جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها؛ لولا داسیلوا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری برزیل و…

۱۴۰۱/۰۸/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: لولا داسیلوا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری برزیل، جنجال انتشار نقشه جهان عرب در آستانه اجلاس سران در الجزایر، تکذیب اخبار مربوط به صادرات پهپادهای ایرانی مونتاژ شده توسط تاجیکستان، آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا با ۲۴۰ جنگنده، رسوایی جدید زلنسکی درباره قطعات «شاهد۱۳۶»، حملات گسترده موشکی روسیه به شهرهای اوکراین، نگران جمهوری خواهان از دستکاری در نتیجه انتخابات میاندوره‌ای، 132 کشته در پی ریزش پل در هند، گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و چین، رایزنی گروندبرگ با جنبش انصارالله درباره تمدید آتش‌بس یمن، تظاهرات ضد «بنیامین نتانیاهو» در آستانه انتخاباتی دیگر، تازه ترین سرقت نفت سوریه توسط نیروهای آمریکایی، سفر رییس جمهوری آذربایجان به روسیه و حمله الشباب به پایتخت سومالی با بیش از ۱۰۰ کشته از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: پس از شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، لولا داسیلوا توانست 50.81 درصد آرا را بدست بیاورد و به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود. ژایر بولسونارو نیز با به دست آوردن 49.19 درصد آرا، نخستین رئیس جمهور برزیل شد که نتوانست برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. از بولسونارو با عنوان ترامپ برزیل نیز یاد میشده است. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی روز یکشنبه برگزار شد که در دور نخست آن که روز 11 مهر ماه برگزار شده بود  لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق و چپ گرای این کشور با کسب 46.5 درصد آرا از ژائیر بولسونارو رئیس جمهور تندروی فعلی با 44.8 درصد به دور دوم رفتند. انتخابات برزیل در حالی انجام شد که براساس گزارش نیویورک تایمز، «برزیل طی دهه گذشته، از یک بحران به بحران دیگر گذر کرده است: تخریب محیط ‌زیست، رکود اقتصادی، استیضاح یک رئیس‌جمهور، زندانی شدن دو رئیس‌جمهور و یک بیماری همه‌گیر (کرونا) که بیش از هر جای دیگری در خارج از ایالات متحده باعث مرگ مردم شد».

العالم فارسی: بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، انتشار نقشه ای از جهان عرب که خط فاصل صحرای غربی را نشان می دهد، باعث نارضایتی مغرب و خروج هیات مغربی از نشست پشت درهای بسته وزیران خارجه عرب شد. وزیران خارجه عرب نشستی را پشت درهای بسته برای تعیین دستورکار اجلاس سران عرب برگزار کردند که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در الجزایر برگزار شد. شبکه “ای ال ۲۴ نیوز” الجزایر این نقشه از جهان عرب را منتشر کرد اما پس از جنجال به پا شده در صفحه رسمی خود در فیسبوک عذرخواهی و اعلام کرد که انتشار این نقشه یک اشتباه فردی و فنی بوده است. جنجال بر سر نقشه به جایی رسید که دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه ای اعلام کرد که درپوشش فعالیت های اجلاس سران هیچ “شریک رسانه ای” و نیز هیچ “نقشه رسمی که نشان دهنده مرزهای سیاسی بین کشورهای عربی باشد، ندارد و برای تقویت مفهوم وحدت عربی نقشه جهان عرب بدون مرزهای بین کشورهای آن را تایید و مورد استفاده قرار می دهد”.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه تاجیکستان سخنان دمیتری گوردون، روزنامه‌نگار اوکراینی را مبنی بر تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی درتاجیکستان که بعدا در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد را تکذیب کرد.در بیانیه وزارت امور خارجه تاجیکستان آمده است: ما سخنان دمیتری گوردون وبلاگ نویس اوکراینی را که در 28 اکتبر 2022 در برنامه آنلاین “مهمان گوردون” درباره تولید هواپیماهای بدون سرنشین توسط طرف ایرانی در تاجیکستان که اوکراینی‌ها را می‌کشند، بیان کرد، تکذیب می‌کنیم. تاکید می کنیم که جمهوری تاجیکستان تجهیزات نظامی به کشورهای ثالث صادر نمی کند.

خبرگزاری مهر : در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دو کره و افزایش نگرانی‌ها درباره انجام یک آزمایش اتمی دیگر از سوی پیونگ‌یانگ، نخستین رزمایش هوایی مشترک کره جنوبی و آمریکا در پنج ماه اخیر، امروز (دوشنبه) آغاز شد. این رزمایش که «توفان هوشیار/ ‏The Vigilant Storm» نام دارد، تا جمعه هفته آتی و با اعزام حدود ۱۴۰ هواگرد نظامی از‬ کره جنوبی شامل جنگنده‌های F-۳۵A، F-۱۵K و KF-۱۶ ادامه خواهد داشت. آمریکا نیز با حدود ۱۰۰ فروند هواگرد نظامی از جمله جنگنده‌های F-۳۵B و چندین هواپیما سوخت‌رسان کی‌سی -۱۳۵ شرکت می‌کند. همچنین استرالیا نیز با اعزام یک هواپیمای سوخت‌رسان KC-۳۰A، در این رزمایش مشارکت دارد. بر اساس اعلام نیروی هوایی آمریکا، سئول و واشنگتن حدود یک هزار و ۶۰۰ پرواز عملیاتی انجام خواهند داد که بیشترین پرواز عملیاتی در این رزمایش سالانه محسوب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های انگلستانی از بررسی نظامی یک فروند پهپاد شاهد136 توسط نظامیان اوکراینی خبر داده‌اند که در آن، هیچ سندی درباره ادعاهای مرتبط با ایران پیدا نشده است. به گزارش تسنیم، جمعی از نظامیان اوکراینی به‌دنبال بازرسی فنی یکی از پهپادهای شاهد136 که به‌صورت عمل‌نکرده فرود آمده بود، قطعات داخلی آن را بررسی کردند و مشاهده شد که همۀ قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان ـ آمریکا، لهستان، چین و غیره ـ هستند و اساساً ارتباطی با ایران ندارند.

آناتولی  ترکیه: آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین در حساب کاربری خود در توییتر از حمله نیروهای روسی با موشک‌های کروز به اوکراین خبر داد و گفت: «صبح امروز روسیه 40 فروند موشک کروز به اوکراین شلیک کرد.» ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز در حساب تلگرامی خود نوشت: «در نتیجه حمله به تاسیسات زیرساختی، برق برخی نقاط پایتخت قطع شده است. در برخی مناطق آب وجود ندارد. تمامی واحدها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.» گفته می‌شود که در نتیجه حملات به شهرهای دیگر اوکراین نیز زیرساخت‌های حیاتی از جمله انرژی آسیب دیده است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی اوکراین، صبح امروز صدای انفجار در شهرهای کی‌یف٬ زاپوریژیا، کرووگراد، خارکیف و اودسا شنیده شد.

خبرگزاری ایرنا: با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در آمریکا ( ۱۷ ابان ماه) تازه ترین نظرسنجی های به عمل آمده حاکی از آن است که بیش از ۶۰ درصد از جمهوری‌خواهان نگران دستکاری در نتیجه این انتخابات هستند.به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری هیل با انتشار این خبر نوشت: بنابر نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه «سافولک» (Suffolk University) (واقع در بوستون ایالت ماساچوست آمریکا) و نشریه «یو.اس.ای تودی»، از هر سه جمهوری خواه دو نفر نگران نتیجه انتخابات پیش رو هستند.نتایج این نظرسنجی که روز یکشنبه به وقت محلی انتشار یافت حاکی است که ۶۲ درصد از رای دهندگان جمهوری‌خواه  درباره دستکاری در نتایج انتخابات میان دوره ای ابراز نگرانی کرده اند اما در مقابل تنها ۲۱ درصد از دموکرات ها چنین نظری دارند.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های محلی هند اعلام کردند که شمار کشته‌های ریزش پلی معلق  در غرب این کشور به ۱۳۲ نفر رسیده است. یک مقام محلی اعلام کرده است که اکثر جان‌باختگان این حادثه، کودکان، زنان و افراد سالمند بودند. در جریان ریزش این پل معلق در ایالت غربی گجرات، بیش از ۳۵۰ نفر به داخل رودخانه سقوط کردند و شمار زیادی از آنها مصدوم شدند. این پل با ارتفاع ۲۳۰ متر که در شهر «مربی» قرار دارد در زمان استمعار بریتانیا ساخته شده بود ولی اخیرا بازسازی شده بود و قرار است مقام‌های مسئول درباره علت این حادثه تحقیقاتی را آغاز کنند.

تی .آر.تی ترکیه: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با وانگ یی، مشاور شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین  تلفنی گفت‌وگو کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که بلینکن و وانگ یی در مورد روابط دو کشور گفت‌وگو کردند. در ادامه بیانیه آمده است، بلینکن در مورد لزوم باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین دو کشور و مدیریت مسئولانه روابط ایالات متحده و چین صحبت کرد. بلینکن در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین (که در 24 فوریه آغاز شد) و تهدیدات آن برای امنیت جهانی و ثبات اقتصادی را مطرح کرد.” در این بیانیه با اشاره به گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی خود در مورد وخامت اوضاع انسانی و امنیتی در هائیتی آمده است: “بلینکن، به نیاز برای اقدام هماهنگ برای حمایت از مردم هائیتی تاکید کرد.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن با یکی از مقامات جنبش انصارالله یمن در مسقط، پایتخت عمان دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار درخصوص راهکارهای تمدید آتش‌بس در یمن به بحث و تبادل نظر پرداختند.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در یمن در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، گروندبرگ سفرش به مسقط را پایان داد و در جریان آن با شماری از مسئولان برجسته عمان و همچنین محمد عبدالسلام، رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی رسمی انصارالله یمن دیدار کرد.هانس گروندبرگ و محمد عبدالسلام در جریان این دیدار راهکارهای تمدید آتش‌بس در یمن را مورد بررسی قرار دادند.

ایران پرس: تعدادی از مخالفان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات سراسری در خیابان‌های تل‌آویو ضد وی شعار دادند. فردا (سه شنبه) پنجمین انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی طی چهار سال اخیر در فلسطین اشغالی برگزار می شود. بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی احزاب جهت رسیدن به کرسی‌های لازم به منظور تشکیل کابینه، باعث شده که طی چهار سال اخیر صهیونیست‌ها پنج بار مجبور به برگزاری انتخابات شوند. به گزارش خبرگزاری ایران پرس، یک گروه از مخالفان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین و رئیس فعلی اپوزیسیون در فلسطین اشغالی با برپایی تظاهرات در تل‌آویو شعارهایی ضد نتانیاهو سر دادند. معترضان در تل‌آویو ضمن اشاره به پرونده‌های قضایی موجود بنیامین نتانیاهو در دادگاه‌های این رژیم، نخست‌وزیر پیشین فلسطین اشغالی را فاسد خواندند و هشدار دادند که او درصدد دزدیدن انتخابات است. به رغم برگزاری تجمع اعتراضی مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو، نتایج نظرسنجی‌های اخیر در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که شانس نتانیاهو برای تشکیل کابینه و بازگشت به قدرت بیشتر از دیگر رقباست.

موج نیوز: امروز کاروانی متشکل از ۵۵ تانکر حامل نفت سوریه از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی از طریق گذرگاه غیر قانونی الولید به خاک عراق منتقل شد. خبرگزاری سانا در این باره نوشت که کاروانی متشکل از ۵۵ کامیون و خودروی متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا و تانکرهای حامل نفت مسروقه سوریه از طریق گذرگاه مرزی غیرقانونی «المحمودیه» وارد خاک عراق شد.

خبرگزاری صدا و سیما: دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد؛ الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان امروز به دعوت “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه برای یک سفر کاری به شهر سوچی رفت. رییس جمهور آذربایجان بر اساس مذاکرات برای برقراری صلح و عادی سازی روابط با ارمنستان به روسیه سفر کرده است. بر اساس اعلام رسانه‌ها علاوه بر برگزاری نشست سه جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این سفر جلسات دوجانبه هم پیش بینی شده است. تحدید حدود مرزی، برقراری ارتباطی مسیر‌های حمل و نقلی و مسائل بشر دوستانه از مهمترین موضوعات مذاکرات دو طرف در این دو سال پس از جنگ ۴۴ روزه برای عادی سازی روابط بوده است

یورونیوز: انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در موگادیشو، پایتخت سومالی، چند صد کشته و مجروح بر جای گذاشت. مسئولیت حمله روز شنبه ۲۹ اکتبر را گروه شبه نظامی الشباب برعهده گرفته و رئیس‌جمهوری سومالی همزمان از مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفردیگر خبر داده است. حسن شیخ محمود روز گذشته با تاکید بر اینکه احتمال افزایش قربانیان وجود دارد تصریح کرد که دو خودروی بمب‌گذاری شده در حوالی «زوبه»، یکی از محلات پرازدحام پایتخت منفجر شده‌اند. این انفجارها متعاقب حمله مسلحانه که هدف آن وزارت آموزش سومالی بوده است، روی داده‌اند. در نتیجه این انفجارهای شدید به دیوارهای ساختمان‌های اطراف آسیب وارد شد، شیشه پنجره‌های زیادی خرد شد و دود سیاه عظیمی آسمان محل را در بر گرفت. چندین مادر و کودک خردسال در بین قربانیان هستند. این انفجارها در همان تقاطعی روی دادند که در اکتبر سال ۲۰۱۷ یکی از مرگ‌بارترین حوادث تروریستی سومالی را رقم زد. ۵ سال پیش ۵۱۲ نفر در جریان انفجارهایی مشابه در همین محل کشته و نزدیک ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *