمالی، آغاز کردند.

اسپوتنیک: امانوئل مکرون اعلام کرد جنگ در حال بازگشت به خاک اروپا است و بنابراین پاریس باید اهداف نظامی خود را رسماً اعلام کند. او استراتژی نظامی دولت را ارائه خواهد کرد که تا پایان دهه فعلی اعتبار خواهد داشت. این سند موقعیت دفاعی فرانسه را تا سال 2030 نشان می دهد، مکرون اما به جزئیات بودجه اشاره نمی کند. به گفته وی، این سند پیش بینی می کند که فرانسه به بازدارندگی هسته ای کمک خواهد کرد. همچنین پاریس قادر خواهد بود عملیات نظامی از جمله عملیات نظامی شدید را به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از یک ائتلاف انجام دهد.

ایسنا : نتایج دور اول رای‌گیری پنجمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور لبنان اعلام شد. این در حالی است که جلسه رای‌گیری در دور دوم به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب لغو شد.

مهر : وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد «برای دفاع از زیرساخت‌های اوکراین»، به‌زودی هزار موشک سطح به هوا در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد.

ایرنا : روزنامه اسپانیایی «دیاریو» نوشت: اتحادیه اروپا، به دنبال تصویب قانون کاهش تورم در آمریکا به بهانه کمک به تولیدات ملی، برای جنگ تجاری جدید با واشنگتن آماده می‌شود. کمیسیون اروپا بر این باور است که طرح های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای رونق دادن به خودروهای برقی، اقدامی تبعیض آمیز علیه تولیدکنندگان خارجی است.

العالم: مدیرکل آژانس اتمی با ادعای اینکه هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت چیز جدیدی ارائه نداد و آژانس به نتایج ملموسی با تهران نرسیده است، گفت در چند هفته آینده دوباره در ایران نشست مشترکی خواهد داشت.

ایلنا: سفارت روسیه در اندونزی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور در نشست سران گروه ۲۰ که قرار است در بالی برگزار شود، شرکت نخواهد کرد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ریاست هیأت این کشور در نشست گروه ۲۰ را بر عهده خواهد داشت.

ایسنا : وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست کی‌یف از تل آویو برای دریافت گنبد آهنین و سایر سامانه‌ها برای مقابله با پهپادهای روسی گفت که اسرائیل به سادگی توانایی تولید سیستم‌های دفاع هوایی درخواستی اوکراین را ندارد.

مهر : دبیرکل ناتو در اظهاراتی درباره خروج نیروهای روسیه از خرسون، از نیروهای کیف به دلیل توانایی آنها برای «آزادسازی اراضی بیشتر اوکراین» تمجید کرد و در عین حال اطمینان خاطر داد که نیروهای اوکراینی مورد حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا باقی خواهند ماند، با این وجود از کشورهای غربی خواست که پتانسیل مسکو برای بازگشت را نادیده نگیرند. او گفت: ما نباید روسیه را دست کم بگیریم، آنها هنوز هم توانایی‌هایی دارند. ما پهپادها را دیده‌ایم، حملات موشکی را دیده‌ایم. این نشان می‌دهد که روسیه هنوز هم می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد کند.

ایران پرس: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: کشورهای فنلاند و سوئد هنوز تضمین‌های امنیتی این کشور به عنوان پیش‌شرط آنکارا برای پیوستن آنها به ناتو را برآورده نکرده‌اند.

فارس: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد روسیه متحمل بیش از ۱۰۰ هزار سرباز کشته و زخمی در نتیجه درگیری‌ها در اوکراین شده و احتمالاً در طرف اوکراینی هم همینطور است.

ایسنا: ۲۴ ساعت بعد از پایان رای‌گیری، نتایج از برتری نسبی اما رو به پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان و تساوی در تصاحب سنای آمریکا حکایت دارد که البته به نفع دموکرات‌ها تعبیر خواهد شد چرا که ۵۰-۵۰ شدن سنا با توجه به در دست داشتن کاخ سفید، به معنای برتری دموکرات‌ها با «رای حرف آخر» معاون ریاست جمهوری (کامالا هریس) است. میزان مشارکت شهروندان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر – «چشمگیر» و بالاترین در نیم قرن گذشته گزارش شده است.

1 Comment

  1. نباید در بررسی جنگ روسیه و اوکراین به دنبال دلیل بگردیم.
    حمله روسیه به اوکراین و پیشروی ها و شکست های روسیه ، فقط و فقط یک حقیقت محض را نشان می دهد که روسیه نه تنها یک ابرقدرت نیست بلکه یک بازیچه می باشد و توسط گلوبالیستها کنترل و هدایت می شود.
    تمام تهدیدات روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته ای لفاظی های بیهوده و بی اعتبار است و نشان می دهد که چیزی به عنوان سلاح هسته ای مطلقا وجود خارجی ندارد.
    9 ماه از جنگ اوکراین می گذرد و روسیه هیچ دست اوردی نداشته و در حد یک کشور افریقایی ظاهر شده و در گیر جنگ فرسایشی شده و دیگر وجهه یک ابرقدرت را ندارد. مگر روسیه نمی گفت که 24 ساعته اوکراین را اشغال می کند.
    اگر سلاح هسته ای واقعا وجود داشت روسیه یک عدد از ان را به کار می برد تا ترس و وحشت از روسیه را به جهانیان القا کند.
    عدم استعمال سلاح هسته ای نشان می دهد چنین سلاحی فقط یک تفنگ خالیست و هیچگاه ماشه ان چکانده نخواهد شد.
    شکست یا حتی اتش بس در این جنگ برای پوتین و تیمش حکم پایان حیاتشان را دارد.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *