جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با دخالت در امور داخلی ایران و بدون توجه به سیاست‌های دوگانه خود در قبال مسائل حقوق بشر بخصوص ادامه کشتار در غزه، گزارشی ادعایی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

طالبان: سازمان‌های ملل متحد و همکاری‌های اسلامی در بخش بهداشت افغانستان همکاری کنند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت عمومی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه) با مسئول دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان دیدار کرد و خواستار همکاری این سازمان‌ها در بخش بهداشت کابل شد.

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از تصویب این لایحه که به «لایحه رواندا» مشهور شده است، گفت که انتقال پناهجویانی که خود را با قایق به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد.

Loading

رسانه‌ها؛ مذاکرات هند و شورای همکاری خلیج فارس درباره پیمان تجارت آزاد و…

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: قطعنامه سازمان ملل علیه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، مذاکرات هند و شورای همکاری خلیج فارس درباره پیمان تجارت آزاد، ابراز نگرانی لاوروف از تمایل لهستان برای میزبانی از تسلیحات هسته ای آمریکا، شرط روسیه برای مذاکره احتمالی پوتین و بایدن، مذاکرات امنیتی وزاری دفاع آمریکا و کره جنوبی با محور کره شمالی، تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین، انتقاد اوکراین از تعلل آلمان در ارسال تسلیحات به کی‌یف، فرمان استعفای دولت توسط میشل عون، واکنش زلنسکی و بورل به روسیه، پایان همکاری معاون «منصور هادی» با بن سلمان، کاهش سرعت ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان، افشای نقش نیروی دریایی بریتانیا در انفجار نورداستریم، ده ها کشته و زخمی در مراسم هالووین در کره جنوبی و تاکید السودانی بر تقویت شراکت و همکاری ایران و عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه قطعنامه‌ای علیه برنامه‌های اتمی رژیم صهیونیستی صادر کرد. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، در این قطعنامه از صهیونیست‌ها خواسته شده، تعداد سلاح‌های اتمی خود را اعلام کرده، در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) عضو شده و تأسیسات اتمی خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. ۱۵۲ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به این قطعنامه رأی مثبت داده و ۵ عضو شامل آمریکا، کانادا، پالائو، میکرونزی و خود رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند. تل‌آویو با وجود در اختیار داشتن سلاح اتمی، از پذیرش و اعلام تعداد آن طفره رفته است. در قطعنامه سازمان ملل آمده است، رژیم صهیونیستی تنها عضو این نهاد در غرب آسیا است که در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی عضویت ندارد. در این قطعنامه بر «اهمیت عضویت اسرائیل در ان‌پی‌تی و قرار دادن تأسیسات اتمی خود تحت رژیم پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تأکید شد.

العالم فارسی: هند احتمالاً ماه آینده مذاکراتی را با شورای همکاری خلیج فارس برای توافقنامه تجارت آزاد آغاز خواهد کرد که نه تنها روابط اقتصادی بین مناطق را تقویت می کند، بلکه برای دهلی نو در زمینه تقویت چشمگیر سهم خود در صادرات جهانی، راهگشا خواهد بود. یکی از مقامات آگاه به خبرگزاری PTI گفته است: شرایط مرجع برای توافق در حال نهایی شدن است و ما انتظار داریم که مذاکرات را در ماه آینده آغاز کنیم. شورای همکاری خلیج فارس اتحادیه ای متشکل از شش کشور در منطقه خلیج فارس است که شامل عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین می شود. در ماه مه (اردیبهشت)، هند توافقنامه تجارت آزاد با امارات را اجرا کرده بود.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: “این که لهستان درخواست می کند نامزدی برای استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک خود باشد، نگران کننده است”.پیش از این، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان گفته بود که استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در این کشور موضوعی باز است. او معتقد است که لهستان می تواند در برنامه اشتراک هسته ای شرکت کند. به عنوان بخشی از این برنامه، کشورهای اروپایی ناتو میزبان و ذخیره تسلیحات هسته ای آمریکا هستند.لاوروف گفت: “لهستان درخواست نامزدی می کند تا آمریکایی ها نیز بمب های هسته ای خود را در آنجا قرار دهند. این وضعیت بسیار نگران کننده است”.

خبرگزاری مهر: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که اگر آمریکا آماده پرداختن به نگرانی‌های امنیتی مسکو باشد، ممکن است زمینه برای مذاکرات ولادیمیر پوتین و جو بایدن، فراهم شود. طی روزهای گذشته پس از هشدارهای روسیه درباره برنامه کی‌یف برای انفجار یک «بمب کثیف» و مقصر جلوه دادن مسکو، تنش‌ها بر سر عملیات نظامی این کشور در اوکراین بالا گرفت. پسکوف در پاسخ به اینکه چه اقدامی از سوی واشنگتن می‌تواند زمینه را برای مذاکرات فراهم کند، گفت که شاید تمایل کاخ سفید برای بازگشت به شرایط ماه‌های دسامبر-ژانویه، این زمینه را فراهم آورد. وی درباره این اقدام و احتمال فراهم شدن بستر برای مذاکره رهبران دو کشور، گفت: تمایل آمریکا برای بازگشت به شرایط ماه‌های دسامبر و ژانویه و توجه به این موضوع که «شاید پیشنهاد روس‌ها به نفع همه ما نباشد اما شاید ارزش نشستن پای میز مذاکره را داشته باشد»؛ منظورم پیش‌نویس اسنادی است که هم به بروکسل و هم واشنگتن ارسال شده است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع کره جنوبی از برگزاری گفتگوهای امنیتی با مقامات آمریکا در روز پنچ شنبه جاری، در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره، خبر داد. براساس گزارش یونهاپ، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «لی جونگ سوپ» وزیر دفاع کره جنوبی، این گفتگوهای امنیتی را در مقر وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، برگزار می کنند. گفتگو درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و تلاش برای جلوگیری از افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای و نظامی این کشور و نیز افزایش همکاری‌های امنیتی با ژاپن و همچنین بحران فزاینده در تنگه تایوان، از موضوعات مورد بحث دو طرف خواهد بود. این در حالی است که چهار روز پیش مقامات سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن درباره دادن پاسخی «بی سابقه» به تحرکات هسته‌ای کره شمالی، هشدار دادند.

آناتولی  ترکیه:    آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتر خود اعلام کرد که در چارچوب تبادل اسرا با روسیه 52 اوکراینی و 50 روس آزاد شده‌اند. وی در این بیانیه تصریح کرد: ما موفق شدیم 52 نفر از افراد خود را که متشکل از افسران، امدادگران، گروهبان‌ها و سربازان بودند، آزاد کنیم. همزمان وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که 50 سرباز این کشور در چارچوب تبادل اسرا با اوکراین آزاد شده‌اند. بر اساس این بیانیه، از سربازان حمایت‌های پزشکی و روانی لازم صورت گرفته و این افراد با هواپیما به مسکو منتقل خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا: سفیر جدید اوکراین در برلین با انتقاد از عملکرد آلمان در ارسال تسلیحات به کی‌یف، گفت برلین پس از ماه‌ها تعلل زمانی به درخواست کی‌یف پاسخ می‌دهد که دیر شده است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تاس، «الکسی ماکیف» در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی با تکرار انتقادها از نحوه همکاری آلمان با کی‌یف در جنگ با روسیه، تاکید کرد: برلین می‌توانست بسیار بیشتر و سریعتر به اوکراین کمک کند.وی در این اظهارت کمک‌رسانی آلمان را به “حرکت یک خودروی مسابقه‌ای با سرعت تنها ۳۰ کیلومتر در ساعت در یک بزرگراه تشبیه کرد و گفت: آن‌ها به جای فرستادن آنچه در جنگ با روسیه لازم است، برای هفته‌ها می‌گویند چرا کی‌یف خواسته‌های ما برآورده نمی‌کند. ماکیف ادامه داد: سپس هفته‌ها یا ماه‌ها می‌گذرد و آلمانی‌ها در نهایت کمک می‌فرستد، اما زمانی که خیلی دیر شده است.سفیر کی‌یف در آلمان در توضیح نیاز فعلی کی‌یف در جنگ با روسیه، تانک‌های جنگی و توپخانه دوربرد را خواستار شد.

خبرگزاری ایلنا: «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان امروز -یکشنبه- در آخرین روز دوره ریاست جمهوری خود فرمان استعفای دولت «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر این کشور خبر داد. میشل عون یک روز مانده به پایان دوره ریاست جمهوری خود پس از خروج از کاخ ریاست جمهوری با سخنرانی در جمع هوادارانش گفت: «امروز صبح فرمان استعفای دولت را امضا کردم». وی خطاب به هواداران خود افزود: «امروز در میان شما مردان مقاومتی را می‌بینم که نه از اسلحه و نه از زندان و نه از چوب‌هراسی نداشتند، امروز به وطنی که با خون خود هزینه کرده‌ایم، برمی‌گردیم». عون افزود: «تعیین مرزها به ما این امکان را می‌دهد که ثروت ملی خود را از نفت و گاز استخراج کنیم که سرمایه کافی برای نجات کشور را در اختیار ما قرار می‌دهد».

تی .آر.تی ترکیه: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از طریق پیام تصویری در حساب تلگرامی‌ خود در رابطه با تصمیم وزارت دفاع روسیه در مورد تعلیق توافق انتقال غلات از دریای سیاه گفت: روسیه عمدا از ماه سپتامبر روند تشدید بحران غذا را آغاز کرده است. وی با اشاره به این که اتخاذ این تصمیم از سوی روسیه قابل پیش بینی بود، افزود که این تصمیم در واقع امروز گرفته نشده است. زلنسکی با اشاره به مانع‌تراشی‌های روسیه برای ممانعت از خروج 176 کشتی حامل غلات از بنادر اوکراین گفت: این روند از ماه سپتامبر ادامه دارد. این میزان برابر با مواد غذایی مورد نیاز 7 میلیون نفر است. کشورهایی مانند الجزایر، مصر، یمن، بنگلادش و ویتنام در نتیجه این اقدامات روسیه آسیب خواهند دید. وی از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و گروه 20 خواستار اعمال فشار بر روسیه شد. جوزپ بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی خواستار پایبندی روسیه به توافق انتقال غلات اوکراین از طریق تنگه‌های ترکیه شد. بورل با تاکید بر اینکه توقف اجرای توافق انتقال غلات و کود شیمیایی اوکراین از طریق دریای سیاه و تنگه‌های ترکیه از سوی مسکو باعث ایجاد مخاطرات جدیدی در زنجیره تامین این مواد در سطح جهان خواهد شد، افزود: اتحادیه اروپا خواستار تجدید نظر روسیه در تصمیم خود است.

الکوثرفارسی: کاربران شبکه های اجتماعی در عربستان سعودی خبر دادند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، معاون بانفوذ «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و برکنار شده یمن را نیز در پایان تاریخ مصرفش، همچون هادی با تحقیر کنار گذاشته است.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به گفته کاربران شبکه های اجتماعی، مقامات سعودی ژنرال «علی محسن الاحمر» معاون بانفوذ «عبدربه منصور هادی» را که زمانی نقش پررنگی در جنگ یمن داشت، به شکلی تحقیر آمیز کنار گذاشته اند. در این رابطه کاربری به نام «جمال بن» در توییتر نوشت: علی محسن الاحمر که در واحد بزرگی در هتل اینترکنتیننتال اقامت داشت، به یک آپارتمان ساده در ریاض منتقل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی علیه عربستان در واکنش به تصمیم «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت، فرآیند کاهش سرعت ارسال کمک‌های نظامی به ریاض را مورد بررسی قرار داد.به گزارش ایسنا، شبکه “ان‌بی‌سی نیوز” آمریکا اعلام کرد، دولت این کشور کاهش سرعت ارسال کمک‌های نظامی به عربستان از جمله تاخیر در ارسال موشک‌های “پاتریوت” را به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی علیه ریاض در واکنش به تصمیم “اوپک پلاس” برای کاهش تولید نفت مورد بررسی قرار داد. این شبکه خبری به نقل از دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه گزارش داد که برخی از مقامات نظامی آمریکا از این ایده حمایت می‌کنند اما برخی دیگر معتقدند که روابط نظامی واشنگتن و ریاض باید فارغ از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه باشد.

ایران پرس: وزارت دفاع روسیه از نقش نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارانه در این خط انتقال گازخبرداده است. در بیانیه‌ وزارت دفاع روسیه آمده است: با توجه به اطلاعات موجود، پرسنل نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در برنامه‌ریزی و اجرای اقدام تروریستی در خطوط لوله نورداستریم در دریای بالتیک نقش داشته‌اند. دفتر دادستان کل روسیه  نیز انفجارهای خط لوله نورد استریم  را به عنوان تروریسم بین‌ٰالمللی طبقه بندی و اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره کرده بود. یکی از ابعاد مهم فشار کشورهای غربی بر مسکو،تلاش مستمر برای تضعیف اقتصاد روسیه با اعمال تحریم های مختلف با تمرکز بر بخش انرژی و محدود کردن  صادرات انرژی به ویژه گاز روسیه بوده است. از این رو از زمان شروع جنگ روسیه  و اوکراین، آمریکا ومتحدانش تلاش کردند با اعمال تحریم در خرید انرژی روسیه شرایط اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار دهند .

موج نیوز:  ​با برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به کووید در سئول، جمعیت کثیری به مناسبت هالووین به سمت یک کلوپ شبانه محبوب در پایتخت کره جنوبی هجوم بردند که این رویداد ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. ویدئوهای تکان‌دهنده‌ای از این رویداد مردم را نشان می‌دهد که در پیاده‌روها بر روی زمین افتاده‌اند در حالی که افراد حاضر و کارکنان خدمات اورژانس تلاش می‌کنند تا آنها را احیا کنند. به گزارش بی.بی.سی تاکنون ۵۹ کشته و ۱۵۰ زخمی تایید شده است. نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در این مراسم حاضر شده بودند که علت تلفات بالا این حادثه به دلیل تراکم جمعیت و زیر دست و پا ماندن آنها اعلام شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق بر اهمیت شراکت و همکاری دوجانبه ایران و عراق تاکید کرد. بخش رسانه‌ای و اطلاع رسانی دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شیاع السودانی، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد را به حضور پذیرفت و دو طرف با یکدیگر درباره تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تقویت روابط دوجانبه گفتگو کردند. نخست وزیر عراق در این گفتگو بر اهمیت شراکت و همکاری دوجانبه ایران و عراق تاکید کرد و از تمایلش برای تقویت و توسعه مستمر همکاری‌های عراق و ایران به سود مردم دو کشور دوست و همکاری برای تثبیت ثبات و آرامش برای عموم مردم منطقه خبر داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *