جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ رفراندوم جدایی و تشدید جنگ در اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رفراندوم در لوهانسک و دونتسک برای پیوستن به روسیه، تاکید مسکو بر حفاظت از مناطق الحاقی به روسیه با تسلیحات هسته‌ای، واکنش گروه هفت به همه‌پرسی مناطق شرقی اوکراین، هشدارلاوروف به  کشورهای غربی، افزایش عبورها از روسیه به فنلاند، تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، انتقاد اردوغان از نقش کم رنگ سازمان ملل در جنگ روسیه و اوکراین، هشدار آمریکا به  بانک های ترکیه  درخصوص  پذیرش کارت اعتباری «میر» روسیه، حمله جمهوری آذربایجان به مرز شرقی ارمنستان و نقض دوباره آتش بس، نگرانی دبیرکل ناتو از تشدید درگیری در قفقاز جنوبی، ادامه خواسته‌های نامعقول گروسی درقبال ایران، برگزاری اجلاس بین‌الملل درباره قدس به میزبانی اردن، انتقاد حقوق بشری عالی‌‌ترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا  از مجارستان و آلمان، محکومیت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بیانیه مشترک آمریکا و اروپا درباره افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیسیون مرکزی انتخابات در لوهانسک و دونتسک امروز (جمعه) اعلام کرد، رفراندوم برای پیوستن این دو منطقه به روسیه در سراسر دو جمهوری لوهانسک و دونتسک آغاز شده است. ولادیمیر ویسوتسکی، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات در جمهوری دونتسک نیز گفت: رفراندوم پیوستن به روسیه در سراسر این منطقه همانند لوهانسک برگزار می شود. وی ادامه داد: رای گیری طبق فرم قبلی تعیین شده در سراسر منطقه دونتسک انجام می‌گیرد که توسط مقام‌های این جمهوری کنترل می‌شود.روز چهارشنبه اعلام شد که جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک قرار است ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار کنند. دو منطقه دیگر یعنی زاپوریژیا و خرسون نیز روز جمعه رفراندوم برگزار خواهند کرد.

یورونیوز: «دمیتری مِدوِدِف»، رئیس جمهوری سابق روسیه می‌گوید هرگونه تسلیحات از جمله سلاح‌های هسته‌ای راهبری می تواند برای دفاع از سرزمین‌های ادغام شده به روسیه از اوکراین مورد استفاده قرار گیرد. این تهدید مستقیم مِدوِدِف برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که همه‌پرسی «الحاق به روسیه» در چندین منطقه از خاک اوکراین در حال برگزاری است . مِدوِدِف که در حال حاضر نایب رئیس شورای امنیت روسیه است همچنین تاکید کرد نیروهای مسلح روسیه با قدرت از این مناطق دفاع خواهند کرد و حضور روسیه در این استان‌ها تقویت خواهد شد

خبرگزاری مهر :  وزرای خارجه گروه هفت اعلام کردند برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه در مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسند. «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان، پس از نشست وزرای خارجه گروه هفت (G7) در نیویورک اعلام کرد که کشورهای گروه هفت، برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسند. گروه ۷ (G۷) متشکل از ۷ کشور صنعتی جهان، (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا) سال ۱۹۷۵ تشکیل شد. پس از فروپاشی شوروی، روسیه نیز به این گروه اضافه شد و به گروه ۸ تغییر نام داد، اما در سال ۲۰۱۴ به علت الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، مسکو از این گروه حذف شد.

خبرگزاری تسنیم:  “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزیران درباره اوکراین تاکید کرد که مسکو اجازه نخواهد داد که کشورهای غربی از اوکراین به عنوان سکویی برای ایجاد تهدیدات امنیتی علیه روسیه استفاده کنند. وی گفت: « ما حجم عظیمی از حقایق را ارائه کردیم که نشان می‌دهد چگونه اوکراین برای ایفای نقش «یک کشور ضدروسی» و نقش سکوی پرتابی برای ایجاد و اجرای تهدیدات علیه امنیت روسیه آماده می‌شد. من در اینجا می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.»

تی.آر.تی ترکیه: مقامات محافظین مرزی فنلاند اعلام کردند: در پی اعلام بسیج در روسیه میزان عبور از مرز این‌کشور به فنلاند افزایش یافته است. گزارش تلویزیون فنلاند حاکی از افزایش قابل توجه در شمار افرادیست که از طریق مرز مشترک روسیه با فنلاند وارد این‌کشور شدند. در پی تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه برای اعلام بسیج نسبی نظامی در این‌کشور ، در تعداد آن‌دسته از شهروندان روسی که از مرز 1300 کیلومتری درصدد رفتن به فنلاند هستند، دیروز و بویژه در ساعات شب افزایش قابل توجهی مشاهده شده است. با وجود افزایش شمار افرادیکه مایل به عبور از مرز روسیه به فنلاند هستند، مناطق مرزی با ازدحام بزرگی مواجه نشدند.

خبرگزاری ایرنا:  جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه قرار است فهرست جدیدی از اهداف تحریم‌های ضد روسیه را معرفی کند. بورل گفت: ما بسته جدید تحریم‌ها را تصویب خواهیم کرد، اگرچه تقریباً همه کارهای ممکن را انجام داده‌ایم. وی در ادامه به چارچوب زمانی و فهرستی از اهداف بالقوه اشاره ای نکرد و گفت: در حال حاضر نمی توانم نام آنها را بگویم.پیتر استانو سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که حجم و نوع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه هنوز مشخص نشده است.

آناتولی  ترکیه:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: سازمان ملل نتوانست جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد و خونریزی‌ها را متوقف کند، همچنین نتوانست راه حلی برای بحران انرژی و غذایی که در نتیجه جنگ به وجود آمد، بیابد. اردوغان درباره اظهارات بایدن در مورد ساختار سازمان ملل نیز گفت : وقتی گفتیم جهان بزرگتر از 5 کشور است، منظورمان همین بود و باور داریم در این امر موفق خواهیم شد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا بانک های ترکیه را به دلیل پذیرش کارت های روسی “میر” به تحریم تهدید کرد.روزنامه ینی شفق روز جمعه نوشت: آمریکا بانک های ترکیه را به دلیل استفاده از سیستم پرداخت روسی میر به تحریم تهدید می کند. در مطلب منتشره در این نشریه آمده است:” آمریکا که از مداخله در روابط آنکارا و مسکو ابایی ندارد، بانک های ترکیه را به دلیل استفاده از سیستم پرداخت روسی میر به تحریم تهدید می کند”. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته بود که ممکن روز جمعه در مورد استفاده بیشتر از کارت های میر روسیه در این کشور تصمیم گیری کند.

العالم فارسی: جمهوری آذربایجان صبح جمعه (امروز) با نقض آتش بس، بخش شرقی مرز ارمنستان را مورد حمله قرار داده است. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد قوای جمهوری آذربایجان صبح روز جمعه به مواضع ارتش ارمنستان در بخش شرقی حمله کردند. تاکنون از تلفات این حمله گزارشی مخابره نشده ا ست.درگیری‌های مرزی جدید بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان سه‌شنبه گذشته آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز خشونت‌ها متهم کردند.ایروان اعلام کرده است که ۱۳۵ سرباز خود را در این جنگ از دست داده و باکو تعداد کشته های خود را ۷۹ سرباز اعلام کرده است.

خبرگزاری فارس: دبیرکل ناتو در دیدار با نخست وزیر ارمنستان در نیویورک نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه قفقاز ابراز نگرانی کرد. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیدار کرد. پاشینیان با اشاره به دور تازه درگیری جمهوری آذربایجان با ارمنستان، بر اهمیت واکنش کافی جامعه جهانی برای محکومیت اقدامات جمهوری آذربایجان و خروج فوری نیروهای باکو از خاک ارمنستان تاکید کرد.دبیرکل ناتو نیز خاطرنشان کرد که به شدت نگران حوادث در مرز ارمنستان وجمهوری  آذربایجان است. استولتنبرگ بر لزوم حل مشکلات منطقه‌ای از طریق مذاکره و تلاش‌های مستمر  تاکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  در ادامه خواسته‌های نامعقول، مدیر کل آژانس  بین المللی انرژی اتمی  بازرسی کامل از تاسیسات ایران را مطرح کرد. رافائل گروسی در سخنانی تکراری، ادعا‌های گذشته خود را بیان کرد و گفت: انتظار داریم ایران به صورت کامل به تعهداتش درباره بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد. گروسی در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک در سخنانی درباره موضوع هسته‌ای ایران ضمن مطرح کردن آماده بودن آژانس برای تعامل مجدد با ایران، ادعا کرد: ما دسترسی‌های محدودی از تاسیسات هسته‌ای ایران داریم و انتظار داریم ایران به تعهداتش درباره بازرسی کامل از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد.

خبرگزاری ایلنا: اردن ۲۳ و ۲۴ ماه اکتبر میزبان اجلاسی بین‌المللی در خصوص قدس خواهد بود. این اجلاس تحت نظارت وزارت فرهنگ اردن و با همکاری مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان دوحه و اتحادیه جهانی علمای مسلمان برگزار خواهد شد. قرار است در این اجلاس بیش از ۱۰۰ عالم، پژوهشگر و شخصیت دینی اسلامی و مسیحی و اساتید و شخصیت‌های دانشگاهی از کشورهای مختلف حضور داشته باشند.این اجلاس طی دو روز برگزار خواهد شد و طی آن بیش از ۲۰ موضوع و بحث علمی در مورد قدس بررسی خواهد شد.

دویچه وله: عالی‌‌ترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا یکی دیگر از مقررات پناهجویی در مجارستان را نقض حقوق و ارزش‌های این اتحادیه اعلام کرد. اقدام و تاکید آلمان بر عودت سه پناهجو به ایتالیا نیز مغایر قانون و معیارها تشخیص داده شده است. در سال‌های گذشته بخش عمده نظام و مقررات پناهجوپذیری مجارستان از سوی دادگاه عالی اتحادیه اروپا مغایر معیارها و ارزش‌های اتحادیه ارزیابی و حکم به لغو آنها داده شده بود. حالا این دادگاه می‌گوید که یکی دیگر از رویه‌های مجارستان در قبال پناهجویان نیز مغایر حقوق و ارزش‌های اروپایی است و باید لغو شود.

رادیو چین: بسیاری از کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمریکا را محکوم کردند. در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل رهبران بسیاری از کشورها درمورد محکومیت اقدام سلطه جویانه آمریکا در اعمال تحریم های یک جانبه علیه سایر کشورها و اعلام مخالفت با دخالت غیرقانونی آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر سخنرانی کردند.  برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا در سخنرانی خود از ادامه تحریم اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا علیه کوبا انتقاد کرد و گفت که این تحریم به توسعه اقتصادی کوبا آسیب جدی وارد کرده است.هاگه گینگوب، رئیس جمهور نامیبیا نیز در سخنرانی خود از ایالات متحده خواست تا تحریم های غیرقانونی را لغو کند و به حق توسعه مردم زیمبابوه احترام بگذارد.

ایران پرس:  کشورهای اروپایی و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن درخواست برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان اعلام کردند که برقراری صلح و ثبات در این کشور مستلزم گفت‌وگوی ملی و جامع است. کشورهای اروپایی و آمریکا بدون اشاره به نقش خود و گروهای وابسته به پرورش تروریسم و ناامنی در افغانستان اعلام کردند که نگران  ادامه حضور گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در این کشور هستند.در این بیانیه آمده است: طالبان باید علیه گروه‌های تروریستی و فعالیت آنان در افغانستان اقداماتی مستمر داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *