جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

 رسانه‌ها؛ ادامه آتش افروزی آمریکا در اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کمک 12 میلیارد دلاری جدید کنگره آمریکا برای اوکراین، تأکید هلند بر افزایش حمایت نظامی از اوکراین، اعتراف کرملین به «اشتباهاتی» در بسیج نیرو، تلاش پنتاگون برای جلب حمایت هند در بحبوحه تنش‌ها با چین و روسیه، درخواست ناتو از اتحادیه اروپا برای امضای بیانیه مشترک جدید، درخواست ماکرون برای از سرگیری مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اعتراض‌آنکارا به آمریکا و یونان در خصوص استقرار سلاح در جزایر نزدیک به سواحل ترکیه، حمله مجدد اردوغان به یونان، رایزنی وزیر خارجه ترکیه با ژاپن در مورد صنایع دفاعی و امنیت، افزایش تنش در روابط روسیه و ژاپن، دیدار نخست‌وزیر ژاپن با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، پذیرش درخواست شهروندی ادوارد اسنودن از سوی پوتین، اظهارات برجامی بلینکن ونا امیدی وی از احیای برجام در کوتاه مدت ، ناراحتی صهیونیست ها از مهار اغتشاشات در ایران، پایان تنش در روابط کلمبیا و ونزوئلا و باز شدن مرز‌های دو کشور بعد از ۷ سال، آغاز رزمایش‌ مشترک آمریکا و کره جنوبی با هدف تشدید فشارها بر کره شمالی  و پیش بینی کندی رشد اقتصاد جهانی در سال های آینده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: کنگره آمریکا 12 میلیارد دلار کمک جدید برای اوکراین در نظر گرفت.یک منبع آگاه گفت: نمایندگان مذاکره کننده بر سر یک لایحه بودجه‌ای موقت در کنگره آمریکا توافق کرده‌اند حدود ۱۲ میلیارد دلار را برای کمک‌های جدید به اوکراین در پاسخ به درخواست دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این لایحه بگنجانند.این منبع که نخواست نامش فاش شود اظهار کرد، این لایحه همچنین شامل یک بودجه اسکان مجدد برای پناهنده‌های افغان است. اوایل ماه جاری میلادی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست مبلغ ۱۱.۷ میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی اضطراری جدید را برای اوکراین اختصاص دهد.

العالم فارسی: مارک روته نخست وزیر هلند گفت که کشورش حمایت خود از اوکراین را افزایش خواهد داد و از تحریم های جدید علیه روسیه حمایت می کند.روته در پیام توییتری بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشت: به دلیل بسیج و رفراندوم های ساختگی توسط روسیه، سلاح های بیشتر، تحریم های بیشتر و انزوای بیشتر روسیه.همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد و تا ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه خواهد داشت. مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

یورونیوز: کاخ کرملین ضمن اعتراف به بروز «اشتباهاتی» در اجرای فرمان بسیج نیروهای ذخیره برای نبرد در اوکراین تاکید کرد که در این زمان «هیچ تصمیمی» برای بستن مرزها در مواجهه با تظاهرات و فرار بسیاری از روس ها به خارج از کشور گرفته نشده است.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در سخنانی با اعلام اینکه «مواردی از نقض فرمان (بسیج محدود نیروهای ذخیره) وجود دارد» ابراز امیدواری کرد که این «اشتباهات اصلاح شود.»مقامات کرملین می‌گویند بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره فقط مربوط به افرادی است که از تجربه نظامی یا مهارت‌های کافی برای مشارکت در جنگ اوکراین برخوردار هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون میزبان نشستی با سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند بود و در مورد راه‌های تعمیق همکاری‌های دفاعی دوجانبه بحث و گفتگو کرد.پنتاگون گفت: مقامات دوباره بر تعهد خود به همکاری به عنوان شرکای ثابت قدم برای پیشبرد چشم انداز مشترک ایالات متحده و هند برای یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز و فراگیر تاکید کردند. چالش اصلی برای این دیدگاه – حداقل همانطور که واشنگتن آن را می بیند – چین است که باعث اختلافات ارضی با کشورهای مختلف در دریای چین جنوبی شده است. چین و ایالات متحده در ماه‌های اخیر بر سر تایوان با هم درگیر شده‌اند، به‌ویژه پس از آن که نانس پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از این جزیره خودگردان در ماه اوت بازدید کرد.

خبرگزاری ایرنا: ناتو از اتحادیه اروپا خواست تا بیانیه مشترک جدیدی را امضا کند. ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی پس از گفتگو درباره بحران اوکراین با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل گفت: زمان امضای بیانیه جدید اتحادیه اروپا و ناتو فرا رسیده است. استولتنبرگ در پیام توییتری نوشت: همکاری ناتو و اتحادیه اروپا به امنیت و ثبات کمک می کند، بنابراین ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است که یک اعلامیه مشترک جدید را برای پیشبرد مشارکت خود به توافق برسانیم.پیش از این قرار بود اتحادیه اروپا و ناتو در اواخر سال ۲۰۲۱ یک بیانیه همکاری امضا کنند، اما کار روی این سند همچنان ادامه دارد. محتویات این بیانیه هنوز افشا نشده است.

خبرگزاری ایلنا: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار ازسرگیری مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد. وی که پیش از دیدار با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات باید از سر گرفته شود. مواضع ماکرون پس از آن بیان می‌شود که آذربایجان و ارمنستان جمعه گذشته، یکدیگر را به نقض توافق شکننده‌ای که به شدیدترین درگیری دو کشور از سال ۲۰۲۰ میلادی پایان داده بود، متهم کردند.

خبرگزاری مهر : وزارت خارجه ترکیه امروز از احضار سفیر یونان در این کشور و نیز ارسال یادداشت اعتراض‌آمیز آنکارا به آمریکا در خصوص استقرار سلاح در جزایر نزدیک به سواحل ترکیه خبر داد. ترکیه به یونان و آمریکا نسبت به استقرار خودروهای زرهی آمریکایی در جزایر «میدیللی و ساکئز» یونان اعتراض کرده است. ترکیه در یادداشتی اعتراض آمیز به آمریکا خواستار احترام به وضعیت جزایر شرقی دریای اژه و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از استقرار سلاح شده است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا سیاست‌های همسایه‌اش یونان که بوی تحریک و تنش می‌دهد را با احتیاط پیگیری می‌کند، گفت: می‌دانیم که نیت واقعی کسانی که سیاستمداران یونانی را تحریک می‌کنند، ممانعت از اجرای برنامه و طرح‌های ما برای ساختن ترکیه بزرگ و قدرتمند است.وی درباره اقدامات تحریک‌آمیز یونان افزود: این یک بازی خطرناک برای سیاستمداران، دولت و ملت یونان و کسانی است که از آنها به عنوان عروسک خیمه شب بازی سوءاستفاده می‌کنند.اردوغان تصریح کرد: تجمیع نظامی خارجی در قالب و ظاهری اشغالگر در سراسر یونان، باید مردم یونان را ناخرسند کند، نه ما را.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه گفت که اگر ژاپن بخواهد از ما محصولات صنایع دفاعی بخرد، نیازهای ژاپن در این زمینه را برآورده می‌کنیم. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در باشگاه ملی مطبوعات ژاپن در توکیو به تشریح سوالات خبرنگاران درباره امنیت ملی، صنایع دفاعی و جنگ اوکراین پرداخت.چاووش‌اوغلو همچنین در پاسخ به سوالی راجع به اینکه با توجه به نتایج همه‌پرسی استقلال از اوکراین در مناطق تحت کنترل روسیه در 27 سپتامبر تغییری در نقش میانگیری ترکیه صورت خواهد گرفت یا نه؟، گفت: ترکیه با پیگیری یک سیاست متعادل به گفت‌وگو و روابط با روسیه و اوکراین ادامه می‌دهد. چاووش‌اوغلو تصریح کرد: ترکیه در هر فرصتی تاکید می‌کند که الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه را به‌رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای یک کارمند سرکنسولگری ژاپن در «ولادی وستوک» را عنصر نامطلوب اعلام کرد. بر اساس بیانیه دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه کارمند سرکنسولگری ژاپن باید طی ۴۸ ساعت از روسیه خارج شود. سازمان امنیت روسیه با انتشار ویدئویی در این رابطه اعلام کرد دیپلمات ژاپنی در حال دریافت اطلاعات محرمانه درباره اثرات تحریم‌ها علیه روسیه به ازای دریافت پول بود که دستگیر شد.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن نشستی با کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا داشت. هریس برای شرکت در مراسم ترحیم دولتی آبه شینزو نخست‌وزیر سابق ژاپن که روز سه شنبه برگزار می‌شود، وارد توکیو شد.کیشیدا به هریس گفت که آبه خود را متعهد به برقراری اتحاد قویتر بین ژاپن و آمریکا می‌داند. بنابراین او نیز ماموریت خود را ادامه دادن راه آبه در جهت توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه می‌داند. هریس در پاسخ گفت که رهبری آبه باعث تقویت روابط بین دو کشور شد.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با درخواست شهروندی ادوارد اسنودن موافقت کرد. رئیس جمهور روسیه به افسر اطلاعاتی سابق آمریکا ادوارد اسنودن تابعیت روسیه داد، سند مربوطه در پورتال اطلاعات حقوقی منتشر شد.در این فرمان آمده است: مطابق بند “الف” ماده 89 قانون اساسی فدراسیون روسیه، تصمیم می‌گیرم: تابعیت فدراسیون روسیه را برای افراد زیر بپذیرم: ادوارد جوزف اسنودن، متولد 21 ژوئن 1983 در ایالات متحده آمریکا.

دویچه وله: وزیر خارجه امریکا می‌گوید آخرین پاسخ ایران گامی به عقب بوده و بنابراین او امیدی به احیای برجام در کوتاه مدت ندارد. وزیر خارجه ایران اما گفته تبادل پیام‌ها میان طرفین ادامه دارد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت و گو با اسکات پلی، خبرنگار شبکه cbc درباره مذاکره با ایران گفت امیدی به احیای برجام در کوتاه مدت ندارد.بلینکن عنوان کرد: «ایران همچنان به تلاش برای وارد کردن موضوعات خارجی [بی‌ربط به برجام] به مذاکرات تلاش می‌کند که ما قصد نداریم به آنها پاسخ مثبت بدهیم. ما یک توافق بد را نمی‌پذیریم. پاسخی که آنها [ایران] به آخرین طرح ما به دنبال متن نهایی توافق از سوی اروپا دادند، گامی به عقب است. بنابراین من هیچ چشم‌اندازی در آینده خیلی نزدیک برای رسیدن به یک نتیجه نمی‌بینم.»

الکوثرفارسی: رسانه‌های رژیم صهیونیستی با ابراز تاسف از مهار اغتشاشات و آشوب در ایران اذعان کردند تلاش‌های آمریکا برای شعله ور کردن این اعتراضات به ویژه با فعال کردن اینترنت، سودی نخواهد داشت. ایهود یعاری تحلیلگر امور عربی کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، افزود: آمریکایی‌ها برای وصل کردن اینترنت که مقامات ایرانی با هدف جلوگیری از فعالیت شبکه‌های اجتماعی، آن را قطع کردند، تلاش می‌کنند. اما این تلاش آمریکایی‌ها کمکی به معترضان نکرد که باعث کاهش آشکار گستردگی اعتراضات شد.

خبرگزاری صدا و سیما: ونزوئلا و کلمبیا پس از هفت سال بسته بودن جزئی و سه سال بسته بودن کامل مرزهایشان به علت اختلافات سیاسی، روز دوشنبه مرز‌های خود را به روی خودرو‌های حامل کالا باز کردند. طی مراسمی با حضور گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا و نمایندگان نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی او، اولین کامیون از طریق پل بین المللی سیمون بولیوار، واقع بین شهر شهر سن آنتونیو دل تاچیرا ونزوئلا و شهر کوکوتا در کلمبیا از ونزوئلا به سمت کلمبیا حرکت کرد.رئیس جمهور ونزوئلا در توییتی نوشت: «ما روابط را از می‌گیریم و تدابیری قاطع برای پیش رفتن به سمت بازگشایی کامل و مطلق مرز بین مردمان برادر اتخاذ می‌کنیم. این یک روز تاریخی و فوق العاده است!»رئیس جمهور کلمبیا نیز اعلام کرد: «ما این کار را انجام دادیم. امید که باز شدن مرز به معنای رونق برای کلمبیا، ونزوئلا و کل قاره آمریکا باشد.»

ایران پرس: آمریکا و کره جنوبی رزمایش‌ مشترکی را در سواحل شرقی شبه جزیره کره آغاز کردند.نیروی دریایی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش‌ چهار روزه (26 الی 29 سپتامبر) با هدف نشان دادن قدرت این دو متحد (کره جنوبی و آمریکا) و توانایی‌های این دو کشور برای انجام عملیات‌های دریایی مشترک است.براساس این بیانیه، بیش از 20 کشتی نیروی دریایی آمریکا و کره جنوبی از جمله ناوهواپیمابر «یواس‌اس رونالد ریگان» دراین رزمایش‌ حضور دارند. همچنین قرار است هلیکوپترها و جت‌های جنگنده این دو کشور در این رزمایش‌ها شرکت کنند.آمریکا  قصد دارد از طریق توسعه همکاری های سیاسی و امنیتی با شرکای خود در شرق آسیا شامل ژاپن و کره جنوبی، نوعی سیاست هماهنگ را علیه کره شمالی در پیش بگیرد تا فشارها بر پیونگ یانگ تنها منحصر به یک کشور نباشد.

رادیو چین: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش بینی رشد جهانی برای سال 2023 را به 2.2 درصد کاهش داد.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گزارش چشم انداز اقتصادی میان مدت را در روز دوشنبه 26 سپتامبر منتشر کرد. این سازمان اعلام کرد که کندی اقتصاد جهانی بیش از حد انتظار است و پیش بینی می شود نرخ رشد در سال 2022 تنها 3 درصد باشد. سرعت رشد اقتصادی در سال 2023 به علت تاثیر همه‌گیری کووید-19 و بحران در اوکراین به 2.2 در صد خواهد رسید که کمتر از 2.8 درصد پیش بینی شده در ژوئن امسال است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *