جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

فرانسه: هرگونه عملیات زمینی در رفح نقطه عطفی در جنگ غزه خواهد بود

با افزایش نشانه‌های جدید مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آغاز عملیات اسرائیل در رفح، کریستوف لوموان، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که «پاریس با آغاز هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف است و این امر نقطه عطفی در جنگ جاری در غزه خواهد بود.»

به جای کمک به آمریکا به اوکراینی ها کمک کنید

در شرایطی که مردم اوکراین به صلح و آتش بس نیاز دارند می بینیم که برخی کشورها هنوز تلاش دارند بر طبل جنگ بکوبند و اجازه ندهند شرایط ایجاد راهکار سیاسی برای بحران اوکراین پیدا شود.

بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض

نیویورک – ایرنا- همزمان با تشدید جنگ اسرائیل در غزه و ناکامی در اجرای قطعنامه آتش بس و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به چین به عربستان سعودی می رود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری کشورش، برای رویای عادی سازی روابط ریاض- تل آویو در میانه جنگ تلاش کند.

Loading

رسانه‌ها؛ پیشتازی نتانیاهو در انتخابات کنست و…

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آخرین تحولات انتخابت کنست رژیم اسرائیل و واکنش ها، آزمایش موشکی دوباره کره شمالی، واکنش رسمی کره شمالی به تهدیدات  آمریکا و سئول، انتقاد شدید چین از تصمیم آمریکا، راه حل روسیه برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای، توافق رهبران ژاپن و آلمان برای تداوم حمایت از اوکراین، تصویب لایحه تمدید ماموریت نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان، آغاز جریان گاز در خط لوله گاز طبیعی "بالتیک پایپ"، سرانجام توافق صادرات غلات اوکراین و ضمانت های درخواستی روسیه، موافقت روسیه و ایران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،برگزاری رزمایش نظامی با مشارکت ۱۰ کشور در امارات، آمادگی روسیه برای تقویت روابط با اتحادیه عرب، ورود هیأت نظامی آمریکا به استان حضرموت یمن، تحکیم روابط دوجانبه کلمبیا و ونزوئلا و کمک میلیاردی دولت آلمان به ایالت‌ها برای اسکان پناهجویان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار نتایج نظرسنجی های پای صندوق که حکایت از پیشتازی ائتلاف راست به رهبری بنیامین نتانیاهو دارد گفت، منتظر اعلام نتایج رسمی انتخابات می‌ماند.  گزارش ها حاکی از آن است  که نتانیاهو با کسب 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان پیروز انتخابات کنست خواهد شد.  روزنامه آمریکایی  نیویورک تایمز هم درباره انتخابات کنست بااشاره به اینکه نتایج نظرسنجی ها اشتباهات زیادی دارد، نوشت: نتایج سه نظرسنجی بعد از انتخابات نشان می‌دهد که حزب لیکود احتمالا با یک اکثریت کم رمق قادر به تشکیل کابینه خواهد شد. نتایج رسمی اولیه  انتخابات  کنست رژیم صهیونیستی احتمالا صبح روز چهارشنبه منتشر خواهد شد اما اعلام نتیجه پایانی تا روز جمعه به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت که جناح اپوزیسیون راست‌گرایان اسرائیل به رهبری وی، در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار دارد. «بنیامین نتانیاهو» گفت: در به دست آوردن رای اعتماد عظیمی از مردم اسرائیل پیروز شدیم. در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ قرار داریم.

خبرگزاری فارس: کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.یکی از موشک های کره شمالی در ۵۷ کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد. یکی از این سه موشک ابتدا در نزدیکی آب های سرزمینی جمهوری کره، در جنوب خط مرزی شمالی، که سئول آن را مرز واقعی می داند، فرود آمد.کمیته روسای ستاد ارتش جمهوری کره چنین اقداماتی را غیرقابل قبول خواند. کره شمالی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ موشک پرتاب کرد که ۲۳ مورد آن پرتاب انواع موشک های بالستیک بوده است.آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه یکی از بزرگ ترین رزمایش‌های نظامی مشترک خود را با شرکت صدها جنگنده از هر دو طرف آغاز کردند.

رادیو چین:
 کره شمالی بار دیگر آمریکا و کره جنوبی را تهدید و اعلام کرد که ممکن است نیروهای مسلح  کره شمالی ماموریت راهبردی خود را انجام دهند. کره شمالی تهدید کرده که در صورت تداوم رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی، این دو کشور وحشتناک‌ترین بهای تاریخ را پرداخت خواهند کرد. «پاک جونگ چون» دبیر حزب حاکم «کارگر» کره شمالی، پنتاگون را متهم کرد که فروپاشی  نظام کره شمالی هدف اصلی آمریکاست. وی سران  نظامی کره جنوبی را  نیز مورد انتقاد قرار داد. پاک گفت: «اگر آمریکا و کره جنوبی بدون هیچ ترسی تلاش کنند از نیروهای مسلح علیه کره شمالی استفاده کنند، باید بگویم که  ابزار ویژه نیروهای مسلح شمالی بدون تاخیر ماموریت راهبردی  خود را انجام خواهند داد.»

خبرگزاری صدا و سیما: چین از تصمیم آمریکا به اعزام بمب افکن های هسته ای به استرالیا به شدت انتقاد کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت : اقدامات طرف آمریکایی موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده است. این اقدامات صلح و ثبات منطقه‌ای را به شدت تضعیف می‌کند و ممکن است موجب آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه شود. چین از طرف‌ها می‌خواهد ذهنیت بازی با مجموع صفر دوران جنگ سرد و مفاهیم ژئوپولیتیکی کوته بینانه را کنار بگذارند و اقدامات بیشتری برای کمک به برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و افزایش اعتماد دو جانبه انجام دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین اعلام کرد همکاری دفاعی و امنیتی بین کشور‌ها نباید کشور ثالثی را هدف قرار دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دیمیتری مدودوف، معاون شورای امنیت روسیه گفت:  عقل سلیم می‌گوید که تنها راه پیشگیری از جنگ هسته‌ای، پیروزی روسیه در اوکراین است. این اظهارات دیمیتری مدودف، در واکنش به اظهارات غرب مبنی بر اینکه مسکو نباید پیروز شود، مطرح شد. او گفت: از منطق ساده پیروی کنید. اگر روسیه نتواند پیروز شود، پس احتمالا اوکراین باید پیروز شود. هدف اوکراین در این جنگ به گفته دولت مستقر در کی‌یف چیست؟ ‌اینکه تمامی مناطقی که قبلا به اوکراین تعلق داشته را پس بگیرد و این یعنی جدایی آن مناطق از خاک روسیه. مدودف ادامه داد، این تهدیدی علیه تمامیت ارضی روسیه بوده و مستقیما ماده ۱۹ دکترین دولتی روسیه در مورد بازدارندگی هسته‌ای را فعال می‌کند (ماده‌ای که به تشریح مواردی می‌پردازد که در آن‌ها استفاده روسیه از سلاح اتمی مجاز است).

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن و فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان در مورد ضرورت ادامه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت از اوکراین توافق کردند. این دو رهبر روز سه‌شنبه طی دیدار اشتاین مایر از ژاپن در توکیو ملاقات کردند. آنها نگرانی‌های خود در باره تهاجم روسیه به اوکراین و تهدیدهای آن کشور به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را با یکدیگر درمیان گذاشتند. آنها توافق کردند که به اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه و حمایت از اوکراین در دستیابی به پایان فوری این تهاجم ادامه دهند. کیشیدا و اشتاین مایر همچنین در مورد به رسمیت شناختن جدایی‌ناپذیری امنیت در اروپا و آسیا به توافق رسیدند. آنها موافقت کردند که برای تحقق منطقه آزاد و باز اقیانوس‌های هند و آرام همکاری خود را افزایش دهند. چین در حال افزایش حضور خود در این منطقه است.

 آناتولی  ترکیه: لایحه تمدید یک ساله مدت ماموریت نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان در مجمع عمومی مجلس کشور به تصویب رسید. این لایحه که به امضای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور رسیده بود، به ریاست مجلس ارائه شد. در این لایحه آمده است: ترکیه از ابتدای روند از آذربایجان حمایت کرده است تا بتواند از تمام حقوق خود از جمله تمامیت ارضی خود بر اساس قوانین بین المللی و حقوق حاکمیت مشروع دفاع کند. ترکیه همچنین در ارائه کمک‌های مهمی برای حفظ و تقویت صلح و ثبات در منطقه و ساخت و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی ایفای نقش می‌کند. در این لایحه تصریح شده است: ادامه وظایف پرسنل نیروی هوایی ارتش در مرکز مشترک، لازمه نقش موثر و سازنده ترکیه در منطقه و منافع ملی آن است.

تی .آر.تی ترکیه:  جریان گاز در خط لوله گاز طبیعی “بالتیک پایپ” آغاز شده است که گاز طبیعی نروژ را از طریق دانمارک به لهستان منتقل می کند. انرژی‌نت، اپراتور انرژی دانمارکی، فرآیند شروع جریان گاز را “پیچیده” توصیف کرد. این خط لوله که سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از نروژ به لهستان منتقل می کند، روز 27 سپتامبر افتتاح شد. اعلام شد که جریان گاز طبیعی از اول ماه اکتبر آغاز شده است، اما این تصمیم 3 بار توسط انرژی‌نت به تعویق افتاد. لهستان از اول اکتبر تاکنون، از خط لوله جدید برای خرید گاز از سیستم گاز اروپا و بخش دانمارکی دریای شمال استفاده کرده است.

یورونیوز: درحالی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از گفتگوی تلفنی  خود با ولادیمیر پوتین دربارۀ از سر گیری صادرات غلات اوکراین «اطمینان» داده، کرملین می‌گوید که بازگشت به این توافق، مستلزم دریافت «ضمانت‌هایی واقعی» از سوی کی‌یف دربارۀ احترام به این توافق و پایبندی به آن است. روسیه شنبه گذشته پس از متهم کردن کی‌یف به حمله با هواپیمای بدون سرنشین به ناوگان دریایی این کشور در کریمه، اعلام کرد که توافق با اوکراین در موضوع صادرات غلات را به حالت «تعلیق» درخواهد آورد. توافق استانبول برای صادرات غلات اوکراین در ۱۹ ژوئیه تحت حمایت ترکیه و سازمان ملل به امضای طرفین این درگیری رسید و هدف از امضای آن، جلوگیری از وقوع یک بحران غذایی جهانی بود که بویژه آفریقا را تحت تاثیر قرار می‌داد.

اسپوتنیک روسیه:  الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: روسیه و ایران برای امضای توافقنامه منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک به توافق رسیده اند. وی در نشست خبری پس از جلسه کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری و اقتصادی گفت: ما همچنین توافق کردیم که همه موانعی را که در حال حاضر بر سر راه توسعه تجارت بین کشورهایمان وجود دارد، برداریم. و ما در مورد کاهش موانع در مرزهای کشورهای ثالث صحبت می کنیم. برای انعقاد توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک توافق شد.

خبرگزاری مهر :  رزمایش مرکز جنگ هوایی و دفاع موشکی ۲۰۲۲ در امارات از روز گذشته شروع شده است.این رزمایش ۲۵ روز ادامه خواهد داشت. این رزمایش که با شرکت پادشاهی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، پادشاهی بریتانیا، یونان، عمان، فرانسه، آلمان، هند و استرالیا برگزار می شود با هدف تمرین و تقویت مهارتهای نیروها در عملیات جنگی هوایی و تطبیق عملی مفهوم همکاری و فعالیت مشترک در محیط جنگی و تبادل تجربیات و مهارتها در زمینه برنامه ریزی و اجرای عملیات میان کشورهای دوست و برادر در حال برگزاری است.

ایران پرس:  رئیس جمهور روسیه در آستانه برگزاری نشست اتحادیه عرب در الجزایر بر آمادگی مسکو جهت تقویت روابط با این اتحادیه تاکید کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در پیامی به سران کشورهای عرب شرکت کننده در سی و یکمین «اجلاس سران اتحادیه عرب» گفت که مسکو آماده است روابط با اتحادیه عرب را جهت امنیت منطقه‌ای و جهانی تقویت کند.پیشتر نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با «احمد ابوالغیط» معاون اتحادیه عرب، بر تعامل روسیه و این اتحادیه در راستای حل و فصل شرایط بحرانی در غرب آسیا و شمال آفریقا و تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

العالم فارسی: هیأت نظامی آمریکا وارد استان حضرموت یمن شد. منابع محلی آگاه خبر دادند که طی چند ساعت گذشته، یک تیم نظامی آمریکایی وارد استان نفت‌خیز حضرموت یمن شده است. پایگاه خبری «وکاله الصحافه الیمنیه» به نقل از این منابع گزارش داد، سفرهای متوالی آمریکایی ها به حضرموت در راستای غارت هر چه بیشتر نفت و گاز یمن بوده و این سفرها، روند رو به رشدی داشته است. این سفر در حالی صورت گرفته است که ارتش یمن چندی پیش، بندرگاه الضبه در استان حضرموت را هدف حملات پهپادی خود قرار داد تا از این طریق، مانع غارت هر چه بیشتر نفت این کشور توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و آمریکا شود.

خبرگزاری ایرنا:  روسای جمهوری کلمبیا و ونزوئلا در ادامه تلاش‌ها برای بهبود هر چه بیشتر روابط، با برگزاری نشستی مشترک در کاراکاس، پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و هرگونه جدایی میان دو ملت با وجود میراث تاریخی مشترک را رد کردند. به دنبال استقرار نخستین دولت چپگرا در کلمبیا، «گوستاوو پترو » رئیس‌جمهوری این کشور به کاراکاس سفر کرد و در دیدار با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دستور کار تعیین شده برای برقراری مجدد روابط دو جانبه را بررسی کردند.گوستاوو پترو از زمان روی کارآمدن در کلمبیا، عزم خود برای آشتی دادن روابط با ونزوئلا را ابراز کرد و مادور به دنبال دیدار با او از محل کاخ میرافلورس، از توافق با این رئیس‌جمهوری جدید در شماری از موضوعات خبر داد.

دویچه وله: دولت فدرال آلمان برای اسکان و مراقبت از پناهجویان بیش از چهار میلیارد یورو به دولت‌های ایالتی کمک می‌کند. شمار پناهجویان در آلمان رو به افزایش است و برخی شهرها با کمبود امکانات برای پذیرش پناهجوی جدید روبرو هستند. با توجه به شمار رو به افزایش پناهجویان در آلمان، دولت فدرال قصد دارد با افزایش میلیاردی کمک‌ها از دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها پشتیبانی کند.بر پایه این پیشنهاد، دولت فدرال آماده است برای دو ماه باقی مانده امسال و سال آینده در مجموع چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو در اختیار دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *