جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

عکس | تصویر جعلی جورزالم‌پست از انفجار در اصفهان

رسانه صهیونیستی «جورزالم‌پست» در توییتی با انتشار عکس یک انفجار نوشت:‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمله یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.» بررسی تصویر نشان می‌دهد، این عکس در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ (دوسال قبل) توسط همین رسانه با عنوان « جنگ غزه» منتشر شده است. بنابر این تصویر منتسب به انفجار در اصفهان توسط رسانه صهیونیستی “جعلی” و متعلق به دوسال قبل می‌باشد. منبع: خبرگزاری صداوسیما

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است  

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»
 

Loading

رسانه‌ها؛ توافقات نشست پراگ و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اعزام هیات اروپایی به ارمنستان برای ترسیم مرز با جمهوری آذربایجان، دیدار سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پراگ، چراغ سبز اردوغان برای دیدار احتمالی با بشار اسد، پیشنهاد ایران برای تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای حاشیه خزر، واکنش روسیه به مانورهای نظامی آمریکا-ژاپن ، انتقاد روسیه از  ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط کشورهای غربی به اوکراین، درخواست «زلنسکی» از ناتو برای انجام حمله پیشگیرانه علیه روسیه، اجرای رسمی  هشتمین و دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، تاکید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براوکراینی بودن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، انتقاد آلمان از سودجویی آمریکا در بحران انرژی، اصلاحیه جدید آمریکا در قانون سزار، واکنش آمریکا به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، ارزیابی پنتاگون از آخرین وضعیت  برنامه هسته ای کره شمالی، کاهش شدید رشد تجارت جهانی در سال آینده و تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا:  اتحادیه اروپا در ماه جاری میلادی، «هیاتی غیرنظامی» را برای کمک به ترسیم مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ایروان اعزام می‌کند. بر اساس بیانیه‌ مشترکی که پس از دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در پراگ صادر شد، اتحادیه اروپا «هیاتی غیرنظامی» را برای کمک به ترسیم مرز میان ارمنستان و آذربایجان، به ایروان اعزام می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ارمنستان موافقت کرد که ماموریت هیات اتحادیه اروپا در مرز این کشور با آذربایجان را تسهیل کند. جمهوری آذربایجان نیز همکاری با این هیات را پذیرفته است».

العالم فارسی: «علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ، «نیکول پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «میشل چارلز» رئیس شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در شهر پراگ نشستی چهارجانبه برگزار کردند. نشست جامعه سیاسی اروپا با حضور بیش از 40 رهبر از جمله سران کشورهای عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا در پراگ برگزار شد. در حاشیه برگزاری این نشست، سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، فرانسه و رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر ارمنستان در پراگ دیدار و گفتگو کردند. رجب طیب اردوغان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در حاشیه نشست جامعه سیاسی اروپا در پراگ، پایتخت چکیا دیدار و گفتگو کردند.این نشست در قلعه پراگ، پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

 تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه به دیدار احتمالی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه چراغ سبز نشان داد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه سیاست‌های دولت یونان مبتنی بر دروغ است، به دیدار احتمالی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه چراغ سبز نشان داد. رئیس جمهور ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پراگ با تاکید بر اینکه تحولات جهان نشان دهنده این واقعیت است که ترکیه کشوری کلیدی برای اتحادیه اروپا و منطقه اروپا است، گفت: “ما می‌بینیم که برخی از کشورهای عضو اتحادیه به جای همکاری و روابط حسن همجواری با ترکیه، تنش‌ها را تشدید می‌کنند. در اینجا می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم؛ ترکیه به حاکمیت، خاک، حقوق و قوانین هیچ کشوری چشم ندوخته است. ما فقط برای حفظ منافع کشورمان و ترک‌های قبرس می‌جنگیم. ما نمی‌خواهیم با هیچ کس، با هیچ یک از همسایگان خود تنش داشته باشیم.  رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت:”وقتی که زمانش فرا رسید، می‌توانیم در مسیر ملاقات با رئیس‌جمهور سوریه گام برداریم. در حال حاضر، مذاکرات در سطح پایین در حال انجام است.”

الکوثرفارسی:  معاون اول رییس‌جمهور در سخنرانی خود در دومین مجمع اقتصادی خزر که در روسیه در حال برگزاری است، پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی خزر را مطرح کرد. محمد مخبر در این سخنرانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم، به دنبال گسترش همکاری و تعامل همه‌جانبه با کشورهای همسایه به خصوص با کشورهای ساحلی دریای خزر می‌باشد، تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی خود به عنوان محل اتصال دریای خزر به کرانه‌های جنوبی و آب‌های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، برای ایجاد تحرک در همکاری‌های‌اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر عزم جدی دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو مانورهای نظامی اخیر آمریکا و ژاپن در منطقه آسیا-اقیانوس آرام را تهدیدی برای امنیت خود می‌بیند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خرجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت: مانورهای اخیر آمریکا و ژاپن در منطقه آسیا-اقیانوس آرام در نزدیکی مناطق شرق دور روسیه انجام شدند. ما این اقدامات ژاپن را تهدیدی برای روسیه در منطقه آسیا-اقیانوس آرام می‌دانیم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توقف ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف، هشدار داد هر کشوری که به اوکراین برای جنگ با مسکو کمک کند، به طرف درگیری تبدیل می‌شود. «ماریا زاخارووا» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بار دیگر از ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط کشورهای غربی به اوکراین انتقاد کرد. زاخارووا طی نشست خبری درباره برنامه‌های ضد روسی رژیم کی‌یف گفت: «هدف اوکراینی‌ها کشتن هرچه بیشتر تعداد روس‌ها است که توسط سفیران کی‌یف در سراسر جهان اعلام شده است».

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور اوکراین ضمن درخواست از ناتو برای انجام حمله پیشگیرانه علیه روسیه گفت: ناتو نباید منتظر حمله هسته ای روسیه بماند و آنگاه درباره آن تصمیم گیری کند.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی جنجالی گفت: ناتو باید حملاتی پیشگیرانه علیه روسیه انجام دهد و منتظر حملات هسته‌ای روسیه باقی نماند. زلنسکی که به صورت ویدئو کنفرانس برای مؤسسه Lowy استرالیا سخنرانی می‌کرد، ضمن طرح این درخواست تنش آفرین افزود: ناتو چه کاری باید انجام دهد؟ باید احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را از بین ببرد. یعنی ناتو باید حملات پیشگیرانه انجام دهد تا روس‌ها بدانند در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای چه بلایی سرشان می‌آید؛ نه اینکه ناتو منتظر حملات اتمی روسیه بماند و بعد بگوید: این کاری است که اکنون باید انجام دهیم.

یورونیوز:  اعمال هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه از روز پنج‌شنبه ۶ اکتبر لازم‌الاجرا و آغاز شد. در این بسته، تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری جدیدی علیه روسیه اعمال شده و بر فهرست توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر مقامات روس افزوده شده است. اتحادیه اروپا جدیدترین و هشتمین دور تحریم‌ها علیه روسیه را در واکنش به الحاق چهار استان اشغالی اوکراین توسط مسکو به خاک روسیه، اعمال می‌کند. در هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه که با هدف افزایش فشار بر اقتصاد و تضعیف توانایی نظامی این کشور تنظیم شده است، در کنار اقدام‌های اقتصادی، محدودیت‌‌هایی علیه افراد و همچنین ایجاد مبنائی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا:  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ناظر هسته‌ای سازمان ملل، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا را یک تاسیسات اوکراینی می‌داند.گروسی  در کی یف گفت: این موضوعی است که به قوانین بین‌المللی مربوط می‌شود، ما می‌خواهیم جنگ فوراً متوقف شود و البته موضع آژانس این است که این تأسیسات یک تأسیسات اوکراینی است. روسیه در ماه مارس اندکی پس از حمله به اوکراین نیروگاه زاپروژیا را در جنوب اوکراین تصرف کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه به دولت خود دستور داد تا کنترل آن را در دست بگیرد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر اقتصاد آلمان از آمریکا و دیگر کشور‌های تامین کننده گاز به دلیل سودجویی از بالا رفتن قیمت گاز انتقاد کرد. روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با نشریه NOZ گفت: برخی کشورها، از جمله کشور‌های دوست، گاهی اوقات به قیمت‌های نجومی دست می‌یابند.هابک افزود: آمریکا زمانی که قیمت نفت سر به فلک کشید و ذخایر ملی نفت اروپا مورد بهره برداری قرار گرفت به ما نزدیک شد و من فکر می‌کنم چنین همبستگی‌ای برای کاهش قیمت گاز هم خوب خواهد بود. وزیر اقتصاد آلمان تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید از طریق خرید هوشمندانه و هماهنگ قدرت بازار خود را افزایش دهد، تا کشور‌های عضو در قیمت‌ها از یکدیگر پیشی نگیرند و قیمت‌های بازار جهانی را بالا نبرند.

خبرگزاری تسنیم:  با اصلاحیه جدیدی که آمریکا قصد دارد در تحریم‌های موسوم به قانون سزار علیه دمشق اعمال کند، عملا پروژه انتقال گاز و برق از مصر و اردن از طریق خاک سوریه به لبنان منتفی می‌شود. درحالی که آمریکا سال گذشته به لبنانی‌ها وعده داده بود که شرایط انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان را با هدف حل بحران سوخت این کشور فراهم می‌سازد اما نه تنها هیچگونه اقدام عملی در این زمینه انجام نداده بلکه با اصلاحیه‌ جدیدی که قصد دارد در «قانون سزار» (تحریم‌های ایالات متحده علیه سوریه) اعمال کند عملا راه هرگونه انتقال انرژی از طریق خاک سوریه به لبنان را بسته است. بر اساس این اصلاحیه که باید به تصویب سنا برسد، قانون سزار مجازات‌هایی برای هر طرفی که به هر نوعی از دولت سوریه حمایت کنند در نظر گرفته و رئیس جمهور آمریکا موظف است همه کشورهای متحد سوریه را تحریم کند.

دویچه وله: دولت آمریکا تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را “کوته فکری” و “اشتباه” توصیف کرد و آنرا اقدامی در اتحاد با روسیه دانست. بهای نفت در واکنش به این تصمیم در بازارهای جهانی انرژی به سرعت بالا رفت.نمایندگان اوپک پلاس روز چهارشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر) برای اولین بار پس از پاندمی کرونا به صورت حضوری در وین دیدار کردند. این شدیدترین کاهش تولید از بهار ۲۰۲۰ است، زمانی که کشورهای نفتی با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای در روز به همه‌گیری کرونا واکنش نشان دادند. به دنبال اعلام این تصمیم بهای نفت به شکل موقت و به سرعت در بازارهای جهانی بالا رفت.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون می گوید کره شمالی برای انجام آزمایش هسته ای آماده می شود، امّا تاریخ دقیق آزمایش مشخص نیست. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون طی یک نشست خبری اعلام کرد: ایالات متحده معتقد است که کره شمالی در حال آماده شدن برای آزمایش هسته ای است. همانطور که رایدر اشاره کرد: زمان دقیق آزمایش مشخص نیست، ما معتقدیم که کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام آزمایش هسته ای است. با این حال، زمانی که قطعاً انجام می شود، من حدس و گمان نمی زنم.از اواخر سپتامبر، تمرینات با پرتاب موشک های بالستیک در کره شمالی تشدید شده است. کره شمالی رزمایش های خود را با امتناع ایالات متحده و کره جنوبی از توقف مانورهای نظامی توضیح می دهد که در پیونگ یانگ به عنوان تمرینی برای جنگ علیه کره شمالی تلقی می شود.

ان. اچ.کی ژاپن: سازمان تجارت جهانی می‌گوید به دلیل بهای بالای انرژی و افزایش نرخ‌های بهره، رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ به‌شدت کند می‌شود. اقتصاددانان این سازمان می‌گویند میزان تجارت جهانی کالاها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۵ / ۳ درصد رشد خواهد کرد. اما آنها پیش بینی خود برای سال ۲۰۲۳ را به ۱ درصد افزایش کاهش دادند که ۴ / ۳ درصد کمتر از پیش بینی آنها در ماه آوریل است.انگوزی اوکونجو ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی در یک کنفرانس خبری در ژنو سوئیس گفت: «امروز اقتصاد جهان با بحران‌های چند گانه روبه‌رو است. فشارهای پولی بر رشد اکثر کشورها در سراسر جهان از جمله آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. در اروپا بهای بالای انرژی بر خانوار‌ها و کسب و کارها فشار آورده‌است.»

ایران پرس:  آمریکا از تحریم چند فرد از جمله وزرای کشور و ارتباطات ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که وزیر کشور و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. همچنین وحید مجید، رئیس پلیس فتا و «احمد وحیدی»، وزیر کشور ایران نیز ذیل ادعاهای مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *