جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading

رسانه‌ها؛ اظهارات عجیب الهام علی‌اف درباره رزمایش ایران و …

۱۴۰۱/۰۸/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات تند رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره ضمنی به رزمایش اخیر ایران، نگاه روسیه به پیامد پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا، حمایت ایلان ماسک از جمهوری‌خواهان، تاخیر بایدن برای تماس با نتانیاهو، تورم بی‌سابقه قیمت مواد غذایی در بریتانیا، خودمختاری استراتژیک اروپا با یوروی دیجیتال و اعلام آمادگی مسکو برای میانجی‌گری در روابط ایران -عربستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می کنیم:

تسنیم: رئیس جمهوری آذربایجان در اظهاراتی به مناسبت سالگرد آزادی شهر شوشا از دست ارمنستان و با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار از سوی ایران، گفت که باکو هراسی از این اقدامات ندارد. علی اف با با بیان اینکه ما اینجا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حرفه ای و فداکاری نشان داده است، در لفاظی علیه ایران گفت: اگر لازم باشد دوباره نشان می دهیم، به خواسته خود می رسیم، همه این را می دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب انجام دهد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه 10 نوامبر 2020 را رعایت کند.

یورونیوز: ایلان ماسک از مردم آمریکا خواست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که قرار است روز سه‌شنبه هشتم نوامبر در ایالات متحده برگزار شود به جمهوری خواهان رای دهند. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر برای ۱۱۴ میلیون دنبال کننده خود نوشت: «تقسیم قوا بدترین اشکال زیاده‌روی و تندروی‌ را محدود می کند، بنابراین توصیه می کنم با توجه به اینکه ریاست جمهوری در دست یک دموکرات است، به کنگرهِ جمهوری خواه رأی دهید.»

ایرنا: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از نزدیک انتخابات میاندوره‌ای آمریکا را پیگیری می‌کند و از پیشنهاد جمهوریخواهان برای کاهش کمک نظامی به اوکراین در صورت پیروزی آنها، آگاه است، زیرا آنها موضعی را دارند (مبنی بر اینکه) آنچه دموکرات‌ها اکنون انجام می‌دهند، غیر منطقی است. به اعتقاد گروشکو، اگر جمهوریخواهان پیروز شوند، آمریکا می‌تواند فشار خود به اروپایی‌ها را برای پرداخت بودجه دفاعی آنها تشدید کند.

فارس : معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای میانجیگری در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد و گفت مسکو در تماس با عربستان و ایران است و از آن‌ها می‌خواهد که تمامی اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

رادیو چین: رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست یوروی دیجیتال بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا گفت که اروپا با طراحی یک ارز دیجیتال عمومی می تواند اعتماد عمومی به سیستم پولی را افزایش داده و به نوآوری یاری کند. صدور یوروی دیجیتال به نوآوری پرداخت در سراسر منطقه یورو یاری و در نتیجه خودمختاری استراتژیک اروپا را تقویت خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا در ژوئیه ۲۰۲۱ پروژه یوروی دیجیتالی را راه اندازی و تحقیقات مربوط به دو سال را برای تعیین ویژگی های اصلی یورو دیجیتال آغاز کرد.

العالم: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در تغییری آشکار نسبت به مواضع قبلی خود در قبال دولت ونزوئلا، خواستار گفت‌وگو و تقویت روابط دوجانبه با دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا شد. شرایط ناشی از جنگ اوکراین و بحران نفت و انرژی در اروپا به اندازه‌ای جدی است که امانوئل مکرون که تا چندی پیش با طرح اتهام‌ها علیه ونزوئلا و زیر سوال بردن دموکراسی در این کشور، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کاراکاس بود، اکنون به منظور بهره‌مندی از نفت این کشور، خواستار نزدیکی روابط است.

ایسنا: دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور در مطلبی برای شبکه خبری وی‌کونتاکته نوشت، مقامات اوکراین امروز به دلیل دست برداشتن از سلاح‌های هسته‌ای خود پس از فروپاشی شوروی «به تلخی اشک می‌ریزند». به گفته مدودف، کی‌یف سلاح‌های هسته‌ای خود را به دستور «اربابان کنونی خود» در واشنگتن رها کرد و تمامی رؤسای جمهوری اوکراین اذعان دارند که این کار از روی اجبار بوده است. او تصریح کرد، اوکراین آشکارا می‌گوید که حاضر است علیه روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند و افزود: آن‌ها نشانه‌های شفافی در این باره ارائه کرده‌اند، تهدید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای خود را از  سر خواهند گرفت. این یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه نظامی (حمله روسیه به اوکراین) بود.

اسپوتنیک : براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مشاوره ای “کانتار” تورم مواد غذایی در بریتانیا به دلیل افزایش قیمت انرژی و هزینه های نیروی کار به رکورد 14.7 درصد رسیده است. این رقم از سال 2008، و زمانی که شرکت کانتار شروع به بررسی تغییرات قیمت محصولات کرد، بالاترین رقم محسوب می شود.

تسنیم: وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن به صورت دو جانبه دیدار و گفتگو کردند. طرفین درباره مفاد توافقنامه صلح احتمالی تبادل نظر و خاطرنشان کردند که هنوز تعدادی از مسائل وجود دارد که باید در باره آنها رایزنی صورت گیرد. وزرای دو کشور همچنین بر تعهدات رهبران ارمنستان و آذربایجان در دیدارهای برگزار شده در پراگ و سوچی مجدداً تاکید کردند و توافق شد که به مذاکرات خود شتاب داده و در هفته‌های آتی مجدداً دیدار دیگری برگزار کنند. پیش از برگزاری این دیدار دو جانبه، طرفین به صورت سه جانبه با همتای آمریکایی گفتگو کردند.

مهر: دولت آمریکا برای مقابله با احتمال آزمایش اتمی کره شمالی، علاوه بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه اعمال تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل ،ناوهواپیمابر در دریای ژاپن مستقر می‌کند. خبرگزاری «کیودو» به نقل از منابعی آگاه افزود اگر کره شمالی بعد از سال‌ها نخستین آزمایش اتمی خود را انجام دهد، دولت و ارتش آمریکا قصد دارد برای نمایش قدرت، یک ناو هواپیمابر در دریای ژاپن مستقر کند.

تسنیم: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعتراف کرد که مذاکره بهترین گزینه برای حل و فصل مشکل اوکراین است و حل و فصل اختلافات بین دو طرف در میدان جنگ امکان پذیر نخواهد بود.

ایرنا : بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود در بیانیه ای اعلام کرد: بایدن با من تماس گرفت و پیروزی ام در انتخابات اخیر را تبریک گفت. تبریک بایدن به نتانیاهو دیرهنگام و شش روز پس از اعلام پیروزی او در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛ امری که کارشناسان آن را به نوعی تلافی کار نتانیاهو در هنگام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانستند زیرا نتانیاهو نیز پیروزی بایدن را دیرهنگام تبریک گفته بود.

آناتولی: روسیه همکاری نظامی و فنی خود با 74 شرکت از کشورهای غیردوست، شامل آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، بلغارستان، لیتوان، اسلوواکی، لهستان، چکیا، مونته‌نگرو و استونی را قطع کرد. دولت روسیه اعلام کرد که این تصمیم به‌عنوان اقدام متقابل علیه کشورهایی که روسیه را هدف تحریم قرار می‌دهند، اتخاذ شده است.

ایران پرس: رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تجمعی در اوهایو گفت: سه‌شنبه هفته آینده (15 نوامبر) موضوع مهمی را از محل اقامت خود در فلوریدا اعلام خواهد کرد. پیش از تجمع دوشنبه، افراد مطلع مدعی شدند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را اعلام کند.

فارس : هیأت عمانی به ریاست وزیر خارجه عمان امروز، سه‌شنبه، با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در این دیدار دستآوردهای اخیر مربوط به همکاری دو کشور در خصوص مسائل جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه بررسی و طرح‌های جدید در چارچوب توافقنامه‌های دو کشور همانند توافقنامه تجارت آزاد سال ۲۰۰۹، توافقنامه علم و فنآوری ۲۰۱۶ و چارچوب توافقنامه سال ۲۰۱۹ ارائه خواهد شد. همچنین گفت‌وگوهای راهبردی جدیدی بین عمان و آمریکا آغاز خواهد شد که هدف از آن ایجاد شراکت راهبردی بین دو کشور و توسعه طرح‌های مشترک جدید است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *