رسانه‌ها؛ سفر پلوسی به ارمنستان و….

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: حاشیه های مراسم تشییع جنازه ملکه بریتانیا، ترکیه به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، سفر رئیسی به نیویورک، تظاهرات ضد دولتی در سودان، نزاع چین با اعضای پیمان آکوس بر سر فروش زیردریایی اتمی به استرالیا، هشدار ترامپ به آلمان در پی کاهش عرضه انرژی از روسیه، حمله نیروی هوایی اسرائیل به دمشق، تظاهرات هزاران فرانسوی ها علیه مکرون، تسهیل روند تشکیل دولت لبنان بعد از تلاش‌های حزب‌الله، اشاعه هسته‌ای آمریکا، انگلیس و استرالیا؛ اقدام خطرناک انحرافی علیه صلح جهان، هشدار وزیر سابق صهیونیست نسبت به جدی بودن تهدیدهای نصرالله درباره "کاریش"، افزایش 15 درصدی عوارض کانال سوئز از سوی مصر، سفر پلوسی به ارمنستان و برگزاری نشست‌های امنیتی مسکو-پکن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که لندن از نماینده این جزیره در بریتانیا به طور «ویژه» دعوت کرده است تا دفتر تسلیت به مناسبت درگذشت الیزابت دوم را امضاء کند. به گفته وزارت خارجه تایوان با نماینده تایپه در بریتانیا مانند دیگر هیات‌های دیپلماتیک رفتار شده است. این در حالی است که بریتانیا و تایوان به طور رسمی رابطه دیپلماتیک ندارند. پکن تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند. نماینده چین در مراسم تشییع جنازه ملکه فقید بریتانیا وانگ چی شان، معاون رئیس‌جمهوری چین خواهد بود. هنوز مشخص نیست که تایوان در مراسم روز دوشنبه نماینده‌ای خواهد داشت یا خیر. بنا به اعلام وزارت خارجه بریتانیا از کشورهای افغانستان، سوریه و ونزوئلا برای شرکت در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم دعوت نشده است. این در حالی است که دعوت از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است. سفر احتمالی ولیعهد عربستان به بریتانیا اولین سفر او به این کشور پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض خواهد بود.

خبرگزاری فارس: وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» در این زمینه نوشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای اتحاد با کشورهای دوست در شرق است. بر اساس این گزارش، اردوغان پس از شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ازبکستان جمعه گذشته با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو و این خبر را اعلام کرد. در صورت تحقق این مسئله، ترکیه به اولین عضو ناتو تبدیل می‌شود که به این بلوک می‌پیوندد. عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای به اردوغان اهرمی جدید علیه غرب و چشم‌انداز روابط اقتصادی قوی‌تر می‌دهد. دولت او در تلاش است تا اقتصاد آشفته ترکیه را پیش از برگزاری انتخابات سال آینده تثبیت کند. این در حالی است که اردوغان به دنبال دیدار رودررو با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است اما هنوز نتوانسته از آن اطمینان حاصل کند.

العالم فارسی: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح فردا دوشنبه، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تامین منافع ملت ایران و تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» به نیویورک سفر می‌کند. رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت.

آناتولی  ترکیه: به گزارش خبرنگار آناتولی از سودان، تظاهرات سراسری برای واگذاری کامل دولت به غیرنظامیان، در شهرهای مختلف به‌ویژه در مرکز خارطوم، ام درمان و بحری در حال برگزاری است. هزاران تن از معترضان با در دست داشتن پرچم سودان شعارهایی نظیر «اقتدار برای مردم» و «حکومت مدنی می‌خواهیم» سر داده و خواستار تشکیل دولت غیرنظامی شدند. تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از 25 اکتبر سال گذشته تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چین و اعضای ائتلاف “آکوس” متشکل از آمریکا، انگلیس و استرالیا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر برنامه این ائتلاف برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا نزاع لفظی پیدا کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در یک هفته گذشته پکن به دفعات مخالفت شدید خود را با این پروژه اعلام کرده است.لندن و کانبرا، تحت چارچوب ائتلافشان با آمریکا یا همان ائتلاف آکوس، سال گذشته اعلام کردند، استرالیا قصد دارد حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای بخرد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که سوخت این زیردریایی‌ها از “اورانیوم بسیار غنی شده” تامین می‌شود، که این نشان می‌دهد این زیردریایی می‌تواند در سطح یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک به آن باشد.تا به امروز هیچ یک از طرفین معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) به جز پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه – که تحت این معاهده به عنوان کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به رسمیت شناخته می‌شوند، زیردریایی هسته‌ای ندارند. این زیردریایی‌ها می‌توانند مدت طولانی‌تری نسبت به زیردریایی‌های معمولی زیر آب بمانند و شناسایی آنها سخت‌تر است.

خبرگزاری ایلنا: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در یک گردهمایی در اوهایو گفت که آلمانی‌ها ممکن است به دلیل کاهش عرضه انرژی روسیه  به دلیل جنگ اوکراین کشورشان را از دست بدهند. ترامپ در سخنرانی خود افزود: «آن‌ها پس از این دیگر نخواهند خندید. آلمان اکنون به چیزهای قدیمی از جمله زغال سنگ باز می‌گردد و حتی آن را هم ندارند، در نتیجه، دیگر کشوری نخواهند داشت و کشوری برایشان باقی نخواهد ماند». وی با اشاره به اینکه آلمانی‌ها پیش از این به هشدارهای او خندیده‌اند، تاکید کرد که از مدت‌ها پیش نسبت به چنین تهدیدی به آلمان هشدار داده بود و حتی به «آنگلا مرکل»، صدراعظم وقت این کشور پرچم سفیدی را برای تسلیم شدن در برابر روسیه ارائه کرده بود.

اسپوتنیک روسیه:به گزارش اسپوتنیک، سرلشکر اولگ یگوروف، معاون رئیس مرکز روسیه آشتی طرف های متخاصم در سوریه، اطلاع داد که چهار فروند اف-16 نیروی هوایی اسرائیل روز 17 سپتامبر (شنبه) با موشک های کروز و بمب های هدایت شونده استان دمشق سوریه را مورد حمله قرار دادند.وی در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت گفت: ” در 17 سپتامبر، از ساعت 00:45 تا 00:55، چهار جنگنده تاکتیکی اف-16 اسرائیل از بلندی های جولان با چهار موشک کروز و ده بمب هوایی هدایت شونده به استان دمشق حمله کردند”.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی فراخوان حزب راستگرای میهن پرستان فرانسه، چندین هزار معترض با تجمع در میدان پله رویال پاریس خواهان کناره‌گیری امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور شدند. پس از نخستین تجمع اعتراضی مخالفان رئیس جمهور فرانسه که سوم سپتامبر برگزار شد، میهن پرستان این کشور فراخوان جدیدی را برای حضور در خیابان‌ها صادر کردند. مخالفان رئیس جمهور فرانسه خواهان کناره گیری وی از قدرت و خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

خبرگزاری تسنیم: منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که با توجه به تلاش‌های حزب‌الله و اقداماتی که مسئولان این جنبش در سطح پرونده سیاسی لبنان انجام داده‌اند به نظر می‌رسد که تصمیمی برای تشکیل دولت جدید لبنان اتخاذ شده است. این منابع به روزنامه الدیار اعلام کردند بعد از آخرین دیدار میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت این کشور در اواخر هفته گذشته توافق شد که بعد از بازگشت میقاتی از نیویورک بحث درباره تشکیل دولت از سرگرفته شود. نجیب میقاتی قصد دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کند. بر اساس این گزارش میقاتی روز جمعه به لندن رفته و دیروز از آنجا راهی نیویورک شده است.

رادیو چین: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 سپتامبر (24 شهریور) به شکلی ویژه موضوع همکاری زیردریایی هسته‌ای میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا را به بحث گذاشت. این چهارمین بار بود که اعضای آژانس به اتفاق آراء تصمیم گرفتند تا موضوع فوق را در قالب یک موضوع رسمی جداگانه مورد بررسی قرار دهند. این اقدام تلاش آمریکا، انگلیس و استرالیا برای تحمیل «قرارداد خود به نشست شورای حکام» از طریق عملیات‌های جعبه سیاه را خنثی کرد. طی نشست فوق، طرف چینی به «هفت مشکل بزرگ» همکاری زیردریایی هسته‌ای میان سه کشور مذکور اشاره کرد و رفتار خطرناک آنها و شواهد متقن اشاعه هسته‌ای انحراف‌آمیزآنها را علنی ساخت که به شکل گسترده‌ای مورد توجه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

خبرگزاری ایرنا: یوآو گالانت» وزیر سابق سازندگی و اسکان رژیم صهیونیستی و نماینده فعلی «کِنِسِت» از حزب «لیکود» امروز (یک شنبه) در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم به مقامات تل آویو هشدار داد که تهدیدهای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را جدی بگیرند. وی همچنین از مقامات رژیم صهیونیستی خواست که برای مقابله با حملات احتمالی مقاومت لبنان به حوزه کاریش آماده باشند. دبیرکل حزب الله لبنان روز شنبه در سخنرانی خود به مناسبت اربعین حسینی (ع) درباره مناقشه دریایی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: چشم ما به (سمت) کاریش و موشک هایمان نیز به سمت کاریش هستند. تهدیدهای دشمن هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد و هدف ما این است که لبنان بتواند نفت و گاز استخراج کند و این مسئله به هیچ پرونده دیگری مربوط نمی‌شود.

تی .آر.تی ترکیه: اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل تغییرات در بخش حمل و نقل دریایی، در عوارض ترانزیت از طریق این کانال تجدید نظر شده و به طور میانگین 15 درصد افزایش خواهد یافت.به گفته وی، این افزایش عوارض برای همه کشتی‌ها خواهد بود و تنها کشتی‌های فله‌بر و گردشگری 10 درصد افزایش می‌یابند.ربیع با بیان اینکه این افزایش از ژانویه سال 2023 اجرایی می‌شود، افزود: عواملی مانند بحران اختلال در زنجیره تامین جهانی، رشد هزینه‌های حمل و نقل و قیمت بالای انرژی در این افزایش عوارض موثر بوده است.کانال سوئز که 10 درصد تجارت دریایی جهان را تامین می‌کند، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مصر است. براساس اعلام اداره کانال سوئز درآمد آنها در آخرین سال مالی منتهی به ژوئن نسبت به سال قبل با افزایش 20.7 درصدی به 7 میلیارد دلار رسیده است.

ایران پرس: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد. او در سفر خود به ارمنستان با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر، «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی و دیگر مقامات ارشد دیدار و در مورد روابط دوجانبه و وضعیت امنیتی کنونی در منطقه که به تازگی شاهد موج خشونت‌ها بود، گفتگو می کند. «نانسی پلوسی» در اظهارتی عجیب مدعی شده که این سفر او «نماد قدرتمندی از تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک و مرفه و منطقه باثبات و امن قفقاز است».در حالی که نگاهی به گذشته نشان می دهد که واشنگتن هیچ کمک و پشتیبانی مالی و یا لجستیکی قابل توجهی به ایروان ارائه نداده است.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه چین روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به چین سفر خواهد کرد. این بیانیه را وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر کرده است. در این بیانیه آمده که پاتروشف در سفر دو روزه خود در هفدهمین دور رایزنی‌های امنیتی و راهبردی روسیه و چین و همچنین هفتمین نشست همکاری‌های امنیتی نیروهای نظامی چین-روسیه شرکت خواهد کرد. این نشست‌ها پس از دیدار حضوری روز پنج‌شنبه رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقندِ ازبکستان انجام می‌شود. این نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود. «لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) که هفته پیش به مسکو سفر کرد، در دیدار با رؤسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *