جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ خیز راست افراطی در ایتالیا و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیروزی راستگرایان افراطی در انتخابات پارلمان ایتالیا،هشدار ژنرال ایتالیایی درخصوص طرح بایدن برای تجزیه اروپا، افزایش دوبرابری بودجه نظامی انگلیس ، کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین، خودداری آلمان از ارسال تانک به اوکراین، آغاز مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، سنگینی سایه جنگ در منطقه جنوب شرق آسیا، هشدار واشنگتن به مسکو درباره عواقب استفاده از تسلیحات هسته‌ای، آغاز دور جدید درگیری های شبه نظامیان در غرب لیبی، عملیات  گروه جدید  فلسطینی «عرین الاسود» ضد نظامیان صهیونیست ، نشست فوق‌العاده لاپید با گانتس و بنت درباره پرونده مرزهای دریایی لبنان، دیدار لاوروف با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، دیدار و گفتگوی ولیعهد عربستان و مقامات ارشد ترک، تشدید مجازات فرار از ارتش در روسیه و آغاز ساخت بزرگترین تلسکوپ هدایت پذیر جهان در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: جورجیا ملونی رهبر گروه راست افراطی ایتالیا، پس از اینکه اعلام شد نتایج اولیه انتخابات سراسری که روز یکشنبه برگزار شد، حکایت از برتری حزب برادران ایتالیا دارد، در یک سخنرانی پیروزمندانه، پیشایش به طرفداران خود تبریک گفت. اعلام نتایج غیر نهایی انتخابات پارلمانی ایتالیا در صبح دوشنبه نشان می‌دهد که رای دهندگان ایتالیایی با تغییر رویه نسبت به گذشته به حزبی با ریشه‌های نئوفاشیستی اقبال بیشتری نشان داده‌اند. نتایج اخیر این چشم انداز را تقویت می‌کند که این کشور اولین دولت تحت رهبری راست افراطی خود را پس از جنگ جهانی دوم داشته باشد. ملونی در مقر حزبش در رم گفت: “اگر ما برای اداره این کشور فراخوانده شویم، این کار را برای همه انجام خواهیم داد. برای همه ایتالیایی‌ها و با هدف متحد کردن مردم (این کشور) این کار را انجام خواهیم داد. او ادامه داد: «ایتالیا ما را انتخاب کرد. ما به (کشور) خیانت نمی‌کنیم؛ همان طور که هرگز خیانت نکرده ایم.»

اسپوتنیک روسیه:  یک ژنرال ایتالیایی از تمایل بایدن برای تجزیه اروپا و تضعیف روسیه خبر داد. ژنرال مارکو برتولینی، فرمانده سابق گروه ویژه نیروهای ترکیبی ایتالیا به نشریه L’Antidiplomatico گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواهد اروپا را تجزیه کند و روسیه را با طولانی کردن درگیری در اوکراین “خونریزی” کند. وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا آنقدر خواهان صلح در اوکراین نیست، بلکه خواهان یک “جنگ فرسایشی” است که روسیه را خشک می‌کند و اروپا را دوباره به بخش‌های آشتی‌ ناپذیر “غربی” و “شرقی” تقسیم می‌کند. البته نه با همان مرزهایی که در دوران جنگ سرد وجود داشت.

خبرگزاری صدا و سیما: با وجود بحران اقتصادی دوران پساکرونا و کاهش ارزش واحد پولی انگلیس، لندن بودجه نظامی خود را دو برابر می‌کند. وزیر دفاع انگلیس روز گذشته در مصاحبه‌ای برنامه‌های نظامی این کشور را تشریح کرد. بن والاس در مصاحبه با روزنامه تلگراف که روز گذشته منتشر شد از افزایش دو برابری هزینه‌های نظامی انگلیس خبر داد و علت توجیهی این کار را حمله روسیه به اوکراین عنوان کرد. در حالی وزیر دفاع انگلیس از افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی این کشور در سال‌های آینده خبر می‌دهد که انگلیس با بحران اقتصادی ناشی از دوران کووید-۱۹ و آثار تحریم‌های انگلیس علیه روسیه مواجه است.بن والاس در این مصاحبه تصریح کرد دولت انگلیس دستکم ۵۲ میلیارد پوند (برابر با ۵۶.۵ میلیارد دلار) برای تقویت توان نظامی خود تخصیص می‌دهد و می‌خواهد هزینه‌های خود را در این زمینه افزایش دهد. این برنامه‌ها با شعار انتخاباتی لیز تراس نخست وزیر جدید انگلیس همسو است که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود بودجه دفاعی کشور را افزایش دهد. به گفته بن والاس، بودجه دفاعی سالانه انگلیس تا سال ۲۰۳۰ به رقم ۱۰۰ میلیارد پوند خواهد رسید.

خبرگزاری فارس:
در ادامه دامن‌زدن کشورهای غربی به جنگ اوکراین با ارسال تسلیحات به این کشور، «ولودیمر زلنسکی»‌ رئیس جمهور اوکراین بامداد دوشنبه از دریافت سامانه‌های پدافند موشکی ساخت آمریکا خبر داد. زلنسکی طی پیامی ویدئویی درباره وضعیت نبرد با روسیه در خط مقدم گفت که درگیری‌های شدیدی در بسیاری از نقاط در جریان است که برخی با نتایج مثبت برای اوکراین همراه شده است. رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که کی‌یف اخیراً سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌ای از آمریکا دریافت کرده است.

خبرگزاری مهر :  صدراعظم آلمان از عدم نیت این کشور برای ارسال تانک به اوکراین در راستای جلوگیری از تشدید تنش ها خبر داد. «اولاف شولتز» افزود که آلمان برای اوکراین اقدامات زیادی انجام می‌دهد و به حمایت از کی یف ادامه خواهد داد اما هیچ گونه اقدمات یکجانبه ای را بدون موافقت متحدان ناتو اتخاذ نخواهد کرد.این در حالی است که «کریستینا لامبرخت» وزیر دفاع آلمان هم گفت که این کشور برای ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» که کی یف بسیار به دنبال آن است، عجله‌ای ندارد.نشریه بلومبرگ هم نوشت که کشورهای غربی در توافقی غیرعلنی برای عدم ارسال تانک به اوکراین به توافق رسیده اند.

خبرگزاری ایلنا:  کره جنوبی و آمریکا دست به مانور نظامی مشترک زدند. این نخستین مانور نظامی مشترک دو کشور در نزدیکی شبه‌جزیره کره طی پنج سال گذشته است. بنا به اظهارات مقام‌های نظامی کره جنوبی، این رزمایش چهار روز به درازا خواهد کشید و ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» نیز در آن مشارکت می‌کند.  این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که کره شمالی روز گذشته -‌دوشنبه- دست به شلیک یک موشک بالستیک زده بود.

ایران پرس:  پرتاب موشک بالستیک کره شمالی به سمت دریای ژاپن، با واکنش های تند ژاپن و کره جنوبی مواجه شده است. “فومیو کیشیدا” نخست وزیر ژاپن پس از شلیک موشک از سوی کره شمالی به وزارت خانه ها و ادارات این کشور آماده باش داده است. نخست وزیر ژاپن ساعاتی پس از شلیک موشک کره شمالی هدف خود را آماده باش را اطمینان از ایمنی کشتیرانی و هوانوردی غیرنظامی در منطقه، ارائه اطلاعات سریع و قابل اعتماد و رویارویی با موقعیت های احتمالی اعلام کرد. دفتر نخست وزیری ژاپن برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات عملیاتی ستاد بحران تشکیل داده است. پرتاب موشک بالستیک کوتاه برد کره شمالی به سمت دریای ژاپن در حالی در دستور کار مقام های پیونگ یانگ قرار گرفت که دولت های سلطه گر به ویژه آمریکا به اقدامات تحریک آمیز خود در مناطق تنش زا در جنوب شرقی آسیا افزوده اند. در سال جاری میلادی، ارتش کره شمالی دستکم 18 آزمایش تسلیحاتی و پرتاب موشک‌های بالستیک را در دستور کار قرار داده است که این آزمایش ها، نشان دهنده افزایش ذخایر زرادخانه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا از وجود برنامه اقدام در صورت وقوع جنگ هسته‌ای خبر داد و مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به کرملین در خصوص عواقب فاجعه بار استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده و وعده داد که پاسخ به چنین اقدامی قاطع و سریع خواهد بود. “جیک سالیوان”، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس نیوز در این باره گفت: «ما به طور مستقیم و در سطح بسیار بالایی به کرملین اطلاع داده‌ایم که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای عواقب فاجعه باری برای روسیه خواهد داشت و پاسخ ایالات متحده و متحدان ما به چنین اقدامی قاطع خواهد بود.

العالم فارسی:  مقامات بهداشتی روز دوشنبه گفتند دور جدید درگیری‌های داخلی بین شبه‌نظامیان در غرب لیبی به مرگ یک دختر 10 ساله منجر شده است. درگیری‌ها روز یکشنبه بین شبه‌نظامیان رقیب در شهر زاویه در غرب رخ داد، جایی که گروه‌های مسلح – مانند بسیاری دیگر از شهرهای نفت‌خیز لیبی – برای نفوذ در آن رقابت می‌کنند.اورژانس وزارت بهداشت اعلام کرد بجز کودک کشته شده، دست‌کم هشت غیرنظامی در درگیری‌هایی که شب گذشته نیز ادامه داشت، زخمی شدند. لیبی اکنون بین دو دولت رقیب تقسیم شده است. یکی دولت نخست وزیر عبدالحمید دبیبه در طرابلس است که پس از شکست لیبی در برگزاری انتخابات در سال گذشته، از کناره گیری خودداری کرد. دولت دوم به رهبری نخست وزیر فتحی بشاغا است که پس از تلاش های ناموفق برای استقرار دولت خود در پایتخت، در شهر شرقی بنغازی فعالیت می کند.

الکوثرفارسی: گروه مقاومت جدید فلسطینی «عرین الاسود» نظامیان صهیونیست را غافلگیر کرد. گروه مقاومت فلسطینی «عرین الاسود» در شهرک قدیمی نابلس موجودیت خود را اعلام و تاکید کرد نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست را در هر مکان و وضعیتی هدف قرار می‌دهد. گروه فلسطینی جدید موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیرها) روز یکشنبه در منطقه  “التعاون” در کوه “جرزیم” یکی از دو کوه مهم (جرزیم و عیبال) در شهر نابلس در کرانه باختری.شماری از نظامیان اشغالگر اسرائیلی و شهرک‌نشینان را هدف قرار داد .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نخست وزیر سابق، وزیر جنگ و برخی دیگر از مقامات امنیتی این رژیم نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی پرونده تعیین مرزهای دریایی با لبنان داشت.مرکز پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشست فوق‌العاده‌ای با نفتالی بنت، نخست وزیر سابق و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم برای بررسی میزان پیشرفت در مذاکرات جاری با لبنان با میانجی‌گری آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا درباره تعیین مرزهای دریایی با لبنان داشت.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: لاپید پیش‌بینی کرد به زودی و شاید ظرف دو هفته آینده به توافقی با لبنان درباره مرزهای دریایی برسیم.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه روسیه با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. سرگئی لاوروف اظهار داشت: ما در حال تقویت همکاری‌های خود بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس هستیم. در همین راستا وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف روز جمعه با اعضای شورای همکاری خلیج  فارس یعنی فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین و محمد الحسن نماینده دائم عمان در سازمان ملل متحد نشستی  برگزار کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در شهر جده دیدار کردند. در این دیدار در کاخ السلام در جده ، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نورالدین نباتی وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه نیز حضور یافت. بر اساس منابع وزارت دارایی و خزانه‌داری در دیدار ولیعهد عربستان سعودی و نباتی، روابط ترکیه و عربستان سعودی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ماه آوریل از عربستان سعودی که در دوره‌های اخیر دوباره روابط دوستانه و گرمی بین دو کشور برقرار شده، دیدن کرده و ولیعهد عربستان نیز در ماه ژوئن به ترکیه سفر کرده بود.

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مصوبه‌ای را امضاء کرد که در آن مجازات ۱۰ سال زندان برای فرار از ارتش در دوره بسیج نیروها در نظر گرفته شده است. متمم‌های قانون مجازات کیفری روسیه در این زمینه پیش از این به تصویب پارلمان رسیده بود. به این ترتیب از این پس سربازان فراری، نیروهایی که بدون «مجوز» تسلیم دشمن شوند و یا از دستورها سرپیچی کنند مشمول این قانون خواهند شد.  مصوبه پارلمان روسیه در حالی به امضای ولادیمیر پوتین رسید که او چند روز پیش نیروهای ذخیره با سابقه حضور در ارتش را برای اعزام به جبهه‌های نبرد در اوکراین فراخوانده بود. فراخوان این نیروها نگرانی‌های زیادی را در روسیه پدید آورده است.

رادیو چین: چین در هفته جاری کار ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی کاملاً هدایت شونده جهان را در شمال غربی منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ آغاز کرد. تلسکوپ رادیویی چیتای (QTT)، در شهرستان چیتای منطقه شین‌جیانگ واقع شده است و دارای بشقاب هدایت پذیری با قطر 110 متر خواهد بود. این رادیو تلسکوپ 10 درصد بزرگتر از تلسکوپ گرین بنک در ویرجینیای غربی آمریکااست که در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ از این نوع در جهان است. حدود شش سال طول می کشد تا ساخت کیو تی تی کامل شود. این تلسکوپ پس از تکمیل قادر خواهد بود تا 75 درصد از آسمان را با حساسیت بالا پوشش دهد .چین در حال حاضر میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *