جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

رسانه‌ها؛ انتقاد چین از استاندارهای دوگانه غرب در قبال ایران و متحدان آمریکا و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: ارسال تسلیحات تازه آلمان به اوکراین، تأکید پوتین بر نقش مهم ایران در اوراسیا و مناسبات جهانی، ارائه ۶۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین، دیدار روسای جمهور چین و ایران در ازبکستان، آخرین اخبار از مذاکرات کُردهای عراق پیرامون نامزد ریاست جمهوری، دیدار وزیر خارجه امارات با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار هیئتی از انصارالله یمن با دبیر کل حزب الله لبنان، ورود ناتو به منطقه خارکف، تمایل تلویحی اردوغان برای دیدار با بشار اسد، ثمرات مهم بیست و دومین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ستایش پوتین از موضع متوازن پکن درباره اوکراین، تغییر مجدد نام پایتخت قزاقستان به آستانه، انتقاد چین از استاندارهای دوگانه غرب در قبال ایران و متحدان آمریکا و سفر آتی رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  وزیر دفاع آلمان می‌گوید که کشورش در نظر دارد در جریان کمک‌های تسلیحاتی تازه به اوکراین راکت‌انداز و خودروهای زرهی تحویل کی‌یف دهد. «کریستینه لامبرشت»، وزیر دفاع آلمان روز پنجشنبه ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که برلین به زودی دو سیستم دیگر راکت انداز چندگانه را به همراه ۵۰ نفربر زرهی به اوکراین ارسال خواهد کرد. در همین راستا، یک شرکت اسلحه‌سازی در آلمان نیز پیش‌تر از آمادگی لازم برای ارسال ۱۶ زره‌پوش «ماردر» به اوکراین خبر داده بود. تعداد راکت‌هایی که قرار است در نوبت بعدی ارسال تسلیحات نظامی برای استفاده در پرتابگر‌ها از سوی آلمان به اوکراین تحویل داده شود ۲۰۰ عدد عنوان شده است. آلمان در حالی بر حجم تسلیحات ارسالی به کی‌یف افزوده که اوکراین پیش‌تر از برلین خواسته بود در پی ضد حملات موفق اخیر علیه نیروهای روسیه در جبهه‌های جنوب و شرق سلاح‌های بیشتری را در اختیار نظامیان این کشور قرار دهد.

خبرگزاری فارس: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه حین سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای بر اهمیت نقش ایران در حوزه اوراسیا و در سطح بین‌المللی تأکید کرد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، پوتین در این نشست که در شهر سمرقند در حال برگزاری است گفت: «روسیه به طور یقین از تکمیل روند ملحق شدن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای به سریع‌ترین شکل ممکن حمایت می‌کند که در همین رابطه قرار است امروز تفاهم‌نامه‌ها و اسناد مربوطه امضا شوند». رئیس جمهور روسیه افزود: «باور داریم که عضویت کامل ایران تأثیر مثبتی بر کار این سازمان خواهد داشت چرا که این کشور در منطقه اوراسیا و همچنین در سطح بین‌المللی نقش مهمی ایفا می‌کند».

العالم فارسی: براساس یادداشتی که کاخ سفید در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار داده است، جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور دستور ارائه ۶۰۰ میلیون دلار تسلیحات را برای کمک به ارتش اوکراین صادر کرد. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بسته تسلیحاتی شامل سامانه موشکی هیمارس، عینک دید در شب، مین و مین یاب و گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی متری هدایت شونده است. براساس این گزارش، بخشی از بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری به آموزش نظامی نیروهای اوکراینی اختصاص داده خواهد شد. از زمان شروع جنگ اوکراین، واشنگتن تاکنون ۱۵.۱ میلیارد دلار کمک امنیتی در اختیار کی‌یف قرار داده است. پنتاگون در این بیانیه، از تداوم همکاری با دیگر اعضای ناتو برای ارتقای توان اوکراین علیه روسیه خبر داده است.

آناتولی  ترکیه: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی وی در چارچوب اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود، با یکدیگر دیدار کردند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، شی جین پینگ در این دیدار عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفته و اعلام کرد که کشورش آماده همکاری و هماهنگی نزدیکتر در چارچوب این سازمان است. وی با تاکید بر اینکه چین از حفظ حاکمیت ملی، حقوق و منافع مشروع ایران حمایت می‌کند، افزود: معتقدم دو کشور با اجرای طرح جامع همکاری و طرح کمربند و جاده، نتایج مثبت بیشتری از همکاریهای دوجانبه خواهند گرفت. رئیس جمهور چین همچنین از رئیسی خواست تا ایران در ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی به رهبری پکن مشارکت کند. رئیس جمهور ایران نیز در این نشست با بیان اینکه با عضویت کامل کشورش در سازمان همکاری شانگهای، فرصت بیشتر همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را خواهند داشت، افزود: تهران آماده همکاری نزدیک‌تر با پکن برای حمایت از “چندجانبه‌گرایی واقعی” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عضو حزب دموکرات کردستان اعلام کرد، با وجود تداوم مذاکراتش با حزب اتحادیه میهنی کردستان، هنوز توافقی در مورد نامزد ریاست جمهوری حاصل نشده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت بغداد الیوم، صالح عمر، عضو حزب دموکرات کردستان تاکید کرد، مذاکرات میان این حزب و اتحادیه میهنی کردستان در مورد نامزد ریاست جمهوری ادامه دارد و هنوز توافقی در مورد نامزد این پست حاصل نشده است. وی افزود، گفتگوهای سیاسی میان این دو حزب کُرد ادامه دارد و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است. عمر گفت: انتخاب نامزد برای پست ریاست جمهوری مشکل نخواهد بود و مهمترین مسئله در دوره کنونی حل بحران سیاسی کشور است. مشکلی در انتخاب نامزد ریاست جمهوری وجود نخواهد داشت و خود کردها در مورد آن به توافق خواهند رسید.

خبرگزاری ایلنا: «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره تقویت روابط دوجانبه در حوزه‌ اقتصادی و همکاری در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، آب و امنیت غذایی رایزنی کردند. بن زاید پیش از این با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرده بود. این دیدار در دفتر رئیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی صورت گرفت. هرتزوگ طی پیامی توئیتری در این‌باره نوشت: «امروز با آغوش باز از شاهزاده شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات استقبال می‌کنیم. خرسندیم که سفر عالی‌جناب به اسرائیل را دو سال پس از امضای پیمان تاریخی آبراهام جشن می‌گیریم».

اسپوتنیک روسیه: یکی از افسران نیروهای جمهوری لوهانسک از ورود ناتو به منطقه خارکف خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، آندری ماروچکو، افسر نیروهای پلیس جمهوری لوهانسک اعلام کرد که افسران عادی ناتو وارد منطقه خرسون شدند که تحت کنترل مقامات اوکراینی قرار دارد. این افسر ادعا می کند: سازمان های اطلاعاتی ما ورود افسران عادی ناتو به منطقه خارکف را شناسایی کرده اند.وی خاطرنشان کرد که هدف از ورود افسران ناتو به این منطقه “سازماندهی تعامل بین واحدهای خارجی و اوکراینی” بوده است.پیش از این لئونید پاسچنیک، رئیس جمهور لوهانسک اعلام کرد بود که کی یف از منطق “کشیدن تدریجی” ناتو به خاک اوکراین پیروی می کند. به گفته وی، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به اینکه چند نفر، کجا کشته خواهند شد، آتش جنگ در کجا شعله‌ور خواهد شد، اهمیتی نمی دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: هیئتی از انصار الله یمن به سرپرستی محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آخرین وضعیت سیاسی منطقه و به ویژه یمن در خصوص مذاکرات آتش بس موجود، تحولات میدانی و چشم انداز راه حل‌های پیشنهادی بررسی شد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور ترکیه در نشست شورای حزب عدالت و توسعه در خصوص اخبار منتشر شده درباره احتمال دیدارش با بشار اسد گفت: کاش اسد به ازبکستان می‌آمد تا انتقادات خود و حرفهایم درباره سوریه را به او بزنم. اما او به این مجالس نمی آید زیرا به دلیل رفتار اوست که سوریه در معرض تجزیه قرار گرفته است. کاش به ازبکستان می آمد تا اشتباهاتش درباره سوریه طی یک دهه گذشته را به او خاطرنشان می کردم.

رادیو چین: رهبران عضو سازمان همکاری شانگهای «بیانیه سمرقند شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای» را منتشر کردند. در این نشست بخشی از بیانیه‌ها و اسناد مربوط به حفاظت از امنیت غذایی جهان، امنیت انرژی جهان، مقابله با تغییرات اقلیمی و دفاع از امنیت، ثبات و تنوع زنجیره تامین نیز منتشر شد، یادداشت تفاهم نامه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به امضا رسید، روند پذیرش بلاروس به عنوان کشور عضو آغاز شد و مصر، عربستان سعودی، قطر، بحرین، مالدیو، امارات متحده، کویت و میانمار به عنوان شرکای جدید گفتگو انتخاب به تصویب رسید و مجموعه ای از قطعنامه ها از جمله برنامه های پنج سال آینده معاهده حسن همجواری، دوستی و همکاری بلندمدت کشورهای عضو به تصویب رسید.

خبرگزاری ایرنا: شی در نخستین سفر خارجی از هنگام همه گیری کرونا و همچنین نخستین دیدار رویارو با پوتین از هنگام آغاز جنگ اوکراین، به پوتین که گفته بود آمریکا برای ایجاد جهانی تک قطبی تلاش می کند،پاسخ داده که از دیدار دوباره با دوست قدیمی خود خشنود شده است. پوتین با خطاب قراردادن شی به عنوان همکار و دوست گرامی افزود: ارزش بسیاری برای موضع دوستان چینی خود در باره بحران اوکراین قائل هستیم. ما نگرانی ها و پرسش هایتان را در این باره درک می کنیم و با اینکه پیش از این هم در این بار گفتگو کرده ایم، در این نشست حتما درباره موضع خود به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از این دیدار گفت که مذاکرات محرمانه عالی بوده و ارزیابی های ما از شرایط بین المللی کاملا هماهنگ و منطبق بوده است و به هماهنگی اقدامات به ویژه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد.

تی .آر.تی ترکیه:  در نشست مشترک مجلس سفلی و مجلس و مجلس سنای قزاقستان لایحه بازگرداندن پایتخت از نورسلطان به نام سابقش یعنی آستانه تصویب شد. قانون فوق از تاریخ امضای آن توسط قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان اجرایی خواهد شد. گروهی از نمایندگان مجلس قزاقستان با بیان اینکه مردم نمی‌توانند نام جدید پایتخت (نورسلطان) را بپذیرند، پیشنهاد بازگشت آن به قدیمی شهر را مطرح کرده بودند. قاسم جومرت توکایف،در سال 2019 نام پایتخت قزاقستان را به افتخار اولین رئیس جمهور این کشور، نورسلطان نظربایف به «نورسلطان» تغییر داده بود.

ایران پرس:   نماینده چین در وین با اشاره به قرارداد تسلیحاتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا، گفت استانداردهای دوگانه غرب در قبال ایران و متحدان آمریکا، اجرای قوانین بین‌المللی و نتیجه‌بخشی آن را به خطر می‌اندازد. وانگ اظهار کرد کشورهای غربی از ایران انتظار دارند ذخایر سوخت هسته‌ای‌اش را جهت احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها محدود کند؛ این در حالی است که آمریکا و انگلیس برنامه دارند صدها کیلوگرم اورانیوم با خلوص بالا را به عنوان بخشی از توافق فروشی زیردریایی هسته‌ای به استرالیا، به این کشور منتقل کنند. وی همچنین گفت درباره ایران، نکته اصلی توافق هسته‌ای، محدود کردن زمان گریز هسته‌ای به یک سال یا طولانی‌تر از این مدت بود در حالی وقتی پای استرالیا در میان است، آن‌ها از ارائه چندین تن مواد هسته‌ای در سطح تسلیحاتی به کشوری حرف می‌زنند که تسلیحات هسته‌ای در اختیار ندارد. این گونه استثناها خطر فرو ریختن سدی را در بر دارند که جلوی اشاعه تسلیحات هسته‌ای ایستاده است.

خبرگزاری مهر: روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» اعلام کرد که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای دیدار با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به این کشور سفر خواهد کرد. این خبر در حالی است که «عبدالله بن زائد» وزیر امور خارجه امارات که برای اولین بار به اراضی اشغالی فلسطین سفر کرده است، دیروز پنج شنبه با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کرد. بر اساس این گزارش، دو طرف در دفتر رئیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *