جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش ها به الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش غرب به همه پرسی مناطق چهارگانه اوکراین و الحاق آنها به خاک روسیه، هشدار مسکودرخصوص پیوستن اوکراین به ناتو، هشدار بایدن به پوتین درباره ناتو، مخالفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با عضویت سریع اوکراین در ناتو، تاکید  ناتو برعدم درگیری مستقیم این ائتلاف نظامی با روسیه، هشدار کرملین به اوکراین و متحدانش در خصوص حمله به سرزمین‌های جدید روسیه، واکنش تند نخست‌وزیر انگلیس به الحاق برخی از مناطق اوکراین به روسیه، وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره عدم به رسمیت شناختن همه پرسی مناطق جدا شده اوکراین از سوی روسیه ، توافق اولیه اعضای اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، ادامه تحقیقات در مورد نشت خط لوله گاز نورد استریم ، تلاش کنگره آمریکا برای تحریم الجزایر، اسرائیل به دنبال فروش سامانه پدافندی به آلمان، وقوع کودتای نافرجام در بورکینافاسو و نتایج غافلگیرکننده انتخابات پارلمانی کویت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  برگزاری مراسم رسمی الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه که بعد از ظهر جمعه و با سخنرانی ولادیمیر پوتین در مسکو برگزار شد، واکنش های منفی آمریکا ، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا را برانگیخت. دولت های غربی و کی یف اعلام کرده اند که نتایج همه پرسی در مناطق چهارگانه اوکراین را که به تصرف نیروهای روسیه درآمده، نقض قوانین بین المللی و اجباری بوده است.   رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به ضمیمه شدن ۴ منطقه به خاک روسیه گفت کی‌یف تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد با این کشور مذاکره نخواهد کرد.اتحادیه اروپا روز جمعه در پی پیوستن رسمی چهار منطقه اوکراین به روسیه، با رد این اقدام، اعلام کرد که کشورهای عضو به هیچ وجه همه پرسی های غیرقانونی را به عنوان بهانه نقض استقلال اوکراین، به رسمیت نمی شناسند. اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که انضمام غیرقانونی اعلان شده توسط پوتین، شرایط را تغییر نخواهد داد.اعضای شورای اروپا نیز انضمام دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیا و خرسون را غیر قانونی خوانده و قاطعانه رد و آشکارا محکوم کرد.

العالم فارسی: معاون شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو، شتاب بخشیدن به آغاز جنگ جهانی سوم است.«دیمیتری مدودف» گفت: «درخواست زلنسکی برای پیوستن (اوکراین) به ناتو، شتاب بخشیدن به آغاز جنگ جهانی سوم است».«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین عصر جمعه به طور رسمی خواستار تسریع روند پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی شد.وی همچنین گفت تا زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه است، اوکراین با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس جمهوری آمریکا به همتای روسیه خود درباره قلمرو ناتو هشدار داد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری امریکا به «ولادیمیر پوتین»،‌ همتای روس خود هشدار داد که واشنگتن آماده دفاع از وجب از خاک ناتوست. بایدن ‌به طور مستقیم پوتین را مورد خطاب قرار داد و از او خواست که اشتباه نکند زیرا واشنگتن و ناتو آماده دفاع از هر وجروسیه  ناتوب از خاک ناتو هستند. وی افزود:‌ آمریکا در کنار متحدان ناتو آماده دفاع از هر وجب از خاک ائتلاف است. آقای پوتین، حرف من را اشتباه متوجه نشوید.

 خبرگزاری مهر :«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حمایت از درخواست اوکراین برای عضویت سریع در ناتو خودداری کرد. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی اعلام کرد که از ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین حمایت می‌کند. با این حال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تلاش اوکراین برای پیوستن سریع به ائتلاف نظامی ناتو حمایت نکرد. پلوسی گفت: ما به دموکراسی در اوکراین بسیار متعهد هستیم و امید داریم در این جنگ پیروز شویم. اما من طرفدار آن هستم که اوکراین تضمین امنیتی داشته باشند.

خبرگزاری فارس:  دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرد این ائتلاف نظامی هرگز وارد درگیری مستقیم با روسیه نخواهد شد. «ینس استولتنبرگ» گفت: هر کشور دموکراتیک در اروپا حق درخواست برای عضویت در ناتو را دارد.وی در ادامه سخنانش گفت: از حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود و پیوستن به ائتلاف‌های امنیتی که خواهان پیوستن به آن بوده، حمایت می‌کنیم. دبیر کل ناتو اضافه کرد: رئیس جمهور روسیه را فرا می‌خوانیم که به جنگ در اوکراین پایان دهد و اگر روسیه جنگ را متوقف کند، اوکراین نیز اقدام مشابهی انجام خواهد داد. استولتنبرگ گفت: هرگز وارد درگیری مستقیم با روسیه نخواهیم شد و ما طرف درگیری در این جنگ نخواهیم بود.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی کاخ کرملین هرگونه حمله ارتش اوکراین به مناطق الحاقی دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا را «تهاجم به روسیه» خواند. ​​​​​​​دیمیتری پسکوف در جمع خبرنگاران این مساله را بیان کرد و در پاسخ به این سوال که آیا حملات ارتش اوکراین به این مناطق به‌عنوان رویکرد تهاجمی به روسیه تلقی خواهد شد یا نه، گفت: چیزی جز این نمی‌تواند باشد. وی با اشاره به اینکه طرف اوکراینی به طور کامل از مذاکرات با روسیه خارج شده است، افزود: طرف اوکراینی بارها اعلام کرده که تمایلی به ادامه مذاکرات ندارد و در این شرایط تمرکز بر ادامه عملیات ویژه نظامی است.

تی .آر.تی ترکیه:
 نخست‌وزیر انگلستان در واکنش به برگزاری همه‌‌پرسی در برخی از مناطق اوکراین برای الحاق به روسیه تاکید کرد پوتین حق ندارد به زور مرزهای بین‌المللی را تغییر دهد. لیز تراس  برگزاری همه پرسی در دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا مبنی بر پیوستن به روسیه، را «غیرقابل قبول» و «نقض مقررات بین‌المللی» دانست و گفت: اجازه داده نمی‌شود که ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه با توسل به زور مرزهای بین‌المللی را تغییر دهد. به گزارش دفتر نخست‌وزیری انگلستان، وی ادامه داد: زمینه باخت پوتین در این جنگ غیرقانونی را فراهم می‌کنیم.

اسپوتنیک روسیه:  روسیه پیش نویس قطعنامه ایالات متحده و آلبانی را که همه پرسی در مناطق جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون را به رسمیت نمی شناسد، در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. این متن “سازماندهی به اصطلاح همه پرسی غیرقانونی توسط روسیه در مناطق اوکراین، در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی” را محکوم کرد. اقدامات روسیه غیرقانونی خوانده شد و خاطرنشان شد که نمی تواند مبنایی برای تغییر وضعیت چهار منطقه باشد. چهار کشور از جمله چین و برزیل رای ممتنع دادند. 10 کشور به این قطعنامه رای دادند.

یورونیوز: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی اولیه بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه دست یافتند. به گزارش خبرگزاری رویترز سه منبع دیپلماتیک دستیابی به توافق اولیه بر سر وضع هشتمین دور از تحریم‌ها علیه مسکو را تائید کرده‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا پیش از این پیشنهاد کرده بود که محدودیت‌های تجاری بیشتری همراه با تحریم اشخاص حقیقی روس تصویب شود. انتظار می‌رود که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هفته آینده موافقت نهایی خود با دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کنند. تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه از جمله پیشنهادهای کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو برای دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو است.

رادیو چین: تحقیقات در مورد نشت خط لوله گاز نورد استریم در حال انجام است.   کشورهای اروپایی در حال آغاز تحقیقات در مورد علت نشت در خطوط لوله نورد استریم هستند که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک به هم متصل می کند. پیش از این رهبران کشورهای اسکاندیناوی نسبت به انجام اقدامات خرابکارانه در این خطوط مظنون شده بودند. مرکز تحقیقات زمین‌شناسی آلمان GFZ اعلام کرد که یک لرزه‌نگار در جزیره بورنهولم دانمارک در نزدیکی محل وقوع نشت جهش‌هایی را ثبت کرده است. این جهش‌ها دو بار در روز دوشنبه، یعنی روزی که خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 دچار افت فشار شدید شدند اتفاق افتاد. مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک گفت که در ارزیابی‌های صورت گرفته توسط مقامات کشورش مشخص شده که «اقدامی عمدی صورت گرفته است و این اتفاق یک تصادف نیست».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اعضای کنگره آمریکا در پیامی به وزیر خارجه این کشور، خواستار اعمال تحریم‌ها علیه دولت الجزایر به دلیل قراردادهای تسلیحاتی با روسیه شدند. ۲۷ نماینده کنگره به رهبری لیزا مک‌لین، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، در نامه خود به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  نگرانی‌های خود را در مورد گسترش روابط بین الجزایر و روسیه ابراز کردند. این نمایندگان در نامه خود به بلینکن راجع به گزارش‌هایی پیرامون قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار صحبت کردند که سال گذشته الجزایر با روسیه امضا کرده است و طی این قراردادها قرار است روسیه جنگنده‌های پیشرفته “سوخو ۲۷” را به الجزایر بفروشد؛ جنگنده‌هایی که هنوز به هیچ کشور دیگری نفروخته است‌.

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا پس از اخذ مجوزهای لازم از واشنگتن سامانه پدافندی «حیتس-۳» را به دولت آلمان بفروشد. بنابر اعلان رسانه‌های اسرائیلی «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی هفته گذشته با «کریستین لامبرشت» همتای آلمانی خود ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های نظامی طرفین در مورد فروش این سامانه پدافندی به برلین رایزنی کرده است. اسرائیل برای فروش این سامانه به آلمان منتظر اخذ مجوزهای لازم از واشنگتن است. یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در جریان سفر 12 سپتامبر خود به برلین به اولاف شولتز صدراعظم آلمان اعلان کرد که تل آویو برای فروش این سامانه پیشرفته پدافندی به آلمان موفق نشده است تا نظر مساعد آمریکا را جلب نماید.

خبرگزاری صدا و سیما:  مقامات ارتش بورکینافاسو از خنثی شدن اقدام به کودتا در این کشور خبر دادند.بیش از دوازده تن از اعضای ارتش بورکینافاسو اواخر روز جمعه کنترل تلویزیون دولتی را به دست گرفتند و اعلام کردند که سرهنگ دوم «پل هنری ساندائوگو دمیبا»، رهبر کودتاچی که به ریاست جمهوری رسیده بود، سرنگون شده است.ارتش بورکینافاسو، سروان «ابراهیم ترائوره» را به عنوان رئیس جدید کشور ناآرام غرب آفریقا که در حال مبارزه با شورش‌های در حال افزایش است، معرفی کرد.گفتنی است، دامیبا و متحدانش تنها ۹ ماه پیش رئیس جمهور منتخب دموکراتیک را سرنگون کردند و با وعده‌هایی مبنی بر امنیت بیشتر کشور به قدرت رسیدند.

ایران پرس:  نتایج انتخابات پارلمانی کویت حاکی از پیشتازی مخالفان، موفقیت بی‌سابقه شیعیان و راه‌یابی دو نامزد از زندان به پارلمان است. مجلس شورای ملی کویت در 23 ژانویه 1963 تأسیس شد. انتخابات پارلمانی کویت روز گذشته 29 سپتامبر در پنج حوزه انتخابیه برگزار شد. این هفدهمین انتخابات پارلمانی کویت و همچنین دومین انتخابات پارلمانی در دوره «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کنونی این کشور است که سپتامبر 2020 به این مقام رسید. دوره پارلمان در کویت 4 ساله است، اما عمر پارلمان گذشته که دسامبر 2020 و تنها سه ماه پس از روی کار آمدن «نواف الاحمد الجابر الصباح» تشکیل شده، تنها 20 ماه بود و پارلمان در ماه اوت گذشته به دلیل اختلاف با قوه مجریه توسط امیر کویت منحل شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *