جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به شنیدن صدای انفجار در اصفهان و برخی ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «اتفاق امروز صبح، ادامه جنگ روانی رژیم صهیونیستی است.»

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

رسانه‌ها ؛ هشدار تند بایدن به چین و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید بایدن به حمله نظامی به تایوان در صورت حمله چین، خشم چین از اظهارات اخیر بایدن درباره دفاع از تایوان، سفر صدر اعظم آلمان به ریاض، امارات و قطر برای تامین انرژی، تنش در روابط روسیه و کانادا، درخواست همه پرسی دونتسک برای پیوستن به روسیه، هشدار زلنسکی به روس‌ها، قرارداد ۶ میلیاردی سوئیس برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا، تصمیم رئیس جمهور ترکیه برای سفر به فلسطین اشغالی، ادعای جدید برجامی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تحریم های جدید آمریکا ضد ایران،تکرار ادعای ضدایرانی فرانسه در مذاکرات لغو تحریم‌ها، امضای پروتکل صلح بین قرقیزستان و تاجیکستان، واکنش رئیس مجلس ترکیه به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان، واکنش ها به برنامه اردوغان برای پیوستن به سازمان شانگهای و رشد اقتصادی قابل توجه چین در یک دهه گذشته از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، ارتش آمریکا در صورتی که به تایوان حمله شود، از این جزیره دفاع خواهد کرد. او همچنین گفت که به رهبری چین نسبت به نقض تحریم‌های روسیه هشدار داده است.«جو بایدن» در مصاحبه‌ای با برنامه “۶۰ دقیقه” شبکه سی.بی.اس در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی از جزیره تایوان در صورت حمله چین دفاع خواهند کرد، گفت: بله، اگر که در واقع یک حمله بی‌سابقه وجود داشته باشد.مجری شبکه سی.بی.اس از بایدن خواست شفاف بگوید آیا منظورش این است نیروهای آمریکایی بر خلاف اوکراین، از تایوان در صورت وقوع حمله چین دفاع خواهند کرد؟ بایدن پاسخ داد: بله.بایدن همچنین در این مصاحبه به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هشدار داد که نقض تحریم‌های روسیه یک “اشتباه عظیم” است.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سخنان بایدن تاکید کرد : اظهارات بیان شده از سوی طرف آمریکایی بطور جدی اصل حاکمیت چین واحد و سه تفاهم نامه مشترک چینی- آمریکایی را نقض می‌کند . مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین افزود:  دولت چین حق استفاده از تمامی تدابیر ضروری را در پاسخ به فعالیت‌هایی که با هدف ایجاد تفرقه در میان ملت این کشور صورت می‌گیرد برای خود محفوظ می‌داند. وی گفت: این اظهارات همچنین بطور جدی تعهد آمریکا برای مداخله نکردن درباره مساله استقلال تایوان را نقض کرده و پیام‌های اشتباهی را به جدایی طلبان حامی استقلال تایوان ارسال می‌کند.

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها از سفر صدر اعظم آلمان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با هدف تامین انرژی و تقویت روابط خبر دادند. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان ابتدا به عربستان سفر خواهد کرد و با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد دیدار خواهد کرد. شولتز در  این سفر دو روزه‌ که روزهای آتی صورت خواهد گرفت به قطر و امارات متحده عربی نیز خواهد رفت.«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان گفت که شولتز در امارات قراردادهای گازی امضا خواهد کرد تا  جایگزین تامین انرژی روسیه شود.تصمیم روسیه برای قطع عرضه باعث ایجاد بحرانی انرژی در اروپا شده و مصرف کنندگان و کسب و کارها با نزدیک شدن به فصل زمستان با افزایش قبوض مواجه خواهند شد.

خبرگزاری مهر : وزارت امور خارجه روسیه از احضار سفیر کانادا در مسکو در اعتراض به حمله فردی ناشناس به سفارت روسیه در اوتاوا خبر داد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آلیسون لو کلیر» سفیر کانادا در مسکو احضار و مراتب اعتراض به اقدام فردی ناشناس در پرتاب کوکتل مولوتف به سمت سفارت روسیه در شهر اوتاوا به وی ابلاغ شد.وزارت خارجه روسیه افزود که گروهی از تظاهرکنندگان با همدستی مأموران پلیس اقدام به بستن ورودی بخش کنسولی سفارت روسیه کردند.

اسپوتنیک روسیه:  اتاق مدنی جمهوری دونتسک از دنیس پوشیلین، رئیس جمهور دونتسک درخواست برگزاری فوری همه پرسی در مورد پیوستن دونتسک به فدراسیون روسیه کرد. همچنین کریل استرموسوف، معاون اداره منطقه خرسون نیز در مورد درخواست های مشابه ساکنان محلی برای رفراندوم صحبت کرد. اتاق های مدنی جمهوری های لوهانسک و دونتسک از سران جمهوری ها لئونید پاسچنیک و دنیس پوشیلین برای برگزاری فوری همه پرسی برای پیوستن به روسیه درخواست کردند. اتاق مدنی جمهوری لوگانسک نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که پیوستن به روسیه نه تنها یک پیروزی عدالت تاریخی است، بلکه امنیت قلمرو آن را نیز تضمین می کند. به گفته رئیس اتاق مدنی الکسی کاریاکین، مردم محلی معتقدند که پس از همه‌پرسی ثبات خواهند یافت.در اواسط فوریه، رهبران جمهوری لوگانسک و دونتسک از روسیه خواستند استقلال آنها را به رسمیت بشناسد. در 21 فوریه، ولادیمیر پوتین احکام مربوطه را امضا کرد. هر دو جمهوری اعلام کردند که قصد دارند بخشی از روسیه شوند. بعداً تمایل مشابهی در مناطق خرسون و زاپوروژیا اعلام شد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به سربازان روس در کشورش هشدار داد که تنها دو راه دارند: ترک اوکراین یا تسلیم.او همچنین روسیه را متهم به «به خطر انداختن» کل جهان کرد. دفتر او ویدئویی منتشر کرد که در آن او اصابت موشک‌های روسیه به تاسیساتی در استان جنوبی میکولائیف را نشان می‌دهد. نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک که دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین است، در این تاسیسات قرار دارد.روس‌ها واکنشی به این اتهامات نشان نداده‌اند. اما آنها اعلام کردند که مجموعه حملاتی به جنوب شرق اوکراین داشته‌اند.

العالم فارسی: دولت سوئیس به طور رسمی امضای قرارداد خرید ۳۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از ایالات متحده را به عنوان بخشی از طرح مدرن کردن نیروی هوایی سوئیس اعلام کرد.در بیانیه دولت سوئیس آمده که قرارداد خرید قبلا توسط آمریکا امضا شده است و هزینه خرید شامل تجهیزات، سلاح، مهمات و همچنین خدمات لجستیکی و برنامه ریزی برای مآموریت‌های و پشتیبانی آموزشی خواهد بود.در ادامه بیانیه آمده که رئیس بخش تسلیحات سوئیس و مدیر برنامه F-۳۵A قرارداد خرید این جنگنده‌ها را که بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ تحویل داده می‌شود و بیش از ۶ میلیارد فرانک سوئیس (دلار) هزینه خواهد داشت، امضا کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است در دیدار با نمایندگان جوامع یهودی در آمریکا گفته که قصد دارد به فلسطین اشغالی سفر کند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به گروهی از رهبران یهودی گفت که قصد دارد از فلسطین اشغالی بازدید کند.بر اساس این گزارش، یکی از شرکت کنندگان در این نشست به این خبرگزاری گفته که رئیس جمهور ترکیه همچنین در نشست با رهبران سازمان‌های یهودی آمریکایی مدعی شده که یهودی ستیزی جنایت علیه بشریت است. ترکیه و رژیم صهیونیستی سه‌شنبه گذشته از توافق برای عادی سازی روابط و تبادل سفیر میان دو طرف خبر دادند.

خبرگزاری ایلنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز -سه‌شنبه- در نشستی خبری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مدعی شد که پاسخ ایران کمکی به دستیابی به نتیجه در مذاکرات وین نمی‌کند.جوسپ بوررل که در نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، در ادامه ادعاهای خود افزود که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بهترین راه برای دستیابی به توافق در وین است و این پیشنهاد روی میز باقی خواهد ماند.بوررل همچنین گفت که انتظار ندارم در هفته جاری اتفاق جدیدی در رابطه با مساله هسته‌ای ایران رخ دهد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت بازرگانی آمریکا سه فروند بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی ایران را که خدمات باری به روسیه ارائه می‌دهند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به نوشته رویترز، ادعا شده این هواپیماها کنترل‌های صادراتی اعمال‌ شده توسط آمریکا را که بخشی از تحریم‌های دولت بایدن علیه جنگ روسیه در اوکراین است، نقض کرده‌اند.هواپیماهای تحریم‌شده از شرکت‌های ماهان  ایر، قشم فارس ایر و ایران ایر هستند که کار حمل و نقل کالا از جمله اقلام الکترونیکی را به روسیه انجام می‌دادند.

ایران پرس: وزیر خارجه فرانسه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، ادعای تعلل ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها را تکرار کرد. «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه طی اظهاراتی بدون اشاره به اهمال کشورش در اجرای تعهدات برجامی و نقش ایالات متحده در نابودی این توافق ادعا کرد که پیشنهاد بهتری برای حصول توافق در مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین روی میز نیست.وی با اشاره به پیش‌نویس توافق پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اضافه کرد که ابتکار عمل دیگری برای خروج از بن بست در مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

آناتولی  ترکیه: در پی درگیری مسلحانه در مرز قرقیزستان و تاجیکستان، پروتکلی با هدف تامین صلح بین روسای سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور امضا شد. کامچیبک تاشیف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و سایمومین یتیموف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در خاک تاجیکستان دیدار و پروتکل مذکور را امضا کردند.در این دیدار تصریح شد که پس از برقراری آتش بس در روز 16 سپتامبر، پروتکلی برای خروج نیروهای نظامی دو طرف و تثبیت اوضاع به امضا رسید. درگیری‌های مسلحانه بین مرزبانان دو کشور در مرز قرقیزستان و تاجیکستان از صبح جمعه 16 سپتامبر آغاز شده بود.در این درگیری‌ها حدود 100 نفر از هر دو طرف کشته شدند.

تی .آر.تی ترکیه: مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه اظهار داشت، سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان را بعنوان یک موضع توام با حسن نیت و نافع برای صلح منطقه مشاهده نمی‌کنیم. مصطفی شنتوپ خاطرنشان کرد که همین فرد ماه گذشته سفری جنجالی به تایوان داشته است. شنتوپ با تاکید براینکه سفر رئیس مجلس یک کشور به کشور دیگری عادی است، اما این سفر با توجه به مسئله اخیر بین ارمنستان و آذربایجان که در حال حل و فصل می‌باشد، تحریک‌آمیز و بحران‌زا است، اظهار داشت: همیشه تاکید کرده‌ایم که در این روند از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم.

دویچه وله:  برنامه اردوغان برای پیوستن ترکیه به سازمان همکاری شانگهای با انتقاد تند دو سیاستمدار احزاب ائتلافی دولت آلمان روبرو شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در اجلاس هفته گذشته سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان حضور یافت و ظاهرا برنامه‌هایی برای پیوستن به این سازمان در سر دارد. ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و سازمان شانگهای، به عنوان یک اتحاد تحت رهبری چین و روسیه یکی از هدف‌های مهم خود را “برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه” عنوان می‌کند.دو سیاستمدار احزاب دولت ائتلافی آلمان در واکنش به این برنامه اردوغان و سنگ‌اندازی‌های او در مقابل پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، خواهان اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه شدند.یورگن تریتین، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سبزها در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) دوشنبه (۱۹ سپتامبر) به روزنامه “ولت” گفته ناتو و اتحادیه اروپا باید از خود بپرسند که تا کی اجازه می‌دهند اردوغان آنها را به بازی بگیرد.

رادیو چین: اداره ملی آمار چین چندی پیش با انتشار گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱، میانگین رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین ۶.۶ درصد بوده که از میانگین رشد جهانی ۲.۶ درصد و میانگین رشد ۳.۷ درصد اقتصادهای در حال توسعه در این مدت بالاتر بوده است. در همین حال سهم چین در توسعه اقتصاد جهانی به بیش از ۳۰ درصد رسید که در مقام اول جهان قرار دارد.بر حسب نرخ متوسط سالانه ارز، حجم اقتصادی چین در اقتصاد کل جهان در سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۵ درصد رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۹.۷ درصد افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *