جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

 رسانه‌ها؛ هشدار بایدن به وقوع جنگ هسته ای و…

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل درباره بروز جنگ هسته‌ای، واکنش آمریکا ، ناتو و اتحادیه اروپا به تهدید اتمی پوتین، واکنش جوزف بورل به فرمان پوتین برای بسیج نیروهای ذخیره، دستور رئیس‌جمهور چین به آمادگی ارتش برای نبرد واقعی، ژاپن خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل، اظهارات رئیس‌جمهور کرواسی درخصوص وقوع جنگ جهانی سوم، تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه ، دیدار بایدن و تراس درباره ایران، تاکید اتحادیه اروپا بر احیای فوری برجام، نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک، اعزام تیم ناتو به آلبانی برای بررسی ادعاهای ضدایرانی، انگلیس در وسوسه پیوستن به یک جامعه سیاسی جدید اروپایی، امضای فرمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در قزاقستان ، تکذیب عادی سازی روابط اندونزی و رژیم صهیونیستی، تاکید چین بر ادامه سیاست درهای باز و هشدار درباره خطرات بحران انرژی برای خدمات شهری آلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: رئیس جمهور آمریکا سخنرانی خود در هفتاد وهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل را با انتقاد شدید از تهاجم روسیه به اوکراین آغاز کرد. او با توجه به تهدیدهای مسکو، نسبت به بروز یک جنگ با سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد.رئیس جمهوری آمریکا همچنین همه‌پرسی در مناطق اشغالی ارتش روسیه در اوکراین را “رفراندوم‌ ساختگی برنامه‌ریزی شده” دانست و آن را به شدت محکوم کرد. بایدن این “همه‌پرسی طراحی شده در سرزمین‌های اشغالی اوکراین” را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد دانست. او گفت روسیه به طور غیرمسئولانه تهدید هسته‌ای کرده و افزود که یک جنگ هسته‌ای را نمی‌توان برد و هرگز نباید آن را به راه انداخت.

یورونیوز: کاخ سفید در واکنش به «تهدید اتمی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین را جدی می‌گیرد و در صورت چنین اقدامی «عواقب شدید» در انتظار روسیه خواهد بود.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به شبکه ای‌بی‌سی گفت: «این لفاظی‌ای غیرمسئولانه از سوی یک قدرت هسته‌ای است.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در واکنش به تهدید هسته‌ای همتای روس خود ولادیمیر پوتین تاکید کرد  که استفاده مسکو از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین را «باور» ندارد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم آنچه را که «لفاظی خطرناک هسته‌ای» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواند، محکوم کرد.مقام‌های بلند پایه سیاسی سه کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، مواضع اعلام شده از سوی رئیس کرملین را نشان دهنده ترس و هراس وی دانسته و بر ادامه حمایت‌ها از کی‌یف تاکید کردند.نخست وزیران بلژیک و هلند و نیز رئیس شورای اتحادیه اروپا این واکنش را در پاسخ به تهدید‌های هسته‌ای اخیر ولادیمیر پوتین و نیز بخشی از اظهارات وی که به لزوم فراخوان نیروهای ذخیره و نیز حمایت از طرح الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به کشورش اختصاص داشت، مطرح کردند.

خبرگزاری مهر : جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صدور فرمان بسیج محدود نیروهای ذخیره روسیه از سوی رئیس جمهور این کشور واکنش نشان داد.بورل گفت که اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر برگزاری همه پرسی‌ها و بسیج محدود نیروهای ذخیره یک اقدام تنش زای بزرگ در اوکراین بشمار می‌رود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتر خود مدعی شد: تهدیدات هسته‌ای غیرقابل قبول و خطری حقیقی برای همه است. جامعه بین الملل باید مانع چنین اقداماتی شود. صلح جهانی در معرض تهدید است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور چین از ارتش این کشور خواست تا برای شرکت در نبرد واقعی آماده باشد.«شی جین پینگ» در سخنانی گفت که ارتش آزادی‌بخش خلق باید روی آمادگی برای شرکت در نبرد واقعی تمرکز کند.این دستور رئیس جمهور چین برای شرکت کنندگان در همایش دفاع ملی و اصلاحات نظامی که در پکن برگزار شد، ارسال شد.بر اساس این گزارش، این مراسم با حضور اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد. رئیس جمهور چین همچنین دستور داد تا به طور جدی به برنامه دستیابی به اهداف اصلاحات نظامی پایبند باشد.

ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیر ژاپن، کیشیدا فومیو، خواهان مذاکرات برای آغاز اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شده است.او گفت حمله روسیه به اوکراین بنیاد نظم جهانی، که سازمان ملل از زمان تأسیسش برای ایجاد آن کار کرده، را متزلزل کرده است. او این تجاوز را عملی خواند که فلسفه و اصول منشور سازمان ملل را لگد‌مال می‌کند. کیشیدا ذکر کرد که حملات روسیه، یک عضو دائمی شورای امنیت، اعتبار این شورا را به خطر انداخته است. نخست وزیر ژاپن گفت زمان آن فرا رسیده تا به ایده‌آل‌ها و اصول سازمان ملل بازگشته و قدرت و خرد را یک جا جمع کرد. او گفت برای انجام این کار، اصلاح سازمان ملل و تقویت عملکردهای آن ضروری است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور کرواسی با اشاره به اعلام بسیج نظامی نسبی در روسیه اعلام کرد بحرانی‌ترین دوره جنگ در اوکراین شروع خواهد شد. زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در حاشیه کنفرانسی در زاگرب راجع به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای اعلام بسیج نظامی نسبی در این کشور گفت: غرب قصد داشت که روسیه را خسته کند، اما پس از 6 ماه می‌بینیم که روسیه با مجموع 150 هزار سرباز حرفه‌ای نمی‌تواند یک چیز غیرممکن را انجام دهد. اکنون هم بسیج نسبی آغاز می‌شود، زیرا سربازان حرفه‌ای به‌عنوان پیاده‌نظام استفاده خواهند شد.

خبرگزاری فارس: نشریه «پالتیکو» از تدارک کمیسیون اروپا برای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه روسیه خبر داد.چهار دیپلمات اتحادیه اروپا به روزنامه «پالتیکو» گفتند، کمیسیون اروپا قرار است در روزهای آینده رایزنی با نمایندگان اعضای اتحادیه اروپا در مورد بسته بعدی تحریم‌ها علیه روسیه را شروع کند.به نوشته پالتیکو، بروکسل تا کنون چند بسته تحریم‌ها را علیه روسیه به بهانه جنگ در اوکراین اعمال کرده است. دیپلمات‌ها به این روزنامه گفتند، کمیسیون اروپا هم اکنون مشغول آماده کردن تحریم‌هایی جدید است و از روز جمعه بحث با سفیران اتحادیه اروپا بر سر پیشنهادات مربوط به این تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: دفتر نخست‌وزیری انگلیس از دیدار «لیز تراس» نخست‌وزیر این کشور و «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران خبر داد. سخنگوی تراس گفت که در جریان دیدار وی با بایدن، شماری از مسائل مورد اهتمام مشترک دو طرف از جمله «تلاش برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» مورد بررسی قرار گرفت.تحولات اوکراین، تهدید ناشی از چین و روسیه، تغییرات آب و هوایی و تحولات مربوط به ایرلند شمالی از دیگر محورهای مطرح‌شده در این دیدار بود.

اسپوتنیک روسیه: رئیس شورای اروپا از احیای فوری توافق هسته ای با ایران حمایت کرد.چارلز میشل، رئیس شورای اروپا از احیای فوری توافق هسته ای با ایران حمایت کرد و خواستار فعال شدن کار بر روی آن شد. وی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار و درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرد. میشل گفت: اتحادیه اروپا به طور کامل از احیای فوری برجام حمایت می کند. انعقاد توافق بر سر توافق هسته ای ایران به نفع مشترک ماست.

خبرگزاری ایرنا: نشست وزاری خارجه کشورهای روند آستانه با موضوع سوریه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک برگزار شد.این نشست با حضور حسین امیرعبداالهیان وزیر خارجه ایران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در محل نمایندگی ترکیه در سازمان ملل و در حاشیه نشست سران هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار و آخرین تحولات و ابتکارات سیاسی و بشردوستانه در سوریه بررسی شد.

العالم فارسی: ائتلاف ناتو بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده درباره حمله سایبری ایران تیمی را روانه آلبانی کرده که میزبان یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های ترویستی است. «ناتو» مدعی شده روز چهارشنبه هیئتی را برای کمک به مقابله با تبعات «حمله سایبری ایران» علیه آلبانی روانه این کشور کوچک واقع در غرب بالکان کرده است.ائتلاف ناتو مدعی شد معاون دبیر کل این ائتلاف «جیمز آپاتورای» سرپرستی هیئتی را روانه آلبانی کرده تا به مقام‌های نهادهای دفاعی و امنیتی این کشور اعلام کنند که آنها در مقابله با این حمله سایبری تنها نیستند.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد کرد مجمعی سیاسی به منظور گفتگو‌ها در سطح کشور‌های اروپایی تشکیل شود، دولت انگلیس به فکر پیوستن به این مجمع جدید است.لیز تراس ، نخست وزیر انگلیس در حال سبک و سنگین کردن پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه است که به گفته مکرون، باشگاهی متشکل از کشور‌های دموکراتیک اروپایی خواهد بود و قرار است در ماه اکتبر، در شهر پراگ در جمهوری چک، نخستین نشست خود را تشکیل دهد.رئیس جمهور فرانسه گفت: این گروه، فضایی جدید برای گفتگو و همکاری در زمینه‌هایی همچون امنیت، انرژی، ترابری و جنبش در قاره اروپا فراهم خوهد کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان فرمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تاریخ بیست نوامبر سال جاری را امضا کرد. توکایف در پی امضای این فرمان با اشاره به اصلاحات در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در چهارچوب همه‌پرسی قانون اساسی در ماه ژوئن در قزاقستان گفت: مردم قزاقستان از اهمیت طرح‌های ما برای تغییر سیستم سیاسی کشور بخوبی آگاه هستند. وی ضمن اشاره به اینکه به‌موجب قانون اساسی فرمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تاریخ 20 نوامبر سال 2022 را امضا کرده است گفت: این انتخابات سرآغاز فرآیند تغییر ریشه‌دار سیستم سیاسی کشور خواهد بود.

ایران پرس: وزارت خارجه اندونزی گزارش های منتشر شده در رسانه های صهیونیست مبنی بر اینکه جاکارتا یک هیات را به طور مخفیانه عازم سرزمین‌های اشغالی کرده است، تکذیب کرد.رسانه های صهیونیست در روزهای اخیر مدعی سفر محرمانه یک هیات دیپلماتیک از اندونزی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین شده بودند.وزارت خارجه اندونزی در بیانیه ای با تکذیب این ادعا، شایعه سازی رسانه های صهیونیستی را شیوه ای برای امتیازگیری توصیف کرد.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد : درهای چین بیشتر و بیشتر باز خواهد شد.وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در  کنفرانس مطبوعاتی  اشاره کرد که در آینده نه تنها درهای چین بسته نخواهد شد، بلکه بیشتر و بیشتر باز می شود.اخیرا، اداره ملی آمار چین مجموعه ای از گزارش ها در مورد دستاوردهای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال 2012 را منتشر کرد. داده ها نشان می دهد که از سال 2013 تا 2021، تولید ناخالص داخلی چین با نرخ متوسط سالانه 6.6 درصد رشد  کرده که بالاتر از میانگین نرخ رشد 2.6 درصدی در جهان و 3.7 درصدی قدرت های اقتصادی در حال توسعه در همین دوره است.

خبرگزاری تسنیم:  انجمن شهرهای آلمان و چندین شهردار این کشور در نامه‌ای به سران کشورشان درباره خطرات بحران انرژی برای ارائه خدمات شهری به شهروندان هشدار دادند.رسانه های آلمانی در گزارش هایی هزینه‌های روزافزون انرژی پیامد جنگ اوکراین در آلمان را به عنوان چالشی برای خدمات شهری و منطقه‌ای در این کشور ارزیابی کرده‌اند.تامین کنندگان انرژی در آلمان نیز به طور فزاینده‌ای در شرایط اضطرار قرار گرفته اند، حتی شرکت‌های شهری با مدیریت صحیح به طور ناگهانی مشکلات پرداخت را گزارش می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *