أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار پاپ به وقوع جنگ هسته ای و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار رهبر کاتولیک های جهان  به جهان درباره تهدید جنگ هسته‌ای، انتقاد آمریکا و آلمان از تهدیدات اتمی مسکو و رد هرگز الحاق قلمروهای اوکراین به روسیه ، هشدار آلمان درباره حملات جدید به زیرساخت‌های این کشور، استقرار نظامیان جمهوری چک در تاسیسات مهم، واکنش پوتین به انفجار پل کریمه، حمله موشکی روسیه به کی‌یف و چند شهر اوکراین، تصمیم استانبول برای میزبانی مذاکرات روسیه و ۴ کشور غربی، استرالیا به دنبال  پروژه‌های دفاعی جدید، برگزاری رزمایش ۱۰ روزه یگان اتمی کره شمالی، همکاری السیسی با هند برای مقابله با گروه‌های اسلام‌گرا، آغاز عملیات جدید ترکیه ضد کردها، واکنش چین به تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، نخستین گفتگوی رو در روی مقامات آمریکایی با طالبان پس از کشته شدن رهبر القاعده، نارضایتی سناتورهای  آمریکایی  از عربستان، پیروزی دوباره رئیس‌جمهوری اتریش در انتخابات و پیروزی سوسیال دمکرات ها در انتخابات نیدرزاکسن آلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رهبر کاتولیک‌های جهان در شرایطی که خطر جنگ هسته‎ای بر سر درگیری در اوکراین به وجود آمده است، از همه کشورهای مختلف دنیا خواست تا از تاریخ درس بگیرند و مسیر صلح را انتخاب کنند. پاپ در موعظه یکشنبه خود در میدان سنت پیتر واتیکان گفت: ما نمی توانیم خطر جنگ هسته‌ای را که در آن زمان جهان را تهدید کرده بود، فراموش کنیم. پاپ 85 ساله افزود: چرا از تاریخ درس نگیریم، در آن زمان هم درگیری‌ها و تنش‌های بزرگی وجود داشت، اما راه صلح انتخاب شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی تلفنی درباره فشار تحریم‌ها بر روسیه، کمک به اوکراین و اوضاع بازارهای انرژی مذاکره کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به طور ویژه تعهد خود را نسبت به پاسخگو کردن روسیه به خاطر اقدامات وحشیانه‌اش و نسبت به تامین کمک‌های امنیتی و اقتصادی به اوکراین ابراز کردند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این دو رهبر همچنین درباره تحولات اخیر در بازارهای جهانی انرژی و اهمیت تامین منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه گفت‌وگو کردند. بعلاوه، آنها درباره تلاش‌ها برای ارتقای ثبات و رفاه منطقه‌ای در حوزه غرب بالکان تبادل نظر کردند.»در همین حال، دولت آلمان نیز در بیانیه‌ای گفت: «بایدن و شولتس در این تماس تلفنی اتفاق نظر داشتند که تهدیدات اتمی اخیر کرملین غیرمسئولانه بوده و بسیج نسبی‌اش یک اشتباه جدی بوده است.»

خبرگزاری صدا و سیما:  یک مقام نظامی ارشد آلمان درمورد حملات جدید به زیرساخت‌های حساس این کشور هشدار داد. یک روز پس از ایجاد اختلال در شبکه حمل و نقل ریلی آلمان که مقامات، آن را اقدام به خرابکاری قلمداد کردند، ژنرال کارستن بروئر، فرمانده عملیات زمینی ارتش این کشور اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که نیروگاه‌های برق و زیرساخت‌های تامین انرژی آلمان هدف یک حمله خارجی قرار بگیرند. این مقام ارشد نظامی آلمان در گفتگو با نشریه بیلد گفت: هر نیروگاه برق و هر خط لوله گاز کشور می‌تواند یک هدف بالقوه باشد، ما بیشتر درمورد حملات و تهدیداتی از این دست نگران هستیم؛ اوضاع به گونه‌ای است که دیگر نه صلح پایدار وجود دارد و نه جنگ واقعی؛ پس زمینه‌ی اوضاع کنونی، جنگ روسیه و اوکراین و شرایط امنیتی در اروپاست.

خبرگزاری فارس:  در ادامه ترس از حملات علیه زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم در قاره اروپا، وزیر دفاع جمهوری چک از لزوم اتخاذ تدابیر امنیتی و استقرار ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در مناطق مهم خبر داد. «جانا چرنوچووا» وزیر دفاع جمهوری چک روز یکشنبه در یک مناظره تلویزیون دولتی این کشور گفت: «وزارت دفاع چک در حال آماده سازی تغییری در قانون است که حفاظت موثرتری از زیرساخت‌های حیاتی را ممکن می‌سازد.» چرنوچووا گفت که مایل است قدرت پلیس و دستگاه اطلاعاتی را تقویت کند. وی قصد دارد که ارتش جمهوری چک برای محافظت از حفاظت از اشیا زیرساخت‌های مهم  مستقر کند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور روسیه سرویس اطلاعاتی اوکراین را «عامل» انفجار در پل کریمه خواند. ولادیمیر پوتین امروز در نشست با الکساندر باسترکین، رئیسه کمیته تحقیقات روسیه در سن پترزبورگ، سرویس اطلاعاتی اوکراین را «عامل» انفجار در پل میانه کریمه اعلام کرد. وی در زمینه انفجار روز گذشته در کریمه که به طور غیرقانونی توسط روسیه الحاق شده است، گفت: این یک حمله تروریستی با هدف نابودی زیرساخت غیرنظامی روسیه است. طراحی، اجرا و سفارش آن از سوی سرویس اطلاعاتی اوکراین صورت گرفته است.

یورونیوز:  حمله موشکی روسیه به کی‌یف و چند شهر اوکراین پس از انفجار پل کریمه روی داد. برخی منابع خبری گزارش دادند چند انفجار مهیب ناشی از حملات موشکی و هوایی صبح روز دوشنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد. خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص شنیده شدن صدای انفجارهایی مهیب را در پایتخت اوکراین مورد تایید قرار داده است.

خبرگزاری ایلنا: «اسماعیل امراه کارائیل» رئیس کمیته مشترک پارلمانی ترکیه و اتحادیه اروپا از تصمیم استانبول برای میزبانی مذاکرات روسیه و کشورهای غربی خبر داد.رئیس کمیته مشترک پارلمانی ترکیه و اتحادیه اروپا گفت: «استانبول می تواند به محل مذاکرات روسیه و چهار کشور غربی تبدیل شود». «اوزای شندر» ستون نویس روزنامه «ملیت» پیش از این گفته بود که ترکیه قصد دارد مذاکرات بین روسیه و ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا را سازماندهی کند. پیشنهاد مربوطه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به واشنگتن ارائه شده است.

خبرگزاری ایرنا: دولت استرالیا اعلام کرد پروژه های اصلی دفاعی در مجموع با بیش از ۷۰ میلیارد دلار استرالیا معادل ۴۵ میلیارد دلار آمریکا که در مقایسه با یک دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته در میانه تنش‌ها در منطقه اقیانوسیه و نفوذ چین تصویب شد. «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا اعلام کرد دستکم ۲۸ پروژه دفاعی شامل برنامه ناوچه های ضدزیردریاییو خریداری ۱۲ ناوگان کشتی گشتزنی و سیستم فرماندهی میدان جنگی دیجیتالی به ارزش ۴۴ میلیون دلار استرالیا تصویب شده است.  وی در مصاحبه مطبوعاتی گفت: «تمامی این موارد زمانی اتفاق افتاد که شرایط استراتژیک ما بسیار پیچیده و به شدت چالش برانگیز شده است.»  برنامه های چین برای حضور در منطقه اقیانوسیه از امضای توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان آغاز شد و بدین ترتیب نگرانی های استرالیا و آمریکا را برانگیخت.

خبرگزاری مهر :  کره جنوبی به نقل از رسانه های کره شمالی از برگزاری رزمایش ۱۰ روزه یگان اتمی تاکتیکی کره شمالی خبر داد. بر اساس این گزارش، رزمایش یگان اتمی تاکتیکی کره شمالی از ۲۹ سپتامبر تا ۷ اکتبر (۷ مهر تا ۱۷ مهر) برگزار شده است. این در حالی است که مقامات کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند پیونگ یانگ، بامداد روز یکشنبه دو موشک بالستیک دیگر شلیک کرده که هفتمین پرتاب از این نوع در روزهای اخیر است. مقامات کره جنوبی می‌گویند افزایش پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی و آمادگی‌هایی که در سایت هسته‌ای این کشور مشاهده شده می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که پیونگ‌یانگ بیش از هر زمان دیگری به موقعیت سال ۲۰۱۷ خود نزدیک شده است. در این سال کره‌شمالی اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با «موفقیت کامل» آزمایش کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم: یک پایگاه اطلاعاتی فرانسوی گزارش داد، دستگاه اطلاعاتی مصر در ماه‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای را با همتای هندی خود به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه مقابله با گروه‌های اسلام‌گرا داشته است.پایگاه اطلاعاتی «اینتلیجنس آنلاین» در مقاله‌ای گزارش داد که دولت عبدالفتاح السیسی با بهره گیری از تجربیات دستگاه اطلاعاتی این کشور در سرکوب گروه‌های اسلام‌گرا در حال همکاری اطلاعاتی-امنیتی با دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند به منظور سرکوب گروه‌های اسلام‌گرا به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشور است.

تی .آر.تی ترکیه: عملیات محاصره ارن پاییز- زمستان-2 شهید ژاندارمری گروهبان علی شیرین» با مشارکت 650 پرسنل در دیاربکر آغاز شد. در بیانیه وزارت کشور آمده است عملیات محاصره پاییز زمستان ارن – گروهبان شهید ژاندارمری شهید علی شیرین در بایرلی و کوچمارین در منطقه لیجه دیاربکر به منظور بیرون راندن گروه تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک و تروریست‌هایی را که در منطقه پناه گرفته‌اند آغاز شد. در روز اول عملیات، 4 پناهگاه کشف شده در جریان عملیات در منطقه منهدم شد.

اسپوتنیک روسیه: چین به تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امورخارجه چین، اعلام کرد: پکن مخالف هرگونه اقدام مداخله جویانه در امور داخلی کشورهای دیگر به هر بهانه ای است.  مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در رابطه با موضع چین با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز مخالفت کرد.وی افزود: ما مخالف هرگونه اقدام مداخله جویانه در امور داخلی کشورهای دیگر به هر بهانه ای و هرگونه انقلاب رنگی به بهانه دموکراسی و حقوق بشر هستیم. مخالفت با تحریم های غیرقانونی و یکجانبه امریکا علیه ایران، همواره موضع ثابت دولت چین در این خصوص بوده است.

رادیو چین: مقامات دولت ایالات متحده با نمایندگان دولت موقت افغانستان گفتگوی رو در رو داشتند.  این اولین نشست پس از کشته شدن الظواهری رهبر القاعده توسط ارتش آمریکاست. بر اساس گزارش ها، ایالات متحده معاون سازمان اطلاعات و یک مقام ارشد وزارت امور خارجه مسئول امور افغانستان را به دوحه پایتخت قطر فرستاد تا با یک هیئت از مقامات طالبان شامل عبدالحق واثق رئیس اطلاعات طالبان گفتگو کنند.

الکوثرفارسی:  سناتور آمریکایی به اقدام عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس در مورد کاهش تولید نفت واکنش نشان داد.سناتور مورفی که یکشنبه شب در برنامه «وضعیت کشور» شبکه سی‌ان‌ان سخن می‌گفت، به تعداد فزاینده دموکرات‌های مخالف عربستان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده با توجه به کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای ناگهانی عربستان و همچنین سابقه حقوق بشر ریاض، در رابطه با پادشاهی سعودی تجدید نظر کند.مورفی به سی ان ان گفت: معلوم است که ما آنقدر که لازم بود (از سفر بایدن به عربستان) به دست نیاوردیم. هفته گذشته عربستان و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا اواخر سال جاری میلادی تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اقدامی که احتمالاً منجر به افزایش قیمت نفت خام خواهد شد.

ایران پرس:  براساس برآوردهای رسمی، «الکساندر ون در بلن» رئیس جمهوری اتریش توانست اکثریت قاطع آرا را در انتخابات روز یکشنبه نهم اکتبر به دست آورد. انتخابات ریاست جمهوری اتریش هر شش سال یک بار برگزار می شود. بر اساس آمار تلویزیون دولتی اتریش، با شمارش 95 درصد آرا در حوزه های رای گیری، «الکساندر ون در بلن» رئیس جمهوری اتریش از حزب سبزهای این کشور با کسب 56.1 درصد آرا پیروز انتخابات شد.ون در بلن 78 ساله، از حزب سبزها، به دلیل حفظ آرامش در مواقع بحران ملی، محبوبیت زیادی نزد اتریشی‌ها دارد.

دویچه وله:  براساس نخستین نتایج شمارش آرای انتخابات در ایالت نیدرزاکسن آلمان، نامزد حزب سوسیال دموکرات برنده است. دو حزب “سبزها” و “آلترناتیو برای آلمان” نسبت به قبل جهش کرده و آرای‌شان دو رقمی شده است.در آخرین انتخابات ایالتی در آلمان در سال میلادی جاری، بیش از ۶ میلیون نفر در  نیدرزاکسن رای خود را به صندوق‌ها انداختند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *