جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛ شرق آسیا در مسیر اوکراینیزه شدن و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: شلیک دوباره موشک بالستیک کره شمالی و افزایش تنش در شبه جزیره کره ، واکنش مجلس نمایندگان ژاپن به پرتاب موشک کره شمالی و صدور قطعنامه‌، نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع شبه جزیره کره، هشدار شدید تایوان به پکن درخصوص  نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌های چینی ، درخواست لهستان از آمریکا برای استقرار جنگ افزار هسته‌ای، رایزنی بایدن و زلنسکی با وعده کمک ۶۲۵ میلیون دلاری و مخالفت روسیه، درخواست جان بولتون  برای براندازی حکومت روسیه ، انتقال نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین به مالکیت روسیه ، توافق اروپایی ها درخصوص اجرای هشتمین بسته تحریمی علیه مسکو، تلاش اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا، واکنش کرملین به اظهارات پنتاگون در مورد حملات احتمالی به کریمه، پاسخ تند اردوغان به درخواست کمک آتن از واشنگتن ، مخالفت اتحادیه عرب با انتقال سفارت انگلیس به قدس اشغالی، حمایت علنی رئیس «سیا» از آشوب‌ها در ایران، آغاز احتمالی مذاکرات هسته‌ای از ماه آینده، سفر وزیر خارجه عربستان به باکو بعد از سفر بنی گانتس و توافق «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد نظامیان پیونگ‌یانگ بار دیگر موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده‌اند. رسانه‌های محلی بامداد پنجشنبه از اقدام کره شمالی برای آزمایش موشکی دوباره خبر دادند. گارد ساحلی ژاپن نیز گفت که این موشک بالستیک احتمالا مانند پرتاب دو شب قبل، از آسمان ژاپن عبور کرده و در اقیانوس آرام افتاده است.دفتر نخست‌وزیری ژاپن با تایید عبور موشک جدید کره شمالی از حریم هوایی این کشور، لجاجت پیونگ‌یانگ در تضعیف صلح و ثبات در شرق آسیا را محکوم کرد.این ششمین آزمایش موشکی ارتش کره شمالی طی ده روز اخیر است که به افزایش بی‌ثباتی و تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ با کره جنوبی، ژاپن و آمریکا دامن زده است.

ان. اچ.کی ژاپن: مجلس نمایندگان ژاپن در اعتراض به پرتاب موشک کره شمالی قطعنامه‌ای تصویب کرد. در این قطعنامه آمده است که کره شمالی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ بار موشک بالستیک شلیک کرده، و اینکه در پرتاب روز سه‌شنبه، موشک برای اولین بار طی حدود پنج سال گذشته از آسمان ژاپن عبور کرد.در این قطعنامه آمده است که پرتاب این موشک‌ها یک تهدید قریب‌الوقوع و جدی برای امنیت ژاپن است و هرگز قابل تحمل نیست. این قطعنامه به شدت نسبت به این پرتاب‌ها اعتراض کرده و آنها را با شدیدترین لحن محکوم می‌کند و از پیونگ یانگ می‌خواهد که اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند.

رادیو چین: شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست عمومی موقت درباره پرتاب موشک بالستیک میان برد کره شمالی برگزار کرد.گنگ شوانگ، معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد عنوان کرد: گفت و گو و رایزنی تنها راه حل مساله شبه جزیره کره است و همه طرف های ذینفع باید بر وضعیت کلی صلح و ثبات در شبه جزیره تمرکز داشته باشند و از وخامت این وضعیت جلوگیری کنند. در این نشست، محمد خالد الخیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، توضیحاتی را در مورد وضعیت مربوط ارایه کرد.گنگ شوانگ گفت: ایالات متحده اخیرا اتحاد نظامی خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کرده که خطر رویارویی نظامی را افزایش داده و  با اجرای استانداردهای دوگانه در موضوع هسته ای و برپایی درگیری های سیاسی ، محیط امنیتی منطقه را مسموم کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع تایوان گفت که کشورش نقض احتمالی حریم هوایی خود از سوی چین را به منزله آغاز حمله نظامی تفسیر خواهد کرد. چیو کو چنگ که در حضور اعضای کمیته روابط خارجی و دفاعی مجلس این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت که تایپه نقض احتمالی حریم هوایی این جزیره از سوی چین را به منزله «آغاز حمله نظامی» تفسیر کرده و به آن پاسخ خواهد داد. چیو در پاسخ به پرسشهای مطرح شده درباره افزایش نقض خط فرضی تنگه تایوان از سوی هواپیماها و کشتی‌های چینی، تصریح کرد: پیشتر گفته بودیم تا زمانی که چین توپ یا موشکی به سمت تایوان شلیک نکرده ما آغازگر جنگ نخواهیم بود اما وضعیت تغییر کرده است. دفاع از کشور خط قرمز ارتش تایوان است.

العالم فارسی: رئیس جمهوری لهستان به نشریه گازتا پولسکا گفته است که با واشنگتن در باره استقرار جنگ افزار هسته‌ای در این کشور شرق اروپا، مذاکره می‌کند، هر چند این طرح در آینده نزدیک اجرا نخواهد شد. بنابر گزارش تارنمای واشنگتن اگزماینر، آندری دودا رئیس جمهوری لهستان با طرح این ادعا با توجه به اوج گیری تنش‌ها میان ورشو و مسکو بر سر جنگ اوکراین افزود، چنین توافقی لهستان را به قدرت هسته‌ای تبدیل نخواهد کرد، زیرا این تسلیحات همچنان در اختیار ایالات متحده باقی خواهند ماند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی به همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی درباره بسته دیگری از کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار اطلاع داد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد داد؛ از جمله با ارائه یک بسته جدید ۶۲۵ میلیون دلاری کمک‌های امنیتی. این بسته شامل تسلیحات و تجهیزات اضافی، از جمله سیستم‌های موشکی چندپرتابی هیمارس، سیستم‌های توپخانه و مهمات و خودروهای زرهی خواهد بود. در واکنش به این تحولات، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت که تصمیم واشنگتن برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، تهدیدی برای منافع مسکو است و خطر درگیری نظامی بین روسیه و غرب را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا: جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با پیشنهاد کمک مالی واشنگتن به مخالفان حکومت روسیه، گفته است که آمریکا تنها با تغییر دادن نظام روسیه می‌تواند به اهداف دراز مدت خود در اروپا دست یابد. بولتون در مطلبی با عنوان “پوتین باید برود” در نشریه برخط “۱۹۴۵” توصیه کرد که ایالات متحده کمک مالی در اختیار مخالفان دولت روسیه بگذارد تا افسران میان رتبه ارتش این کشور را برای کودتا علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سازمان دهی کنند.

آناتولی  ترکیه:  پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فرمان انتقال نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین به مالکیت روسیه را امضا کرد. در این فرمان که در سایت کاخ کرملین منتشر شد، آمده است که مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اعطا خواهد شد. همچنین تصریح شده است که این نیروگاه به مالکیت فدرال روسیه منتقل می‌شود و دولت روسیه در این راستا دستورات لازم را داده است.گفتنی است نیروگاه زاپروژیا دارای شش رآکتور هسته‌ای است و بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود.زاپروژیا ظرفیت تولید برق 5700 مگاوات ساعت را دارا بوده و 20 درصد از کل برق اوکراین را تامین می‌کند.

دویچه وله: اتحادیه اروپا در واکنش به الحاق غیرقانونی مناطق اوکراینی به روسیه، اقدامات تنبیهی تازه‌ای برای تضعیف اقتصاد این کشور به جریان می‌اندازد. این تحریم‌ها بیش از همه متوجه حوزه نفت هستند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به تهاجم به اوکراین و الحاق غیرقانونی بخش‌هایی از اوکراین به روسیه، هشتمین بسته تحریمی علیه مسکو را تدارک دیده‌اند. روز چهارشنبه پنج اکتبر، نمایندگان دایمی کشورهای عضو، ساز و کار و ملزومات تعیین سقف قیمت واردات نفت از روسیه را با حمایت اعضای G7 تصویب کردند. خبرگزاری آلمان به نقل از چند دیپلمات مقیم بروکسل نوشت، این مصوبه باید برای اجرایی شدن به تایید کتبی مقامات دولتی اروپا برسد. گفته شده که این روند پنجشنبه ششم اکتبر تکمیل خواهد شد.

یورونیوز: اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از آمادگی این نهاد اجرایی برای بررسی راهکاری جهت تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا خبر داد.خانم فن‌ در لاین یادآور شد که این تصمیم بر اساس خواست اغلب کشورهای عضو اتحادیه برای مقابله با افزایش چشمگیر مبالغ مندرج در قبوض انرژی اتخاذ شده است.وی با این حال در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ تصریح کرد: «چنین سقفی در قیمت گاز باید به درستی طراحی و تعیین شود تا در تضمین امنیت عرضه انرژی خللی وارد نکند.»

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد اظهارات وزارت دفاع آمریکا در مورد حملات احتمالی سامانه های موشکی پرتاب چندگانه به کریمه، دخالت ایالات متحده در درگیری بین روسیه و اوکراین را تایید می کند.روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بسته جدید 625 میلیون دلاری کمک نظامی آمریکا به اوکراین شامل چهار سامانه موشکی “هیمارس” (HIMARS)، 32 عراده توپ و 200 دستگاه خودروی زرهی را اعلام کرد. به نوبه خود، لورا کوپر، معاون دستیار وزیر دفاع گفت که موشک های هدایت شونده GMLRS برای سامانه های HIMARS که ایالات متحده به اوکراین تحویل می دهد، می توانند به اکثریت قریب به اتفاق اهداف در میدان نبرد و همچنین به کریمه برسند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور ترکیه در بحبوحه تشدید تنش‌ها با یونان، از درخواست حمایت آتن از واشنگتن، به شدت انتقاد کرد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به درخواست کمک کریاکاس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان از آمریکا، گفت که آتن هر کاری هم که بکند، آنکارا اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.اردوغان در جریان کنفرانسی در آنکارا گفت: نخست وزیر یونان به‌دنبال کمک گرفتن از آمریکا است. علیه چه کسی؟ علیه ترکیه. هر کاری که بکنید، ما آماده هستیم اقدامات لازم را انجام دهیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

ایران پرس:  سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب گفت «احمد ابوالغیط» با اظهارات نخست وزیر انگلیس درباره انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی مخالف است.«یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم اسرائیل چهارشنبه گذشته با «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس دیدار کرد و بنا بر گزارش‌ها، تراس به لاپید گفت که در حال بررسی انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس است. «جمال رشدی» سخنگوی احمد ابوالغیط گفت دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی تصویری برای کنفرانس حزب محافظه کار انگلیس، مخالفت خود را با اظهارات «لیز تراس» اعلام کرد.

الکوثرفارسی: رئیس سازمان جاسوسی سیا با اشاره به تحولات داخلی ایران و حمایت آمریکا از آشوبگران گفت : آنچه که من می‌توانم بگویم این است که حمایت ما با قدرت ادامه خواهد یافت. «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه «سی بی اس نیوز» این کشور بر حمایت آمریکا از اغتشاشات تاکید کرد.مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: آنچه که من می‌توانم بگویم این است که حمایت ما به عنوان یک دولت از جریان آزاد اطلاعات، با قدرت ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری تسنیم: میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در گفتگو با الجزیره از احتمال آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در اواخر آبان ماه (اواسط نوامبر) خبر داد. مذاکره کننده ارشد روسیه درباره از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران اواسط نوامبر آینده (اواخر آبان‌ ماه) از سر گرفته شود.»

خبرگزاری صدا و سیما:  بلافاصله بعد ازسفر رسمی، اما اعلام نشده وزیر جنگ رژیم اسرائیل‏‏ به جمهوری آذربایجان وزیر امورخارجه عربستان نیز از باکو دیدن کرد. برای رمز گشایی ازاینکه چرا باکو به طورهمزمان به مقصد هیات نظامی اسرائیل و یا هیات سیاسی عربستان تبدیل شده است می‌توان پاسخ را در تغییر رویکرد جمهوری آذربایجان از تدافعی به تهاجمی در اراضی مورد مناقشه و تحریک و تشویق دولت باکو به ادامه این رویکرد از سوی تل آویو- ریاض در جهت بی ثبات سازی قفقاز جنوبی و چالش سازی از آن علیه جمهوری اسلامی ایران جستجو کرد. سفربنی گانتس وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به باکو دوشنبه ۱۱ مهرماه بعد از پایان سفر آن هم از سوی منابع اسرائیلی منتشر شد و به روال گذشته با تبلیغات گسترده همراه بود. یک روز بعد از پایان سفررسمی، اما اعلام نشده بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو ، فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان سعودی نیز به این کشور سفر کرد .

خبرگزاری ایلنا:  اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» و کشورهای تولیدکننده نفت خارج از این سازمان از جمله روسیه، موسوم به «اوپک پلاس» درباره کاهش دو میلیون بشکه‌ای میزان تولید روزانه نفت، توافق کردند.کشورهای اوپک پلاس روز چهارشنبه طی نشست خود در وین توافق کردند که تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند.این توافق اوپک‌پلاس که به‌رغم فشارهای آمریکا و سایر کشورهای مصرف‌کننده حاصل شده است از ابتدای ماه نوامبر آینده به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *