جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه کمک های نظامی آمریکا و غرب به اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر غیرمنتظره سالیوان به کی‌یف، رونمایی از بسته جدید کمک نظامی پنتاگون  به اوکراین، توافق کیشیدا و سوناک درباره تحریم روسیه و مسایل دوجانبه، تشکیل  «ارتش پارتیزانی" در اوکراین با کمک نیروهای اطلاعاتی انگلیس،هشدار آمریکا به چین، اقدام ارتش آمریکا در استفاده از بمب افکن در رزمایش مشترک با کره جنوبی، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درخصوص بحران انرژی در اروپا، دیدار شی جین پینگ با صدر اعظم آلمان، پس لرزه نتایج انتخابات کنست رژیم صهیونیستی، نگرانی گانتس از شکاف و افراط گرایی در بین صهیونیستها، بیانیه ضدایرانی وزرای خارجه گروه ۷، برگزاری نشست افغانستان در مسکو بدون حضور طالبان، دیدار و گفتگوی رجب طیب اردوغان با دبیرکل ناتو، درخواست ترکیه از فنلاند و سوئد قبل از پیوستن به ناتو و ادامه ناآرامی ها در پاکستان درپی ترور نافرجام عمران خان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین سفر کرد و با رئیس جمهور و رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در کی‌یف با «آندری یرماک» رئیس ستاد مشترک ارتش و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به کی‌یف اشاره مهمی به حمایت واشنگتن از اوکراین دارد.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون از بسته جدید کمک نظامی خود به اوکراین رونمایی کرد. سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا 45 تانک تی-72 را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید 400 میلیون دلاری در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.تانک های تی 72 ساخت شوروی توسط ایالات متحده مدرنیزه شده و به کمک هلند و جمهوری چک به نیروهای اوکراینی تحویل داده خواهند شد. سینگ در یک جلسه توجیهی گفت: “بخشی از تانک ها تا پایان دسامبر به اوکراین تحویل داده می شود. انتظار می رود تحویل در سال 2023 تکمیل شود.”

ان اچ کی ژاپن:کیشیدا فومیو، نخست ‌‌‌‌وزیر ژاپن و ریشی سوناک، همتای بریتانیایی‌‌اش، توافق کردند تا ضمن حمایت از اوکراین، تحریم‌‌ها بر روسیه را از نزدیک هماهنگ کنند. کیشیدا طی تماس تلفنی ، نخست وزیری سوناک را به او تبریک گفت و از تعمیق بیشتر روابط بین کشورهایشان در زمینه های مختلف استقبال کرد. سوناک نیز نسبت به روابط نزدیکتر ابراز امیدواری کرد. دو طرف در مورد نیاز جامعه بین المللی برای ارسال پیامی روشن مبنی بر غیر قابل قبول بودن تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای صحبت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):نیروهای اطلاعاتی انگلیس «ارتش پارتیزانی” در اوکراین تشکیل می‌دهند. با همکاری یک شرکت خصوصی اطلاعاتی بریتانیا به نام Prevail Partners، این عوامل با شعبه اودسای سرویس امنیتی اوکراین (SSU) توافق نامه‌ای را برای ایجاد “ارتش پارتیزانی” امضا کردند. براساس اسناد، این کار با هماهنگی نزدیک با سرویس امنیتی اوکراین انجام می شود و احتمالاً حداقل تا حدی توسط الیگارش اوکراینی آندری سادووی، که شهردار لوو و ریاست شرکت رسانه‌ای TRK Lux این کشور است، تامین می شود.

خبرگزاری مهر : معاون وزیر دفاع آمریکا در هشداری تلویحی مدعی شد که هیچ کس نباید شک کند که ارتش آمریکا، آماده‌ترین ارتش جهان است. کالین کاهل، معاون وزیر دفاع امریکا در نشستی در اندیشکده بروکینگز مدعی شد «هیچکس نباید شک کند که ارتش آمریکا تواناترین ارتش در جهان است.» وی همچنین افزود: بدون شک ارتش آمریکا، آماده‌ترین ارتش در جهان است.

خبرگزاری تسنیم:نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد از بمب افکن‌های B-۱B در رزمایش مشترک نظامی خود با کره جنوبی استفاده کند. براساس این گزارش، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کره شمالی در روزهای اخیر و در پاسخ به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، چندین آزمایش موشکی را انجام داده است. این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا و کره جنوبی از روز دوشنبه گذشته بزرگترین رزمایش هوایی مشترک خود را آغاز کردند. نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این رزمایش به‌صورت مشترک با حضور نیروهای کره جنوبی و آمریکا از روز دوشنبه آغاز شده است و حدود 140 هواپیمای جنگی کره جنوبی و حدود 100 فروند هواپیمای جنگی آمریکا، حدود 1600 پرواز عملیاتی را انجام خواهند داد.

یورونیوز: آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به در کمین بودن بحران کمبود گاز در اروپا طی زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ هشدار داد. این نهاد بین‌المللی با تاکید بر اینکه اروپا هنوز «به نقطه پایان مشکلات» در زمنیه تامین انرژی نرسیده از دولت‌ها خواست بویژه در زمینه کاهش تقاضا دست به اقدامات فوری بزنند. آژانس بین‌المللی انرژی نهادی است که سال ۱۹۷۴ به منظور ارائه مشاوره در زمینه انرژی به کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاسیس شد. بر اساس محاسبات به عمل آمده از سوی این آژانس، در صورت توقف کامل صادرات گاز روسیه و همچنین با توجه به جهش اخیر اقتصادی چین، کشورش که بخش بزرگی از گاز طبیعی مایع (LNG) را جذب خود می‌کند، اروپا در زمستان سال آینده با کمبود دست کم ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز روبرو خواهد بود.

رادیو چین: شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با اولاف شولتس صدراعظم آلمان که در یک سفر رسمی در چین به سر می برد، در تالار بزرگ خلق  دیدار کرد. شی جین پینگ خاطر نشان کرد: شما اولین رهبر اروپایی هستید که پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست از چین  دیدار می کنید و همچنین این اولین شما به چین از زمان آغاز به کار به عنوان صدراعظم آلمان است. بر این باورم که این دیدار درک و اعتماد متقابل را افزایش خواهد داد، همکاری های عملی در زمینه های مختلف را عمیق تر خواهد کرد و برنامه های خوبی برای توسعه روابط چین و آلمان در مرحله بعدی تدوین خواهد شد. شی جین پینگ تاکید کرد که توسعه روابط چین و آلمان به سطح بالای امروز رسیده است که از دوراندیشی و شجاعت سیاسی چند نسل رهبران دو کشور جدا نمی شود.

الکوثرفارسی: «ایال خولاتاه» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پس از اعلان نتایج انتخابات کنست و کنار رفتن کابینه یائیر لاپید از سمت خود استعفا کرد. خولاتاه در جولای 2021 پس از کنار رفتن «مائیر بن شبات» مشاور پیشین امنیت داخلی اسرائیل که مسئولیت پیشبرد روند عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی را عهده‌دار بود، به این عنوان منصوب شده بود. گمانه‌زنی‌ها از 2گزینه احتمالی «یان درمر» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا و «ایال ضمیر» معاون اسبق رئیس ستادکل ارتش اسرائیل به‌عنوان 2گزینه مدنظر نتانیاهو برای جانشینی خولاتاه نام برده می‌شود.انتخابات پارلمانی کنست رژیم صهیونیستی در 1 نوامبر با پیروزی جناح راستگرا به‌رهبری بنیامین نتانیاهو و شکست ائتلاف چپ ـ میانه‌رو به‌رهبری یائیر لاپید همراه شد.

خبرگزاری ایرنا:وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از شکاف و افراط گرایی در بین صهیونیستها ابراز نگرانی کرد. بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که اردوگاه سیاسی او در انتخابات پارلمانی اخیر این رژیم در برابر اردوگاه راست افراطی شکست خورد، به شکاف و افراط گرایی در میان صهیونیست ها اذعان کرد و خواهان تاسیس یک حزب میانه فراتر از احزاب و تشکل های کنونی در این رژیم شد. گانتس درباره نتایج این انتخابات گفت: پایان تعطیلات این هفته برای من سخت است. نتایج انتخابات تکان دهنده بود و هیچ ابهامی در آن نیست. باید آن را قبول کرده و محترم بشماریم.

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه گروه هفت طی بیانیه‌ای در پایان نشست دو روزه خود در آلمان، برخی ادعاهای ضدایرانی و مداخله‌جویانه را تکرار کردند. در این بیانیه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران، آمده است که گروه هفت به استفاده از تمام اقدام‌های دیپلماتیک موجود برای پاسخگو کردن ایران ادامه خواهد داد. وزرای خارجه گروه هفت همچنین در ادامه فضاسازی‌ها در خصوص انتقال تسلیحات ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای این کشور، از تهران به دلیل «ادامه دادن به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و کشورهای اطراف، از جمله انتقال تسلیحات پیشرفته مانند به حکومت‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی» انتقاد شده است.

آناتولی  ترکیه:نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان اعلام کرد که طالبان در نشست مسکو در مورد افغانستان شرکت نخواهد کرد. ضمیر کابلوف در گفتگو با خبرگزاری تاس اعلام کرد که هیئت طالبان در نشست «فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان» حضور نخواهند داشت.این نشست که قرار است در اواسط نوامبر امسال برگزار شود٬ نمایندگان کشورهای روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت خواهند کرد. نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در 20 اکتوبر سال 2021 برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیدار کرد. اردوغان از استولتنبرگ در دفتر کار دولما باغچه استانبول پذیرایی کرد. این نشست در پشت دربهای بسته بدون حضور مطبوعات ترتیب یافت.

العالم فارسی:رئیس‌جمهور ترکیه به دبیر کل ناتو گفت فنلاند و سوئد باید پیش از پیوستن به ائتلاف ناتو اقداماتی انجام دهند. آنکارا این دو کشور حوزه نوردیک را به پناه دادن شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آنها را «تروریست» می‌داند متهم کرده و علی‌رغم توافقی که چهار ماه پیش حاصل شد از عضویت آنها در ناتو جلوگیری کرده است. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای تصریح کرده است: «رئیس‌جمهور اردوغان خاطرنشان کرد که گام‌هایی که سوئد و فنلاند باید بردارند این را که روند تأیید با چه سرعتی پیش خواهد رفت و چه زمان به سرانجام می‌رسد تعیین خواهد کرد.»

خبرگزاری صدا و سیما: «عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان با متهم کردن مقامات دولتی به تلاش برای ترور خودش، از طرفدارانش خواست به سمت اسلام آباد پایتخت این کشور تظاهرات کنند. عمران خان در نخستین حضور علنی‌اش پس از ترور نافرجام، «شهباز شریف» نخست وزیر فعلی پاکستان را به دست داشتن در تلاش برای ترور خودش متهم کرد.عمران خان افزود: بدون برکناری شهباز شریف به همراه وزیر کشور و ژنرال فیصل از سازمان اطلاعات، امکان تحقق عدالت وجود نخواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *