جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

Loading

رسانه‌ها؛ مذاکرات محرمانه آمریکا و روسیه درباره اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۸/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: مذاکرات محرمانه جیک سالیوان با دستیاران ارشد پوتین درباره اوکراین، ادامه کمک های اتحادیه اروپا به کی یف، هشدار شهردار کی‌یف درباره احتمال تخلیه پایتخت اوکراین، ابراز امیدواری اوکراین به تکمیل روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا تا پایان سال 2024، مخالفت صربستان با توافق پیشنهادی آلمان و فرانسه برای کوزوو، تاکید فرانسه بر پاسخ محکم و واحد اروپا به سیاست‌های تجاری آمریکا، پیمان دفاعی جدید انگلیس و ژاپن با هدف مقابله با چین، کنفرانس طائف و سناریو عربستان برای احیای نفوذ از دست رفته در لبنان، ادامه جنگ قدرت در رژیم صهیونیستی، دعوت ماکرون از نتانیاهو برای سفر به فرانسه به منظور رایزنی درباره ایران، عملیات جدید ارتش ترکیه ضد پ.ک.ک، تظاهرات گسترده در شهر‌های مختلف پرو، انتشار کتاب سفید بامحور فضای مجازی در چین، واکنش دوباره کره‌شمالی به رزمایش‌های آمریکا و کره‌جنوبی و کنفرانس جهانی آب و هوای «کوپ ۲۷» به میزبانی مصر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از مذاکرات محرمانه مشاور امنیت ملی کاخ سفید با دستیاران ارشد پوتین پیرامون بحران اوکراین خبر داد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به منظور جلوگیری از خطرات وقوع درگیری گسترده‌تر پیرامون اوکراین و هشدار به روسیه پیرامون بکارگیری سلاح هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، مذاکرات محرمانه‌ای را با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام داده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با «یوری اوشاکوف» مشاور سیاست خارجی پوتین در ارتباط بوده است. سالیوان همچنین با نیکولای پاتروشف همتای روس خود نیز صحبت کرده است.

آناتولی  ترکیه:  اتحادیه اروپا قصد دارد در سال 2023 ماهانه 1.5 میلیارد یورو از بسته کمک مالی کلان خود به اوکراین ارسال کند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد این کمیسیون بسته کمکی حاوی ارسال 1.5 میلیارد یورو به اوکراین برای هر ماه در سال آینده را پیشنهاد خواهد کرد. این کمیسیون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فون در لاین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این مکالمه تلفنی به زلنسکی اعلام کرد که در این هفته بسته کمک مالی را پیشنهاد خواهد کرد که حاوی پرداخت 1.5 میلیارد یورو به اوکراین برای هر ماه در سال 2023 است.وی گفت قصد دارند در مجموع 18 میلیارد یورو به اوکراین برای سال آینده پرداخت کنند.

العالم فارسی:  شهردار کی‌یف پایتخت اوکراین گفت ساکنان این شهر باید آماده باشند تا در صورت قطع کامل برق، شهر را ترک کنند. حملات هوایی روسیه زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف قرار داده و در هفته‌های اخیر میلیون‌ها تن از مردم این کشور به طور متناوب بدون آب و برق مانده‌اند. منابع اوکراینی می‌گویند، حدود ۴۰ درصد از سیستم انرژی اوکراین بر اثر حملات روسیه به نیروگاه‌ها و خطوط برق آسیب دیده یا از بین رفته است. یکی دیگر از مقامات شهری هشدار داده است که در صورت خاموشی کامل، سامانه آب و فاضلاب نیز از کار می‌افتد.

اسپوتنیک روسیه:  معاون نخست وزیر اوکراین اولگا استفانیشینا اعلام کرد که این کشور قصد دارد روند پیوستن به اتحادیه اروپا را تا پایان سال 2024 تکمیل کند. “اولگا استفانیشینا” معاون نخست وزیر اوکراین در مصاحبه با روزنامه آلمانی “ولت” گفت: “ما مصمم هستیم تا الحاق اتحادیه اروپا را تا پایان سال 2024 تکمیل کنیم”.همانطور که این روزنامه اشاره می کند، چنین الحاق زودهنگام به اتحادیه اروپا سریع ترین پروسه پیوستن در طول تاریخ خواهد بود، این روند در گذشته به طور متوسط ​​9 سال طول می کشید. به گفته معاون نخست وزیر اوکراین ، این کشور از این نظر یک نامزد معمولی برای الحاق نیست، اگرچه، به گفته این روزنامه، بروکسل به طور متفاوت به این موضوع نگاه می کند.

خبرگزاری فارس: صربستان مخالفت خود را با یک توافق پیشنهادی ارائه شده از سوی آلمان و فرانسه برای کوزوو اعلام کرد.«ایویتسا داچیچ»، وزیر امور خارجه صربستان گفت، دولت او با یک توافق پیشنهادی آلمان و فرانسه برای کوزوو و متوهیا به دلیل آنکه خواستار عضو شدن کوزوو در سازمان ملل بدون به رسمیت شناخته شدن آن توسط بلگراد شده، مخالف بوده و آن را رد می‌کند. داچیچ در مصاحبه با یک روزنامه صربستانی اظهار کرد: بند آغازین این توافق این است که استقلال کوزوو را باید یک معامله انجام شده تلقی کرد اما ما آن را نمی‌پذیریم. داچیچ ادامه داد: شورای امنیت ملی صربستان نتیجه‌گیری کرد این توافق پیشنهادی برای ما غیرقابل قبول بوده و همه ما به این نتیجه‌گیری رای مثبت دادیم و چه ما کوزوو را به رسمیت بشناسیم و چه نشناسیم، پذیرش عضویتش در سازمان ملل برای ما بسیار دشوار است.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر اقتصاد فرانسه با انتقاد از «رقابت یارانه‌ها»، پاسخ «واحد و محکم» اروپائیان را به اقدامات اقتصادی آمریکا به‌ویژه در زمینه یارانه‌ها خواستار شد. برونو لو مر در مصاحبه با چهار روزنامه اروپایی، گفت: رقابت یارانه‌ای با همه اصول تجارت بین‌المللی مغایر است و اروپائیان باید پاسخ واحد و محکمی به یارانه‌های آمریکایی بدهند. وی افزود: برخی شرکت های بزرگ خارجی که می خواستند در اروپا راه اندازی شوند، اکنون میان سایت های اروپایی و سایت های آمریکایی تردید دارند. در برخی موارد، میزان کمک های مالی که دولت بایدن ارائه می دهد، چهار تا ده برابر حداکثر مقدار مجاز کمیسیون اروپا است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه‌های انگلیسی به نقل از منابع آگاه گزارش دادند، انگلیس قصد دارد ماه آینده پیمان دفاعی جدیدی را با ژاپن امضا کند که دو کشور را قادر خواهد ساخت تا همکاری‌ها با آمریکا را در منطقه اقیانوس آرام-هند تقویت کنند. مقامات آگاه از این مذاکرات روزنامه‌های انگلیسی گفتند، این پیمان دفاعی جدید موسوم به “توافق دسترسی متقابل” همچنین قصد دارد بازدارندگی در برابر چین را تقویت کند و برگزاری مانورهای مشترک را آسان تر خواهد کرد.  در این گزارشها آمده است: ژاپن همچنین در مراحل اولیه تنظیم یک توافق مشابه با فیلیپین است. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا ماه گذشته اعلام کرد، استرالیا و ژاپن با تقویت همکاری‌ها در زمینه دفاعی و امنیتی از طریق امضای یک اطلاعیه مشترک در مورد همکاری امنیتی موافقت کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  سفارت عربستان بعد از اقدامات گوناگون برای تاثیرگذاری بر پرونده سیاسی لبنان این بار سناریو جدیدی با سرفصل «کنفرانس توافق طائف» طراحی کرده تا منحصرا ابتکارهای سیاسی را در این کشور به دست بگیرد. بعد از گذشت حدود یک هفته از پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» در لبنان و عدم وجود چشم‌انداز نزدیک برای انتخاب جانشین وی، سفارتخانه‌های غربی-عربی در بیروت همچنان در تلاش برای تاثیرگذاری بر پرونده سیاسی لبنان هستند. در این بین سفارت عربستان در لبنان بارزترین طرف خارجی محسوب می‌شود که پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید در این کشور را دروازه بازیابی نفوذ از دست رفته خود میان لبنانی‌ها می‌بیند.روز گذشته (5 نوامبر) سفارت عربستان در بیروت به مناسبت سی و سومین سالگرد توافق طائف نشستی تحت عنوان «کنفرانس توافق طائف» در کاخ یونسکو لبنان برگزار کرد. عربستان از چند هفته قبل برای برگزاری این کنفرانس فراخوان داده و از همه طرف‌های مربوطه در لبنان خواسته بود تا به منظور جلوگیری از نقض توافق طائف در سایه تحولات جدید، در این کنفرانس مشارکت کنند.

الکوثرفارسی: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از شکست در انتخابات کنست در برابر بنیامین نتانیاهو گفت که در دولت آینده نقشی نخواهد داشت و تا زمان بازگشت به قدرت خواهد جنگید. یائیر لاپید که روزهای پایانی دوران نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند، گفت که به عنوان بخشی از دولت آینده نخواهد بود و می‌خواهد به صفوف اپوزیسیون دولت آینده نتانیاهو بپیوندد. وی با اشاره به عدم اتحاد حزب متبوعش در انتخابات کنست تصریح کرد: ما باید بعد از انتخابات کنست به شکل متحد عمل کنیم.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای از جمله «چالش‌های ناشی از فعالیت‌های ایران» خبر دادند. ماکرون در این تماس تلفنی، پیروزی نتانیاهو در انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی که هفته گذشته برگزار شد را تبریک گفته و و از وی برای سفر فرانسه دعوت کرد.

تی .آر.تی ترکیه: عملیات محاصره ارن پاییز-زمستان-10 علیه سازمان تروریستی جدایی طلب پ ک ک در استان وان ترکیه آغاز شد. در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: این عملیات در استان وان به منظور حذف سازمان تروریستی پ ک ک از دستور کار کشور و خنثی کردن تروریست‌هایی که به نظر می‌رسد در منطقه پناه گرفته‌اند، آغاز شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: شهر‌های مختلف پرو شاهد برپایی تظاهرات ضد دولتی بود. هزاران نفر از تظاهرکنندگان راهی خیابان‌های شهر‌های مختلف پرو شدند و خواهان کناره گیری «پدرو کاستیو» رئیس جمهور این کشور از قدرت شدند. بر اساس این گزارش، پلیس ضد شورش به مقابله با آن‌ها پرداخت و برای متفرق کردن آن‌ها از شلیک گاز اشک آور استفاده کرد. رئیس جمهور پرو که رهبر حزب چپ گرای این کشور است متهم به فساد در چندین پرونده است. شش مورد تحقیقات در این زمینه در جریان است.

رادیو چین: دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین روز دوشنبه ۷ نوامبر با انتشار کتاب سفید «همکاری برای ایجاد جامعه فضای مجازی با سرنوشت مشترک» اعلام کرد : چین با پایبندی بر محوریت انسان و استفاده از علوم و فنون برای رفاه مردم و پاسخگویی به تقاضای جامعه جهانی، برای از بین بردن شکاف دیجیتال عمل می کند و می‌کوشد به پیشبرد تعامل فرهنگی و تمدنی در فضای مجازی و تقویت کمک و حمایت از گروه های ضعیفان بپردازد و به بهره مندی مشترک کشورها و مناطق جهان از دستآوردهای توسعه شبکه اینترنت یاری برساند.

ایران پرس: کره‌شمالی ضمن انتقاد از رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره‌جنوبی هشدار داد: با قاطعیت به این رزمایش‌ها پاسخ خواهد داد. رزمایش هوایی مشترک سئول و واشنگتن که ازهفته گذشته آغاز شده بود روز شنبه پایان یافت. برگزاری این رزمایش واستفاده از بمب‌افکن آمریکایی B-1B درآن واکنش تند مقامات کره شمالی را به همراه داشته است. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ ای توقف رزمایش های  مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی را خواستار شد واعلام کرد: آمریکا درخواست کره شمالی برای توقف رزمایش های هوایی مشترک نادیده می گیرد وهنگامی که پیونگ یانگ برای دفاع از خود در منطقه اقدامی انجام می دهد برگزاری نشست شورای امنیت ضد کره شمالی را خواستار می شود.

یورونیوز: بیست و هفتمین کنفرانس جهانی آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به (COP27) در شهر ساحلی شرم الشیخ مصر آغاز به کار کرد تا جان تازه‌ای به تلاش‌ها برای مبارزه با گرمایش زمین داده شود. در این کنفرانس نیز نمایندگانی از حدود ۲۰۰ کشور و منطقه گردهم آمده‌اند تا در نشستی به ریاست سامح شکری، وزیر خارجه مصر درباره آیندۀ سیاره‌ای که در معرض بلایای طبیعی مختلف همچون سیل‌های بنیان افکن در پاکستان، موج‌های پیاپی گرما در اروپا و طوفان و آتش‌سوزی و خشکسالی است، گفتگو کنند.در آغازین روز برگزاری این کنفرانس، آلوک شارما که رئیس نشست پیشین به میزبانی گلاسکوی بریتانیا بود، گفت: «این را روشن بگویم؛ اکنون لحظات دشوای را می‌گذرانیم و در چنین وضعیتی، انفعال تنها می‌تواند فاجعه آب و هوایی را به تاخیر بیندازد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *